Láttam én már olyan sofőrt, aki azért törte meg az autóját, mert a középkonzol tetejére lazán odadobott mobilja egy kanyarban elrepült, ő meg nekiállt kotorászni utána. Erre a problémára – jelesül hogy hova tegyük az autóban a telefont – már régóta létezik megoldás, bár azt is hozzátenném, hogy maga az autóipar nem fejlesztette ezt olyan tökélyre, mint a pohártartók kérdéskörét. De egyébként öles léptekkel haladunk előre, a poharak jellemzően mind kerek aljúak és a méretük sem vészesen eltérő, a telefonok azonban nagyon különböznek. A jövő egyértelműen egy olyan rekesz lehet majd, ahol Qi töltést kap a telefon és vezeték nélkül kommunikál az autó fedélzeti rendszerével és kijelzőjével, de elég sok idő, mire minden autóban ez így fog kinézni.
Most az a dolgunk, hogy úgy helyezzük el a telefont a kocsiban, hogy az ne csapódjon ide-oda, rá tudjunk pillantani ha valaki hív és tudjon kommunikálni egy kihangosítóval és/vagy headsettel. Az iCentre nemrég kezdte meg két ilyen tartó forgalmazását, az egyiket a Kenu nevű cég gyártja. Kajakra így hívják. Az Airframe névre keresztelt apróság nem tűnik egy veszedelmesen összetett dolognak, a kocsi szellőzőrostélyába kell becsíptetni, maximum 7,4 centiméteres szélességűre tud kinyílni. Oldalt gumírozott részek védik a telefont, a rugó kimondottan erős, stabilan fogja a készüléket.
Kenu Airframe
A hátsó karmokat úgy tervezte meg a gyártó, hogy kisebb és nagyobb szélességű elválasztóráccsal felvértezett légbeömlőkhöz is jó legyen, lehet forgatni a telefont benne, de magától nem tesz ilyet. Tényleg tök stabilan ül a helyén az egész, nyilván érdemes úgy megválasztani a helyét, hogy ne takarjon ki semmit a túlnyúló készülék a műszerfalból. Még egy trükk akad, ha rácsíptetjük egy névjegykártyára a karmot, akkor asztali állványként is használható a kellék. Nem olcsó (majdnem 8000 forint), de nagyon kicsi, bármilyen autóban működik, ha valaki sokat utazik és különböző bérautókat vezet, az bizonyértékelni fogja, hogy mennyire univerzális a Kenu Airframe.
A másik kütyü egy fokkal összetettebb, nagyobb is, kicsit más a felhasználási területe. Ezt az ExoGear gyártja a neve pedig ExoMount Touch CD. És itt a CD nem véletlenül szerepel a megnevezésben, ennek a ketyerének ugyanis az a lényege, hogy a kocsi fejegységének CD-t fogadó nyílásába kell becsúsztatni a hátsó részét. Ez picit nagyobbra is nyílik, mint a másik termék, az ExoGear szerint 5,8 hüvelykes kijelzővel ellátott telefonokat is megtart. Maga a tartó szabadon forgatható, ügyesen úgy alakították ki, hogy gumibevonattal védett karmok széthúzása után a betett telefon a tartó hátuljára tett gomb megnyomásával együtt kvázi "rácsapja" a két karmot a készülékre.
Exomount Touch CD
A CD nyílásába betett készséget egy csavarral tudjuk fixen rögzíteni, ennek tekergetése ugyanis azt eredményezi, hogy lassan szétnyílik a nyílásba betett műanyag két szára és kvázi befeszül a rendelkezésre álló helyre a tartó. Ellentétben a másik kütyüvel ez a tartozék azért nem minden autóban ideális. Ahol a fejegységhez tartozó CD nyílás a középkonzol tetején van, ott sokkal esélyesebb, hogy nem takar bele semmibe az így rögzített telefon, nálam azonban ez sajnos nem így alakult, számomra nem volt használható az eszköz, mert a páratlan számú fokozatok váltásánál beleütközött a kezem és a rádió gombjait sem tudtam normálisan kezelni. Az ExoMount Touch CD megvásárlásán gondolkodók tehát előbb mérjék fel, hogy milyen következményekkel járhat a tartó használata, de bizonyos középkonzolok esetében 9990 forintos ára ellenére is jó alternatívája lehet a gégecsöves, himbálózó passzív tartóknak ez a kiegészítő.
Bog