Hirdetés

Fototrend blog: Miért fontos a fehéregyensúly?

Mi a fehér? Hogyhogy mi, hát az a szín, ami nem kék, zöld vagy mondjuk piros – mondhatná az iskolakerülő. Aki viszont bent ült a tanórán, tudja: amit az emberi szem színként lát, az a különböző hullámhosszú fény érzékelése a szem rendkívül kifinomult receptoraival. A fehér pedig nem is szín, hanem mindenféle hullámhosszú fény keveréke, amit a prizma érzékletesen bont fel az általunk látható és láthatatlan színekre.

Színszóródás: a fehér fény felbontása prizmával
Színszóródás: a fehér fény felbontása prizmával (forrás: Wikipedia) [+]

A papírlapot is azért látjuk fehérnek, mert arról a környezeti fény összetett, vegyes hullámhosszal vetődik a szemünkre, csakhogy nem mindegy, milyen fény esik rá. Este sárgás/narancssárgás, meleg fénnyel világítanak az izzók, az agy viszont annyira fejlett, hogy a hosszabb hullámhosszok dominanciája ellenére fehérnek látja a papírlapot, a környezethez igazítva színérzékelését.

A fehéregyensúly állításával drasztikusan változnak a képek színei
A fehéregyensúly állításával látványosan változnak a képek színei

A fotográfiában ugyanez fehéregyensúly címszó alatt zajlik, és aki látott már fényképező, videokamera vagy mobil előtt fehér lappal hadonászó illetőt, sejtheti mi történik: az eszköz érzékelőjét ráveszi, hogy a papírt tekintse a színegyensúly szempontjából referenciaalapnak – fehérnek. Első hasznos tipp: ha az okostelefon engedi a mérést, avagy a fehéregyensúlyt kézzel szabályozni lehet, nem szégyen egy papírlapot vagy zsebkendőt előkapni, és komponáláskor referenciaként használni.

Budapest utcát, középületeit jellemzően sárgás/narancssárgás, meleg fényű izzók világítják meg [+]
Budapest utcát, középületeit jellemzően sárgás/narancssárgás, meleg fényű lámpák világítják meg [+]

Persze, a mobilok automatikája helyettünk is beállítja a fehéregyensúlyt, és nappal általában bele sem törik a bicskája, este viszont fel van adva a lecke. Az egyik legjellemzőbb ellentmondás a szem és a telefon által látottak között, amikor az utcai világítás alatt az elkészült képen minden sárgásnak, narancssárgásnak, esetleg zöldesnek hat. Persze, hiszen valójában tényleg meleg fénnyel világítanak ezek az izzók, adott viszont az igény, hogy a szemhez hasonlóan a készülék is fehérnek lássa azt, amit mi.

Fehéregyensúly-állítás a Kelvin-skálán
Fehéregyensúly-állítás a Kelvin-skálán a Mate 20 Pro profi módjában

Éppen ezért, ha az automatikával nem vagyunk megelégedve, szinte minden készüléken választani lehet különböző fényviszonyokhoz passzoló sémát, így a Huawei Mate 20 Pro esetében is. Mondjuk izzóhoz, fluoreszcens lámpákhoz, napfényhez vagy épp felhős időhöz. Opció lehet az állítás kézzel is, a színhőmérséklet Kelvin-skáláján – melegebb fényű izzókhoz, fényforrásokhoz alacsonyabb, hidegebbhez pedig magasabb számot érdemes választani, lásd fent. Alább jól látszik, hogy míg a Széll Kálmán tér közepét hidegebb fényű lámpák világítják meg (a fehéregyensúlyt a legyezőépület nyers betonjához érdemes igazítani), addig a Vérmező útra a háttérben a megszokott, narancssárgás fények vetülnek.

A Széll Kálmán tér közepén a legyezőépület szürke betonjához érdemes a fehéregyensúlyt mérni
A Széll Kálmán téren a legyezőépület nyers betonjához érdemes a fehéregyensúlyt igazítani [+]

Ha nincs nálunk fehér lap, mindig érdemes keresni egy pontot a témán, amit fehérnek vagy szürkének látunk, és ahhoz igazítani a fehéregyensúlyt. Persze van, amikor több fényforrás eltérő hullámhosszú fénnyel világítja meg egyazon teret – ilyenkor dönteni kell, mihez viszonyítunk.


[+]

A Lövőház utcában a bal oldali épülethez igazítva éreztem „természetesnek” a színegyensúlyt. Télen persze, hidegebb színeket választva mindjárt egy kis didergő jelleget kaphat egy kép, míg egy kandallós csendélet narancssárga irányba eltolt színei melegséget, pozitív érzelmeket áraszthatnak.


Este is fontos, hogy az arcot természetes tónisokkal kapjuk lencsevégre [+]

Mesterséges fények között fontos az is, hogy az emberi arc természetes tónusokkal legyen megörökítve, persze lehet direkt stilizálni is. Ha a fényviszonyok pedig annyira speciálisak, hogy helyben nem sikerül a kívánt fehéregyensúlyt beállítani, utólag még mindig lehet korrigálni, mondjuk a telefon saját galériájában. Itt a fehéregyensúly vagy a színárnyalat opciót érdemes előkeresni, és ízlés szerint állítani.

A színárnyalat állítása utólag, a képet a mobilos galériában szerkesztve
A színárnyalat szabályozása utólag, a Mate 20 Pro galériájában [+]

PC-n, Photoshopban a szintek fülön (Windowsban: Ctrl + L), a középső pipettával a kép megfelelő részére bökve lehet a szürke/fehér pontot kiválasztani. A legjobb minőség érdekében a színegyensúlyt persze a DNG RAW nyersfájl behívásakor érdemes módosítani, csatornánként további finomításra is van lehetőség, bővebben itt írtunk a témakörről.


Egyszerű trükk a szürkepont kijelölésére egy népszerű számítógépes programban [+]

Aki komolyabban belemélyedne a témába, rétegenként, a kép különböző részein külön-külön igazíthat a színeken és a tónusokon, persze egyszerű effektek ráhúzásával is meglehet a kívánt eredmény. Nincs egyféle színérzet, embertől függ, mit látunk természetes fehérnek, és mely színek kiből milyen érzelmeket váltanak ki. Ezért is érdemes a fehéregyensúllyal bátran kísérletezni, aztán a Fototrenden a publikummal megosztani.

Azóta történt

Előzmények

  • Huawei Mate 20 - huszadrangú eltérések?

    Azért van különbség, de a Huawei Mate 20 így is egy remek készülék. A kérdés csak annyi, hogy százezerrel konszolidáltabb összegért mit tud - és mit nem tud - a Mate 20 Próhoz képest.

  • Huawei P20 Pro - profit csinál minden fotósból

    Az új P-sorozat csúcsmodellje három hátlapi kamerával, OLED kijelzővel, betüremkedéssel és mesterséges intelligenciával próbál tarolni. Irgalmatlan jó telefon, de nem hibátlan.