Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Rolly

    veterán

    válasz CanceRed #355 üzenetére

    szerintem előbb nézd meg az euro 6-os motorral szerelt autókat ha hasonló felszereltséget kérsz bele akkor máris nincs 1-5 arányú árkülönbség... ha meg egy használt autót hasonlítasz egy új elektromoshoz vagy egy fapados Daciat egy Teslahoz akkor elég komolytalan a kijelentésed. Bár máshogy nem jön ki a 1/5 arány ... a tankolás is sokkal de sokkal más számokat produkál...

    Nézzünk egy elektromos e208 - 208 párost ... hasonló felszereltég között van kb 4 millió különbség (ha ettől eltekintünk akkor 5 körül lesz a különbség)

    tehát fél áron tudsz venni elektromost... Persze ha nem pályáztál. e208-at el lehetett hozni 8,5 millióért nyáron a diesel automata válltós hasonló felszereltségű autó 7,5 volt ... benzines meg talá 6,7

    - Diesel / benzin költségei szervizelése kb 2x-ese az elektromosnak...
    - Tankolási költsége 2400 vs 800 Ft
    - nincs fékpor nem kopik a fék sem :)
    - nincs részecske szűrő, adblue adalék, fap, esetleg kettős tömegű vagy automata váltó ....

    Melyik lesz szerinted a drágább? 10 évesen adblue, részecskeszűrő és váltó csere egy dieselben, vagy egy akkucsere egy elektromosban (10 éves akkutechnológiával? :) ) Mennyi volt 10 éve 1 kWh (1200 USD körül volt) akku ára és mennyi most (100-130 között van)? :)

    mai akkuk (lifepo) 4000 ciklust tudnak. Az egy e208-ban (ha az van - nem találok információt) akár 800000 kmt is jelenthet (egy töltésre 200 kmt számoltam) ha ennek csak a felét tudja stabilan akkor bőven kiszolgálta a kis autó életkorát... Nézz meg ma egy 15 éves diesel autót 400e kmrel a kutyának se kell és szinte semmire se jó

  • Rolly

    veterán

    válasz CanceRed #385 üzenetére

    egy első generációs leafet mai elektromos autókkal párhuzamba állítani nem gondolom, hogy fer... se akku temperálás nem volt és a 24-es akku állandóan csúcsra van járatva... ma már 40 alatt nem nagyon van új autó... és 50es is megfizethető (értsd a legolcsóbb elektromos kategóriában elérhető)

    #386: mielőtt tőlem is megkérdeznéd e208-am van 50-es akkuval. nekem van "közeli" kapcsolatban lévő ismerősödnek milye van?

  • Rolly

    veterán

    válasz Donki Hóte #396 üzenetére

    egy ilyen balesetnél szerinted egy benzin / diesel autó milyen szerkezeti sérülést szerzett volna, ha egy 500 kg-os masszív akkutömb szétesett? Két darabba lenne az autó és tuti meghalt volna aki benne van sőt lehet a benzin is kigyulladt volna.

    Itt meg ebben a balesetben az a csoda, hogy az akku nem gyulladt ki még ilyen hatalmas balesettől...

    #399: az 2024 január 1 akinek ez előtt a dátum előtt van rendszere annak marad a szaldó. Tehát ha 2023 december 31-én indul a rendszere valakinek akkor (szerződő módosítás, inverter más típusra cseréig) megmarad a jogosultság... jelenlegi információk szerint akár 100 évig is :) persze ez nem igaz mert nem lesz már megfelelő típusú inverter :).

    2021 nyarán indul egy pályázat ahol 30-50% közötti vissza nem térítendő támogatást lehet igényelni napelem rendszerre akkor már aki így telepít bruttó elszámolásos lesz, de a rendszere 30-50%-a ingyen volt... szóval még így is megéri majd a telepítés. éjszakai-nappali áthidaláshoz egy 10 kWh-s akku csomag elég lehet cirka 1 millió körüli beruházás most

