Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz zolynet #31565 üzenetére

    Áá, én nem adom fel :)

    Ebből a cikkből a következő ábrán az látszik, hogy egy 5W-s egyfokozatú (téli), és egy 40 -es egyfokozatú (nyári) olaj viszkozitása hogyan viszonyul egy 5W40-es többfokozatú olaj viszkozitásához a hőmérséklet függvényében.
    Az ideális a 10-15 körüli viszkozitási érték elérése az ideális 100°C-os üzemi hőmérsékletnél.
    A 40-es olaj 100 °C-hoz tartozó viszkozitási értéke megegyezik a 5W40 melegoldali, azaz 100°C-hoz tartozó értékével. Míg az 5W olaj 0°C-hoz tartozó viszkozitási értéke megegyezik az 5W40 hidegoldali, azaz 0°C-hoz tartozó értékével.
    Mivel a melegoldali viszkozitásra méreteznek a gyártók, az üzemmeleg(100°C) motort veszik ideálisnak, ezt vegyük mondjuk 10-es értéknek, ettől nem tér el sem a 40-es, sem a 5W40-es, és nem térne el a 10W40 vagy 15W40 melegoldali, azaz 100°C-on mérhető viszkozitása sem, vagyis egymás függvénygörbéjét 100°C-on egy pontban metszenék.
    Csakhogy a 0°C-on mérhető viszkozitás már jelentősen eltér. 0W,5W,10W,15W. Ezekhez 0°C-on már nagyon különböző értékek tartoznak. A cikk legalsó ábráján látszik a különböző többfokozatú olajok összehasonlítása, mivel a függvény logaritmikus, a skála lineáris, ezért látszik, hogy 0°C alatt még sokkal jobban eltávolodnának egymástól az értékek. Vagyis 0°C-on a 0W viszkozitása alacsonyabb, és fölfelé haladva egyre nagyobb. Ha a 10 az ideális, akkor a 0°C-os hidegindításkori 564 érték az 5W30-nak távol áll a 10-től, de sokkal közelebb van, és hamarabb eléri, mint a 15W40 1360-as értéke... Remélem ez a része érthető.

    És mivel az lenne a jó, ha mindig 10-es lehetne, minél laposabb a görbe, minél alacsonyabb 0°C-os hőmérsékleti viszkozitásról indulunk a 10 felé, annál jobb a motornak.
    Az elsőre linkelt ábra logaritmikus skáláján a lineáris görbe egyértelműsíti a viszkozitási indexet: Az 5W40-es olaj viszkozitási indexe sokkal jobb, mint a másik kettőé: azaz a hőmérséklet változásától sokkal kisebb mértékben változik a viszkozitása.
    A 0W40 olajnak még laposabb lenne a görbéje, mert az 5W egyfokozatú görbéje helyett a 0W egyfokozatú görbéjét metszené a 0°C-on, míg a 15W30-nak meg sokkal meredekebb, mert ő meg a 15W egyfokozatúnak a görbéjét magasabban metszené, míg a 30-as egyfokozatúnak a görbéjét meg 100°C-on alacsonyabban metszené. Az adott olaj görbéje(egyenese) meredeksége mutatja a viszkozitási indexet (VI)

    Bármi nem világos, tessék kérdezni. Ezt így egy akármilyen szerelő sosem fogja elmesélni és elmagyarázni...

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák