Egyre több márka jelenti be, hogy a jövőben kizárólag az elektromos hajtásra fókuszál, legutóbb a Peugeot leköszönő márkaigazgatója szellőztette meg, hogy a következő 208-as már csak villanymotorral lesz kapható, most a Reuters tudósítása alapján a Jaguar Land Rover (JLR) csoport elnöke, Thierry Bollore jelentette be, hogy 2025-től minden új Jaguar modell már elektromos kivitelben kerül az utakra, 2030-tól pedig kifutnak a régebbi termékek is, így egyáltalán nem készül majd benzines Jaguar. A döntés a Land Rovert is érinti, 2024-ben jön az első elektromos modell, majd ezt további öt követi.
A JLR az indiai Tata tulajdonában van egy ideje, gyakorlatilag a megszűnés határáról rángatták vissza a márkát az elmúlt években úgy, hogy 2019-ben az i-Pace (első elektromos Jaguarként) elhozta az év autója díját is. Ezt a modellt mi is kipróbáltuk, kifejezetten lelkesítő autónak tartjuk, amely megérdemelten kapott kitüntetést, noha az nyilván lehet vita tárgya, hogy a többi aspiránssal szemben akkor is megkapta-e volna a díjat, ha történetesen nem ez az első elektromos modellje a cégnek.
A Jaguarnál úgy gondolkodnak, hogy mire ténylegesen átállnak villanyhajtásra, addigra már ebben a kategóriában nem lesz árbeli eltérés az elektromos és a hagyományos kivitel között, ráadásul a Jaguar célcsoportja és árszintje egyébként is olyan, ahol az ügyfélkör nyitott a technológiai újdonságokra, noha van egy olyan réteg is, akik még mindig a V8-ra esküsznek és el sem tudnak képzelni egy brit múlttal rendelkező luxusszedánt benzinmotor nélkül. Nekik azonban egyre kevesebb választási lehetőségük lesz akkor, ha már gyártóknál néznek körül, a legtöbb luxusmárkánál már megkezdődött a fokozatos átállás az elektromos hajtásra, többet között a Volkswagen-csoporthoz tartozó Bentley is bejelentette, hogy teljes mértékben elkötelezett a villanyhajtás iránt.
A Land Rovernél viszont lassabban történik az átállás, noha itt is van egy olyan célcsoport, amely sosem megy terepre és luxustermékként tekint a márka modelljeire, azonban még mindig nagy a felvevőpiac azokban az országokban, ahol nem csak a nagy távolságok, hanem a töltési infrastruktúra hiánya is nehézkessé tenné, hogy a márka összes modellje villanyhajtású lehessen. A tervezett, 2030-as időpont tehát inkább egy optimista és óvatos terv, nyilván benne van az is az elképzelésekben, hogy addigra komoly technológia fejlesztésekre kerül sor mind a töltés, mind pedig az akkumulátorok mérete és kapacitása kapcsán. A JLR ugyanakkor kísérletezik a hidrogénhajtással is, valamint a "connected car" vízió kapcsán is végeznek fejlesztéseket (önvezetés, állandó online kapcsolattal rendelkező gépkocsik), de a villanyhajtásra való áttérés most bejelentett dátuma nem véletlenül ugyanaz, mint amikor az Egyesült Királyságban már nem lehet benzines autókat forgalomba hozni.
Egyre több országban jelentik be, hogy melyik az az év, amikor már csak elektromos meghajtású autók értékesítését engedélyezik, az EU-s károsanyag-kibocsátási szabályozások és az egyes országok saját tervei is folyamatosan arrafelé lökik az autógyártókat, hogy az elektromos hajtásra fókuszáljanak. Mindenesetre a JLR bejelentésének hatására a Tata részvényárfolyama 3%-ot emelkedett, befektetői oldalról tehát úgy látszik, hogy az elektromos meghajtás lehet a jövő záloga.