Navee S65 - a suhanás a lényeg

Nem megy gyorsabban, mint más roller, de elöl-hátul kapott csillapítást, az 500 wattos motor pedig jól jön az emelkedőkön.

Bevezető

Kellett egy kicsit nyaggatnom a gyártót, hogy küldjenek egy rollert, mert az N65 roppant népszerű gép már hónapok óta, aztán egyszer csak hozott egy futár egy S65-öt, én pedig meglehetősen meglepődött arccal bontottam ki a dobozt, mert ez itten pillanatnyilag a Navee csúcsmodellje. Éppen 900 euróért vesztegetik, ez pedig az akciós ára neki, szóval joggal vártam el, hogy többet is nyújt majd, mint egy átlagos roller.


[+]

Pedig az európai piacon 25 km/h-ban maximált végsebesség nem különleges, ezt minden gép tudja, de hát nem azért van ez a limit, mert csak ennyit tud a masina, hanem azért, mert ez a szabály. Persze tettem egy kósza próbát arra, hogy szoftveresen kiiktassam, de egyelőre nem jártam sikerrel, ám erős a gyanúm, hogy ez csak idő kérdése, mert a roller Bluetooth kapcsolaton át képes szoftvert frissíteni, vagyis majd biztos lesz valaki, aki összeüt legalább egy olyan megoldást, ami a lokalizáción változtat, az amerikai piacra szánt változatoknál ugyanis 32 km/h a limit.


[+]

Minden más paramétere azonban arról árulkodik, hogy tényleg többet kínál ez a termék, mint a pálcikarollerek, kapásból az 500 wattos motor már bíztató, ami inkább a gyorsulást és a hegymeneti képességeket befolyásolja. Szintén örömmel olvastam a dobozon az IPX7-es tanúsítványról, a 65 kilométeres hatótávról és az első-hátsó felfüggesztésről, de az is biztatónak tűnt, hogy defekttűrő abroncsokkal szerelik a gépet. Szóval papíron minden nagyon remeknek tűnt, de a dolgok a gyakorlatban dőlnek el, sok-sok elektromos kétkerekűn vagyunk már túl, ahol az ígéretek megvoltak, aztán a való életben jött a csalódás.

Hirdetés

Kialakítás

A Navee S65 első ránézésre is más, mint általában a rollerek. Ennek elsősorban az az oka, hogy az első és a hátsó felfüggesztés sem fix, hanem mindkét kerék úgy van hozzákötve a trepnihez, hogy van néhány centis rugalmassága. És ez nem csak mókusvakítás, rögtön látszik, hogy mennyi mozgástér van a megoldásban, ahogyan ráállunk a rollerre, menet közben pedig tényleg egy teljesen másik ligában van a menetkomfort, mint az alsópolcos modellek esetén. Ez a kialakítás viszont szokatlan a szemnek főleg az első traktust látva, hiszen a kormányt és a kereket összekötő rúd egy ponton megszakad, hogy aztán a trepni végéből előrenyúló villa tartsa meg az első kereket.


[+]

Maga a trepni egy tök szabályos téglalap, több mint 20 centiméter széles, simán elfér egymás mellett is a két láb. Jó hosszú is, bár — mint egy barátom rámutatott — lehetne a roller könnyedén rövidebb is, ha már ilyen széles és akkor milyen remekül lehetne vele manőverezni. Ami jól hangzik ugyan, de akkor hová teszik a 12 500 mAh-s akkumulátort, ami papíron a 65 kilométeres hatótávot szavatolja. Most ugyanis a trepni alatt húzódik végig, de elég magasan van szerencsére ahhoz, hogy akár egy átlagos járdáról is le lehessen vele ugrani. A 10 inches, pneumatikus gumival szerelt kerekeket az első használat előtt érdemes a megfelelő értékre fújni, de amúgy tömlő nélküli megoldásról van szó, vagyis elvben defekttűrő a megoldás.


[+]

A fék és a hajtás is hátul van, a lassításba az E-ABS nevű opció segít be, ez gyakorlatilag némi regeneratív rásegítést jelent fékezés esetén. Gyárilag a hátsó tárcsafék kicsit gyenge volt, de lehetett rajta állítani, úgy pedig már megfelelő hatásfokkal lassított le minden szituációban. Szerintem átgondolt megoldás, hogy a kormány nagyon minimalista, nincsen teleszórva mindenféle bigyóval, a fedélzeti kijelző a stucniban kapott helyet (monokróm OLED néhány zöld fényű piktogrammal), gomb csak egy vagy a gázkar markolatán, a másik oldalt pedig a fékkar tetején lehet a csengőt pöcögtetni, tehát rengeteg hely marad a kormányon ahhoz, hogy mondjuk egy telefontartót felszereljünk.


[+]

Lámpa elöl és hátul is akad, a hátsó fényt a kapcsolódó alkalmazással fixre is lehet állítani. Az első lámpa fénye megfelelő, de szerintem kicsit túlságosan felfelé van irányítva, amin nem tudunk változtatni. A fedélzeti kijelző szögegyszerű, a sebesség látszik nagy betűkkel, az akkumulátor töltöttsége négy szegmensen csíkkal, van néhány piktogram a lámpa és a Bluetooth kapcsán, az üzemmód kijelzése is adott (Eco, Normal, Sport), valamint az egész cucc alján egy félköríves LED informál arról, hogy üzemben van a gép és adott esetben van Bluetooth kapcsolat is. Az IPX7-es védettség miatt a töltőnyílás relatív magasan van a kormányrudat és a trepnit összekapcsoló átkötőn, gumiajtó védi. Fura viszont a kitámasztó, ami szépen belesimul a neki kialakított mélyedésbe a roller oldalán, de ijesztően rövid, ezért a letámasztott gép meglehetősen ferde. Nem dől el, csak kreténül néz ki.

Használat, alkalmazás

A Navee S65-tel közlekedni alapvetően nagyon remek. Stabilitása, menetkomfortja, rugózása, agilitása és emelkedős képességei is igen kellemesek. 500 watt nem árt, ha az ember nem csak sík úton közlekedik, ez a motyó végre haza tud hozni engem is, de ahhoz sem árt, hogy a 120 kilogrammos tömegű arcokat is elvigye a hátán — ez ugyanis a maximális terhelhetőség. Sport módban (ahol 25 km/h óra a végsebesség) elég vehemensen meg is tud indulni, szóval érdemes vele kicsit ismerkedni, mielőtt beleugrunk a budapesti káoszba. Elinduláshoz mindenképpen lökni kell a rolleren, a “zero start” nem opció, ráadásul az is meg van oldva, hogy ha a tövig tolt gázkarral kezdjük el toszogatni, akkor nem fog nekiindulni, előbb kell lökni, utána húzni a kart.


[+]

Van cruise control, vagyis tartja a maximális sebességet papíron hét másodperc után (az alkalmazásból kapcsolható ez is), ezt egy hang sípolással is jelzi, de tényleg annyira halk, hogy egy közepes forgalmú út mellett sem hallja meg az ember. Amit viszont meg fogunk hallani, az a motor hangja, mert meglepően harsányan nyünnyög, mintha egy panaszos trolibuszt próbálnánk nagy sebességű tolatásra kényszeríteni. Ez elsőre ijesztő, aztán egyre kevésbé zavaró, a budapesti közlekedésben pedig kapóra is jött, hogy a kerékpárutakon bolyongó gyalogosok időben arrébb tudjanak szökelleni.


[+]

Meg kell mondjam, hogy jóval bátrabban haladtam ezzel a géppel, mint egy átlagos rollerrel. Egyrészt nem rázta szét a vesémet az útburkolat folytonosságának hiánya. Másrészt az általános stabilitás és azonnali gázreakció is magabiztossá teszi a júzert, a kényelmes és széles trepni úgyszintén, csak a késő őszi időben a kerékpárutakon előforduló sáros avar okozott aggodalmat. Majdnem teljes töltéssel indultam el egy 20 kilométeres körre abban a tudatban, hogy nincs az a körülmény, ami hatótáv szempontjából aggodalmat okozhat, de azért ebben a pár fokos időjárásban, több mint 20 km/h-s átlagsebességgel haladva azért jóval többet eszik a gép, mint amire papíron képes kéne legyen, 92%-ról 23%-ra zuhant a töltöttség, mire visszaértem a konnektorhoz. Vagyis a 65 kilométeres hatótávot inkább 15 km/h-s sebesség és jóval melegebb időjárási körülmények között tudjuk elérni akkor, ha mondjuk táskával sem lépjük át a 65 kilogrammos össztömeget.

[+]

Mivel a Navee egy Xiaomihoz köthető spin-off, vagyis a kínai gyártó a cég termékeit az ökoszisztémája részeként kezeli, ezért nem meglepő, hogy a kapcsolódó alkalmazás a jól ismert Mi Home, amely semmi perc alatt összeköttetésbe lép a rollerrel. De túl sok extra nincs benne, a tempomatot lehet aktiválni, a hátsó lámpát fixre bekapcsolni és le tudjuk zárni a gépet. Ami nem egy életbiztosítás, mert ettől még simán el lehet tolni, csak nem működik a motor addig, amíg fel nem oldjuk. Az alkalmazás ezen kívül mutatja az akkumulátor töltöttségét, a szerinte rendelkezésre álló hatótávot és statisztikát vezet a korábbi utazásainkból. És néha frissíti a szoftvert, a tesztidőszak alatt kétszer is megtörtént mindez.


[+]

Összegzés. Azt gondolom, hogy ez egy jól átgondolt roller. Nem arra ment a fókusz, hogy teletömjék színes kijelzővel, meg oldalsó indexekkel, meg alulról világító derengéssel, hanem arra figyeltek, ami fontos ahhoz, hogy kulturáltan és komfortosan tudjunk rollerezni. Ebbe beletartozik az átlagnál erősebb motor, ami könnyen gyűri le a közepesnél nem durvább emelkedőket, valamint az első-hátsó csillapítás, ami pedig szintugrást jelent menetkomfort szempontjából. Minden más nem extra, hanem funkcionális: egyszerű, de stabilan működő alkalmazás, szintén nem összetett, de logikus fedélzeti kijelző, korrekt fényerejű lámpák, és könnyű kezelhetőség jellemzi az S65-öt, amit ugyan össze lehet csukni, de azért 27 kilogrammot nem dobálunk fel a buszra olyan marha könnyen. A 65 kilométeres hatótáv elméletben jól néz ki, a gyakorlat inkább 35-45 kilométer között alakul, de ez általában elég a városi viszonylatban. Engem tényleg csak a vinnyogó motorhang zavart kissé, máskülönben kifejezetten elégedett voltam a Navee S65-tel, de az ára is tükrözi, hogy egy ligával fentebb játszik, mint a tényleg olcsóbb konkurensek. Jelenleg 900 eurós áron kínálják éppen, nem tudom, hogy az év végi akciós időszak után kúszik-e ez fentebb. Ennyiért viszont már lehet kapni ezt-azt, vannak papíron erősebb és gyorsabb masinák is, ám sok-sok ilyen-olyan kínai eredetű roller kipróbálása után nekem speciel az a meggyőződésem, hogy összeszerelési minőség és anyaghasználat szempontjából az S65 egy magasabb nívót képvisel, amit pedig elektronikai szempontból hoz, az pont annyival több az átlagnál, amennyi ahhoz kell, hogy kompromisszumok nélkül, komfortosan gurulgathassunk változatosabb útburkolati és domborzati viszonyok esetén is.

Bog

A Navee S65-öt a gyártó küldte el, megvásárolni itt lehet.

Azóta történt

Előzmények