  • Rolly

    veterán

    válasz dabadab #407 üzenetére

    van diesel autónk ami francia 5 év garanciával 5 évig nincs gond illetve 5 évnél 300e körül tudom ha akarom még 3 évvel bővíteni a garanciáját... Francia (Peugeot) autókba is ugyanaz a bosch gyártja az elektornikát mint a németbe ;), ahogy az adblue tartályt is ugyanaz a cég gyártja mint az audiba (mondjuk azok potyognak is :) )... alapból 2 év gari volt ezt 195e ft-ért bővítettük 5 évre... így bármi hiba van ami nem kopó alkatrész az ingyen javítást von maga után (eddig az adblue volt amit cseréltek), de az autó ezzel a hibával is tudtuk használni (ahogy más márkákat is lehet ilyenkor korlátozottan)

  • Rolly

    veterán

    válasz mjani1172 #414 üzenetére

    egy ducatoba 200e km bejáratás közeli ... 600-800e kmreket simán futnak míg egy személyautó szintén hasonlóan van 40e km-rel ... :) Fabiaba 12 év alatt 220e kmt raktam (most 280e van benne), a 308as peugeot ba 2 év alatt 45e kmt raktam....

  • Rolly

    veterán

    válasz bambano #418 üzenetére

    szerencsére pontos árakat tudok mondani Peugeot fronton mert van diesel is és van mostmár elektromos is:

    szervízek diesel 308-asnál (évi 15-20e futás körül):
    - 1 év 55e Ft volt (szűrőcsere adblue töltés)
    - 2 év 110e Ft volt (szűrőcsere - adbluet én töltöttem - fékolaj csere futómű állítás)
    - 3 év 55e Ft körül várható (de lehet cserélni kell már a fékbetéteket akkor 100e körül)
    - 4 év 110e Ft minimum (de itt már kell tölteni fapot is, váltó olajat is, és ha ide csúszik a fékbetét csere akkor 250e alsó hangon...)

    szervíz költségek e208 elektromos autónál:
    - 1 év ellenőrzés: 15-20e Ft
    - 2 év fékolaj csere: 80e Ft körül
    - 3 év ellenőrzés: 15-20e Ft
    - 4 év fékolaj csere és hűtő folyadék csere 150e körül

    Ha ezt így megnézed kb fele a szerviz költség... de az üzemanyag a kulcs nem mindegy, hogy 6 körüli fogyasztást nézünk 2400 Ft-ért vagy 20 kWh-t 800 alatt :) álunk havi 40 körül van az üzemanyag ami most ennek harmadára esik - de van napelem szóval "nullázzuk"

    #421Ck
    kokszosodással nincs gond ha valaki drágább üzemanyagokat tankol és megfelelően használja az autót ... normálisan bemelegedik... dieselnél rendszeres a nagy távolság ha ez nincs meg akkor 30-40e kmnél már jönnek a benzinnél a kokszosodás, dieselnél meg a részecske szűrő hibák... elektromosnál meg semmi ;)

    #427Somatom:
    átleg 15-18 kWh körül fogyasztást szoktak az autók átlagos használat (azaz nem csak autópálya) számolni plusz kb 10% töltési veszteség megy el hőre töltés közben... így jön ki, hogy egy elektromos autó 20 kWh-val egyszerűen számolható teljes évre nézve. Míg nyáron inkább 17 lesz ez télen inkább 22... persze van 1-2 autó ami kevesebbet fogyaszt (Ioniq m3) és van ami többet kicsivel (etron, ipace) 20x38 Ft (amennyi kb az áram bár inkább 37,5) az pedig nincs 800 Ft / 100 km

    #430bambano:
    nem tudom, hogy kihez jársz szervízre de nekem a vezérműszíj / vízpumpa csere 105e kmenként már a 2005-ös Fábiánál is 110-120e Ft-os költség volt :) . Szóval kellene majd a telefonszáma a szerelődnek, ha ezt ő kihozza 60e ft-ból

  • Rolly

    veterán

    egy pozitív tapasztalat még az Evről... távfűtés :) nem kell garázs nem kell jeget kapargatni 30 percig járatni a motort, hogy télen leolvadjon az autó...

    nekünk van garázsunk pont azért mert utáltam járatni havat és jeget kaparni az autóról... pár napja van meg az e208... távfűtés 45 percet ír, de 5-10 perc között már a -2-3 fokos kinti hőmérsékletnél leolvadt az autó és bent 15-17 fok közötti hőmérséklet volt... Kb 0 áramból még ha 3 kWh is fogyaszt turbó módban a hőszivattyú a kocsiban akkor is mennyi áram ez? :)

    láttam videót egy Teslaról - nem hőszivattyús - -30+ fokban 5 perc 30 másodperc alatt már bent a kocsiban 20 fok volt :).... persze bent még minden hideg, de egy diesel vagy benzines mennyi üzemanyaggal és mennyi idő alatt éri ezt el?

    #437axioma pár napos az autó 22 kWh-s fogyasztással indultunk ma már 20,5 volt. a baj, hogy rövid távokat megyünk 15-20 km... az akku nem melegszik fel, új az autó én sportosan vezetek még élvezem az instant nyomatékot :) ... ma viszont mentünk egy 60 km-es szakaszt az volt a 20,5-es átlag... autópálya elején 35-40 körül evett aztán egyszer csak 27-30 közé csökkent a fogyasztás... gondolom addigra érte el az akku az optimális hőmérsékletet :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz Somatom #439 üzenetére

    sehol nem írtam, hogy az vegyen elektromos autót aki nem tud otthon tölteni... ennek pont az a lényege, hogy nem kell benzinkútra járni évközben max évi 20 alkalommal töltünk útközben (évi 20e km-ből) amúgy pont azt számolom, hogy 200-250e ft-ot megére egy 3 fázisú töltő itthonra, hogy gyorsan tudjunk tölteni, de lehet kihagyjuk, mert heti 3 éjszakai töltéssel a sima töltővel fel tudjuk tölteni az autót. Ilyen sima konnektort társasházak garázsában ki lehet alakítani, ikerházban nem probléma ahogy családi házban sem...

    régi panelben lehet gond, bár a mi gyári alap töltőnk 2300 W-os 1500-as hajszárítók és porszívók vannak (porszívók csak voltak :) ) tehát egy panel garázsban se megoldhatatlan (10 órás esti töltéssel 20-23 kWh áram cirka 100 km-t lehet beletölteni

  • Rolly

    veterán

    válasz bambano #445 üzenetére

    1) szervíz költség:

    hát letagadnám a helyedben, hogy matematikus vagy :D (vicc)

    azért írtam, hogy fele, mert az alábbi tételek nem szerepeltek a biztos költségek között:
    - 60e km körül bír ki egy tárcsa szett és 4 tárcsa van az már lehet több is mint tippeltem
    - a tervezett szervíz díjakban nem volt adblue sem (4-5e Ft / év nekünk)
    - 100e km-t megteszünk kb 4 év alatt tehát akkor jön a fap feltölése cirka 40e most ahogy nézem (szervízben tutti 60-70 e)
    - váltó olaj (automata váltós az autónk) elvileg élettartam olajos azaz sosem kell cserélni de azt ajánják, hogy 60e kmenként azért cseréljük

    további költségek 100-120e km között:
    - vezérműszíj csere várható, vízpumpa csere
    - esetleg féktárcsa csere

    ezek nincsenek az elektromos autónál, ha ezt kiszámoljuk lehet inkább harmada mint fel ;)

    2. temető kör...
    - évi 15.000-18.000 kmt teszünk meg úgy, hogy otthon tudunk tölteni.
    - évi 10 utunk van olyan esetben ahol útközben 2x fél órát kell töltenünk ~ kb 10x7000 Ft (de ekkor is az első 200 oda otthoni töltéssel megyünk és a táv 500 km amit megteszünk)
    - évi 1 utunk szokott horvát tengerpartra vezetni ami 2x4x fél óra - ott még elég sok ingyenes töltő van - de ha fizetős akkor se para
    Mert az utunk 95%-ban vagy rokonoknál tudunk tölteni (nekik kifizetjük) vagy otthonról indulva haza is érünk 200-300 km közötti hatótávval

    mint látod nálunk évi 400+ ezer forint megtakarítással jár csak üzemanyagban az elektromos autóval (amúgy euro 6-os új belső égésű autóknál szerintem csak prémium üzemanyag játszik) és 4 év alatt kb 260-400e ft közötti szervíz költséget is.

    4 év alatt így már nálunk kijön - állami támogatásnak köszönhetően - az autó felára. 10-15 évig tervezzük megtartani (azaz lesz benne 200-300e km amit az akku is kibír). 10-15 év múlva az akku akár mehet a házba ha bontjuk az autót :) és ott még ellesz 10-15 évig :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz BerserkGuts #447 üzenetére

    covid után ha gondolod elviszlek egy körre vele ;) csak 136 Le de jóóóó. Fábia (67 le) után megváltás volt a 120 le automata autó (erőben és az automata váltás miatt is), de ez a kis elektromos álom fele akkora helyre be lehet menni vele mint egy kézi vagy automata váltós autóval... amikor az automata váltó még gondolkodik és kezd felépülni a turbó nyomás akkor a kis elektromossal már kikanyarodtam és 50nel megyek :)

  • Rolly

    veterán

    válasz Mr K #449 üzenetére

    - jelenleg ha új autókat nézünk akkor 15-20e kmtől tan gazdasági megtérülésre esély autó vásárlás esetén. Ez alatt nem szabad elektromos autót venni... Sőt ha évi 5000 km-t nézünk környezet terhelésileg se éri meg az elektromos autó
    - ha környezeti megtérülést nézzük (lengyel energiamixszel akkor soha) magyar / német energia mixszel 40-60e km-nél
    - elektromos autó nem a városban füstől ahol sokan élnek

    amúgy szerintem a normális az lenne, ha egy kisebb elektromos autó ami a hétköznapokra elég.... és arra az évi 1-2-10 napra bérelni egy autót... 10e Ft / nap körül már egész jó autókat ki lehet fogni... ami a megspórolt üzemanyagból simán kijön ha szükséges. ha valakinek más a vezetési szokása akkor az alapján kell mérlegelni. Lehet hibrid jó neki, de lehet sima diesel....

  • Rolly

    veterán

    válasz Somatom #503 üzenetére

    milyen pedelec? Én is akarok venni...

    amúgy a diesel batároddal hogy lehet városba zöldebb? :) és a dieselnek mennyire jó ismerős diesele fél évet bírt mert csak pesten használta (katalizátor kezdet "köhögni"), mi a diesellel messzebbre megyünk rendszeresen nincs gondja.

    #517Kopi31415 akinek való az elektromos értsd otthon tud tölteni. Annak minden reggel tele lehet az akku és nem kell tankolni se járni ;)

    #543batai15
    sokkal jobb vároban az elektromos pont az indulás miatt... míg te csúsztatod a kuplungot egy jobbkezes vagy elsőbbség adás táblánál és váltasz addig én nyomok neki egyet és 50-nel megyek kikanyarodtam... így fel akkor helyre be tudok menni mint kézi vagy automata váltóval (nem sport módban)

    #546batai15
    ha jól tudom autópályán a maximális sebességhatár van megadva... és van egy minimum is... ettől kezdve irreleváns, hogy ki mennyivel megy a kettő között... biztos vagyok benne, hogy a dieselemmel (de tegnap az elektromossal is az m3-on) több belső égésűt hagytam le mint elektromosat (1 mert több van 2 mert úgy vezetek ahogy nekem jólesik... :) )

    #548bambano
    nem olyan retenetesen nagy akku ami a teslaban van egy m3 performance 72 (talán bruttó 75) KWh-s egy kis e208-ban meg 50 KWh van... szóval nincs hatalmas különbség (a legnagyobb most Telsanal 100-as akku) de felesleges az a teljesítmény...
    Ülj bele egy 136 le 290nm nyomaték körüli elektromosba és próbáld ki (e208-cal Covid után szívesen elviszlek egy körre) 130-ig mindenre elég az ereje... 50-70-ig nincs ellenfele - max elektromos. Utána már nem virgonc, de vezetni is sokkal jobb mint egy 1 tonnás hasonló méretű autót... Mert lent van a súlypont és nagyon fekszik az úton. sokkal jobb (és élevezetesebb) vezetni mint a hasonló erejű 300 kg-mal könnyebb és nagyobb tengelytávú diesel autónkat.

  • Rolly

    veterán

    válasz batai15 #564 üzenetére

    de nem mindegy, hogy 2 percet várok egy fő út mellett reggel vagy 20 másodperc után van akkora hely ahova elektromossal beférek. Automata a diesel autónk, de pont akkor lomha amikor éppen megállok és lehetne menni mert előbb szétkapcsol majd érzi a pedált és bekapcsol. Ezt azzal tudom kibekkelni, hogy sportmódot kapcsolok, mert akkor magasabb az alapjárat gyorsabban reagál a váltó így nincs ilyen para (vagyis lassabb) de akkor is mindig lassabb marad mint egy elektromos indulásnál. S nem akarom én az előttem lévőt átugrani, de mikor én jövök akkor jó, mikor index kisgáz és 50nel gurulók, annyi idő alatt míg a benzin /diesel autós még villogni és dudálni se tudott :)

    #565 Ribi: nem tudom mi számít rendes autónak szerinted, de sose éreztem azt, hogy számomra igény lenne több 100 lóerős benzin / diesel zabáló autóra farok növelés miatt :) . Az a nyomaték amit tud és az az út tartás amit tud egy elektromos autó pont elég nekem :) lehet öreg vagyok, de lehet csak sose érdekelt a száguldás. Kényelmesen akarok utazni csendes autóval. Erő csak előzésnél fontos és főbb útra felhajtásnál... ezekben meg az elektromos jobb mint a diesel és benzin párjuk :) (sportosabb autók a feszesebb futómű miatt sem szimpatikusak... szeretem ha a vesekövem a helyén marad :D)

    #566bambano:
    mi számít gyengének és neked mi számít erősnek? :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz bambano #568 üzenetére

    hát ettől kicsit elmarad az e208 :)
    10-10,5kg/le és 8.2 a 0-100

    0-50 km/h: 2,9
    0-60 mph: 7,7
    0-100 km/h: 8,2
    0-140 km/h: 16,8

    neten amit találtam leggyorsabb Porsche a 0-50-et 1,3 sec alatt teszi meg ami kevesebb mint fele, de azért nem rossz egy kis autótól ehhez képest a 2,9 :)

  • Rolly

    veterán

    válasz Ribi #574 üzenetére

    farokméregetésre a V8 300-500 le-s autókat írtam... az e208 egy kis és nehéz autó 136 Le-vel ami kb mindenre elég amire a magyar közutakon kell. Mondj új autót akkor ami 11 millió forint és jobb vezetési komfortban mint egy hasonló árú elektromos. Ha méretben ez nem tetszik akkor ott egy új leaf azzal is lehet párba állítani ugyanolyan árú autót... almát az almával hasonlítsunk én is ezt mondom.

    Nem én jövök itt a fórumon a 1,5 milliós swifttel ... Két autót úgy tudsz összehasonlítani, ha vagy az áruk stimmel vagy a felszereltségük ... máshogy nincs értelme.

    Na ezzel a Ford Fiesta St-vel máris küldtél egy hasonló autót. Ami párban van a - mondjuk - e208cal. Árban egyébként tök jó ára van ahogy nézem 7,8 millió forint. És igen ezzel már hasonlítható egy e208 mondjuk...

    0 - 50 kph 2.7s
    0 - 60 mph 6.3 s
    0 - 100 kph 6.3s

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz batai15 #577 üzenetére

    kinek mi :) ... nekem ma az volt a fura, hogy hallom a kerék által felvert koszt az autó kerékjárati ívén "csattanni" olyna halk az elektromos :), de elfogadom, hogy egy jó V8 lehet kellemes.

    #578Hieronymus
    lehet részecskeszűrőt mondott és én emlékszem rosszul szerencsére a mi dieselünk rendszeresen fut nagyobb távokat (mostmár csak azokat) így nálunk nem volt gond csak AdBlue hibánk volt (gariba ingyen csinálták amúgy 300-400e lett volna)

  • Rolly

    veterán

    válasz WiZARD #599 üzenetére

    tény, hogy nem mindenkinek 0 éves az invertere, de akinek már 10-15 annak feltételezhetően már megtérült a rendszer tehát amíg tudja élvezi a szaldót utána meg még mindig olcsóbb lesz neki az áram mint annak akinek nincs napeleme :)

    anyumnál gondolkodok pályázati (30-40%-os tám) napelem telepítésében jövőre mert 30-40%-kal nagyobb rendszer menne fel bár bruttó elszámolással de ergó így az is kb hasonló feltételeket tud mint a mostani szaldó...

  • Rolly

    veterán

    válasz Ribi #601 üzenetére

    pont ezt nem értem amúgy a Teslanal... mire kijön a model2 addigra a többi autógyár már simán bement ez az ár alá... most egy e208 kicsit lóg efölé, s anyaghasználatban beltérben, összeszerelési minőségben jobb a model 3-nál (persze az amcsinál nem nehéz :)). Ha 3 év múlva bemutatnak egy model2-t az árban már nem fog tudni versenyezni szerintem a id3 alap verziójával sem pedig az egy számmal (vagy kettővel) nagyobb autó

  • Rolly

    veterán

    válasz WiZARD #615 üzenetére

    Házépítésnél 5% áfa miatt mindenképpen azt válaszd :) . Nem tudom milyen fogyasztással tervezel. De gondolj inverter választásnál arra, hogy várhatóan mi lesz ami elektromos árammal fog működni, és mi várható, hogy később plusz energiafogyasztást fog hozni...

    Nem általános a mi esetünk, már több helyen leírtam:
    - 3000 kWh volt az éves fogyasztásunk
    - lett napelem 5000 kWh körüli termeléssel
    - lett klíma (akkor használjuk fűtésre is így kevesebb gáz kell), plusz egy SideBySide hűtő (485 kWh / év), plusz egy jakuzzi (2000 kWh / év) és máris az éves fogyasztásunk inkább 7000 mint 3000...
    - ekkor bővítettük a napelemet, de invertert kellett cserélni (kidobott pénz)
    - most 8500-9000 a termelés így az elektromos autózásra is jut elég...
    Szóval a te helyzetedet nem ismerem, de egy inverter csere 300-400e bukó (ha nem tudod eladni és használt invertert nem nagyon vesznek :( pedig semmi baja) míg eredetileg nagyobb inverter 100-200e ft lett volna

  • Rolly

    veterán

    válasz Yahhher #657 üzenetére

    igazad van és nem is 2-3x invertert kell azért felrakni... bár technikailag van lehetőség túl panelezni is... (Pl se 7K-s inverterre 9,5-9,75 kWp közötti napelemet lehet maximum feltenni nekünk most 8,23 van így van még kb 1,5 kWp (nem egyszerűen de megoldható) lehetőség 50% körüli túl panelezést azért a legtöbb inverter tud (jó tájolásnál nincs értelme ennyinek) kelet nyugati tájolásnál már van. Például egyik ismerősnél 7K inverterrel van 6 kWp nyugati panellel... ott még másik stringen lenne értelme bővíteni a rendszert 4-4,5 kWpvel, de ennyire nem értek hozzá, ismerni kell az inverter alap paramétereit is és azt is, hogy mennyire lehet túl panelezni és hogy a stringeket hogyan lehet kialakítani

  • Rolly

    veterán

    válasz Somatom #686 üzenetére

    szerencsére bár sok munkám van napi 6-7 órát tudok aludni az alatt meg akár (60-70 kWh áram is belefolyhatna a kocsiba - ha ekkora akkuja lenne :) - ami már napi 300-400 kmre is elég lenne :) de ugye az akku csak 50-es :) ). Mondjuk ha napi 300-400 kmt kellene mennem akkor igen szomorú lennék :)

    mindkét megoldásnak megvan a maga előnye és szépsége :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz Somatom #688 üzenetére

    más élethelyzet ha otthon valaki nem tud tölteni ne vegyen tényleg elektromos autót... Én most itthon ddolgozok és tölt az autó. nem kell semmit sehova vinnem még benzinkútra se kell mennem se sima kútra...

    esetleg ha elmegyünk bevásárolni a lidlbe, akkor ott fél órára rádugom a töltőre az autót (talán még ingyenes) ha messzebbre kell menni akkor is országon belül +30 percről beszélünk ami kell a töltéshez (mondjuk szerencsére mi pest környékén lakunk így kb minden egyforma távolságra van :).

    De abban igazad van, hogy aki keveset megy vagy nem tud otthon tölteni annak nem éri meg az elektromos autó. Viszont a régi mobilok és a mai csúcsmodellek is drágák telefonból... aztán eltelik 5-6 év és már elérhető áron lesz hajlítható telefon ha azt akarunk venni... (most az is drága)

    Pont ezért dotál(t/j)ák a zöld autót mert anélkül a mostani kellemetlenségek nélkül lassabb lenne az átállás és komoly gondok vannak már így is a városokban és igazából mindenhol a levegő minőséggel... Tehát autóknak zöldülni kell ahogy az új házak építésénél is egyre szigorúbbak a követelmények.

