Hirdetés

Apple blog: Sennheiser Momentum On-Ear bemutató

Bár a fejhallgatók piacáról valószínűleg nem fest túlságosan reprezentatív képet az, hogy Budapest utcáin milyen kiegészítőkkel lehet embereket járni, azt azért jól mutatja, hogy jelentősen átalakultak a dolgok az elmúlt pár évben. Korábban felsőkategóriás fejhallgatókat szinte kizárólag azok a zenei minőségre roppant igényes felhasználók vásároltak otthoni használatra, akiket az audiofil jelzővel szokás illetni; ehhez képest ma már a magyar fővárosban sem különösebben nehéz olyan emberrel találkozni az utcán, akinek egy komolyabb Beats vagy Sennheiser fejhallgató ül a kobakján, Nyugat-Európában pedig olyan számban látni drágább fejhallgatókat, mint itthon Philips SHP2500-at vagy Sennheiser HD201-et.


[+]

A fejhallgatók ugyanis már nem csak a zenehallgatásról szólnak, rengeteg ember nyakában kvázi díszként funkcionálnak, egy drágább terméktől pedig a tulajdonos valószínűleg azt várja, hogy divatkiegészítőként és státuszszimbólumként szolgáljanak. Mivel nem szoktam audiotechnikai eladási statisztikákat olvasgatni, ezért nem tudom megítélni, hogy mindez érinti-e a HiFi-fejhallgatók eladásait, ahogy arra sem látok rá, hogy a Sennheiser vajon többet ad-e a Momentumokból, mint a belépő szintű és középkategóriás HD-szériából, de az biztos, hogy sikeresen alkalmazkodtak a megváltozott piaci körülményekhez. A fül köré ülő (Over-Ear) Momentum ugyanis nem csak jól szól, hanem elképesztően megkapó és időtlen dizájnt kapott, aminek köszönhetően könnyedén slágertermékké tudott válni. Ugyanakkor a német gyártó ezzel még nem fedte le a piacot, szükség volt egy olyan termékre is, ami mondjuk a Beats Solo HD-vel tud konkurálni, azaz nem egy fül köré, hanem egy fülre ülő megoldás, mely még mindig prémium árazású, de olcsóbb bátyjánál. Ez a termék lett az On-Ear Momentum.


[+]

Egy névvel illetni két terméket nem feltétlenül szerencsés dolog, főleg Magyarországon, ahol a vásárlók jelentős részének valószínűleg fogalma nincs arról, hogy mi a különbség az On-Ear és az Over-Ear között. Épp ezért az interneten körbenézve kisebb káoszt lehet látni a termékek körül, sok bolt mindkét típust ugyanazzal a névvel árulja, a felhasználók pedig gondolkodhatnak, hogy miért van húszonezres árkülönbség két eltérő színű termék között. A válasz persze prózai, nem ugyanarról a két termékről van szó, bemutatónk tárgya ugyanis alacsonyabb árszegmensben próbálja továbbvinni azt, ami miatt az eredeti Momentum ki tudta vívni a felhasználók tetszését, ami őszintén bevallva engem is lenyűgözött. A dizájnhoz épp ezért csak minimálisan nyúltak hozzá, megmaradtak az ovális fülkagylók, melyek nagyon finoman és hangtalanul mozgathatók a rozsdamentes acélból készült vázon. A fejtetőre ülő részt bőrrel vonták be, a színválaszték pedig egyértelművé teszi, hogy a célcsoportot ennél a terméknél azok adják, akik az utcán szeretnék hordani ezt az eszközt, nem pedig otthon élveznék a tömörítetlen formátumú zenei gyűjteményüket. A kiegészítőhöz jár egy puha borítású tok is, ami viszonylag nagy méret, hiszen az On-Ear Momentum nem egy összecsukható kialakítású fejhallgató, ami pedig ennél a kategóriánál valószínűleg előnyt jelentene. A kábelén természetesen találhatók hangerőszabályzó és híváskezelő gombok, valamint mikrofon is, okostelefonhoz csatlakoztatva telefonálásra is tudjuk használni a németek újdonságát.


[+]

Az összeszerelés minősége makulátlan, a termék nagyon egyben van, jó érzés ránézni és jó érzés kezünkbe venni is, viseléskor viszont nyilván máshogy viselkedik, mint a fül köré ülő konkurensek. Problémát viszont egyedül a széles szemüveget viselő felhasználók tapasztalhatnak, a többiek komfortérzete viszont nem valószínű, hogy sérülni fog az új Momentum használatakor, én speciel szemüveges emberként is roppant kényelmesnek találtam, több óra használat után sem nyomta a fejem. Nehéz eldönteni, hogy ebben mekkora szerepet játszott az egyik erősen kommunikált újítás, az Alcantara nevű anyag használata, melyet a fülre ülő párnák borítására használtak. Az Alcantara a Wikipedia tanúsága szerint egy csiszolt bőrhöz hasonló, kiváló használati tulajdonságokkal rendelkező textilanyag márkaneve, amelyet luxus ruházati termékek és nagy értékű bútorok, járművek kárpitozására használnak, előnyei közé tartozik a mechanikai igénybevétellel szemben tanúsított ellenállósága, légáteresztő képessége, színtartóssága és a tengeri atmoszférával szembeni ellenállósága. Ez utóbbi alapján arra lehetne gondolni, hogy az sem lesz gond, ha beleizzadunk az új Momentumba, de velem ilyen a melegebb napokon sem történt meg, ami az Alcantara légáteresztő képességével kapcsolatban árulkodik. Luxus-textil ide vagy oda, az egészen biztosan kijelenthető, hogy a Sennheiser terméke nem csak szép, hanem kényelmes is.

A hangminőség kapcsán viszont már nem csak szuperlatívuszokban lehet nyilatkozni, a divattermékké történő kategorizálás miatt az On-Ear változat dinamikája egészen más jellegű, mint amire az Over-Ear Momentumot hallva számítottam. A mély tartomány ennél az eszköznél is túl van húzva, úgy tűnik, hogy ennél a kialakításnál ez az elvárt működés, hiszen például a Bowers & Wilkins P3 is ugyanígy viselkedett, holott a közepes méretű testvér annál a gyártónál is elég kiegyensúlyozott hangzásvilággal bír (csak úgy, mint a Momentum). A Sennheiser a történetet ott csavarta meg, hogy jól hallhatóvá tették a magas tartományt is, ami miatt a kizárólag dübörögni képes fejhallgatókhoz szokott felhasználók olyan hangokat is fognak hallani, amikkel más terméknél nem feltétlenül találkoznának, de ez sajnos nem befolyásolja a középtartományt, mely hallgatóan lágyabb az ideálisnál. A végeredmény a célcsoportot egészen biztosan le fogja nyűgözni, de a kiegyensúlyozott hangzásvilágot keresők jobban teszik, ha a nagyobb Momentum felé kacsintgatnak.

A fenti sorok kapcsán persze nem szabad rosszra gondolni, a német mérnökök érezhetően sok munkát fektettek az On-Ear Momentum hangzásvilágába, mely csendes környezetben elég dinamikusan szól, ráadásul nem is nagyon válogat a műfajok között, a komolyzenét leszámítva minden jól áll neki. Zajszűrése viszont nem különösebben erőteljes, zajos környezetben kevésbé dinamikus a hangzásvilága. Összességében pedig egyszerűen csak arról van szó, hogy ez a termék nem az audiofilek számára készült, hanem egy divatos utcai fejhallgató, amit a célcsoport várakozásainak megfelelően alakítottak ki. Így nézve pedig egy jó termék, de a 60 ezer forintos végfelhasználói ár sajnos egy kicsit túlzásnak tűnik, főleg, mert a konkurens Beats és Bowers & Wilkins termékek is olcsóbban vihetők haza. Komoly konkurenciát jelent továbbá saját testvére is, legalábbis az én szememben: minden pozitívuma ellenére a két Momentum közül én a drágább, Over-Ear változatot választanám.

Bocha

Azóta történt

Előzmények