Bevezető
A CNS hazai tevékenysége az utóbbi hónapokban igencsak felerősödött. A Globe HD névre keresztelt gépük az egyik legjobb ár/érték arányú eszköz a hazai navigációs piacon, ráadásul a Navon mellett az egyedüli, amit iGO Primo szoftverrel is meg lehet vásárolni. Ez elég nyomós érv lehet, ugyanis a Navon kínálatában nincs 800x480 pixeles felbontású termék.
Igazság szerint már elég régóta nálunk van az iGO8 alapú verzió, de amikor kiderült, hogy lesz Primo is a kínálatban, akkor inkább megvártuk azt a dobozt is, legalább látjuk a különbséget. Globe HD egyébként csupaszon is vásárolható, de ezzel elvágjuk magunkat attól, hogy NNG szoftver kerüljön rá, marad mondjuk a Sygic, mint opció.
Mindkét csomag a Speedshoptól jött, a Primoval szerelt verzió majdnem 10 lepedővel izmosabb áron érhető el, ugyanakkor érdemes tudni, hogy a térképadatbázis ugyanaz. Hogy kinek melyik szoftver jön jobban be az egyéni ízlés kérdése, de sokan ragaszkodnak a kissé komplikáltabb kezelőfelületű iGO8-hoz, mint a felhasználók számára jobban optimalizált Primohoz. A két CNS minden egyéb tekintetben ugyanolyan.
Doboz, külső
A fehér csomag elég gazdag. Hálózati és szivargyújtós töltő, miniUSB kábel, autós tartó, amelynek tetejébe a stylus is bepattintható, valamint egy kis szütyőt is kapunk. Ennél több alsóhangon nem is kell, egy TMC antennának még biztos örült volna a nép, de kezdetnek így is megfelelő.
A CNS Globe HD igen pofás formatervet kapott. Az előlapot körülfogó fémes betét tényleg fémből van, ez érződik is az eszköz súlyán. A 219 grammos tömeg a mérethez képest elég izmos. Az előlapot az 5 inches érintőkijelző uralja, amely 800x480 pixeles felbontásával a navik mezőnyében nagyon finomnak számít. Sok egyéb extra nincs a cucc arcán, bal felől egy kis LED jelez vissza töltés esetén.
A gép bal oldala érdemel tüzetesebb átvizsgálást. Itt van ugyanis egy sereg csatlakozó, miniUSB, TMC, 3,5 mm-es jack, illetve a microSD helye. Ez utóbbiban ücsörög kártya is, ezen van a navigációs szoftver. Hátul egy reset nyílás, valamint egy kihajtható műanyagdarab található, amelynek segítségével a Globe HD megáll az asztalon is, ez elvileg lehetőséget ad mondjuk videók megnézésre, vagy használhatjuk a cuccot digitális képkeretként, bár ennek a felhasználási volumene megítélésem szerint meglehetősen csekély.
A mellékelt tartókar rövid, két ponton állítható, szélvedőre cuppantható. Javasolt a jobb tapadás érdekben némi nedvességgel megküldeni felhelyezés előtt a korongot, erre igen sokan a focistás módszert választják, kihagyott helyzeteket követően számos labdarúgó cselekszik hasonlóan. A tartó tetejébe lehet belepattintani a stylust, ami bizonyos műveleteknél biztos szükséges lesz, lévén a kijelző rezisztív, az okostelefonok használata után kissé nehéz visszadöccenni a körömmel nyomkodható eszközök világába.
Alapfunkciók
Bekapcsolást követően fülsértően hangos effektet produkált a CNS (s láthatjuk az „utat mutat“ szlogent), majd feltárul a főmenü. A gép Windows CE 6.0-ra épül, a processzor 500 MHz-en ketyeg, a RAM mérete 128 MB. Ezek nem kimondottan acélos számok, általában hasonló vas szokott lenni az ilyen navikban, korábban 400-as proci volt a divat, de ez nem sokkal izmosabb, mindenesetre elketyeg ezzel is a készülék.
A főképernyő elég egyszerű, pedig minden funkciót sikerült ügyesen elhelyezni rajta. Az állapotsávon a beállítások ikonja kapott helyet, itt babrálhatjuk az OS hangerejét, a fényerőt, dátumot, időt, energiaellátást, választhatunk nyelvet, FM frekvenciát, a navigációs program elérési útját babrálhatjuk, illetve a kütyü által akutálisan látott műholdak listája hívható elő. A beállítások melletti gombbal a főképernyő háttéret módosíthatjuk, a gyáril lista eléggé ergya, a 90-es évek végi személyes honlapok animgif színvilágát idézi.
A főképernyő közepén a négy legfontosabb ikon kapott helyet. Navigáció, Bluetooth, videó és zene feliratok ülnek itt, ezeket remélhetőleg nem kell külön magyarázni. Az alsó sor görgethető, itt az első négy ikon a felső, nagy rajzok megismétlése, majd jön az ebook olvasó, a fényképnézegető, a flash, illetve a sort a beállítások zárják. Meglehetősen redundásra sikerült tehát a felület, ami persze nem okvetlenül baj, mert így is elfér minden.
A zenei résznél aztán kissé felmegy az agyvíz, mivel rettentő lassú a kezelőfelület, sokszor nem is csinál semmit, bárhol nyomjuk a képernyőt, csak hangos visszajelzést kapunk, de lényegében nem történik semmi. Az adott könyvtárban levő fájlokat sorban játssza le, ezek ismétlődhetnek, de playlist kialakítására nincs lehetőségünk, ahogy equalizer sem létezik. A videolejátszó viszont gond nélkül vitte az avi filmeket, teljes képernyőn is. Természetesen némi haxolás után erre a gépre is lehet rámolni 3rd party lejátszót, amivel jobbak lesznek a lehetőségek, de a kezelőfelület lassúsága némiképp zavaró.
A Bluetooth menüpont alatt igen sok apróság lelhető fel. Telefon párosítása után a CNS működik kihangosítóként is, lehet csatlakoztatni külső billentyűzetet (kérdezhetné az olvasó, hogy egy navihoz minek ilyesmi, s igaza is lenne, de elvileg a gép netezésre is használható, ott pedig jól jöhet, bár ez elég tákolt megoldás), illetve a telefon modemként is üzemelhet. A beállítások menüpontban vannak játékok (irtó nehézkesen mennek a rezisztív kijelzővel), illetve számológép és naptár is.
Navigáció, összegzés
A navigáció menüpontra kattintva kell néhány másodperc, mire a készülék vizuális visszajelzést ad, azaz indítja a szoftvert. Ez vagy az iGO8, vagy pedig a Primo. Előbbivel érezhetően jobban bánik el a vas, a Primo meglehetősen szaggatottan rajzolja ki az előttünk lévő útvonalat. Az iGO8-nál Moha bá az alapértelmezett hang, a Primo esetében Esztert érdemes választani, hiszen az újabb szoftver tudja már a TTS funkciót.
A TTS a Text To Speech rövidítése, a lényeg az, hogy Eszter be tudja olvasni az utcaneveket is, így segítve a navigációt, hiszen jó esetben nem kell a kijelzőt sem figyelnünk. Tény, hogy külföldön kissé viccesen olvassa be az utcaneveket, hiszen a magyar kiejtés van betáplálva, ami viszont az idegen nyelven nem beszélő magyar turistáknak még akár segítség is lehet. A hangerő és a hangtisztaság mindkét esetben megfelelő.
Az iGO8-nak a CNS által felpimpelt változatával találkozhatunk, amely átalakított kezelőfelületet, illetve rengeteg POI-t tartalmaz. Benne van gyárilag a speedcam adatbázis is, a sávfigyelés is megfelelően működik. Három dimenziós épületeket mindkét szoftver rajzol, dombrzati viszonyok megjelenítésében a Primo élethűbb. A tervezési módok között is a Primo tud többet, itt van egy zöld opció, amely elvileg olyan útvonalat tervez, melyen végighaladva autónk a legkevesebb károsanyagot jutattja a légkörbe. A Primo abban is többet nyújt, hogy maga a navigációs szoftver is rendelkezik extra funkciókkal, például az egyes országokról adhat tájékoztatást, van ruhaméret átváltó, számolhatunk vele üzemanyagfogyasztást is.
Bár a Primo és az iGO8 közötti választás alapvetően egyéni preferencia – és pénztárca - kérdése, a korábbi verzióval sem fog senki rosszul járni. A menüben és a multimédiánál található akadozások navigáció során nem érzékelhetőek, legalábbis a kis, minket szimbolizáló nyíl, vagy ikon haladása folyamatos, csak a három dimenziós épületek és a sűrű utcahálózat kirajzolása szaggatott. Persze a Primohoz már most is egyre profibb skinek készülnek (ezek a netről beszerezhetőek, s jogi szempontból nem tiltottak), érdemes a fórumban körülnézni annak, aki nincs tisztában azzal, hogy milyen szinten lehet felturbózni az NNG által gyártott szoftverek megjelenését és funkcionalitását. A térképfrissítés – mint újabbn az összes iGO alapú cucc esetén – a naviextras.com-on keresztül oldható meg. GPS jelet megfelelő gyorsasággal talál a termék, ezzel szerencsére nem volt gond, s nem jellemző az sem, hogy elveszítené menet közben.
A hátlap alatti akkumulátor 1-2 órányi töltés nélküli navigálásra elég, ez átlagos produkció. A CNS hardvere a kijelző felbontásával emelkedik csupán az átlagmezőny fülé, szoftverrel együtt olyan áron van, mint más gyártók ennél kisebb felbontású modelljei. Ugyanakkor a gép sebessége nem túl meggyőző, bár azt is érdemes tudni, hogy a CNS-t jellemzően igen sokan buherálják, ami az ilyen vénával rendelkező potenciális vásárlókat nyilvánvalóan csábíthatja. Azzal viszont érdemes tisztában lenni, hogy azért ez messze van a cutting edge technology szintjétől, egy Garmin, TomTom termék nem véletlenül kerül többe, bár az is tény, hogy navigációra a CNS legalább ugyanolyan mértékben alkalmas, a legfrisebb Primo szoftver pedig tényleg igen sokrétű, s a hazai felhasználóknak még mindig az egyik legjobb választás. A két CNS gép a fentiek fényében megkapja tőlünk a tetszett minősítést, ráadásul jelen ismereteink szerint a cég hazai képviselete is segítőkészen és lelkesen próbálja elhárítani a felhasználói problémákat, illetve saját fórumot is üzemeltetnek, hogy a leggyakoribb kérdésekre adott válaszok online is elérhetőek legyenek. Reméljük, hogy a következő 800x480 pixeles felbontású CNS gépbe már erősebb vas kerül, mert az nagyon sokat dobna a felhasználói élményen.
A géppel kapcsolatos tényleges felhasználói tapasztalatok ezúttal elsősorban a már régóta élő és mozgalmas, kérdésekkel és válaszokkal teli fórumtémában találhatóak meg.
![]() |
CNS Globe HD |
Bog
A készüléket a Speedshop biztosította. Köszönjük. Vásárláshoz kérem kattintson ide!
A cikk elkészítésében a T-Mobile mobilinternet volt segítségünkre.