Java játékok #10 - XIII

Törtélemi áttekintés

Képregényes körökben jól ismert egy ún. francia-belga (Franco-Belgian) stílus, amelynek a kialakulását a XX. század elejére datálhatjuk, ezek először francia nyelvű újságok hasábjain jelentek meg, hatalmas sikerrel. Ennek köszönhetően később önálló, csak képregényeket tartalmazó magazinokat kezdtek kiadni, ahol az irányzat képviselőit végre az őket megillető terjedelemben olvashatták a rajongók, így például az Asterix, Tin Tin kalandjai, Lucky Luke és a Hupikék Törpikék mellett a XIII publikálása is megkezdődhetett.

Gameloft's XIII

A belga Jean Van Hamme és William Vance szerzőpáros XIII című sorozatának első részét 1984-ben tették közzé a Spirou magazinban, a Wikipédia szerint eddig 19 rész látott napvilágot. A PlayStation 2-es játékadaptációban a főhős hangjában az X-aktás David Duchovny-t ismerhetjük fel, a mozgóképes változat idén kerül a képernyőre tévés sorozat formájában Val Kilmer főszereplésével, akit pedig többek között a Batmanben láthattunk.

Gameloft's XIII

A történet elég összetett, az Egyesült Államok keleti partján egy férfit sodor a partra a tenger, őt találja meg egy éppen ott horgászó idős házaspár, akik egy maszek műtét segítségével lábra állítják hősünket. A férfi amnéziában szenved, semmit sem tud magáról, így jobb híján XIII-nak nevezik el a testén lévő tetoválása miatt. A békés tengerparti gyógyulásnak egy támadás vet véget, bérgyilkosok próbálják megölni emberünket, aki miután rájön, hogy profi módon kezeli a fegyvereket és közelharcban is otthonosan mozog, elindul kideríteni, hogy ki is ő valójában.

Hirdetés

A képregény első kettő része Magyarországon is megjelent a ’90-es évek elején, emlékezhetünk rá, nem volt rossz.

Atmoszféra, menü, memóriabank

A játék neve egyszerűen csak XIII – Covert Identity, a logóból azonban sejthető, hogy már a második részhez van szerencsénk. Így is van, az első 2003-ban jelent meg szintén a Gameloft gondozásában, a mai napig élvezetes élményt nyújt, ami úgy gondolom, hogy elég megtisztelő vélemény egy hat éve napvilágot látott programról. Jelen tesztünk tárgya 2007-es, nézzük, mi változott az előző részhez képest!

Gameloft's XIII

Az indítást követően észrevehető, hogy itt is képregényes stílusban láthatjuk - olvashatjuk -, „élhetjük meg” a játékot, már a töltést jelző csík fölé sem a megszokott loading, hanem egy ideillő sketching pages (oldalak skiccelése) felirat került. A menüben és a további szöveges részeken is ezzel a betűtípussal találkozhatunk, ami ebben az igényes, átgondolt kivitelezésben egy minőségi atmoszférát teremt.

Gameloft's XIII

A főmenü egy sárga szövegdobozba került, a menüpontok többsége nem szorul különösebb magyarázatra. A Choose chapter alatt a már teljesített pályákat lehet újrajátszani, a nullás gomb megnyomásával megnézhető, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelni a bónusz misszió feloldásához, ezek általában azt jelentik, hogy egy meghatározott időn belül kell végigverekedni magunkat az adott szinten, csak egyféle fegyvert használhatunk vagy például a jetskis küldetésben a sebességünk nem mehet egy meghatározott érték alá. Az instrukciók mellett szerepel még az adott küldetéshez köthető legjobb eredményünk, mely tartalmaz többek között egy pusztítási rátát (azaz hogy az ellenséges erők mekkora részét sikerült likvidálnunk), az instant kills<6i> pontokat (hány ellenfelet tettünk el láb alól fegyver használata nélkül), mennyi arany- és ezüstérmét szedtünk fel, valamint a feladat teljesítéséhez szükséges legjobb időt és az újrakezdések számát.

Gameloft's XIII

Mitől tartalmas egy mobiljáték? Attól, hogy a történet érdekes, valamint hogy tartalmaz kiegészítő „szolgáltatásokat”, nem csak annyiból áll a dolog, hogy itt a játék, pörgesd végig és lépj ki. A sztorinak nem sok köze van az eredetihez, nem emiatt fogjuk szeretni ezt az alkalmazást, a XIII licencét valószínűleg csak a jól csengő név miatt vették meg, nem a kultuszt akarták tovább éltetni. Az extra szolgáltatás részt viszont kipipálhatjuk, egy nagyon korrekt Memory bank elnevezésű menüpont került a listára, amiben a fontosabb szereplőkről, fegyverekről kaphatunk bővebb információkat, valamint itt vásárolhatunk tallérjainkért extra életeket, pajzsot, puskát és egyéb bónuszokat.

Pályák, extrák, értékelés

Pályából 14 darab van, plusz a már említett bónuszküldetések. A missziók előtti „oldalak megrajzolása” alatt tippeket, bölcsességeket olvashatunk, a kedvencem: „az ajtók kinyitásához használd a fejedet. Vagy egy őr fejét”. A jó tanácsokat valóban alkalmazhatjuk, utunk során ugyanis a Heroes mobiladaptációjához hasonlóan számtalan tárgyat az ellenfelekhez hajigálhatunk, a lista az abroncstól a bőröndön át a terméskőig tart. Hasonszőrű társaihoz hasonlóan a XIII is lineárisan játszható végig, a helyszínek viszont változatosak, sokszínűek, sohasem unalmasak.

Gameloft's XIII Gameloft's XIII

Harci eszközök tekintetében sem kell szégyenkeznie cikkünk tárgyának, van itt shotgun, gránátvető, pisztolyból és uziból pedig akár kettővel is szaladgálhatunk egyszerre. A Memory bankban a dupla fegyverek hasznosságát a következővel magyarázzák: kettő jobb mint egy. Ilyen közhelyeket a fagylaltos pálcikákra írva olvashattunk még anno („Mi lehet jobb egy Magnumnál?”). Az ellenségek meglehetősen eltérnek egymástól, és itt most nem csak a grafikai megjelenítésükre kell gondolni - mozgásuk, fegyverük, taktikájuk egyedi. A "főgonoszok" legyőzése még éppen az elvárt nehézséggel abszolválható, egyiknél sem fogunk sokat elidőzni, de azért kell majd egy kis ügyesség.

Általános trend a mobiljátékoknál, hogy az adott termék vagy minőségi alkotás és szinte minden rendben van vele, vagy pedig szót sem érdemel. Sokat itt sem tévedtek a fejlesztők, látványosak az animációk, igényes a kivitelezés, élvezetes a játékmenet, ráadásul most még a hangokat is úgy-ahogy eltalálták. Az atmoszférát még egyszer kiemelném, ötletes ez a képregényszerű világ, talán ennek köszönhető, hogy többszöri végigjátszást is megérdemel a XIII – Covert Identity.

Bek

A tesztprogramot a Gameloft biztosította, köszönjük!

Adatlap

XIII - Covert Identity
Gameloft's XIII
FejlesztőGameloft
Fejlesztő honlapjahttp://www.gameloft.com
Játék honlapjaKlikk!
Megjelenés éve2007
Tesztelt verziószámv.1.0.1
Alkalmazott tesztkészülékSony Ericsson W850i
Hasonló játékSplinter Cell sorozat; Shrek 3, Spiderman
Játék stílusaplatformjáték
Hangvan
Multiplayernincs
Értékelés
Játszhatóság9/10
Szavatosság9/10
Látvány/grafika10/10
Hanghatások4/10
TetszettGyönyörű grafika, változatos pályák, korrekt nehézségi fokok
Nem tetszettGyenge hangok

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés