- Google Pixel 3a teszt - a Nexus szellem-e?
- Google Pixel 3 - egyszerűen nagyszerű
- Huawei P30 Pro - teletalálat
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Apple Watch Ultra - első nekifutás
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Yettel topik
- Motorola Moto G24 Power - hol van az erő?
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
Hirdetés
-
Igencsak szerény méretekkel rendelkezik az Aetina Xe HPG architektúrás VGA-ja
ph Az 50 wattos modellt beágyazott rendszerekbe, MI-vel kapcsolatos munkafolyamatokhoz és edge applikációkhoz szánták.
-
A Video AI lehet a One UI 6.1.1 ütőkártyája
ma Vagy hogy fogja a mesterséges intelligencia manipulálni a mozgóképeket?
-
Lenovo Essential Wireless Combo
lo Lehet-e egy billentyűzet karcsú, elegáns és különleges? A Lenovo bebizonyította, hogy igen, de bosszantó is :)
Új hozzászólás Aktív témák
-
titán
oda a Falcon Heavy 66tonnat fog felvinni
Eldobható módban. A BFR visszatérős módban visz fel 150-et.ITShez meg 550!tonnat írnak
Ez nem az ITS, az eredeti ITS koncepció kuka, ez egy kicsinyített darab, mert sem a költségvetés, sem a logisztika nem jött ki.[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Dare2Live #18 üzenetére
Dehogy adott.
Ahogy nem adott az sem, hogy eldobható módban használjanak egy C130-ast. Mert úgy nagyobb terhet lehetne eljutattni valahova, ha kidobod ejtőernyővel, kiugrik a pilóta, és behajítod a gépet a dzsungelbe. De ha ezt egy tábornok elrendeli, akkor bezárják elmegyógyintézetbe.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Dare2Live #33 üzenetére
Igen, ritka nagy baromság is, de legalább azokat a raktákat arra tervezik. Ha akarnak, se tudnak visszajönni, nincs megoldás, muszáj eldobni. De azt a gépet, amelyikenél egy csomót költenek arra, hogy visszahozható és sokszor újrafelhasználható legyen, azt nem fogják eldobálni.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Igen, egy ilyen manőverezésre képtelen eszközzel katonákat szállítani egyenesen öngyilkosság. Ráadásul kiépített fogadóállás kell a leszálláshoz, amire a megtámadott felet külön meg kell kérni, hogy legyen oly kedves, és biztosítson má' valamit, hogy ne biowarhead legyen szegény katonákból.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A 2g-s gyorsulást ki fogja elviselni? Bárki. Ez nem az Apollo küldetés lesz, ahol a hatalmas, holdkerülő sebességet kellett elégetni a légkörben 4-5g-vel.
5 percnyi 2g-s gyorsulás, 20-50-percnyi súlytalanság, és megint 5 percnyi 2g-s lassulás lesz az egész út. Bármelyik nagymama gond nélkül elviseli.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Igen, a Saturn fel tudott vinni ennyit úgy, hogy az egész járgány megsemmisült a nagy felhordásban. Itt a nagy szám az, hogy ez felvisz 150 tonnát, majd az egész jargány minden darabja még vissza is jön.
legalább 120000 tonnát
Ez a szám most itt mi? Még a nagyságrendet se találtad el. 120000 tonna? Minek hordjon fel egész hegyeket valaki???[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Az energiakérdésre van válasz napelemek formájában. Ha van villamos energia, az megoldja a levegő és az üzemanyag problémáját. Az argon, a széndioxid és a nitrogén is inert, alapvetően nincs velük probléma. Persze sosem foglalkoztam azzal, hogy az élő szervezetre milyen hatással van egy széndioxid alapú levegő, de hirtelen semmi rossz nem jut róla eszembe. Az üzemanyag minden fontos eleme rendelkezésre áll a légkörben és a vízben, csak energia és eszközök kérdése a metán és oxigén.
A porviharokat az eddigi marseszközök is kibírták évekig, pedig azok sokkal sérülékenyebbek voltak mindenféle szervizlehetőség nélkül. A napi hőingás tervezhető, az eddigi űreszközök (pl iss) is kibírrak ennél jóval nagyobbat is.
Mi a probléma a vízzel? Lokálisan megtalálható, nyilván víz előfordulási helyén kell állomást telepíteni.
Nyilván semmi nem automatizmus, de a lehetetlentől nagyon messze van. Gyakorlatilag mindenre megvan a technológia, ezek összehangolása ettől persze még nem lesz egyszerű. Na ezaz, amiben jó a Musk (persze az emberei, akiket felvesz), hogy már létező technológiákat a legjobban kihasználjon.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Az út tervezett hossza kb. 3-6 hónap
A több hetes porviharok 5-10 évente jönnek, nem napi jelenség. Maga a vihar ereje gyenge, mert alacsony a légnyomás. A homokvihar pusztító ereje elhanyagolható. A problémát a homok okozza, és ezzel a fény hiánya, de ez akkumulátorteleppel simán áthidalható. Se napelemeknek, se akkumulátoroknak nincs híjján a SpaceX.
Problémát felvet a 40% gravitáció, de nem tudok olyan kutatásról, ami azt hozná ki, hogy emberi szervezet alapvetően ne bírná ki gond nélkül bármeddig. Hacsak gondnak nem tekintetijük, hogy hosszabb tartózkodás után nehéz lenne visszaszokni a földi 10g-hez.
Felszíni vizek (jég formájában) simán hozzáférhetők.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
-
titán
Musk épp fizikus. De ahhoz nem kell fizikus diploma, hogy kiszámold, hogyan állíts meg egy 200 tonnás járművet a Mars légkörében elfogadható lassulással. Erre neked is rendelkezésedre áll egy csomó szoftver, hogy ne kelljen még gondolkodni sem. Pár orbitális kört meg kell tenni a felső légkörben, de nem számít, van idő.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A lassulást nem égetéssel tervezik, hanem a légkörben. Elég sok deltaV-t kell lefaragni, égetéssel sosem sikerülne megállítani ekkora tömeget. Egyszerűen ahhoz akkora tömegű üzemanyag kellene, ami túl nagy tömeget jelentene induláskor, és az odaút üzemanyagmennyiség-szükségletét a gyakorlatilag "végtelenbe" tolná (ugye a sok üzemanyagot csak még több üzemanyaggal lehet elvinni, ami még több üzemanyagot igényel, stb). Csak pályán újratankolással lehetne égetéssel megállni ott. A raptor 350-es isp-je még mindig túl alacsony az összevissza futkosáshoz.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz velizare #119 üzenetére
Nem nasa küldetésekről van szó, a SpaceX nem tervez 500 napos maradást, és 9 hónapos visszautat. A 3-6 hónap csak az odaút, mert nem az alacsony energiájú pálya a cél, nem agyonkiképzett űrhajósoknak tervezik az utat, így feladat, hogy az minél rövidebb legyen. Mivel león úgyis tankolnak, ezért nincs komoly jelentősége az energiaigénynek.
A 40% gravitáció sokkal nagyobb, mint a tizedszázalékos, ami az űrállomásokon tapasztalható. Pár év teljes súlytalanság valóban gond, de 3-6 hónap bőven elviselhető, utána még jobb is, hogy nem a földi g jön szembe, csak 40%-a.
A porviharok nyilván nehézség, de nem akadály.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Ha fosszilis is, még mindig sokkal hatékonyabb, mint a belső égésű, ami magával hordja a 30% hatékonyságú erőművét. Ráadásul az üzemanyagot is összevissza szállítani kell, stb. Kevesebb, mint harmada mennyiségű fosszilis üzemanyag kell ugyanolyan távolságú villanyos közlekedéshez. A kinyiffant akkuk gazdaságosan újrahasznosíthatók, és ráadásul nem rövidebb az élettartamuk, mint az autóé.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Sötétzöldtől kva messze van, ne beszélj zöldségeket. Te még nem beszéltél valóban sötétzöld emberrel? Irigyellek.
Azért annyira nem kell félteni a napocskát. Nyilván az elképzelhető maximumhoz képest kevesebb energia nyerhető itt. Ha arra gondolsz, hogy a napelemekkel nem célravezető az összes energiaigényt fedezni, akkor ez igaz, de ki mondta, hogy kizárólag a napenergia létezik, mint "zöld" energiaforrás? Amíg van bármennyi hozzáférhető fosszilis energia, addig nem lehet és nem is kell teljesen zöld energiákra átállni, de a folyamatos átállás szükségességét megkérdőjelezni a sötétzöld ellentéte, a mély sötétség. Tudom, hogy te nem ezt állítottad, de léteznek a világban (túl sokan), akik igen.
Igen, mert szervezetlen a visszagyűjtés. Itt teljesen más a helyzet. Egy 100kWh-os telep begyűjtése és újrafelhasználása sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb, mint 1000db 100Wh-sé, nem beszélve a 10000db 10Wh-sról (Aka telefonaksi).
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A környezetszennyezési egyenlegeket mindeni úgy manipulálja, ahogy akarja. És mindig igazat fog írni. Sosem fogsz találni egy valóban korrekt adatot. Annyi apró műveletből áll a dolog a bányászattól kezdve az alapanyagok, féltermékek szállításán át a valódi előállítási folyamaton, és a késztermék szállításán keresztül, a termék marketingjég és értékesítési hálózatáig (és ebbe bele kellene érteni az egyes munkafolyamatokhoz szükséges emberi erőforrásokat, azok hulladéktermelését és közlekedését is). Ha találsz nekem egy valóban korrekt, ennyire átfogó elemzést, akkor 1. megeszem a kalapom, 2. az újrahasznosítás környezeti terhelése valószínűtlen, hogy magasabb lenne a sokkal kisebb emberi erőforrásigény miatt.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Venyera7 #172 üzenetére
Gondolj bele, mennyi ideig tart a föld leo, mars lmo közötti 3800m/s (14000km/h) sebességre gyorsítás, majd innen a megálláshoz szükséges 2300m/s-os lassítás (8000km/h). És akkor még nem utaztál, csak gyorsítgattál, és lassítgattál. Egy ilyen út egy 6 mázsás járgánynak is több év.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
SpaceX a BFR-rel előrefelé menekül a Blue Origin-féle New Glenn elől, ami a kiszivárgott hírek szerint nagyon jól áll, és a Falcon 9 és a Heavy is játékszer hozzá képest. Ezért kellett leméretezni a BFR-t 12 m-ről 9 m-re, mert a 12 m-es variánssal nem készülnének el időben, hogy verenybe szálljanak a BO-val. Szóval a Falcon Heavy, New Glenn, BFR hármas között valahol találni egy piaci rést nem lesz egyszerű. Nem fogadnék a dinoszauruszra, azok ki szoktak halni.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Ugyanarról beszélünk. A BFR '22 előttre van tervezve (~'20). Oké értem én, hogy egy Musk-év az nem a Föld Nap körüli pályája alapján van számítva, de én ezt a bizonytalansági faktort egyelőre kiveszem az egyenletből. Az ITS simán elkészülhet '20-as évek közepére (mondjuk '26-ra), még úgy is, hogy egyelőre parkolópályán van a fejlesztése.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz MCGaiwer #209 üzenetére
A tankolás nem az utolsó, hanem a beszállás az tekintve a tankolás veszélyességét. Az érv jó, a következtetés rossz.
Az üzemanyag nem robban, hanem ég. Nem lesz atomrobbanás, bármennyi üzemanyag is lesz a gépben. Csak tovább ég baleset esetén, ha több az üzemanyag.
Most is van beszállítás a repülőbe. Az is 1 óra. A plusz 2x fél óra utazás a tengeren semmi, ahhoz képest hogy meg lehet spórolni 10-15 órát
Repültél már 12-20 órát? Ha még nem, akkor nem csoda, hogy nem érted, mennyire szar dolog. Egyszer rendkívül fárasztó, másodszor elvisz egy csomó időt, ami pénz, harmadszor mire odaérsz, addigra nem vagy munkaképes, piheni kell, szálloda, még legalább két nap elmegy. Szóval most egy üzleti út 3-4 nap minimum. Ezt lehetne lefaragni egyetlen napra. Odamész, megtárgyalod, visszajössz az esti járattal. Imádni fogják, bármennyit hajlandók lesznek fizetni ezért.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz MCGaiwer #213 üzenetére
De nem robban, hanem ég, az egy sokkal lassabb folyamat. Szépet szól, meg, jó meleg, persze, de a terjedési sebességben nagyságrendi eltérés van.
