Mi az a dashboard alkalmazás?

Miért most?

A Mobilarena indulása óta elsősorban telefonok tesztelésével és bemutatásával foglalkozik, aztán ahogy teltek-múltak az évek egyre több olyan szolgáltatással is illő volt megismerkednünk, amelyek mobil eszközeink működését, használhatóságát változtatták meg. Sok cég régóta foglalkozik azzal, hogy a mobilos környezetet hogyan kapcsolja össze nagyvállalati infrastruktúrákkal, s erre régóta létezik rengeteg megoldás is (elég csak a BlackBerry-t kiemelni). Azonban mostanában akkorát fejlődött a technológia, hogy nem csupán egy lehetőség a mobilitás a vállalati szférában, hanem elvárás is.

Ez két technológia fejlődésének köszönhető, egyrészt az okostelefonok hardvere ma már simán képes arra, hogy mindenféle prezentációkat, grafikonokat és táblázatokat ábrázoljon, nem is beszélve azok szerkeszthetőségéről, kivetítéséről vagy éppen továbbküldéséről. Másrészről pedig ma már olyan sebességű és lefedettségű mobilhálózatokon tudunk dolgozni, ami évekkel ezelőtt még csak álom volt. Sokasodnak a 4G eszközök, a prezentációs célokra használható táblagépek ára pedig meredeken zuhan lefelé, miközben tudásuk egyre nagyobb. Kézenfekvő volt, hogy ezek az eszközök begyűrűznek a vállalati szférába is, ha pedig már ott vannak, akkor nem csak arra használhatjuk őket, hogy levelezgetünk a munkatársainkkal és magától frissül a céges rendszerből a névjegyzék, hanem egy jó háttéradatbázisból táplálkozva olyan információkat is megjeleníthetünk a kijelzőn, ami azonnali és segít a döntéshozatalban.

Nem véletlen, hogy a T-Systems irodaházába látogattunk el annak érdekben, hogy kicsit okosodjunk a témával kapcsolatban. A Telekom csoport ugyanis mind a céges háttérrendszert, mind pedig a mobilos eszköztárat képes biztosítani. A cég szakemberei a dashboard alkalmazást mutatták meg nekünk, amely csak egy példa arra, hogy miképpen tudjuk a mobilitást a vállalati döntéshozatalban kihasználni. A dashboard persze nem a T csoport találmánya, minden olyan mobileszközökön megjelenő felületet ezzel a névvel illetün, ami a távolból is képes adatokat prezentálni valamit a felhasználó számára. Számos cég foglalkozik efféle alkalmazások készítésével, egy dologban azonban ezek mind megegyeznek: nem egy előre elkészített, online áruházakból letölthető applikációról van szó, hanem az adott cég igényeire szabott, egyedileg készített programról. Ez sem a legjobb megfogalmazás; a lényeg az, hogy a dashboard rendszerek azokat az adatokat tudják megjeleníteni, melyek az adott cég vállalatirányítási rendszerében találhatók, az efféle rendszerek pedig már teljesen személyre szabott megoldások. A T-Systems egyébként nyilván nem csak dashboardot, hanem komplett irányítási rendszereket is kínál.

Mi kell hozzá?

Az előzőekben taglaltak miatt a T-Systems által készített dashboard lényegi része a felhasználó számára láthatatlan. A cég illetékesei elmondták, hogy két éve először saját maguknak kezdték el fejleszteni a rendszert, majd amikor kiderült, hogy egy ilyen megoldás mennyire hatékony és mennyire meggyorsítja a vállalati döntéshozatali folyamatokat, akkor léptek vele piacra. Ha egy megrendelő úhgy dönt, hogy a felsővezetőknek, döntéshozóknak szükségük lenne egy ilyen megoldásra, akkor előbb át kell tekinteni a vállalati IT infrastruktúrát, hogy hozzá lehessen drótozni azokat az elemeket, amelyek segítségével biztonságos kapcsolaton keresztül az információk eljutnak arra a mobil eszközre, amelynek felhasználója egyáltalán jogosult az eredmények megtekintésére.

Természetesen mint minden vállalati IT megoldásnál, itt is lehetőség van különböző jogosultsági szintek beállítására. Külön jelszóval védhető le nem csak az alkalmazás, hanem a VPN kapcsolat is, ha pedig a felhasználó elhagyja a gépet (vagy ellopják), akkor a távolból minden törölhető, ráadásul a nagy sebességű mobilhálózatoknak hála a dashboard alkalmazás minimális mennyiségű adatot tárol el csak magán az eszközön, azt is titkosított formában teszi.

Az általunk látott dashboard megoldás egy fiktív értékesítési csapat eredményeit összegezte. Az alkalmazás iOS rendszerekre készült, de van webes interfész is hozzá, tehát böngészőből is futtatható. A döntési helyzetben levő felhasználó néhány gombnyomással lekérheti mindenféle bontásban az elmúlt időszakok eredményeit, ezeket diagramokon, táblázatokba rendezve is láthatja, s természetesen egy mozdulattal küldheti egy vezeték nélküli nyomtató irányába is a képernyő tartalmát. A dashboard persze önmagában nem sokat ér, a releváns adatokhoz elengedhetetlen a céges infrastruktúra felkészítése is, s igazából az az igazán nagy falat, a dashboard csak hab a tortán. Hogy mi folyik a háttérben, arról a későbbiekben fogunk írni, a dashboard pedig az alábbi videón látható működés közben is:

A cikk elkészítésében a Telekom 4G mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Hirdetés