Hirdetés

IFA 2022: Budapest-Berlin villanyautóval

Megindultunk a német fővárosba egy BMW iX3-mal.

Hétfőn délután négy órás starttal elindultunk Berlinbe egy elektromos BMW iX3-ban ülve, amit a BMW Magyarországtól kaptunk kölcsön. (Újra, mert menetpróba már volt a kocsiról, itt lehet elolvasni.) Száz százalékos töltöttséggel indultunk Vecsésről, 80 százalék körül jártunk az első megállónknál, Bábolna - Ácsnál, ahol az Ionity-vel fél óra alatt száz százalékra töltött az autó, magunkba pedig addig a biztonság kedvéért betöltöttünk egy sajtburgert, amiről utólag kiderült, jó ötlet volt, mert az este tíz körüli érkezéskor a szálláson már nem volt vacsoralehetőség.

Ez volt az eredeti terv, végül kis kitérővel és kevesebb megállóval oldottuk meg.Ez volt az eredeti terv, végül kis kitérővel és kevesebb megállóval oldottuk meg. Ez volt az eredeti terv, végül kis kitérővel és kevesebb megállóval oldottuk meg. (forrás: Mobilaréna) [+]

Szlovákián megállás nélkül hajtottunk keresztül, közben sikerült a szállást lefoglalnunk egy Kouty nevű cseh kistelepülés mellett, az autópályától nem messze. A gond csak az volt, hogy első csehországi megállónkra este nyolc előtt tíz perccel értünk oda, a szállásra pedig papír szerint nyolcig lehetett bejelentkezni. Telefonon keresztül másodszori próbálkozásra sikerült egy angolul is beszélő alkalmazottal egyeztetni, aki biztosított, hogy az étteremben hagyja a szobáink kulcsait.

Első töltés cseh földön, nyolc előtt tíz perccel.
Első töltés cseh földön, nyolc előtt tíz perccel. [+]

Ladná mellett álltunk meg második aznapi töltésünkre, 39 percig volt a kocsi Ionity-n, így újra száz százalékkal vágtunk neki a maradék útnak. Ami kilométer alapján rövidnek tűnt, de az autópályát elhagyva vadveszély miatt — konkrétan mellettünk és keresztbe előttünk is úgy sétálgattak az őzek, mint Dunakorzón a turisták — nem mentünk negyvenes kilométerenkénti tempónál többet. Tíz óra után pár perccel értük el a Hotel Lunát, az étteremben hagyott kulcsaink átvételéhez közös nyelv híján mutogatásra és Google fordítózásra készültünk, de a srác egyből tudta, hogy kik vagyunk. Pedig nem valószínű, hogy Mobilaréna törzsolvasó, vagy ha igen, azt nagyon jól álcázza. Mindenestre děkuji mnohokrát neki így is mégegyszer a segítségéért!

A szálló kívülről egyszerűnek tűnik, de mindennel felszerelt, szépen felújított és szó szerint tisztaságszagú, este a kulcsok mellé még inni is kaptunk, az alvással pedig nem volt gond, éjfél előtt kidőltünk. Bocha nyolc körül kelt elhúzott függönyök mögött, amivel nem járt jól, kiderült ugyanis, hogy az egymással egyébként szomszédos szobáink keleti fekvésűek és egy apró tóra néznek, a reggeli látvány pedig egész oké volt. Jó, azért valamivel több, mint egész oké, a frissen vágott fa és a nedves reggeli erdő illetának keverékével, a tavon úszkáló kacsákkal és a narancssárgás-kékes éggel inkább éreztem varázslatosnak. De beszéljen helyettem inkább néhány kép, illetve a videó.

A Hotel Luna és közvetlen környezete.A Hotel Luna és közvetlen környezete.A Hotel Luna és közvetlen környezete.A Hotel Luna és közvetlen környezete. A Hotel Luna és közvetlen környezete. [+]

Reggeli után megindulva újra egy töltő felé vettük az irányt, a szálláshoz legközelebb 15 kilométerre volt, szerencsére hipertöltő, úgyhogy fél órányi kávézás és laptop-püfölés után újra elindultunk. Németországig még egy helyen álltunk meg a cseh autópálya mellett, az összes töltésünkről, a köztük megtett távolságokról és az árakról beszúrok ide egy táblázatot, benne az utolsó Berlin előtti, már németországi stoppal. A töltésekhez a BMW Charging kártyát használtuk fizetőeszközként, a táblázatban látható adatokat pedig a hozzá telefonos alkalmazásból nyertük ki. Olyan volt, hogy másik töltőfejhez kellett átállni az autóval az út alatt, de olyan nem, hogy a ponton ne találtunk volna egy alkalmatosságot sem a töltésre, ebben részben az ABRP alkalmazás is segítségünkre volt, de a Google Maps is pontosan jelzi, hogy merre vannak töltők.

Töltő (megálló helyszíne, időpontja) Vecséstől megtett távolság Töltéssel telt idő Töltésre elköltött összeg Az autóba töltött energiamennyiség Szolgáltató
Ács-Bábolna, Magyarország, augusztus 29, 17:19 126 km 35 perc 6907 forint 24,669 kWh Ionity
Ladná, Csehország, augusztus 29, 19:52 308 km 39 perc 13 687 forint 39,109 kWh Ionity
Čechtice, Csehország, augusztus 30, 9:53 483 km 36 perc 5683 forint 40,082 kWh Futur/e/go
Lovosice, Csehország, augusztus 30, 12:07 622 km 26 perc 3998 forint 28,2 kWh e-ON
Teupitz, Németország, augusztus 30, 14:53 853 km 33 perc 6813 forint 42,624 kWh Allego

A keddi utazás teljesen eseménytelenül telt, az iX3 úgy szelte a cseh és német autópályák sávjait, mint forró kés a vajat, közben pedig a Bob Moses Love Brand New és a Florence + The Machine Free című számait az indokoltnál talán eggyel többször hallgattuk meg, de Bochának vezetés mellé ezek tetszettek meg legjobban azok közül, amiket autózásunk közben mutogattam neki. A beépített Harman Kardon hangrendszer egyébként igen korrekt, a mélyek a kellemesnél szerintem hangsúlyosabbak, de az összhatás nagyon megnyerő. A műszerfal előtti kézzel történő irányítás mondjuk trükkös, a Galaxy S4-hez hasonlóan lehet a kézfejünkkel erőhasználatot imitálva hangerőt állítani vagy számot léptetni, de egyszerűbb a kormányon vagy a középkonzolon lévő fizikai gombokat, esetleg a csatlakozatott telefon hangasszisztensét használni.

Utolsó megállónk Csehországban augusztusban.
Utolsó megállónk Csehországban augusztusban. [+]

Augusztus 30-án délután négyre értünk a szállásunkra Berlin Neuköln negyedében, átvétel után elmentünk itt a közelben és tradicionális német ételeket, tehát pizzát és bolognait vacsoráztunk, aztán nekiültünk az út alatt történteket leközölhető formába önteni. Augusztus 31-re IFA programunk egyelőre nincsen, a regisztrációnk már megvan és vannak cégektől sajtótájékoztatós meghívásaink is, így szeptember 1-jén reggel tízkor már biztosan a City Cube-ban fogunk sorban állni vagy egy bemutatóteremben a közönség soraiban ülni. Hamarosan jövünk még blogbejegyzésekkel és hírekkel!

Utazásunkat a Yettel Magyarország támogatta.

• Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Azóta történt

Előzmények

• Visszatér Berlinbe az IFA

2022 szeptemberében újra megrendezésre kerül az IFA kiállítás, a helyszín a Messe Berlin.

• BMW iX3 menetpróba

Annyira jól faragta át meglévő modelljét villanyautóra a BMW, hogy a legfőbb kérdésünk, ami felmerül: miért nem hamarabb kezdték el ezt?