- Xiaomi Smart Band 8 - folyamatosan
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- iPhone topik
- Samsung Galaxy S21 FE 5G - utóirat
- Yettel topik
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- Fotók, videók mobillal
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
Hirdetés
-
Érkezőben a Poco M6 4G
ma 5G-s és 4G-s Pro modell már van, hamarosan lesz Poco M6 4G-s alapváltozat is.
-
Ülésezik a hardveregylet
ph Az irodai készülékek és monitorok társaságát egy ház, egy egér és egy DAC egészíti ki.
-
Rossz üzlet az EV-kölcsönzés
it Küszködik az EV-kölcsönzés miatt a Hertz Global, még több EV-t adnak el.
Új hozzászólás Aktív témák
-
EmberXY
addikt
"...csak itt a 12 óra helyett fél-1 óra alatt megteszed."
Bár én laikus vagyok, először nem is gondoltam, hogy személyszállításra akarnák a földön belül használni, de ha igen, én azt nem tudom hirtelen hova tenni, hogy egy ilyen utazás nem túl megterhelő egy átlagember számára? Azért ha a menetidő a ~10-edére csökken, ott felmerül a kérdés, hogy bizony gyorsabban is kell menni, és a gyorsulás, fékezés is komolyabb.
Up the Irons!
-
bkercso
nagyúr
Hát ma már elég felett mikrolaborokban és lab-on-the-chip rendszereken lehet pl. rákterjedést vizsgálni. Ilyen kísérleteket végezhetnének. Bár nyilván foglalkoznak a kérdéssel, csak szerintem kevés szó esik róla, így komolytalan állandóan és egyoldalúan az emberes Marsutazásról beszélni.
Ja, értem, erre valóban nem gondoltam hirtelen, hogy a gyorsító fokozat leválik, pedig triviális.
[ Szerkesztve ]
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
bkercso
nagyúr
Igazad van. De én erről a hatról pl. nem tudtam. Nem írták címlapon. Viszont az űrben még - bevallottan legalábbis - nem halt meg ember. Kilövéskor meg előtte igen, de ott nem. Ha egy ilyen presztízs értékű úton dráma van, mert rák meg egyéb csúnyaságok megtizedelik a legénységet, arról mindenki tudni fog, még én is.
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
titán
Igen, egy ilyen manőverezésre képtelen eszközzel katonákat szállítani egyenesen öngyilkosság. Ráadásul kiépített fogadóállás kell a leszálláshoz, amire a megtámadott felet külön meg kell kérni, hogy legyen oly kedves, és biztosítson má' valamit, hogy ne biowarhead legyen szegény katonákból.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
Venyera7
senior tag
Értem Hát elég sok problémára kell megoldást találni. A NASA korbábban már tesztelt/fejlesztett egy ionhajtóművet, az milyen fázisban van? Csak azért kérdezem, mert az sokkal hatékonyabb az űrben, mint a jelenlegi kémiai hajtóművek. Ebből pedig az következne, hogy nem kellene bányászni, hanem csak fellőni a kellő üzemanyagot.
[ Szerkesztve ]
-
tupuk
aktív tag
Kösz, akkor még irreálisabb mint gondoltam. Ezek ott a Lockheednél nagyon utálhatják Muskot Ha jól sejtem ez az egész tervezgetés sem más mint próbálkozás hogy tartsák valahogy a pozíciójukat a szenátus és a NASA előtt.
Ha már szóba került a Deep Space Gateway: ez miért jobb mint egy sima Holdbázis? A tudományos célok ott jobban teljesíthetőek? Vagy olcsóbb lenne?
És visszatérve a Marsra, és remélve hogy tényleg megvalósul ott a bázis előbb-utóbb, szerinted merre kellene lennie? Gondolom az egyenlítő környéke adja magát a napelemek meg a jobb hőmérséklet miatt. Azon belül is szerintem geológiailag a Marineris kanyonrendszer nyugati vége környékén lenne az ideális, onnan a kanyonok és a Tharsis hegyek is elérhető távban lennének. Ráadásul ez vulkanikus rész, itt jó eséllyel találnának láva-alagutakat is. Persze a fő szempont hol van víz, de remélhetőleg az van "mindenhol", azaz elég sokfelé hogy ne csak azt kelljen nézni.
-
bkercso
nagyúr
Azt azért kétlem, hogy mire megépül, ne találnának egy halom tudományos célt neki. Lehet rajta pl. növényt termeszteni a magnetoszférán kívül...
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
bkercso
nagyúr
Kabátot keresnek a gombhoz.
Na igen. De sajnos nem ez az egyetlen ilyen "nem tökéletes" projekt... Sokakon megy keresztül a döntés, változnak a vezetők, a költségvetés stb. Ehhez képest az azért érthető, hogy ha már megépítenek egy űrhajót, akkor azt le akarják hosszabb utakon is tesztelni.Az is furcsak, ha tudományos cél nélkül sikerül jóváhagyatni egy ilyen nagyszabású projektet.
A DSG egyik célja ugye a DST tesztelése lett volna...
Akkor az eredeti cél is rossz volt.[ Szerkesztve ]
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
tupuk
aktív tag
A Lockheed a munkaerő-leépítéssel legfeljebb időt nyer az űrversenyben, talán nekik is ki kéne fejleszteni visszatérős, olcsóbb rakétát. Mindenük meg volt/van hozzá, tapasztalat, mérnöki tudás, infrastruktúra, sokkal jobb helyzetben voltak eddig is mint amikor Musk a nulláról elkezdte. Ha tényleg megvalósul a BFR, csak leshetnek, senki nem fogja a drágább megoldásukat választani
Mondjuk szerintem ők éppen abban voltak érdekeltek hogy a lehető leglassabban fejlődjön az űrtechnika (amit pár cég monopóliumának hittek) és főleg a lehető legdrágább maradjon hogy vastagon fejhessék az állam bácsit Jól elücsörögtek a langyos vízben, amíg Musk bele nem köpött a kis üzleti modelljükbe.
Nem is csoda hogy Musk ekkorát tud gurítani, már rég megért a technológia az általa kifejlesztett szintűre, csak éppen senki sem olcsó és újrafelhasználható rakétákat akart, hanem minél drágábbakat hogy védjék a saját profitjukat. Lényegében az üzleti érdek a fejlődés visszafogása-befagyasztása volt, és mivel balfaszok a politikusaik is (vagy éppen őket is ebben tették érdekeltté), hát mindenki hagyta ezt az állapotot.
Szomorú látni hogy a pénz meglenne bőven egy sokkal gyorsabb és jobb irányú fejlődésre, meg a Marsi landolásra is, csak épp az anyagi érdekek nem erre visznek.
-
titán
Ugyanarról beszélünk. A BFR '22 előttre van tervezve (~'20). Oké értem én, hogy egy Musk-év az nem a Föld Nap körüli pályája alapján van számítva, de én ezt a bizonytalansági faktort egyelőre kiveszem az egyenletből. Az ITS simán elkészülhet '20-as évek közepére (mondjuk '26-ra), még úgy is, hogy egyelőre parkolópályán van a fejlesztése.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
tupuk
aktív tag
Nézd. Szerintem a Himaláját hasonlítod egy vödörnyi homok-kupchoz. Márpedig ez így nem korrekt.
Lássuk a száraz adatokat:
- A Lockheed alapítva: 1912. Több mint 100 éve....
- A II. világháborúban közel 20 ezer repcsit gyártottak, és azóta is a világ egyik óriáscége a repülőgépgyártásban.
- Nyilvánvalóan már generációkkal ezelőtt is be voltak épülve a politikai elitbe és azon belül is főleg a hadiparba, ahogy most is.
- Nem csak polgári és harci repülőgépeket gyárt, de helikoptereket, rakétákat és hajókat is, na meg persze űrtechnikát is.Nem tudom hogy lehetne ezt még fokozni: ez egy gigantikus cég. Már több generációval ezelőtt is az volt. Egy óriás, egy titán, ami elvileg minden téren nagyságrendbeli előnyökkel kell hogy rendelkezzen egy új céghez képest, amit ráadásul egy dél-afrikai-kanadai bevándorló alapított.
Továbbra sem értem hogy ha Musk képes volt kifejleszteni a visszatérős technikát egyedül a saját új cégével, akkor miért nem kínos, hogy a hozzá képest mind tőkeerőben, mind felhalmozott mérnöki tudásban és tapasztalatban, mind kiépült infrastruktúrában, mind politikai kapcsolatokban sokszoros, nagyságrendbeli előnyben lévő Lockheednak ez miért nem sikerült? Amely ráadásul egyébként is irdatlan cash-flowal is bír ugyanis folyamatosan mennek a különböző repülni vagy úszni tudó extrém drága eszközeinek a gyártása és eladásai.
Elhiszem hogy elment 700 milliójuk egy elkaszált projektre (kik kaszálták el? maga a cég? vagy a politika? egy magáncég nem arra költ amire akar?) de Musknak is biztos elment ennyi, pedig neki biztos sokkal kevesebb tőkéje volt mint a Lockheednak. Ha pedig kevesebből kihozta akkor meg az a bravúr. Akárhogy is, itt a picike kezdő győzte le a régi óriást.
Ami a másik témát illeti:
Nagyon köszi a rajzos képet, érdekes, de én nem azt mondtam hogy Musknak jutott először eszébe a visszatérős rakéta, sőt ahogy írtam is neked a másik fórumon, a gondolatok egymásra épülő és egymásból következő evolúciója teljesen természetes, ez mindig is így volt minden téren mióta lemásztunk a fáról. Azt mondtam hogy ő volt az első aki meg is valósította (ami nyilván sokkal nagyobb elmélyülést és munkát és áldozatot, rizikóvállalást igényel mint bármilyen korábbi tervezgetés.), miközben az erre lehetőséggel bíró üzleti-politikai-fejlesztői bázis ezt nem tette meg, sőt ellenérdekeltek voltak benne mert az elavult technika konzerválásán tudtak kaszálni. -
tupuk
aktív tag
Köszi a választ, azt hiszem lassan kezdem kapisgálni.... Utólag belegondolva elég lassan fogtam fel, köszi a türelmed :/
Mondjuk ebben a mondatodban látok némi ellentmondást
"Nem rajtuk múlt, hogy nem valósult meg... Ha akkor és ott a Lockheednek lett volna egy Elon Musk stílusú buzgó-mócsing vezetője, aki a szívén viselte volna a program sorsát, ma talán teljesen másképpen nézne ki az űrhajózás."
Akkor tehát éppen hogy rajtuk múlt nem?
És hát kitől mástól várjuk el hogy tűzön-vízen át kőkemény harcos típus legyen ha nem egy több milliárdos cég vezetőjétől? Pláne ha már beleöltek 700 milliót valamibe, azaz a leállással ezt el is bukták? Oké, elismerem, lehet hogy már az állása múlt volna rajta ha tovább erőlteti, ha nem a saját cége akkor ő sem tehet azt amit akar... lényegében ekkorát kockáztatni csak olyan tud, aki a saját pénzét kockáztatja.. másnak nem engedik... most viszont foghatják a fejüket a Lockheednál hogy leálltak vele. Lehet hogy ez hosszútávon egy stratégiai hibának fog minősülni. Ráadásul kurva jól nézett ki ez az X-33"Aerospike rakétahajtómű, kompozit műanyag tartályok, fémes hővédő pajzs"
Bevallom: bármennyire is űrbolond vagyok, az ilyen technológiai részletekhez nem értek, nem tudom ezek mit jelentenek és mennyiben jelentenek új minőséget.
Engem igazán már a marsi landolás és az ottani élet és működés izgat(na) leginkább, az ottani új civilizáció megalapítása, annak felépítése, fejlesztése és terjeszkedése. (Továbbá nagyon szeretnék robot látni az Europén hogy megtudjam van-e ott élet, és ha igen milyen? bár ahgy elnézem ez még hosszú évtizedek, lehet hogy meg sem érem.)[ Szerkesztve ]
-
MCGaiwer
addikt
tehát akkor valóban a tankolás lenne az utolsó lépés igaz?
Ezzel az idő nagy részét el is csesztük, így nem sokkal jobb, mint egy repülés, főleg, hogy 6 órát kell bekötve ülni egy ülésben.Ha még azt is nézem, hogy átlagosan a fellövések ~1%-a sült el eddig balul, az 1%os baleseti arány nem éppen hívogató egy utazónak. (ráadásul a BFRen lenne vagy 26 rakétamotor, ahol elég egynek beszarnia úgy igazából, hogy boruljon a többi is.)
Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó
-
opr
veterán
Koszonom, illetve igen, most, hogy irod, dereng, hogy ezt mar mintha leirtad volna regebben is parszor.
Es szerinted a fenti temaban vajon mi lehet a helyes valasz? Nagysagrendekkel tobb felloves/penz utan van ennek meg boven utja fejlodni (vannak jelenleg koncepciok, amikt nagyon igeretesek, csak nincs rajuk penz/ido/kapacitas/akarmi), vagy a lenyeg mar megtortent, innentol kezdve csak apro lepesekben lehet fejlodni, mint mondjuk a belsoegesu motorok eseteben az utobbi 10 evben?
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
MCGaiwer
addikt
inkább azt számoljuk ki, hogy mennyiért visz fel 1kg hasznos terhet, és abból kikalkulálható a valódi ára a jegynek.
Ha az általad említett 1000dollár/kg-ot számoljuk, akkor csomaggal, meg sörhassal inkább 100.000 dollár/utas áron lesznek a jegyek a nullszaldóhoz.
[ Szerkesztve ]
Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó
-
titán
Nagyságrend(ekk)el nagyobb a tevezett útszám, mint 100. Annyit napi 2 oda-vissza úttal számolva kevesebb, mint egy hónap alatt fogyaszt el. Persze, egyelőre nekem is sci-finek tűnik, de 10 évvel ezelőtt ugyanilyen sci-finek éreztem volna a visszatérő boostert. "Persze, egy egész toronyázat visszaejtenek az égből többezer m/s-mal, és az meg beleáll egy pontba, mint egy cövek. Haha, még egy helikopterrel is átkozott nehéz leszállni ilyen pontosan."
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Számításaim szerint egy ballisztikus úthoz 6500 m/s kell, 25-30%-kal kevesebb, mint LEO-hoz, és kb ugyaennyivel kevesebb üzemanyag is.
Az átnézés, és kukázás között nagy különbséget érzek. Nyilván párnaponta szervizelni kell majd eleinte, ahogy a DH Comet sem ment 100 órákat.
Az én számításaim szerint elérhető a 3000 dolláros jegyár.
Itt van Zubrin részletesebb, de kissé elkapkodott számítása:
I've done some calculations. By my estimate, Musk's BFR needs about 3,500 tons of propellant to send his 150 ton rocketplane to orbit, or point to point anywhere on Earth. Methane/oxygen is very cheap, about $120/ton. So propellant for each flight would cost about $420,000. The 150 ton rocketplane is about the same mass as a Boeing 767, which carries 200 passengers. If he can charge $10,000 per passenger, he will gross $2 million per flight. So providing he can hold down other costs per flight to less than $1 million, he will make over $500,000 per flight.Ezt pontosítanám.
1. 150t a haznos teher LEO-ra, nem az egész második fokozat.
2. Egy 150t hasznos terhet (beleértve itt a kabin kialakítását is) szállítani képes járgány nem 200 utast szállít, hanem inkább 400-at. Térfogatilag is nagyjából jól kijön a 400 fő.
3. Ennek megfelelően inkább 4200 tonna üzemanyagra van szükség LEO-ra, és 3000 tonnára egy nagyobb távolsági útra P2PTehát az üzemanyag költsége 360k, a te számításodból az 1000 indításra az eszközök költsége 280k
Összesen 640k egy út önköltsége, azaz 1600 dollár/fő. Ez alapján a 3000 dollár egy reális eladási ár lehet.evDirect villanyautós töltőhálózat
-
bkercso
nagyúr
Száz emberrel azért nem olyan nagy poén az űrugrás, mint 6 utassal, akikre jut egy csomó ablak körös körben. Bár tény, hogy 25x annyi pénzért, de ha az egész csak 10-15 perc, akkor nem mindegy, hogy odajutok-e az ablakhoz vagy sem.
MCGaiwer: Az űrugrás nem állít LEO-ra, így nyilván olcsóbb (ha erre gondoltál, hogy "sörhassal").
[ Szerkesztve ]
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
tupuk
aktív tag
Na most van egy kis időm.
Ez a C-5-ös sztori jó volt, és egyben rávilágított arra hogy sokkal sérülékenyebb és tőkehiányosabb ez a Lockheed mint gondoltam, 100+ éves múlt, politikai kapcsolatok, felhalmozott mérnöki tudás, hadipari megrendelések, és minden más ellenére.
Ezzel együtt nekem olyan érzésem van (aztán lehet megcáfolsz), hogy Musknál azért nem csak a folyamatos "kockáztatok-nyerek" metódus van, hanem csak tud is valamit a fiú, azért elég sok cége volt/van a fiatalkori IT-s cégeitől a Tesláig valahogy mindig nyer. És a kocsi amit csinál az jó, a rakétája szépen visszajön újabban már szinte centi pontosan a köz közepére. Azért ez csak sokkal több mint állandó mázli, ha folyamatos késésekkel is, de hozza az üzembiztosan működő hatékony, innovációt.
Ami a piszkos játszmákat illeti: én úgy gondolom hogy ha valaki függ az államtól (és az űripar függ), akkor valamilyen szintig bele kell menni a játszmákba. Az közismert, és nem csak az űriparban, de mindenhol, hogy aki eredményt akar elérni a dombon, annak lobbiznia kell, és igen, ez pénzt is jelent. Ez önmagában még nem bűn, nem piszok, ez nyílt, ismert feltétel. Aki a közismert szabályok szerint játszik, az önmagában ettől még nem piszkítja be magát. Aztán ha valaki feketén is tesz zsebbe, illetve egyéb, az ismert játékszabályokat megsértő eszközökhöz nyúl, vagy éppen szimplán korrumpál, az már más tészta. 2 millió dollár a dombon egyébként nem egy drámai összeg.
A konkrét példa amit írtál, John McCain-nel meg az orosz hajtóművel, na ezzel végképp semmi baj. McCain azon elképesztően ritka politikusok egyike, akiről széles körben elhiszik hogy vannak elvei és gerince, és hogy ezek alapján politizál. Az pedig hogy számára vörös posztó minden ami orosz, az is régóta közismert, egyáltalán nem a SpX miatt találta ki. És még csak erőltetettnek sem érzem a dolgot, tényleg iszonyúan kínos ha a nagy és gazdag és fejlettségére méltán büszke USA rászorul a ruszkik hajtóműjére. És ráadásnak a presztízs-katasztrófán túl még ott van a teljesen logikus legitim nemzeti érdek, hogy ne legyenek függőek orosz technikától (pláne egy katonai(!) műhold esetében?!) illetve hogy legyen ezen a téren saját technikájuk. Mindezen szempontok egybevágnak, az a furcsa hogy 2015-ben még egyáltalán volt ilyen helyzet.
A Falcon 1-gyel bebizonyították hogy kicsiben működik a tervük, kvázi előállították a visszatérős technika prototípusát, illetve a bizonyítékot hogy ez működik és hogy meg tudják csinálni. Minden sikeres startup cégben van egy ilyen pillanata, ilyenkor szokott rájuk szakadni - joggal - a tőkeinjekció, hisz már látni a bizonyítékot. Szóval ez az üzleti modell is korrekt, sőt teljesen sablonos, logikus. Más cégek - akár magáncégek, akár óriások - is megtehették volna hogy szűk 100 millából létrehoznak egy működő prototípust, akkor utána hozzájuk ömlött volna a tőke és a megrendelés. Mégis Musk csinálta meg, és kockáztatott közel 100 milliót a vagyonából.
Mindezzel együtt kezd bennem kirajzolódni az infóid alapján, hogy míg a BO szépen csendben építkezik apró lépésekkel, addig a SpX bakugrásokkal próbál haladni. Nem tudom melyik visz messzebb, de tény hogy a F9 készen van és működik, ha jól sejtem már kiforrt, megbízható technikának számít, és ez már üzletileg is egy bevezetett termék, kiváló piaci pozícióban, ami már hozza a nyereséget is.
Az Aerospike - hővédő pajzs - tartályok leírásokat is köszi.
Az Aerospike-ot még nem értem teljesen pedig töröm a fejem rendesen, de utána fogok nézni, izgalmas témának ígérkezik. A belinkelt videód mellett van még több is, azokat kell majd végignéznem és akkor megértem.
A fémes hővédő pajzs nem tudom mennyiben innovatív. Ha jól tudom ezeket valamiféle speckó kerámiából oldják meg, a fémes miben jobb, talán jobb a hőelvezetése, vagy nagyobb hőt bír ki?
A kompozit műanyag tartállyal is az van hogy nem értem ez mitől innováció, mitől jobb mint a korábbiak. Korábban nehezebb fémből voltak? -
titán
Amiben a SpaceX nagyot gurított, az a súrlódásos hegesztési eljárás, azzal nagyon sok gyártási költséget tudnak megtakarítani, és alacsonyan tudják tartani a szerkezet tömegét. Mert az egész hajótestet FSW-vel hegesztik. Persze, ezt sem ők találták ki, még csak nem is ők hasznosítják először az űrhajózásban, de sokat finomítottak rajta, és a legszéleskörűbben tudják alkalmazni. Ez az amiben nagyon jó Musk, hogy tökéletesíteni tudja a már amúgy is létező technológiákat. A huszonegyedik század Stephensonja.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Igen, ssto, írtam is. Pontosan a gimbal hiánya miatt kell a lineáris. Nekem nagyon tetszik az ötlet, ahogyan egyszerűsítenek. A Demonstorral ellentétben a Haasnak sok kis égéstere lesz, hogy tudjanak kormányozni. Pár hónapja kapcsolatban vagyok velük, ha sikerül a Demonstrator hajtóműtesztjük (végre), és sikerül megoldaniuk a jogi problémájukat az engedéllyel, akkor beszállok hozzájuk részvényesnek.
Amúgy a mániám az egykamrás gyűrűs spike, és van ötletem az egyszerű gimbal megoldásra. Ha lesz időm, rajzolok egyet, és megpróbálom rábeszélni őket. Nehezítés, hogy azt nem lehet kompozitból megcsinálni, valószínűleg csak dmls nyomtatott titánból, ami probléma, mert a Demonstrator és a Haas is full kompozit lesz.
Érdeklődik is a védelmi minisztérium a Demonstrator iránt, mert a fém használata hiányában teljesen radarálló a járgány. A tesztindításhoz is tele kell aggatniuk extra transzponderekkel, hogy követni lehessen radaron.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
tupuk
aktív tag
Na most loptam magamnak egy kis időt megint erre a fórumra.
"Hogy technikailag még egy lépcsőfokot léphessünk (legyen az elektromágneses gyorsítópálya, esetleg az űrlift), ahhoz az fog kelleni, hogy a jelenlegi űripar 10-100x méretű legyen..."
Az űrliftről azt olvastam több helyen hogy teljesen irreális. Szerinted megvalósítható?
Az elektromágneses gyorsítópálya már talán egy hajszállal reálisabbnak tűnik nekem (laikusként), de csak kis gépek, műholdak pályára állítása esetén. Hatalmas lenne ha a kilövési energia nagy részét a gyorsítópálya oldaná meg, azonnal megnőne a lehetőségek spektruma, olcsóbb is lenne. Aztán ha tudnák nagyban is akkor eleve eljöhetne a SSTO-k kora. Más kérdés hogy valami brutális pálya kellene ahhoz hogy sok tonnát elbírjon, meg még fel is gyorsítson, ezt a részét nem tudom elképzelni.
-
opr
veterán
Nekem tetszik. Fantazialgatos/talalgatos/melyben halaszos, igen, de nem mintha letezne ma barmi mas lehetoseg. Ugy ertem, Te legalabb talalgatni/megalapozottan tippelni tudsz, nekunk mukedvelo amatoroknek pedig ez is mindenkeppen erdekes, illetve hordoz magaban informaciot is.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
bkercso
nagyúr
Érdekes a téma valóban!
Engem az első bekezdés számai érdekelnének jobban, hogy mi alapján határoztad meg őket. Járműipari példák alapján? E nélkül számomra a levegőben lóg.
A csomagokból mi az, amit előre lehet vinni vagy utánuk lehet küldeni? Biztos lesz pl. próbaút ember nélkül...[ Szerkesztve ]
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
titán
Dehogynem. A legmesszebb a SS1/SS2 jutott az egyszerű, többportos hibridekkel. A gumi üzemanyag kiváló ötlet. Náluk a legnagyobb gondot a vibráció okozta, ami bizonyos légnyomáson előjött. Pont ezt küszöbölheti ki a spike azzal, hogy nem verődnek össze-vissza a nyomáshullámok a kónuszban, ami egy adott nyomáson az önfrekvencián gerjesztette a rendszert. Persze ez vak elmélet, de van pár ötletem, hogyan lehet ezt egyszerűen tesztelni kisebb méretben is.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
tupuk
aktív tag
Hű, ez nagyon érdekes számolás Kár hogy nincs időm hosszan reagálni.
Így első blikkre a 120 kilós személyes pakkot nagynak érzem, ez nem luxusút lesz, én max. 50 kilót gondolnék. És az így (is) felszabaduló helyre pedig a marsi élethez szükséges egyéb hasznos szállítmányt tennék.Igazából ezen gondolkodom, hogy pl. mindjárt az első telepesek akarnak-e bányászni (mondjuk vasat) és azt megformálni, és ha igen ahhoz milyen felszerelések kellenek?
És még inkább a farm.... ez lesz talán a legnagyobb tétel... Milyen növényeket visznek magukkal, kell-e és ha igen mennyi földet vinni a Földről, vagy meg lehet-e oldani (legalább részben) a marsi földdel, annak erős átszűrése és méregtelenítése után, vagy ez illúzió? Vagy tápanyagos vízben akarnak nevelni növényeket? Sok ember etetéséhez sok növény kell, ahhoz meg jó nagy farm, sok földdel, falakkal, lámpákkal, fűtőtestekkel, az hány tonna lesz? Így érzésre ez viszi a legjobban a tonnákat... -
titán
A legalsó ábra nem teljesen hipotetikus? És azt ábrázolja, hogy mire jutnának, ha a annyit tankolnának (valahogy, mondjuk nagyobb tartályok használatával), mint amennyit a tanker pluszban felvisz, akkor teherszállítás esetén mennyi delta-v volna az így elcseszett rendszerben? Az ábra szerintem azt mutatja, hogy vagy nem viszünk terhet, vagy kevés lesz a dv.
Az első ábra ábrázolja a BF tervezett képességeit tankolás nélkül csak leóra (>9k), a második a leo+Mars útvonalra tankolással, a harmadik meg, hogy tankolás nélkül nem működik.
Mert egyébként, ha ugyanarról szólnának, akkor az első kettő és a harmadik szöges ellentmondásban vannak egymással.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Oké, értem a kifogasod, valóban jól értelmezed az ábrákat. Már értem miről írsz. De valójában nem kell 6km/s a Marsra, ha légköri fékezéssel megyünk, tehát rendelkezésre állhat elegendő üzemanyag a leszálláshoz. A minimum dv 4km/s, a többit légköri fékezéssel pótolhatjuk. Oké, nem állítom, hogy egyszerű olyan pályát belőni, amin nem égünk el, és mégis megállunk 6km/s-ról (mert ennyit kellene fékezni a légkörben
lepattanó nélkül*). De ha ebből 2km/s-nyit már le tudunk fékezni a maradék üzemanyaggal, akkor akár jó is lehet. Szóval szerintem nincs benne semmi rejtett tartalék, ez a teljes rendelkezésre álló dv az űrhajót teletankolva.*szerk: Mars légkörről nehéz lepattanni.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
240 tonna metán és 860 tonna oxigén
A Falcon 9 visz 180 t oxigént és 76 t kerozint. Tehát a Falcon 9 Merlinje kb. 30% oxigénhiányban éget. (Ami egyébként sokkal magasabb, mint az RP-1-hez ajánlott 17%)
Ugyanez az oxigénhiány csak 11%-os a Raptornál, ami nem tűnik túl optimálisnak. Ennek a valószínű oka, hogy fölöslegesen sok oxigént visznek magukkal, a hosszabb út okozta oxigénszivárgás miatt. Ezért nem jön ki az ideális rakétaegyenletből a 6000-es ISP. Szerintem az a 440 ISP nincs meg, egyszerűen elszivárogja az oxigén. Ha 17%-ra vesszük a methalox optimális oxigénhiányát (sajnos nem tudom mennyi az, most nincs kedvem whitepapereket bújni), akkor 60 t fölösleges oxigént visznek magukkal.
A rakétaegyenletben a szivárgással nehéz számolni, de szerintem nagyjából úgy lehet, hogy folyamatos szivárgással számolva az elszivárgott tömeg felét kell hozzászámolni a szerkezeti tömeghez, és úgy pont kijön a 6000-es ISP. Persze, értem én, hogy ez fordított érvelés, tehát alapvetően hibás, de most ennyire futotta.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Ha tömegarányos, akkor ez 35%-os oxigénhiány, ha mól- vagy térfogatarányos, akkor 48%-os oxigén többlet (1420 t oxigén kéne 240 t metánhoz). Oxigénhiányak elsőre soknak tűnik, oxigéntöbbletnek meg ... (rosseb se tudja, égés szempontjából oxigénből bármennyi fölösleg jól jöhet, ártani nem fog, legfeljebb fölös ballaszt, amikor fel kell cipelni)
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
tupuk
aktív tag
Már egy ideje akarom kérdezni de annyira másról volt szó (és az is érdekes volt) hogy nem akartam nagyon más felé vinni, de most már csak szóba hozom: Szóval mint nemrég olvastam hogy az egyébként dög meleg, azaz tűzforró Merkúron is van víz, ráadásnak jég formájában. Konkrétan a kráterek mélyén, főleg a sarkok közelében lévő nagy (= több 10 km átmérőjű) kráterek mélyén, ahová értelemszerűen sohasem süt be a nap, és ezek szerint fagypont alatt van a hőmérséklet.
Na most jól gondolom hogy ha elkészül majd egyszer végre a Marsra embereket eljuttató rakétarendszer, akkor ugyanazzal a rendszerrel ugyanúgy el lehetne jutni a Merkúrra is, és ott is lehetne egy bázis építeni egy nagyobb kráter oldalában, ugye? Valahol az északi sarkon ideális lenne. Hosszútávon a Merkúrt nyilván nem lehetne úgy "belakni" mint a Marsot, azaz nem olyan vonzó célpont, hiszen tűzforró a felszíne, és a sugárzás miatt is csak a sarki kráterek egyikének hűvös állandóan árnyékos mélyén lehetne meghúzódni, de azért egy tudományos kutatóbázis elméletben elképzelhető ott is nem? Napenergiájuk lenne bőven... A gravitáció ugyanannyi kb. mint a Marson.... Vizet meg a jégből nyernének. Az Északi sarkot lényegében be tudnák járni és felfedezni pár száz km2-es területen. Tudományosan biztos sok haszna lenne.
Vagy van valami ami ezt lehetetlenné teszi?
[ Szerkesztve ]
-
opr
veterán
A Logout-os cikk ezeknek egy osszeszerkesztett valtozata lesz?
Ugy ertem, hogy ezeken fog vegigmenni magyarazatokkal, szepen osszekapcsolja oket, hogy a laikus(pl en) is ertse meg ilyesmi?
Hosszabb lesz a Logout-os cikk, mint ezek osszesen?
Mert ha igen, akkor megvarom azt.[ Szerkesztve ]
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin