Egy roppant aranyos momentum a családi összejövetelen, ahol gyerkőcök rohangálnak, vagy csak a házi kedvenc mutatványozik. Érdekes látvány a mozgó gépjárműből kitekintve, esetleg egy gyorsan, a fej felett vészesen közel elszálló utasszállító repülőgép. Sok esetben vagy a fényképezendő téma, vagy a fényképész van mozgó helyzetben, és biztos mindenki találkozott már a szituációval, hogy nagy megkönnyebbüléssel veszi tudomásul: szerencsére jókor kattintottam – aztán a galériát megnyitva kiderül: a végeredmény homályos lett, a téma vagy a kéz bemozdult, avagy a készülék teljesen lemaradt a momentumról.
Az ember motelja felett elszálló utasszállító tipikus rövid záridőt igénylő téma. ISO50, 1/3096s [+]
A mobilkamerák különösen hajlamosak kitolni az emberrel, hiszen előfordulhat a szoftveres exponálás és a aktuális rögzítés között késedelem, amire érdemes „ráérezni”, és a következő kattintásnál belekalkulálni. Eltévelyedhet aztán a fókusz, és ha túl hosszú a rövid záridő, a téma nem lesz éles. Bezzeg egy szép épületet vagy hegycsúcsot milyen könnyű lekapni, nem rohan sehova!
Nem könnyű az izgága madarakat se lencsevégre kapni. ISO50, 1/536s [+]
A mobilok igen apró szenzorokat és optikákat használnak, ezért a mozgó téma abszolválásához rengeteg fényt igényelnek, és karácsonyi ajándékbontogatás idején, félhomályban bizony nehéz rávenni a gyerkőcöt, hogy maradjon mozdulatlan. Jobb híján a vaku rövidíthet a záridőn, de a tuti eredményhez mégis csak jó (és alanyunk szemének kíméletesebb), ha minél több és tompább lámpafény segíti a fotós munkáját. A profibbak a célra szakosodott, szórt fényű forrásokkal és derítőlapokkal segítik elő a jobb eredményt, de ha épp nappal van, bátran invitálni lehet az ablakon keresztül az izzó égitest sugárzó tekintetét. Minden esetben érdemes a fényforrások oldaláról előre gondolkodni.
Mozgó téma esetében a rövid záridő és a magasabb érzékenység vezethet célra [+]
Ha pedig a telefon automata módja nem makulátlan, ott a kézi, mellyel korrigálható a fókusz és a fehéregyensúly, és ami talán fontosabb: az érzékenység és a záridő is szabályozható. Az utóbbi kettő fordítottan arányos, azaz minél magasabb az érzékenység (és ettől zajosabb, esetleg részlettelenebb a kép), annál rövidebb záridő választható, azaz a mozgó téma jobban „kifagyasztható”. A mozgó csemete simán megkövetelhet 1/200, vagy akár 1/500 másodperces expozíciót, és inkább legyen magas az érzékenység és a képzaj (akár ISO3200), éles eredménnyel, semmit összemosódott, esetleg túl sötét maszlag. A Huawei Mate 20 Pro ISO6400-ig engedi az egészen rövid záridők választását (1/4000), de hosszabb zársebességgel akár ISO102400 is választható.
Barnabás pofája igen rövid záridő mellett is bemozdult. ISO50, 1/1488 [+]
Nappal, odakint drasztikusan nő a lencsére eső fény mennyisége, a négylábú azonban a legprofibb mobilkamerán is kifoghat, ha épp napi sprintkörét futja, avagy egy faágat próbál vadul megsemmisíteni. A fenti példa esetében pöpec volt minden, de még 1/1488 másodperces záridővel sem tökéletesen mozdulatlan a bot után kapó Barnabás arca, ISO50-en. ISO500-at választva, az automatika 1/41667 másodperces zárideje mellett azonban minden éles, semmi se mozdult be, hiába a hadonászó mozdulat:
ISO500 / 1/41667s: máris minden éles [+]
Persze, még ez is kevés lehet az üdvösséghez, ha alanyunk a három dimenziós térben vadul változtatja koordinátáit. Jól jön a folyamatos autofókusz, és még praktikusabb lehet a témakövető. Emellett bátran érdemes a sorozatfelvétel opciót is kihasználni, majd utólag, egy tucat példából a legjobban sikerület kiválasztani.
Mindig jó tehát észben tartani, hogy a rövid záridő, a kellő mennyiségű fény és kattintás megfelelő időzítése, sokszorosítása kulcsfontosságú a családi vagy egyéni fotóalbum minőségi képekkel való megtöltéséhez. Persze mozgó képet, vagyis videót is rögzíteni lehet, akár lassított formában, de ne vegyük el egy másik blogbejegyzés kenyerét.