(#215) MCGaiwer
A flakonnál szerették volna a tankolást mint utolsó fázist, de az FAA nem engedélyezte. Szó sincs arról, hogy a BFR esetén utólag tankolnának.ráadásul a BFRen lenne vagy 26 rakétamotor, ahol elég egynek beszarnia úgy igazából, hogy boruljon a többi is.
Dehogy. Ha egy kiesik, le tudják kapcsolni és kész. Meg persze a szimmetrikus párját is közben lekapcsolják. Volt már ilyen Falcon 9-nél is. Két hajtóművel kevesebbel is megcsinálták az orbitot, a ballisztikust is meg tudják.[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Nagyságrend(ekk)el nagyobb a tevezett útszám, mint 100. Annyit napi 2 oda-vissza úttal számolva kevesebb, mint egy hónap alatt fogyaszt el. Persze, egyelőre nekem is sci-finek tűnik, de 10 évvel ezelőtt ugyanilyen sci-finek éreztem volna a visszatérő boostert. "Persze, egy egész toronyázat visszaejtenek az égből többezer m/s-mal, és az meg beleáll egy pontba, mint egy cövek. Haha, még egy helikopterrel is átkozott nehéz leszállni ilyen pontosan."
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Számításaim szerint egy ballisztikus úthoz 6500 m/s kell, 25-30%-kal kevesebb, mint LEO-hoz, és kb ugyaennyivel kevesebb üzemanyag is.
Az átnézés, és kukázás között nagy különbséget érzek. Nyilván párnaponta szervizelni kell majd eleinte, ahogy a DH Comet sem ment 100 órákat.
Az én számításaim szerint elérhető a 3000 dolláros jegyár.
Itt van Zubrin részletesebb, de kissé elkapkodott számítása:
I've done some calculations. By my estimate, Musk's BFR needs about 3,500 tons of propellant to send his 150 ton rocketplane to orbit, or point to point anywhere on Earth. Methane/oxygen is very cheap, about $120/ton. So propellant for each flight would cost about $420,000. The 150 ton rocketplane is about the same mass as a Boeing 767, which carries 200 passengers. If he can charge $10,000 per passenger, he will gross $2 million per flight. So providing he can hold down other costs per flight to less than $1 million, he will make over $500,000 per flight.Ezt pontosítanám.
1. 150t a haznos teher LEO-ra, nem az egész második fokozat.
2. Egy 150t hasznos terhet (beleértve itt a kabin kialakítását is) szállítani képes járgány nem 200 utast szállít, hanem inkább 400-at. Térfogatilag is nagyjából jól kijön a 400 fő.
3. Ennek megfelelően inkább 4200 tonna üzemanyagra van szükség LEO-ra, és 3000 tonnára egy nagyobb távolsági útra P2PTehát az üzemanyag költsége 360k, a te számításodból az 1000 indításra az eszközök költsége 280k
Összesen 640k egy út önköltsége, azaz 1600 dollár/fő. Ez alapján a 3000 dollár egy reális eladási ár lehet.evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Venyera7 #247 üzenetére
Azért a concorde évtizedekig nem volt "zsákutca". Amikor már vén trotty lett, és senki nem volt, aki komolyabban foglalkozzon vele, akkor lett zsákutca. Pedig a concorde nem is volt annyival gyorsabb, és nagyon kevés utat repült csak, mert lakott terület felett nem repülhetett a hangja miatt.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz MCGaiwer #250 üzenetére
A concorde-ot Európa és Távolkelet, Európa és nyugati part, keleti part és ázsia között nem lehetett röptetni sehogy. Tehát az összes vallóban hosszútávú cél kilőve.
Azért az a 100km nagyon erős túlzás, jó az 10km-nek is. A mostani űrközpontok sincsenek messzebb, és az ilyen közlekedésnek van egy baromi nagy előnye a zajterhelésben. Csak pár percig van zaj. Két perc után már ilyen magasan van (visszafelé ugyanúgy), hogy semmi jelentősége.
Visszatérve a környezetszennyezési kérdésre. 3000 tonna üzemanyag 1000 tonna metánt és 2000 tonna oxigént jelent (valójában inkább 900-2100 a helyes arány, mert oxigéntöbbletben kell égetni), és egy úton termel 2000 t széndioxidot, azaz koponyánként 5 t-t. A Concorde egy elméleti 7 órás úton eléget (mondjuk London-HK) 160 t kerozint, ami 460 t széndioxid, koponyánként 4,6 t. Szóval ahhoz képest, hogy egy út időben 1/7-e, nem szennyez jobban.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Van egy kis cég, amelyik aerospike-kal kísérletezik. Az ARCA, ha minden jól megy, pár héten belül indítja a kísérleti aerospike rakétáját h2o2 (hidrogénperoxid) monopropellant üzemanyaggal. Már augusztusban kellett volna tesztelniük a hajtóművet, de a szállító cég késik a 60%-os h2o2 üzemanyaggal. Ha megvan a hajtóműteszt, akkor egy-két héten belül felszerelik a már kész rakétára, és indulhat is a világ első aerospike-ja, ami az űrben is jár (110km magasság a cél, nem kell nagyon komolyan venni ezt az űrt egyelőre). Ha az rendben lefut, és meglesznek az adatok, hogy valóban hogyan működik egy aerospike valódi vákuumban (ők lesznek az elsők, akik mért adatokkal rendelkeznek), akkor elkezdik a fő járgányt, a HAAS 2CA nevű aerospike motoros, SSTO rakétát, amivel max 100kg-os payloadot vinnének orbitra RP1+h2o2 üzemanyaggal $1M alatti költséggel 2018-ban. Sajnos pár napja derült ki a probléma, hogy a HAAS 2CA-nak túl nagy lesz a tolóereje, és a mostani engedélyeik nem megfelelők, új engedélyeket kell beszerezni, ami elég nagy szívásnak tűnik.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Amiben a SpaceX nagyot gurított, az a súrlódásos hegesztési eljárás, azzal nagyon sok gyártási költséget tudnak megtakarítani, és alacsonyan tudják tartani a szerkezet tömegét. Mert az egész hajótestet FSW-vel hegesztik. Persze, ezt sem ők találták ki, még csak nem is ők hasznosítják először az űrhajózásban, de sokat finomítottak rajta, és a legszéleskörűbben tudják alkalmazni. Ez az amiben nagyon jó Musk, hogy tökéletesíteni tudja a már amúgy is létező technológiákat. A huszonegyedik század Stephensonja.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Igen, ssto, írtam is. Pontosan a gimbal hiánya miatt kell a lineáris. Nekem nagyon tetszik az ötlet, ahogyan egyszerűsítenek. A Demonstorral ellentétben a Haasnak sok kis égéstere lesz, hogy tudjanak kormányozni. Pár hónapja kapcsolatban vagyok velük, ha sikerül a Demonstrator hajtóműtesztjük (végre), és sikerül megoldaniuk a jogi problémájukat az engedéllyel, akkor beszállok hozzájuk részvényesnek.
Amúgy a mániám az egykamrás gyűrűs spike, és van ötletem az egyszerű gimbal megoldásra. Ha lesz időm, rajzolok egyet, és megpróbálom rábeszélni őket. Nehezítés, hogy azt nem lehet kompozitból megcsinálni, valószínűleg csak dmls nyomtatott titánból, ami probléma, mert a Demonstrator és a Haas is full kompozit lesz.
Érdeklődik is a védelmi minisztérium a Demonstrator iránt, mert a fém használata hiányában teljesen radarálló a járgány. A tesztindításhoz is tele kell aggatniuk extra transzponderekkel, hogy követni lehessen radaron.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat