- Huawei Watch GT 4 - kerek karék
- Késik a következő S24 Ultra kamerafrissítés?
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Redmi Note 13 Pro 5G - nem százas, kétszázas!
- iPhone topik
- Yettel topik
- Samsung Galaxy A55 - új év, régi stratégia
- Milyen okostelefont vegyek?
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
Hirdetés
-
Igencsak szerény méretekkel rendelkezik az Aetina Xe HPG architektúrás VGA-ja
ph Az 50 wattos modellt beágyazott rendszerekbe, MI-vel kapcsolatos munkafolyamatokhoz és edge applikációkhoz szánták.
-
Robotkart irányított a majom a kínai Neuralink agyi chipjével
it A mindezt lehetővé tévő Neucybert a Neuralink kínai riválisa, a Beijing Xinzhida Neurotechnology fejlesztette ki.
-
Lenovo Essential Wireless Combo
lo Lehet-e egy billentyűzet karcsú, elegáns és különleges? A Lenovo bebizonyította, hogy igen, de bosszantó is :)
Új hozzászólás Aktív témák
-
tupuk
aktív tag
Kitaláltam valamit, lehet hogy nagy hülyeség, nem vagyok mérnök, sima ötletelés, de azért leírom, legalább nevettek egy jót rajtam
Szóval a landolás problémáján rágódok továbbra is, annak is a tényleges leszállás részén. Az évekig tartó szuper kütyükkel ellátott műholdas módszerre sajnálom a pénzt és az időt. Helyett tegyük fel hogy már a mostani képek alapján ki van már nézve egy mondjuk 1x1 km-es helyszín, valami egészen sima bazalt-síkság. Ezen belül pedig van nézve mondjuk egy 100x100 méteres rész ami a legsíkabb, legtisztább, legjobb lenne a landolásra. Ugye itt nagyon kéne egy marsi GPS, ami szépen levezeti pontosan a kinézett pontra az űrhajót.
Na erre találtam ki egy ideiglenes, ledobható, amolyan doityourself-GPS-t:
Az űrhajó ugyebár megérkezik a Marshoz és Mars körüli pályára áll. Átmegy a kinézett terület fölött. Ott kidob a felszín felett 300-400 méterrel kinyíló ejtőernyőkkel 3-4 db (vagy még több akár) könnyű kicsi jeladót, amikhez persze van hőszigetelt aksi is, mondjuk 48 órányi kakaóval. Mind maguk a jeladó dobozok, mind az ernyők rikító színekben és különböző nagy mintákkal vannak teljesen befestve hogy aztán fentről műholdról szépen tisztán látszódjanak, hogy elüssenek a talajtól és egymástól is. Akár fényt is kibocsáthatnak. Maga a jeladó egy hosszúkás függőleges tengelyű szerkezet legyen, alul a súly, amire érkezik és stabilan megáll, a csúcsán fent maga a jeladó, mondjuk kerek 1 méterre felemelkedve a talajszinttől. Amikor biztonságban leérnek a jeladók, odamegy a műhold, és a lehető legnagyobb felbontással lefotózza a területet. Akkor meglesz egy képen az egy 1 km2-es területen belül hogy hol van a 3-4 (8-10...) jeladó doboz pontosan. Összekapcsolódnak a műholdképek a jeladók jeleivel. Így ezek után már akkor lehet tudni hogy ezek jeleihez képest méter-pontosan hol van az a terület ahol le akarnak szállni, és a jeladók jele alapján ezt be is lehet táplálni a gépbe, ami aztán szépen le is viszi az űrhajót pontosan.Ez az alapötlet, amit még lehet habosítani, pl. el lehet látni a leérkezett eszközöket (360 fokos) kamerákkal, illetve pár (tíz) méteres körzetben lézeres 3D letapogató képességgel, ez ma már mobiltelefonokban is megjelent, szóval nem egy nagy dobás. Amikor meg odaérünk 5-10 év múlva, még még ennyire sem lesz nagy dobás, sőt lehet 100 méterre is simán lehet 3D tapogatni. Még az is lehet hogy az egyik szerkezet egy jobb helyre érkezik mint amit eredetileg kinéztek, és közvetlen mellette jobb lenne a leszállás mert arról tiszta közeli fényképfelvétel és 3D térkép van.
Na, lenne ennek értelme, vagy irreális?
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
De a NASA.... ha csak meghallom, már legyintek... komolyan, néha úgy érzem inkább visszahúznak mint visznek előre.
Tessék ezt megnézni:
Annyit tennék hozzá, hogy az orosz űrügynökség értéke alacsonyabb lett azóta, mert megvontak tőlük pár száz millió dollárnak megfelelő rubelt az orosz gazdasági helyzetre való tekintettel.
Az ISS építésének a 2/3-át a NASA fizette. Jelenleg a világ össze tudományos űrprogramjából cirka kétharmad NASA finanszírozású.
Hovatovább ők tették lehetővé a SpaceX-nek, hogy megépítsék a Falcon 9-et és a Dragont.
A NASA tény, hogy ezer és egy sebből vérzik. De per pillanat náluk többet senki sem tesz az űrkutatásért...
A mostani műhold is képes 20m felbontású képeket csinálni, nagyon jók, nagyon szépek.
Én leszállási helyet egy "farokra szálló" (tail-lander) űrhajó számára nem jelölnék ki 20 méteres felbontású képek alapján...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
tupuk
aktív tag
A NASA természetesen sok eredményt elér, nekem a kedvencem a Kepleres távcsöves eredményeik, a sok felfedezett exobolygóval megváltoztatták az emberiség világképét a világűrről. A legyintést a "Marsra ember" küldetés kapcsán értettem, abban nincs előrelépés nagyon régóta, csak bejelentések. Itt egy lista a sok tervről ami embert küldött volna a Marsra, van köztük jó pár NASA-terv:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_manned_Mars_mission_plans#ListAzt továbbra sem értem hogy miért nem maga a NASA épített meg olyan képességű űreszközöket mint a SpX. Vagyis értem, pont ez a problémám.
-
nagyúr
Megvolt az Elon Musk AMA (Ask Me Anything), a fontosabbak:
-Megerősítette, hogy csak az üzemanyag-gyártás és helyi "alapbázist" megépítésében gondolkodnak, a többi infrastruktúra felépítése másokra vár.
-A "header tank" (amely a leszálláshoz szükséges tartalék-üzemanyagot tárolja) a remények szerint kellően szigetelt lesz ahhoz, hogy ne kelljen külön mélyhűtő (a metán-tartály, amelyben a header-tank van, ugye vákuum-ig lesz ürítve, a hajó külső burkolata pedig rendelkezik hőszigeteléssel), de a végén elképzelhető, hogy mégis szükséges lesz dedikált hűtőberendezés.
-Válaszolt arra a kérdésre, hogy miért lett visszaskálázva a Raptor 1700kN-ra (3050kN-ról): az űrhajó tömegének csökkenésével a Raptor teljesítménye túl nagy maradt, egyszerűen a minimális szabályozható tolóerő még mindig túl magas a leszálláshoz (magyarázat: tegyük fel, hogy a 20%-ig való tolóerő-csökkentés megvalósul, 3050kN 20%-a 610KN vagyis ~61 tonna, ez pedig kis gravitációjú égitesteknél túl nagy még mindig - Cifu)
-Ugyanitt jelezte, hogy a megfelelő biztonsági faktor érdekében az előadáson bemutatott 2 légköri Raptor helyett 3-at terveznek most már.
-Az RCS hajtóművek LCH4/LOX üzemanyagúak lesznek (akár a Raptor) és nyomás-tápláltak (a gyors reakcióidő miatt nem fér bele, hogy megvárják, amíg egy turbó-pumpa felpörög)
-Megerősítette, hogy legalábbis az első időben a "tanker" valójában egy üres BFS lesz. Később lesz dedikált tanker, amelynek extrém magas lesz a tömeg-üzemanyag aránya.
-Először egy teljes méretű tesztjárművet építenek, amellyel pár száz km-es szuborbitális repüléseket terveznek végrehajtani. Ezekhez nem szükséges hővédő pajzs, nem szükségesek a Raptor Vac hajtóművek, sok tartalék üzemanyag marad, stb.
-A következő lépés egy orbitális repülés lesz. A BFS (Musk használta ezt rá) képes egymagában a világűrbe feljutni üresen.
-A tavalyi és az idei header-tank design radikálisan eltérő, az erre vonatkozó kérdésre Musk elárulta, hogy a jelenlegi tervvel sem teljesen elégedettek, később ezt még finomhangolni fogják.
-Több kérdésre adott válaszában is jelezte, hogy jobbnak tűnnek a Mars egyenlítő körüli leszállási helyek a napelemek számára és hogy "ne fagyjon be a segged".Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
A műholdkérdést is megválaszolta (muskos stílusban)
Q: Elon, Does SpaceX have any interest in putting more satellites in orbit around Mars (or even rockets) for internet/communications before we get feet on the ground? Or are the current 5-6 active ones we have there sufficient? Cheers
A: YesevDirect villanyautós töltőhálózat
-
consono
nagyúr
Tömör és velős válasz
Cifu: erre "Én leszállási helyet egy "farokra szálló" (tail-lander) űrhajó számára nem jelölnék ki 20 méteres felbontású képek alapján..." nem lehet válasz az Opportunitíy? Mármint az általa felderített terület. Arról azért jóval több infónk van, nem? Megtett már vagy 40-50 km-t, arról az útról (még ha nem is eléggé cikkcakkos is ) vannak jobb felbontású, jó minőségű adataink.
"In God we trust. All others must bring data"
-
nagyúr
Apró probléma, hogy azt nem tudjuk pontosan, hogy vízjéggel hogy áll az általa felderített terület.
Többek között ezért (sem) értem Musk iszonyatos Mars-leszállás-ütemtervét. Rögtön küldene 2022-ben két teherhajót... de hova is? Az AMA-n azt írta, hogy az egyenlítő környékén lenne ideális. Csakhogy nagyobb mennyiségű vízjég is kellene. Amennyire én tudom, azt meg még egyértelműen felderíteni és feltárni nem sikerült, hogy merre és hogyan.
A Red Dragon küldetéseknek ez volt a racionalitása. Odaküldik, és lefúr, hogy van-e vízjég. Ha van, hurrá... ha nincs... nem hurrá...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
-
consono
nagyúr
Ez mondjuk nem lene hülyeség. Persze ha leszállást akarnak demonstrálni...
Nekem az a legnagyobb bajom az egész tervvel, hogy olyan, mintha visszamennénk a felfedezések korába: elindulunk egy hajóval az óceánon és majd találunk valahol szárazföldet, ahol jól kikötünk. Na jó, nem teljesen, mert tudjuk, hogy hova akar menni a Space X, de a megvalósítás nagyon hasonlónak tűnik.Így meg nehéz komolyan venni az egészet. Nem látom benne az üzelti lehetőséget sem a terv jelenlegi formájában, legalább is nem a Mars irányába.
"In God we trust. All others must bring data"
-
nagyúr
Az sem kizárt, hogy a műholdhálózatot magával viszi, kirámolja, vár az eredményre fél-egy évet pályán, majd az információ birtokában leszáll.
Ezt csak erősen csökkentett tehermennyiség mellett képes megvalósítani. "Olcsóbb" leszállni a Mars felszínén, mint pályára állni körülötte, majd fékezőmanővert csinálni és leszállni...
Mars és a kisbolygók bányászatában óriási üzleti lehetőség van.
Én inkább jövő időt használnék. Lesz. Ha majd lesz olyan, aki fizet az így kibányászott nyersanyagokért.
Pont ez a másik dolog, ami ordító szerintem. Musk tavaly is azt mondta, és idén is jelezte, hogy számít azokra, akik üzleti lehetőséget látnak a Mars kiaknázásában. Viszont pontosan nulla ilyen cég lépett elő...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
Valószínű, hogy találni olyan pályát, amin légköri fékezés után pályára lehet állni kevés égetéssel. Másik, hogy a teherhajóknak nem kell rohanni, 6 hónapos tranzit is belefér egy alacsony energiájú pályán.
Az űrbányász cégek évek óta két kézzel integetnek.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
tupuk
aktív tag
"Nem látom benne az üzelti lehetőséget"
Igen, hosszútávon ez lesz a legfőbb szempontja annak hogyan alakul a Marson az emberek élete. Ha nem lesz üzleti lehetőség, vagy valami ami miatt nagyon vonzó lesz, akkor marad a kutatók-tudósok szűk társaságának a Mars, ahogy pl. ma az Antarktisz.
-
tupuk
aktív tag
"Mars és a kisbolygók bányászatában óriási üzleti lehetőség van."
Ez majd akkor derül ki amikor a marslakók feltárják hogy ott mit és milyen költséggel lehet kibányászni. Ha valami nagyon értékest találnak ott amit olcsón ki lehet szedni, és a Mars-Föld út is olcsóbb lesz akkor valóban lehet megérheti.Talán meredeken hangzik, de hosszútávon el tudok képzelni milliomosok számára Mars-turizmust.
Vagy idős, fájós lábú (vagy kövér) milliomosoknak talán megéri a felhalmozott vagyonukat arra áldozni, hogy átcuccoljanak egy marsi luxus-szanatóriumba, ahol a közel harmad gravitáció miatt megint tudnak fájdalom nélkül járni az utolsó éveikben, talán még kocogni is, vagy jókat úszni... Az is lehet átmegy valami ismert ember, sztár, és egyszerűen divatba jön a dolog... -
titán
Egy biztos, hogy a Marson más az elemek aránya, mint a Földön. Azt még nem pontosan tudjuk, hogy hogyan más, de a különbségből fakadósan igen nagy a valószínűsége, hogy a Marson könnyen bányászhatóan találnak olyan fémeket, amiből itt hiány van.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
-=MrLF=-
senior tag
-
tupuk
aktív tag
Sajnos nem a Marsról, hanem a Holdról jött a hír, de így se rossz, remélem vannak hasonlók a Marson is, több szempontból is jól jönne:
Gigantikus barlangra bukkantak a Holdon
"Egy csaknem 50 kilométer hosszan futó barlangot fedeztek fel a Hold felszíne alatt a japán űrkutatási hivatal tudósai az égitest körül keringő Kaguja japán űrszonda adatainak elemzése révén.
A barlang, amelyről úgy vélik, hogy egy nagyjából 3,5 milliárd évvel ezelőtt keletkezett úgynevezett lávacsatorna lehet, a vulkanikus Marius Hills-régió alatt található."
-
consono
nagyúr
"In God we trust. All others must bring data"
-
tupuk
aktív tag
Hát, ennek a topiknak annyi. Remélem valahol máshol egy új cikk alatt majd feléled a téma.
Akkor így utolsó híreknek:
- A jó hír: "A Blue Origin űripari magáncég végrehajtotta az első sikeres tesztet a saját fejlesztésű BE-4 rakétamotorjával. A vállalat hat évet töltött a motor fejlesztésével."
A rossz, hogy azért nem lesz itt elkapkodva semmi: "A Blue Origin szerint a New Glenn még ebben az évtizedben végrehajthatja az első tesztrepülést."- Ez pedig egy friss mai hír: Az USA légierő 40 millió dolcsit adott a SpX-nek a Raptrojuk továbbfejlesztésére. Nem tudom mennyi az ára egy ilyen fejlesztésnek, de azért 40 milliócska biztos szépen megtolja.
-
tupuk
aktív tag
Ha még van valaki rajtam kívül, aki tudja élvezni egy F9 kilövését (és visszatérését), az élőben itt láthat egyet, szűk két óra múlva, 20:34-kor:
http://www.spacex.com/webcastHogy telik az idő, nem is olyan rég ez még óriási esemény volt, ma már szinte nincs is hírértéke...
Egyébként lehet hogy a BO hatalmasat fejlődik szép csöndben, de gyakorlati tapasztalat terén sokáig nem fogja senki behozni a SpX-et...
-
tupuk
aktív tag
Látom te még itt vagy és követed a topikot
Bevallom a Heavy engem annyira nem érdekel. Nyilván nézni fogom én is, buli lesz látni ahogy 3 rakéta is visszatér (vagy robban az egész együtt...), de miután az egész egy evolúciós zsákutca, ezért annyira nem izgat, inkább az elpazarolt időt és pénzt látom benne. -
tupuk
aktív tag
Na megvolt... simán visszajött, bár mintha kicsit jobban lángolt volna az alja amikor már lent állt, mint kéne...
-
opr
veterán
Nem tudom, En szemely szerint keptelen vagyok megunni, szerintem az egesz kb a csodaval hataros. Annyira nem, hogy amikor nincs felloves, de ramjon az otperc, rakeresek youtube-on, es megnezek valami faszan osszevagott verziot.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
-=MrLF=-
senior tag
Én is néztem a leszállásról találtatok videót? Az összesen T+8:31 épphogy érkezik, aztán T+9:14 már áll és az oldalán is csapnak ki a lángok, mintha megsérült volna. Vagy simán elégett az oldala ekkorra leszállás után.
protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
consono
nagyúr
-
tupuk
aktív tag
Egyébként bosszantó hogy a hajós landolásoknál pont a legjobb résznél az utolsó pillanatban mindig leáll a kamera... hiper-szuper űrtechnikával szórakoznak de egy vacak kamerás közvetítést nem bírnak megoldani.
-
tupuk
aktív tag
Na jött egy hír végre a Falcon Heavy első kilövéséről, most December legvégét mondanak. Szerintem elhúzzák Szilveszterig, de legalább izgibb lesz tűzijáték
https://futurism.com/spacex-will-launch-its-falcon-heavy-rocket-in-december
-
consono
nagyúr
Nem biztos, hogy összeesküvést kell keresni, lehet, hogy szimplán semmi nem látszik a hajtómű lángjától, ahogy szétterül. Amúgy ennél a leszállásnál nem voltam biztos benne, hogy meglesz a dolog, nagyon mozgott föl-le a hajó!
"In God we trust. All others must bring data"
-
tupuk
aktív tag
Sziasztok,
mint ma megtudtam, már régóta tervezgetnek egész komolyan marsi városokat is, íme pár remek kép, persze ezek inkább a fantázia szárnyalásai, de azért jók
További képek: itt.
@consono:
Összeesküvést tényleg nem kell keresni, de az is biztos hogy nem a hajtómű lángja terült szét, hanem konkrétan kimerevedett a landolás előtt kb. fél másodperccel az utolsó képkocka és úgy is maradt amíg el nem kapcsoltak. Aztán amikor visszakapcsolnak akkor már fixen áll a gép, azaz pont a földetérés pillanata nem látszik. És ez rendszeres, már egy csomószor eljátszották. -
vzozo
senior tag
Vajon miért nem küldik azt át és mutatják meg később?
Mint ahogy a közlekedési vállalat sem streameli a videókat a buszok meg a metrókocsik reggeli kiállásáról, mégis elhiszik az emberek, hogy résztvesznek a forgalomban, és utasokat is szállítanak.
Így lassan 20 visszatért booster után kezd már uncsi lenni ez a videók utáni vágyakozás vagy éppen követelődzés. Magáncég, azt csinál amit akar, senki sem kötelezi őket semmilyen közvetítésre vagy adatmegosztásra.
Új hozzászólás Aktív témák
- Windows 11
- Rövid előzetesen a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Trollok komolyan
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Kompakt vízhűtés
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Milyen program, ami...?
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- További aktív témák...