Tudósítás az iPhone vs Android konferenciáról

iPhone vs. Android konferencia

Ebben a pillanatban zajlik a budapesti Wax Kultúrgyárban az iPhone vs. Android fantázianevű konferencia, mely a szervezők állítása szerint Magyarország első mobiltelefonos konferenciája. Bár a Mobilarena stábját a szervezők elfelejtették meghívni, a Nav n Go jóvoltából mégis itt lehetünk - köszönjük a lehetőséget!

Hogy őszinték legyünk, nem teljesen látjuk, hogy kiket céloz meg a konferencia. A sajtóból ugyebár jellemzően csak a médiatámogatók lettek meghívva (ezért felejtettek ki minket), a látogatók között pedig a legtöbben úgy tűnik, hogy kiállítók. A konferencia egyébként mindenki számára szabadon látogatható, de a belépő ára finoman szólva is borsos, az érdeklődőknek 19 000 forintot kell fizetniük a bejutásért, ami a magyar átlagjövedelmekhez viszonyítva erős túlzásnak tűnik.

Az esemény központjában a Mobile Meeting 2010-hez hasonlóan a különféle előadások vannak, bár természetesen a gyártók külön standokon is képviselik magukat. A programfüzet tanúsága szerint sok többé-kevésbé érdekes előadást hallgathatunk majd meg az egész napos konferencián, jelenleg a mobil használati trendekről van szó, később szó esik majd a mobilok jövőjéről a gyártók és szolgáltatók szemszögéből nézve, lesznek játékokról szóló előadások, megszólalnak majd a tartalomszolgáltatók, szó esik majd mobilokon zajló kommunikációs stratégiákról, valamint "vallásháború" néven is lesz majd egy előadás, mely remélhetőleg nem torkollik majd székdobálásba. Az első benyomások alapján a konferencia inkább iPhone, mint Android-párti, az első előadásnál fel kellett tenni a kezüket az iPhone és az Android tulajdonosoknak, előbbiek legalább háromszoros emberfölényben vannak.

9:30-9:45 - Álmodnak-e az Androidok elektronikus bárányokkal

Az első előadáson Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója beszél a mobil használati trendekről idehaza és a nagyvilágban. Az előadás tanúsága többek között, hogy az iPhone tulajdonosok háromszor több alkalmazást töltenek le és használnak, mint egy "átlagos" okostelefon felhasználó. Nem meglepő az érintőkijelzős mobiltelefook terjedése, aminek kapcsán az előadó megjegyezte, hogy az emberek átlagosan egy-másfél évente cserélik le a készüléküket, ami egy relatív gyors rotációt jelent. Ebből az következik, hogy hamarosan akár a low-end készülékeknél is megjelenik majd az érintőkijelző - ezzel mi mondjuk vitatkoznánk, véleményünk szerint az alsókategóriás készülékeknél soha nem fogják a gyártók elhagyni a fizikai gombsort, mivel az olcsó készülékeket jellemzően azok vásárolják, akik csak telefonálni szeretnének, nincs szükségük másra.

Némi iPhone trend Magyarországon: jelenleg az emberek (azaz a megkérdezettek, a felmérés méretéről nem hallottunk információkat) nagyjából ötöde nem tudja, hogy mi az az iPhone, mely Pintér Róbert szerint meglepő, szerintünk is, csak máshogy: mi inkább azon csodálkozunk, hogy ilyen sokan ismernek egy mobiltelefont.

9:45-10:00 - Mobile choices made by Sanoma NL

Nagyon nehéz egyszerre írni és figyelni, épp ezért a Sanoma Hollandia vezetője által tartott előadás egy része kiesett. A középpontban egy iPad alkalmazás állt, mely nem más, mint egy elektronikus újság. Bizony. Autós téma, szépen meg lehet venni és iPaden lehet olvasni. A Sanoma egyébként nem teszi le a voksát sem az Android, sem az iPhone/iPad mellett, a lényeg számukra a multi-touch megléte.

10:00-10:30 - Gyártók és szolgáltatók: A mobil jövője

A cím gyakorlatilag egy három résztvevős kerekasztal beszélgetést takar platformokról, tendenciákról. A résztvevők: Suga János (Motorola), Fülöp Gábor (Magyar Telekom), Horváth Norbert (Vodafone). Az előadás elején az alkalmazások hőskoráról nevetgéltek egy kicsit, Suga János visszaemlékezett a Motorola Accomplire, melynél senki nem értette sem a kialakítást, sem a java fontosságát, rá nyolc évre pedig az okostelefonokról szól a piac. A Motorola elmondta, hogy gyakorlatilag az összes platformjukat eldobták, csak az Androidra fókuszálnak, a kérdés pedig az, hogy az operátorok hány féle és fajta platformot tudnak szolgáltatásokkal ellátni. A válasz egyértelmű: akárhányat, nincs limit.

Szó esik az iPad-ről is, mely kevésbé tekinthető okostelefonnak (főleg, mert nem lehet vele telefonálni), ezért kicsit furcsa is, hogy miért beszélnek itt róla. Mondjuk az előadók is pont ezt mondják: az iPad inkább az e-könyv olvasókkal fog versenyezni, már csak mérete miatt is. Elterjedésével kapcsolatban a szolgáltatók szerint a nagy kérdés az ár (minő meglepő), az olcsó androidos készülékek simán le tudják majd nyomni.

10:30-11:00 - Nemzetközi sikersztorik

A következő blokkban nemzetközi sikersztorikról volt szó. Domonkos a Ustream képviseletében, Vahl Tamás a Nav N Go-tól és Kovács Tamás a LogMeIn-től foglalt helyet a színpadon. Vahl Tamás elmondta, hogy a Nav N Go számára nagyon fontos terület a mobiltelefonos navigációs piac. A cég számára ez új lehetőséget jelent, nem úgy tekintenek erre mint konkurensre. A Ustream immár több, mint egy éve piacon van, a cég három alkalmazással van jelen az Apple Store-ban, de kettővel az Android tábor számára is szolgálnak. A LogMeIn nevezetű távoli hozzáférési szolgáltatásokat biztosító megoldás 30 dolláros ára ellenére beverekedte magát a 30 legnépszerűbb iPhone szoftver közé.

11:00-11:45 - szünet

Szünet van, a lehetőséget kihasználva csinálunk egy gyors interjút a Nav N Go-val. Azt mondták, hogy vannak érdekességek, melyekről érdemes lenne beszélnünk.

Beszélgetés Dózsa Imrével, a Nav N Go marketing kommunikációs vezetőjével

A szünetben leültem beszélgetni Dózsa Imrével, a Nav N Go marketing kommunikációs vezetőjével. Imre elmondása szerint a cég fő területe jelenleg a PNA-s piac, bevételeik legnagyobb része ebből a szegmensből származik. Felismerték viszont az okostelefon piac növekvését, minek következtében egyre több platform felé igyekeznek nyitni navigációs szoftvereikkel. Az első lépés a Windows Mobile volt, melyet az iPhone (AppStore) követett, a legújabb lépcsőfokot pedig az Android jelenti. Mint az a beszélgetésből kiderült, az Android Marketben való megjelenés nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnne, de a jó hír, hogy az iGO My way hamarosan elérhető lesz az Android alkalmazásboltjában is. A mikort sajnos nem lehet pontosan tudni, de a tervek szerint egy hónapon belül elérhető lesz. Az Android Market sajátossága viszont az, hogy Magyarországon a fizetős alkalmazások nem érhetők el benne, épp ezért a Nav N Go jogi osztálya jelenleg is kutatja a módját annak, hogy a népszerű navigációs szoftver elérhetővé váljon a hazai felhasználók számára is.

Nav N Go stand az iPhone vs. Android konferencián

Imre azt is elmondta, hogy észlelték a meglehetősen tetemes számú negatív visszajelzést az iGO My way navigációs szoftver AppStore-os változatával kapcsolatban. A jó hír, hogy a szoftverfejlesztő vállalat gőzerővel dolgozik azon, hogy a kifogásolt dolgokat minél hamarabb javítsák - ezen talán felesleges is csodálkozni, a magyar cég ugyanis mindig is nagy hangsúlyt helyezett a felhasználói visszajelzések feldolgozására, főleg, ha a hazai piacról van szó. A javításokért felelős csapat létszámát nemrég bővítették, a szervezet pedig Imre elmondása szerint egyre jobban tud alkalmazkodni a számukra új piaci terület sajátasságaihoz, aminek a legnagyobb nyertesei remélhetőleg a felhasználók lesznek.

12:00-12:30 - Tartalomszolgáltatók: Mobil a média kezében

A tartalomszolgáltatók számára rendkívül fontos jövőbeni terület lehet az okostelefonos tartalomszolgáltatás. Kolosi Péter az RTL Klub képviseletében azonban óvatosan nyilatkozott arról, hogy ezen a piacon mikor, milyen formában terveznek megjelenni. Egyelőre azt sem látja eldöntöttnek, hogy a fizetős, vagy az ingyenes tartalmak irányába fog mozdulni a piac.

14:00-14:40 - Nav N Go Év Alkalmazása díjátadó és alkalmazás bemutató

Az iGO My way navigációs szoftver gyártója által meghirdetett Év Alkalmazása díjat két szoftver kapta meg, egy-egy trófeát osztottak ki az iPhone-os és androidos versenyzőknek. Az Apple platformján a BpMenetrend lett a díjazott, mely a BKV weboldalán található, a PDF-es konvertálás óta talán egy picit nehézkes menetrendet tette elérhetővé egy jól kezelhető iPhone-os környezetben. Androidon az AutoKiller, mely bár csak rootolt (tört) készülékekre érhető el, több tízerzen töltötték már le - egyébként egy automatikus memóriatisztító alkalmazásról van szó. Az AutoKiller készítője egy Motorola Milestone-t, a BpMenetrend alkotója pedig egy iPad-et kapott nyeremény gyanánt.

14:00-14:50 - Vallásháború

Miklós Péter (Magyar Telekom) kicsit talán előadása valószínűleg a rendezvény koronája szeretett volna lenni. Mi ezen már nem voltunk ott, ezért csak ismerőseink elmondása alapján tudunk írni: a Nokiát használó előadó jól leosztotta mindkét tábort, az egyházi vonulatnál maradva pedig azt mondta, hogy az iPhone olyan, mint a római katolikus egyház, az Android pedig a reformáció. Maga a pápa pedig - mily meglepő - Steve Jobs, aki az "egyházon kívül nincs dicsőség" elvet vallja - ez mondjuk tényleg elég találó hasonlat.

Végszó

Ez minden, amit szerintünk érdemes tudni az első iPhone vs. Android konferenciáról. Szép helyen volt, a szervezést rendkívül igényesnek találtuk, ami egy Apple logókkal átitatott rendezvényen mondjuk el is várható. Nagyon sajnáljuk, hogy a végfelhasználók a magas jegyár miatt nem igazán képviseltették magukat, így gyakorlatilag csak a kisteremben, a fejlesztői oldalról kaphattunk hasznos és érdemi információkat, a nagyterem eseményei ebből adódóan egy kicsit "vállveregetős" hangulatot árasztottak, ráadásul mi újságíróként nem is kaptunk túl sok új információt. Persze ilyen rendezvények is kellenek, ezért üdvözöljük az iPhone vs. Android konferenciát, ha jövőre is lesz, biztos még jobban sikerül majd.

Azóta történt

Hirdetés