Miért sokkal olcsóbb az összes Xiaomi telefon nem hivatalos forrásból?

És miért érkeznek a hivatalos csatornákba sokkal később az új termékek? Miért a Xiaomi-ra jellemző ez a jelenség a leginkább?

A Xiaomi értékesítési modellje

A Xiaomi egy relatív fiatal cég a mobilkommunikációs piacon, alig egy évtizede működnek. Ha hinni lehet a különböző pletykáknak, akkor eredendően nem is annyira akartak Kínán kívül kereskedni, ám valamiért a belföldi eladás nem nagyon ment, beragadtak masszív mennyiségű készletek, szóval vészmegoldásként kitalálták, hogy akkor próbálják ezeket Kínán kívül értékesíteni, erre pedig kézenfekvő megoldás volt a világ minden pontjára szállító kínai webshopokat igénybe venni. Aliexpress, Gearbest, Geekbuying, Banggood, Tomtop… hogy csak a legismertebbeket soroljam itt fel, ezek szépen belistázták a Xiaomi termékeket versenyképes áron és azt tapasztalták, hogy pikk-pakk el is fogyott az erre a célra allokált kontingens. Tehát mondhatjuk, hogy a Xiaomi legrégebbi partnerei ezek az online áruházak, ez a partnerség pedig a mai napig él és gyümölcsözően működik. A Xiaomi tehát első körben ezeket a partnereit szolgálja ki az újdonságokkal.

A friss Poco X3 a bejelentés után egyből elérhető volt az Alin
A friss Poco X3 a bejelentés után egyből elérhető volt az Alin [+]

Innen aztán bárki rendelhet, a Jóskapista GSM éppúgy, mint egy offshore cég, vagy akár magánszemély, szállítási költség alig van (a kínai állam úgy támogatja az exportot, hogy ezt sokszor magára vállalja), persze magánszemélyként macerás néha a dolog, de még így is sokkal hamarabb lesz mondjuk egy magyar ügyfél kezében egy Poco X3, mintha megvárná a hivatalos értékesítést. És olcsóbban is hozzájut, még akkor is, ha meg kell fizetnie az áfát a vámkezelés során, de ezeken a termékeken nem lesz rajta sem az Artisjus díja, sem pedig az értékesítési csatornákon egyébként keletkező extra árrés. Mert mióta a Xiaominak van hivatalos magyarországi képviselete, azóta megugrottak a hivatalos árak is, egy MediaMarktba belistázni egy terméket többe kerül, mint kitenni egy webshopba, polcpénz, ártámogatás, hirdetési támogatás, disztribúciós árrés és még ezer dolog rakódik rá a készülék előállítási árára — na, ezeket egy kínai webshopnál nem kell megfizetni. Amíg nem volt hivatalos képviselet, addig a Xiaomival direkt kapcsolatban levő, de hivatalos disztribútorok maguk döntöttek az árakról, most már nem. Úgyhogy nem óriási véletlen, hogy pont az Mi 10-es szériánál volt először mellbevágóan tapasztalható az árnövekedés — ebben persze a Xiaomi HQ árazása is bőven szerepet játszott, de ez a két dolog még össze is adódott.


[+]

A szürkeimport arányairól persze senki sem közöl hivatalos számokat, pedig a Xiaomi pontosan látja az aktiválásokból, hogy például az itthon aktivált telefonok száma mennyivel magasabb, mint amit hivatalosan leszállítottak akár a szolgáltatóknak, akár a kártyafüggetlen piacon dolgozó partnereknek. Egymásnak ellentmondó információkat tudtunk meg különböző forrásoktól, de abban ezek közösek voltak, hogy magasabb a szürkeimportban eladott telefonok havi száma, mint a kártyafüggetlen piacon aktivált hivatalos forgalmazásban gazdát talált eszközöké. Hogy mennyivel, az innentől kábé mindegy is, ez a helyzet ugyanis hosszabb távon nem lesz tartható. Ha a hivatalos partner azt látja, hogy teljesen esélytelenül versenyez a szürkeimportos vonallal, akkor előbb-utóbb kiszáll, akkor ugrik a support és a hivatalos boltok is mennek a kukába, marad a szolgáltatói vonal és a ki tudja honnan és milyen lokalizációval piacra kerülő termékek, amelyek ügyfélköre a panaszaival, problémáival nem nagyon tud fordulni sehova, ez pedig rendesen erodálhatja a márka értékét.

Lehet rendelni kvázi bármilyen alkatrészt is Kínából, csak ki fogja összerakni?
Lehet rendelni kvázi bármilyen alkatrészt is Kínából, csak ki fogja összerakni? [+]

Egyelőre viszont az látszik, hogy a Xiaominak kvázi teljesen mindegy, hogy milyen forrásból veszik az ügyfelek a termékeket. Nekik eladásnak számít minden, ráadásul a többi nagyobb céggel szemben semmiféle kommunikációt nem folytatnak azügyben, hogy az ügyfeleiknek elmagyarázzák a hivatalos forgalmazás előnyeit a szürkeimportossal szemben (garancia, terméktámogatás, lokalizáció, alkatrész-ellátás), míg más gyártóknál sokszor door-2-door garancia és egyéb extrák is járnak pont azért, hogy a hivatalos forrás felé tereljék a vásárlókat. Nem mellesleg az államháztartás is köszöni. A Xiaomi termékek szürkeimportos dominanciája egyébként nem csak abból fakad, hogy azonnal és akárhonnan könnyebben be lehet szerezni, mint ahogyan a hivatalos partnerekhez megérkezne az áru, hanem abból is, hogy a Xiaomi egy kifejezetten keresett márka lett mára, sokan kedvelik a tényleg jól eltalált és minőségi termékeket, plusz valóban sokkal kedvezőbb áron lehet még rendesen haszonnal is eladni, mint amennyiért a júzer egy nagyobb értékesítési ponton ezeket megveheti. Az elmúlt pár hónapban többször is Xiaomi telefon lett a legnagyobb számban értékesített eszköz itthon, ez a dominancia pedig a szolgáltatói értékesítéssel tovább növekszik. Mielőtt ez az anyag megszületett volna, a kérdéseinket elküldtük a Xiaomi hazai képviseletének, de nem kívántak reagálni, viszont a kérdéseinket itt is megosztjuk:

  • Mi a Xiaomi üzleti modellje az értékesítési láncok kapcsán? Mi úgy tudjuk, hogy először a nagy kínai webshopokat szolgálják ki (Geekbuying, Gearbest, Banggood stb), aztán a fontosabb országokat (spanyol, olasz, lengyel) és csak ezek után a magyar hivatalos partnereket. Miért van ez így, miért nem változtat rajta a Xiaomi?
  • Mit lehet tenni a szürkeimport visszaszorítása ellen? Mit tesz a Xiaomi Magyarország azért, hogy a saját disztribúciós partnerei ne szenvedjenek hátrányt a szürkeimport miatt?
  • Mit tesz a Xiaomi Magyarország annak érdekében, hogy hamarabb kapjanak árut a hivatalos partnerek?
  • Mit tesz a Xiaomi Magyarország annak érdekében, hogy ne legyen ekkora az árkülönbség a szürkeimport és a hivatalos csatornák között?
  • Mit tesz a Xiaomi Magyarország annak érdekében, hogy edukálja a fogyasztókat, hogy a hivatalos helyekről szerezzék be a készülékeket? Hogyan kommunikálja a cég, hogy a hivatalos forrásból származó eszköznél mások a garanciális feltételek és lokalizált a szoftver?
  • Nem merült fel, hogy talán erre az edukációra kéne inkább áldozni a különböző értékesítési járulékok és támogatás helyett?
  • Erősítsétek meg kérlek, hogy a Xiaomi számára sem mindegy, hogy az ügyfelek honnan szerzik be a termékeket. (Ha mégis, akkor a komplett eddigi kérdéssor felesleges. De akkor az egy másik cikk.)
  • Milyen hatósági intézkedésekkel lehet visszaszorítani a szürkeimportot? Ebben tesz-e lépéseket a Xiaomi?
  • Mi most az aránya a magyarországi aktiválásoknak (operátor / hivatalos / szürke)? Ez hogyan változott az elmúlt egy évben?
  • Mi az oka annak, hogy kiugróan a Xiaomi az a márka, ahol ennyire domináns a szürkeimport és ennyire markáns az árkülönbség. Egyetlen másik márka termékeinél sem látni hasonlót, számos márkánál konkrétan nulla ez a mennyiség.

Ja, de, annyit reagáltak, hogy a Xiaomi Magyarország nem egy létező jogi entitás, de ez lényegében mindegy, a Xiaomi hazai képviseletéről van szó. Valamint azt, hogy a Xiaomi szabályzata nem teszi lehetővé, hogy nyilatkozzanak. Azt már én teszem hozzá, hogy ez annyiból nem meglepő, hogy a Xiaomival konkrétan újságíró még nem beszélt, soha nem adnak interjút, nem válaszolnak kérdésekre, még akkor sem voltak hajlandók találkozni, amikor más ügyben Pekingben jártam és jeleztem, hogy szívesen megnézném a HQ-t, ha akarnak vele büszkélkedni. Nem akartak. Találkozni sem, interjút adni sem.

Bog

Azóta történt

Hirdetés