A Sennheiser AR mikrofonos fülhallgatója nagyot szól

A kép információ, a hang érzelem, mondta előadásában Dr. Andreas Sennheiser, a cég elnöke az idei IFA GPC szakmai rendezvényen, majd vázolta a tőlük várható új termékek fejlesztési irányvonalát: minden a képi virtuális valóságot megtámogató térhangokról szól majd. Úgy fogalmazott, hogy a VR inkább csak a kaput nyitotta meg a virtuális tárgyak, barangolás irányába, de az AR, a kiterjesztett valóság lesz az, amiben végül a helyére kerül minden. Megszokjuk, hogy a kütyüjeink használata közben a valódi dolgok mellett virtuálisakkal is találkozunk, szerves részévé válnak majd a látottaknak, és ami persze nekik igazán fontos, a hallottaknak is.


[+] A Főnök

Hozott példákat is, elsősorban professzionális felhasználási körből, de külön hangsúlyozta, hogy a feladat, hogy ezek minél gyorsabban otthoni felhasználási keretek között is megreformálják azt, amit eddig gondoltunk:

  • 3D Live Music Recording: egy korábbi Coldplay koncertet például 50 ezren láttak élőben, miközben 7 millióan néztek (hallgattak) streamen, pedig a felvételi formátum nem volt túl szerencsés, mert nem a "valós" élményt adta vissza, inkább egy stúdiófelvételhez hasonlított. Megfelelő formátum és térbeli adatfelvétel mellett elérhető, hogy pontosan azt halljuk otthon, amit helyben hallottunk volna. Egy ezzel kapcsolatos eszközt már demóztak egyébként tavaly, ez mostanra szériaérett.
  • Live Sports Broadcast: érdekes, hogy egy sportjátékban hogyan halljuk a hokiütők surrogását, míg a helyszínen nem. Pedig lehetne, megfelelő eszközökkel felvett hangok mellett bármi visszaadható, a nézőtéri élmény, de akár a pályán átélt (látott, hallott) is.
  • Mesterséges hangok: az AR világban a valós dolgok mellett virtuálisakkal is találkozunk. Amikor a békásmegyeri abc-ben felordított mögöttünk az addig bújkáló Megalodon Pokémon, persze, hogy valamit hallani fogunk. Ez most még öncélú játéknak tűnik, de hosszabb távon egy fontos és komoly szegmense lesz az audiónak.

És akkor a lényeg, amit élőben láthattunk: az AMBEO AR-termékcsaládba érkező Smart Headset egy vezetékes in-ear, melynek legnagyobb érdekessége, hogy mindkét fülhallgatóház külső oldalára egy-egy mikrofont tettek, így remek térérzetű, binaurális felvételek készítésére képes, mindezt egy kompakt, elegáns, kis helyet foglaló eszközben.

Az állítás az, hogy egész pontosan azt veszi fel, amit amúgy is hallanánk, beleértve a hangirányokat és az egyéb térbeli jellemzőket, méghozzá olyan pontossággal, amihez eddig nagyon komoly stúdiótechnikára volt szükség. A binaurális hangzás egyik legnagyobb előnye, hogy egy teljesen egyszerű, sztereó fejhallgatón keresztül úgy meg tud szólalni, mintha valamilyen többcsatornás hangkeltő képezné le az irányokat, így az AMBEO Smart Headset által rögzített tartalom is élvezhető lesz mindenféle kütyün. A technológia régóta adott, a Sennheiser is évtizedek óta foglalkozik vele, azonban 360-videókkal és VR-tartalmakkal még több értelme lesz ennek a kiforrott, de sokáig háttérben maradt megoldásnak.


[+] AMBEO Smart Headset

A kütyüt egyelőre csak nézegetjük, de ha egyszer hazaérünk, alaposabb tesztnek is alávetjük majd. Az előadás egyébként kifejezetten érdekes volt, izgalmas lesz látni, hogy mi valósul meg az elképzeltekből. A CES-en bemutatkozott füles egyébként USB Type-C és Apple Lightning csatolófelülettel is piacra kerül a közeljövőben.

Előzmények

Hirdetés