A sorozat
A Mio PNA-i már nem ismeretlenek a Mobilarena törzsközönségének. A C310, C510 és C710 néven kapható triót a szerkesztőség már alaposan letesztelte, nehéz lesz ezek után újat mondani…bár azért akad néhány apróság, ezért elkértünk a MobilX-től egy tesztkészüléket.
A PNA-k világa nekem is, mint sokaknak, kellemesen üdítő újdonság, a korábban használt PDA után. Mi tagadás, egy laptoppal, és okostelefonnal szaladgáló, krónikusan időhiányos manageranyu már így is halmozottan hátrányos helyzetű, örül, ha egyszerűsödik az élete. Az új navigeneráció épp ezt a célt szolgálja.
A C310 volt a belépő szintű készülék ezen a területen. Már ez is jól mutatta a minimalizmus irányvonalát, de a jó úton nem elég elindulni, végig is kell menni rajta. Ugyan minek egy PNA-ba játék, és képnézegető? Beülök, bekötöm, felpattintom, bekapcsolom, megadom a címet, odamegyek és teszem a dolgom. Értem én, hogy szökőévenként egyszer megeshet, hogy hajlandó az ember autóban várni 10 percet és ezen alkalmak közül minden ötödiknél az is megtörténhet, hogy épp nincs a hátsó ülésen piros lámpánál bekapott olvasnivaló, a telefonja meg lemerült és végső elkeseredésében a navin akarna játszani, de mondjuk ki, ezen véletlenek egybeesése aligha nevezhető komoly piaci igénynek. Már az MP3 lejátszó láttán is összevontam a szemöldökömet, de erre azért van mentség. Hamarosan kifejtem.
Külső, kezelőszervek
A C310 fehér, a C710 fekete, a C510 szürke színben érhető el. Nos a C250 igazi combo, sötét szürke és ezüst uralja, ami szintén passzol a legtöbb alsó-középkategóriás autóba, bár pl. egy Lexusba nyilván elegánsabbat képzel el az ember. Mindenesetre üzletkötőknek, ügyfélmanagereknek, KAM-oknak, ha még nem volt eddig, kötelező gyakorlat. A dobozban USB kábelt, mini USB-n át éltető energiát szipkázó töltőt és autós tartót találhatunk, ami rövid karjának köszönhetően egészen stabil tartást biztosít.
A 320x240 pixeles érintőképernyő nem csak jól látható minden helyzetben, de jól is kezelhető, úgy hallgat az ujjaimra, mint egy Stradivari Edvin Martonra.
Ahogy a kezembe simul, a minimalizmus csalhatatlan jegyeit fedezem fel rajta. Egyszerű, letisztult formák és csak a legszükségesebbek: ki-bekapcsoló gomb a tetején, mini USB az alján, jobb oldalt a fülhallgató bemenet ( szabvány 3,5-es jack) és SD/MMC bemenet, ami MP3 használat során nyer jelentőséget, vagy ha az egyébként kelet-európai létedet próbálod nagy európaira cserélni. A flancot a TMC antenna csatlakozó képviseli, ami a közlekedési információs adás elindulásakor hasznos bővítési lehetőséggel szolgál majd. A TMC (Traffic Message Channel) lényege, hogy közlekedési infokat sugároz kódolt formában, amit a készülék megfelelő antennával venni és dekódolni képes, így elkerülheti a baleset miatt bedugult utakat, és a forgatás vagy demonstráció miatt ideiglenesen lezárt városrészeket.
Navigáció
A már jól ismert MioMap V3 szólal meg a kütyüben Moha bá érces orgánumán, tehát iGO ez a javából, bár Andrea ezúttal nem választható extra. Ami azt illeti, én csakis Moha bával utaztam eddig is, ebből is látszik, hogy a cuccot kimondottan nekem fejlesztették, de remélem azért másnak is örömet okoz majd.
Az iGO színvonala most sem okoz csalódást, odataláltam vele sok eldugott helyre pillanatok alatt és a becsült időtartam is sokszor teljesen reálisan jelent meg a kijelzőn. Ja igen, apró, bosszantó fapadosság: az óra nem frissíti magát a műhold alapján, azt kézzel kell beállítani, és ehhez még a MioMapból is ki kellett menekülni, bele telt néhény percbe, mire megtaláltam. A bekapcsoláskor megjelenő beállítások menüpont rejti ezt az opciót.
Számomra újdonság volt az a feature, hogy nem csak hanggal dorgál Moha bá: „ Túl gyorsan mész”, hanem ki is teszi a sebesség határt jelző KRESZ-táblát a bal alsó sarokba, de vigyázat! Sajnos az ötlet nagyszerű, de még nem teljesen megbízható. Én úgy tapasztaltam, hogy többször téved, mint nem, sajnos még olyan triviális helyeken is, mint az Osztyapenko (khm, khm, nevezzük M1-M7 bevezetőnek... - Bog) környéke, vagy az Erzsébet-híd budai végén figyelő 40-es tábla. Bízunk abban, hogy a NavNGo folyamatos javításai ezeket a hibákat is orvosolják majd és az új funkció méltó módon integrálódhat a nagy magyar büszkeségbe.
A készülék remekül kezelhető, jól szolgál és valóban azt az érzést kelti, hogy lesi minden gondolatomat. Fura talán csak az volt, hogy az általam leggyakrabban használt hangerő-szabályozó is eltűnt az eszköz oldaláról a minimalizmus jegyében, így ha hirtelen Jamie Cullum, szólal meg a rádióban, arra kényszerülök, hogy a menüben turkálva bírjam suttogásra Moha bát, de ezzel azért együtt lehet élni.
Egyéb szoftverek
A C250 64 megabájtos memóriával rendelkezik és Windows CE 5.0-t kapott oprendszerként. Ez már 3D-s grafikák kezelését is lehetővé teszi és látva a CeBIT újdonságait, valóban ez a jövő. A buborékos kezelőfelületet már ismerjük, bár nekem azért hiányzik helyenként a szöveges magyarázat. Az MP3 lejátszó súgója például gyönyörűen megmagyaráz minden funkciógombot, de a naviban enélkül is el lehet igazodni. A legviccesebb, hogy a fejlesztők egészen biztosan workaholic figurák lehetnek, mert az otthon-munkahely két kedvenc cím közül az otthon kapta a kisebb szívecskét…vagy ez inkább a célközönségnek szóló fricska lehet? Sosem tudjuk meg.
Hadd térjek vissza egy mondat erejéig az MP3 lejátszóhoz. Afféle telhetetlen asszonyságként nem szeretek választani, egyszerre akarok puncs és vanília fagyit is, navit és zenét, ha már mindkettőt tartalmazza a PNA. Sajnos ezúttal is választanom kell, navigáció és MP3 nem fut egyszerre, így a nyelvleckéimet is az ismert utakon haladva hallgathatom csak, de legalább hallgathatom rajta. A hangszóró klasszikusokra emlékeztet, no nem a Fesztivál Zenekarra, hanem a Sokol rádióra, de még mindig jobb, mint a semmi, aki jobbra vágyik, kösse rá a fejegységre. Vagy a nyakán ülő fejegységére.
Akkumulátor, összegzés
A C250 nagytesóihoz hasonlóan három módszerrel vehet fel áramot. A töltő, szivargyújtós töltő, és USB kábel szolgál etetésre. Három óra melót simán elbír lihegés nélkül mire szól, hogy alacsony a töltöttsége, az 1200 mAh-s líthium-ion akksi kitesz magáért. Ehhez nyilván kell egy stabilan működő rádió egység, ami nem nyúzza agyon egy-egy pozíció felvétele során. Egyébként úgy tűnik, 2-3 másodperccel hamarabb talál magára, mint a régi Mio PDA-m, és picit mintha gyorsabban is tervezne annál.
Aki egy egyszerű, de megbízható navi eszközre vágyik elérhető áron, az keresse bátran a C250-et, nem fog csalódni. Ajánlott.
![]() |
Mio C250 |
pmd
A készüléket a MobilX biztosította a számunkra. Köszönjük.