Hirdetés

TomTom Via 125 - kecsesen nagy

A TomTom legújabb sorozatának nagyobbik tagja járt nálunk. Komolyabb tudás helyett vékonyságával és könnyű kezeléssel igyekszik vonzó lenni.

Bevezető, tartozékok

A múltkori TomTom cikk után ismét egy Becker készüléket vártunk a szerkesztőségbe, azonban logisztikai problémák miatt végül ismét a holland gyártó terméke landolt nálunk a Smartshop kínálatából. A Via 125 az egyik legújabb termékük, de látni fogjuk, hogy nem kell gyökeres változásokra számítani.

xxx
[+]

Megmondom őszintén, hogy TomTom gép elég ritkán akadt a kezembe, alapvetően én is az iGO vonalon mozogtam korábban, egy Mio C250 segítségével. Épp ezért is érdekelt, hogy a saját szoftverrel és TeleAtlas térképekkel mennyire más egy ilyen, mint az itthon ismert iGO. Nem vagyok egyedül ezzel, elvégre itthon és általában Kelet-Európában ők a legismertebbek, a TomTom és a más, alternatív szoftveres gépek ritkábbaknak számítanak.

xxx
[+]

A harsány zöld, relatíve kicsi doboz tartalma csak a legszükségesebbekre korlátozódik. Magán a készüléken kívül egy szivargyújtó-USB átalakító, egy adat- és töltőkábel, illetve egy képes beüzemelési útmutató található. A szivargyújtó adapter piros pont, mert azt használhatjuk önállóan, más eszközök töltéséhez is.

Hirdetés

Külső

Akinek esetleg feltűnt volna, a tartozékok közül hiányzik az autós tartó. Ez nem azt jelenti, hogy fél kézzel fognunk kell vezetés közben vagy a műszerfal mélyedésébe támaszthatjuk, amíg az első nagyobb kanyarodásnál az ölünkbe pottyan. A Via 125 ugyanis beépített tartóval rendelkezik, ami a készülék szerves része. Ennek a megoldásnak vannak előnyei és vannak hátrányai. Bizonyára nem vagyok egyedül azzal a véleménnyel, hogy alapvetően praktikus megoldásról van szó, mert nem kell külön a tartóval vacakolni, nem hagyhatjuk rajta az ablakon, így használaton kívül semmi sem zavarja a kilátást.

xxx
[+]

Ám ott vannak az árnyoldalak, például az, hogy így egy esetlegesen korábban vásárolt és megszokott univerzális tartóval nem használhatjuk, illetve ha ilyenünk van, akkor azt mindig le kell venni előtte. A legnagyobb baj talán a rövidség. A hátulról kihajtható tappancs olyan rövid karon csatlakozik a házba, hogy gyakorlatilag az eszközt magát közvetlenül a szélvédőre cuppantjuk fel. Ezáltal a készülék olyan messze kerül, hogy a kezelése menet közben (mármint nem vezetés közben, hiszen az a sofőrnek szigorúan tiltott és balesetveszélyes!) kb. lehetetlen, mert nem érjük el. A legújabb, lapos szélvédőjű kocsiknál ez már olyan mértéket ölthet, hogy az utas is csak a műszerfalra való felfekvéssel tudja kezelni. A rögzítés viszont pofonegyszerű, a jókora tappancs pedig magabiztosan, fixen a helyén tartja a kütyüt még a jól ismert útviszonyok esetén is.

xxx
[+]

A Via 125 külsőleg kicsit eltér a korábbi TomTom készülékektől. Kevésbé lekerekített, de véletlenül sem szögletes vonalaival, csiszolt fém keretével és annak vékony krómcsíkjával abszolút jól illik bármilyen autóba és önmagában is ízléses, elegáns külsőt ad neki. További nagyon szimpatikus tulajdonsága, hogy igencsak vékony, az ívelt hátlap is egyszerű, letisztult formát követ. A hátlapon, a kihajtható tartó mögött van a hangszóró (így biztosan nem takarjuk le), illetve a bekapcsoló gomb (más gomb nincs is rajta), valamint a töltő csatlakozója. Ez egyébként szabványos microUSB, viszont a kialakítása miatt csak a vékony töltőfejjel rendelkező töltők használhatók hozzá (ha épp a gyárival gond lenne). Súlya a tartóval együtt 213 gramm, ez picit több, mint amire számítanánk. Minőségileg sem lehet kifogásunk, a szép külső jó minőséget takar, normálisan össze van rakva.

xxx
[+]

Nem esett még szó a kijelzőről, ami egy 5 hüvelykes cucc, 480x272 pixeles felbontással. A képminőség elfogadható, bár ekkora méretben már jó lenne kicsivel nagyobb felbontás. Rezisztív, mint a legtöbb más navigáció, elég jól eltalálták a nyomáspontot, nem túl érzékeny, de nem is kell szétütni, hogy reagáljon. Sajnos arról nincs információ, hogy milyen hardver dolgozik odabent, annyi biztos, hogy 4 GB belső flash memóriánk van. Ebben heverészik a szoftver és a 45 európai ország térképe.

Navigáció

Magáról a belsőről, a menüről kicsit nehéz írnom, mert az igencsak hasonló a nemrég nálunk járt GO1005-ös változathoz. Jómagam meglehetősen gyorsan eligazodtam benne, a nagyméretű ikonok és az egyértelmű feliratok megkönnyítették a dolgom. Ráadásul a GPS vevő gyorsan pozícionál, mikor legelőször bekapcsoltam a kütyüt, mire az alapszintű bemutatót átlépkedtem, már azonnal pötyöghettem a címet, mert megvolt a helyzetem. Ami nem tetszett, az a görgetés, illetve annak a hiánya. Talán a mobilok miatti berögződés, hogy a kinetikus görgetést használnám, ám ilyen itt nincs, a képernyőn lévő nagy nyilakkal lehet lépkedni. A virtuális billentyűzet elég nagy gombokkal operál, viszont a képernyő jókora részét el is foglalja.

xxx

A cím beírásakor választhatunk, hogy az előzetesen felprogramozott otthonhoz vagy más helyre szeretnénk menni, köztük olyanokra, mint a legutóbbi cím, kedvenc vagy az utolsó megállás pozíciója. Sajnos magyar nyelven nem elérhető a hanggal történő cím bemondás, és ugyanígy a navigálás közben nem kapunk utcaneveket sem. A beállítások között részletesen finomhangolhatjuk a működést, mi több, egy úgynevezett saját menüt is kreálhatunk, ami a navigálás közben teszi azonnal elérhetővé az általunk kiválasztott funkciókat. Jópofa, hogy még a be- és kikapcsolási képet is lecserélhetjük, de a minket mutató szimbólumnak sem kell feltétlen egy sima nyílnak lennie. Okos ötlet a jobb- és balkezes vezérlés, hiszen ez esetben megváltozik az elrendezés.

xxx

A navigálásról azt tudom mondani, hogy viszonylag problémamentesen zajlott. Budapest belvárosából indultam a külső részébe, a megtervezett útvonal elsőre is rendben volt. Persze túl egyszerű lett volna a helyzete, úgyhogy többszöri letérésekkel és szándékos rossz irányba való haladással próbáltam kicsit izzasztani. Ami biztos, hogy az újratervezés igencsak gyors, ha például elhagyunk egy utcát, ahol le kellett volna fordulni, pár másodperc alatt megjelenik az új útvonal. A megjelenítés lehetne kissé folyékonyabb is, elvégre itt szó sincs 3D épületekről, meg domborzatokról. Hangerőben semmi kivetnivalót nem találtam, hangosan és érthetően beszél hozzánk (érdemes Ervint választani).

xxx

Extrák, összegzés

Extrákról a Via 125 esetében nem nagyon beszélhetünk. Nincs zene- és videolejátszás, a TMC csak külső vevővel lehetséges, az egyedüli plusz a navigáció mellett a Bluetooth kihangosító. Ez persze hasznos dolog és én a többit úgyis feleslegesnek érzem egy navigációs eszközben. A beépített, ismeretlen kapacitású akku a gyártó szerint nagyjából 2 órát bír ki töltés nélkül. Erről nem tudtam meggyőződni, viszont a dobozból fóliásan kiemelt készülék simán kibírta a kb. 45 perces navigálást és nyomkodást. Mivel kb. 2/3-ig volt gyárilag töltve, így a megadott idő elég reálisnak tűnt.

xxx

Köztudott, hogy a TeleAtlas térképek mifelénk nem olyan jók, noha a cég sokat javított a korábbiakhoz képest és dolgoznak rajta, hogy még jobb legyen. Nekem csak a Keletinél és később, a Dózsa György úton voltak gondjaim. A Keleti tulajdonképpen elnézhető, mert ott akkora felfordulás van és már annyiszor változtatták meg a sávokat, hogy senki se tudja. Azért aranyos volt, hogy közelítve először arra kért, hogy tartózkodjak a bal oldali sávokban, majd utána közölte, hogy a jobb oldali sávokban hajtsak egyenesen (cikázzak vagy mi?). A másik úton egy olyan helyen akart volna visszafordítani, ahol ez nem lehetséges, de más problémával nem találkoztam, a tervezés gyors és pontos volt.

xxx

A TomTom Via 125 egy elég normális készülék, nincs benne semmi csicsa és extra, ez a cucc navigálásra készült és ezt is tudja. A szoftver jól kezelhető, a navigálás és a GPS-vevő pontos, jól is néz ki, tehát erről a részről rendben van. A beépített tartó okos megoldás, viszont nem mindenkinek fog tetszeni és adott esetben nagyon megnehezíti az utazás közbeni kezelést. Végfelhasználói ára 56 ezer forint, ami kissé magasnak mondható, annak tudatában, hogy tényleg csak navigációra képes (meg kihangosító). Oké, ott a 45 országos TeleAtlas térkép, ami felénk kissé problémás, tőlünk nyugatra viszont a legjobbakhoz sorolható. Van két éves ingyenes térképfrissítés is, továbbá a megvásárlás után a legfrissebb verzió azonnal rátölthető. Nem hiányzik a TomTom két okos szolgáltatása, az útvonal tervezésben segítő IQ Routes és a hibákat bejelentő és kezelő MapShare. Mindezek mellett a Tetszett plecsnit megadom rá, bízva abban, hogy a térképek tovább fejlődnek.

TomTom Via 125

Rusi

A készüléket a Smartshop biztosította.

A cikk elkészítésében a T-Mobile mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények