2024-ben érkezik a Xiaomi villanyautója

Abban az évben indulhat a tömeggyártás, ígéri Lei Jun, ám nincs garancia a sikerre.

A múlt évtized az okostelefonok és a hordató kütyük időszaka volt a tech világban, a mostanit pedig a villanyautók határozhatják meg – már csak azért is, mert jó pár város, ország és nemzetközi szervezet kötelezi a gyártókat kisebb-nagyobb mértékben, hogy növeljék megújuló energiára hagyatkozó járműveik arányát. Bár az amerikai Tesla a jelenlegi piacvezető, és a legtöbb tradicionális gyártó rajta van a villanyautó vonalon több-kevesebb elkötelezettséggel (a Toyota még mindig inkább a hidrogénben látja a jövőt), Kína az, ahol döbbenetesen sok startup gyárt már most EV-t, és sok tradicionális szereplő készül bekapcsolódni.

A Foxtron Model C a Hon Haitól (Foxconn)
A Foxtron Model C a Hon Haitól (Foxconn) (forrás: Hon Hai) [+]

A tradicionális alatt itt most nagy tech és online cégekre érdemes gondolni: érdekelt a témakörben a Huawei, a Baidu, az Alibaba, az Oppo, a Didi, a 360 és a Xiaomi is, míg a tajvani Foxconn már prototípusoknál tart Foxtron branddel, a verseny tehát hatalmas Kínában, és nem csak a vásárlók, hanem a befektetők és az állam kegyeiért. Az utóbbi érdeke ugyanis inkább az, hogy végtelen számú kis márka helyett véges számú nagy hal vegye fel a versenyt a legfőbb világpiaci pozíciókért, és ha a villanyautó eladások témakörében vezető Norvégiába kitekintünk (85% felett értékesítettek tisztán elektromos hajtású járművet az előző negyedében), egyre több kínai márka van jelen vagy lép ott piacra hamarosan. Márpedig Norvégia sok szempontból előrevetíti a nagyobb piacok jövőjét.

Lei Jun 2024-es Xiaomi EV startról beszél
Lei Jun 2024-es Xiaomi EV startról beszél (forrás: CN EV Post) [+]

A dolog egyébként ma azokra az évekre emlékeztet, amikor a tradicionális nyugati mobilgyártók és a fehér dobozos olcsó kínai kacatok között felbukkant minőségi telefonjaival a Huawei, majd jött a Lenovo, a Xiaomi és a BBK csoport, ma pedig a Huawei elgáncsolása ellenére is messze a kínai márkák dominálják a világ mobileladásait. Kína az olcsó munkaerő és a komponensek helyi elérhetősége mellett döbbenetesen nagy összegeket fordít a tech- és a járműszektor fejlesztésébe, és már most dominálja a jármű- és akkumulátorpiac nyersanyag-feldolgozási és beszállítói hálózatát. Ráadásul a chiphiány még csak a kezdet: szakértők figyelmeztetnek, hogy lítiumból, kobaltból, grafitból és nikkelből az exponenciálisan növekvő igények miatt hamar hiány lehet (most már gumiból is az van), és ezek nagy részét kínai gyárak dolgozzák fel, kézben tartva az árakat és elérhetőséget. Ha ehhez hozzávesszük, hogy Kína egyre egyértelműbben céloz a világ chipgyártásának jelentés részéért felelős Tajvan bekebelezésére, a kommunista ország pozíciója egyre erősebbnek tűnik.

Hidegben is használható, de persze jó időben az igazi
Xiaomi villanyjármű a magyar utakon: az M365 Pro Szentkuti11 lábai alatt [+]

A Xiaomi Group tehát jó pillanatban és helyszínen építi villanyautó stratégiáját, ami természetesen többéves project, így nem meglepő, hogy az első EV tömeggyártását csak 2024-re ígéri Lei Jun, a vállalat vezérigazgatója. Az óvatosságra és a tudatos építésre minden oka megvan, lásd Jia Yueting és a Faraday Future döbbenetesen költséges zakóját. A Xiaomi előnye rendkívül széleskörű beszállítói hálózata, illetve az önkormányzati és politikai vezetésben kiterjedt kapcsolatrendszere, nem mellesleg pedig akkumulátortechnológiáit is évek óta fitogtatja kütyüvonalon. Azt se felejtsük el, hogy nem idegen a márka számára az aszfaltcsík és a közlekedés, gondoljunk elektromos rollereire és kerékpárjaira.

Lei Jun a Xiaomi villanyautós terveiről beszél márciusban
Lei Jun a Xiaomi villanyautós terveiről beszél márciusban (forrás: CNBC) [+]

A Xiaomi EV Companyt idén jegyezték be, és máris húszezren nyújtották be önéletrajzukat, hogy az alvállalatnál dolgozzanak, amely a következő tíz évben tízmilliárd dollárt készül a témakörbe fektetni, 2024-es tömeggyártást megcélozva. A CN EV Post értesülései szerint a forgalmazás első három évében a márka 900 ezer járművet készül értékesíteni (a villanyautó gyártás komplikációit sokan becsülték már alá), és számos hozzáértő gyártópartnerrel kapcsolatban áll, hogy ez meg is legyen. Emellett kellő tőkével rendelkezik, hogy feltörekvő startupokból, technológiákból és szabadalmakból gazdagon bevásároljon – más kérdés, hogy a Xiaomi EV-k előretörését kínai riválisai sem fogják jó szemmel nézni.

Hirdetés

Azóta történt

Hirdetés