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz Grougon #695 üzenetére

    +1 :) ez a lényeg... meg míg alszol telepumpálja a töltő a tankot az otthoni "benzinkutadról :) "

  • Rolly

    veterán

    válasz Mr K #699 üzenetére

    Miért melyik a zöldebb?

    Elektromos:
    - gyártásnál jelenleg több CO2 kerül a levegőbe
    - 40-60e km után visszahozza 1-1 autó a kezdeti többletet a diesel / benzineshez képest
    - magyar áram mixszel nézve és 20 kWh átlag fogyasztással (ez wltpnél 20%-kal magasabb fogyasztás körülbelül) 60 gr CO2t bocsát ki... 10% töltési veszteséget és 10% szállítási veszteséget nézve ez 72 gr / km CO2
    - nincs fékpor

    Diesel (benzines):
    - gyártásnál kedvezőbb CO2
    - évenkénti olajcsere és olajszűrő csere
    - fékpor
    - adblue és fap adalék (dieselnél)
    - gyári adat szerint (308-as 1,6 hdit ismerem) 100 gr CO2 kibocsátás jut 4,1 liter átlag fogyasztásra (wltp szerint) csakhogy a mi autónk átlag 5,6-ot fogyaszt azaz valódi 136 gr.
    Ehhez még hozzájön a finomítás, kitermelés, szállítás CO2je (ugye az áramnál kb mindent számítottunk)

    Tehát kijelenthetjük, hogy magyar árammix alapján 40-60e km után fele CO2 kibocsátása van egy elektromos autónak. Egy autó átlag élettartama alatt 300e km-t megy.

    Pár kérdés:
    - az áram lehet zöldebb és várhatóan zöldebb lesz?
    - mi van ha teljesen megújuló áramról töltöm?
    - várhatóan egy mai diesel / benzines autó 3-5-10 éves korában mennyivel rosszabb kibocsátási értékkel bír majd a kopás - esetleg kiherélt katalizátor - miatt?
    - mi az egyszerűbb a szén erőmű helyére sokkal kisebb CO2 kibocsátású biomassza vagy gáz erőművet telepíteni? Vagy minden Euro6-os dieselt még kisebb kibocsátásra erőltetni (ami már most sem tartható és kivitelezhető)

    Ja és továbbra is csak a CO2-ről beszélünk a többi káros anyagról nem (ahogy például azzal sem számolunk, hogy négy fékbetét (60-70e kmenként) illetve féktárcsa csere 120-150e km után mennyi CO2... ahogy az olajcsere ....

    #7008th
    én ilyen esetben vinnék magammal egy elektromos rollert :)

    #701Donki Hóte
    nagyságrendileg 200 kmt tud megtenni 130-as tempót tartva... Bár BP belváros - Sopron távot feltehetően pont kibírna 130-cal (mert ugye az út egy része nem autópálya), de biztonság kedvéért egy pisi energiaital töltésre megállnék. Mostani időjárás alapján kibírná a kalkulátor szerint pedig tél van amikor többet fogyasztanak az e autók (értsd 16-os átlag helyett 18-20-at)

  • Rolly

    veterán

    válasz jbcs #708 üzenetére

    Sajnos valóban nincsenek ilyen autók, de pont azért mert annyira keveset menne főleg egy 50es akku mellett a motor, hogy nem érné meg üzemeltetni és karban tartani. Nálunk például évente 20 alkalommal kapcsolnak be és mi rendszeresen járunk 300 kmereket. Az a 1,5-2 millió ami a Rex motor extra költsége (i3nal kB ennyi volt), az kifutja 10 évre előre az összes gyorstoltes árát és töltési idejét is.

  • Rolly

    veterán

    válasz Ck. #715 üzenetére

    140-nel nem lőnek le de óránként 10 kmt nyernel a gyorsabb hajtás miatt azaz 100 kmenkent kB 5 percet jelent... És kB 0,5-1 liter üzemanyagot...

  • Rolly

    veterán

    válasz schawo #722 üzenetére

    a legkisebb fogyasztású elektromos autó a Hyundai Ioniq :), tegyük hozzá, hogy Leafből a nagy akkussal tudnak végig menni, a kicsivel tölteni kell.

    a Tesla jó hatótávja főként a kasztni áramvonalasságának köszönhető, amúgy kb 15% előnye van a többi elektromos autó fogyasztásához képest

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz schawo #732 üzenetére

    hát neten bármilyen tesztet néztem mindben az Ioniq nyert fogyasztásban... persze a kisebb akku hátrány ahogy a nagyobb akku lassabb töltése is... de fogyasztásban az Ioniq - az általam nézet tesztek alapján (főleg Björn tesztjeit nézem :)). Sőt ha a mostani M3akat nézzük akkor mivel nincs benne hőszivattyú így télen még biztosabb, hogy rosszabb a fogyasztása mint az Ioniqnak... Az frissített M3at jövőre majd meglátjuk...

  • Rolly

    veterán

    válasz schawo #738 üzenetére

    tesztelt SR3+-t is

    björn fogyasztásai:
    - TM3 SR+ 218 Wh/km (5,5 °C)
    - TM3 LRP 241 Wh/km (5,5 °C)
    - TM3 LRP 229 Wh/km (15,5 °C)
    - Hyundai Ioniq 160 Wh /km (20,5 °C)

    ez alapján 190 Wh/km körül lehetne a TM3 SR+ Björn 1000 km range tesztje alapján, ha 20 fokon néznénk

  • Rolly

    veterán

    válasz axioma #739 üzenetére

    nálunk sajnos kint alszik a e208... indulásnál ma eldobott (első 1 km-en) 20 km hatótávot majd mire hazaértem visszajöt 4 belőle és megtettem 6ot :D ... hideget nem szereti sajnos a e208 de amúgy nem fogyaszt rosszul, sőt a rossz fogyasztása 27 kWh 130nál -1 fokon is ennyi ha bemelegedett az akku :)

  • Rolly

    veterán

    válasz schawo #745 üzenetére

    mivel ott max 120-szal lehet menni :) .... HAndráséknál is kevesebbet fogyasztott az ioniq... nem tudsz meggyőzni ... szerintem elfogult vagy a M3mal amivel nincs baj jó autó nagyon csak annyit nem ér szerintem amennyibe kerül. Alapból nem vennék nem európai autót. Majd Y esélyes lehet ha már Berlinben gyártják... illetve az új 2021-es M3 sokkal jobbnak néz ki a korábbiaknál...

  • Rolly

    veterán

    válasz schawo #755 üzenetére

    mi ezért vettünk 50-es e208-at :), mert korábban is Peugeotnk volt, ha messzire kell menni akkor a 100tól induló töltés gyorsabb DC-n (ebben nyert a Zoéval szemben), bár éhesebb amúgy illetve itton tudjuk 3x16A-rel tölteni. És ugye ez 8,5 m volt (és ami nekem fontos európai). Így viszont egy jobb fogyasztási SR+ (átlagban 2-3 kWh / 100 km a különbség - autópályán több, bár nem tudom mennyi a M3 autópályás fogyasztása) mivel nem nagyon használjuk pályán így ha nem is irreleváns de nem érte volna meg a felárat.

  • Rolly

    veterán

    válasz 8th #820 üzenetére

    azért ne a döntéshozók legyenek a hibásak, hogy megfelelő normákat várnak el az új autóktól :) ... Az meg hogy gázzal mit tud irreleváns, ha az lett volna a megoldás akkor a gyártók azt választották volna, hogy gázüzemű autókat csinálnak (volt ilyen Skoda gyártott így csak nem kellett a kutyának se ezért leállították. Elvileg most talán a dácia csinál majd gáz-benzin hibrid üzemű autókat)

    amúgy az új benzin motorokkal sincs gond ha az ember nem az olcsó üzemanyagot választja, hanem a megfelelő prémiumot. Akkor nem fog kokszosodni :). Ha kokszosodik az euro6 akkor azt az euro 4-5 kiküpi a levegőbe :) ....

  • Rolly

    veterán

    válasz tha_answer #833 üzenetére

    azért ez érdekes, akkor itt ezen a videón a január-februári kínai lockdown következtében leálló forgalom következtében csökkent no2 kimutatást meghekkelték a gyíkemberek :)

    [link]

  • Rolly

    veterán

    válasz forceberg #839 üzenetére

    minden autót tesztpadon fogyasztás alapján és kibocsátás alapján kellene műszakinként besorolni ... és akár adóztatni is... tényleg röhelyes, hogy 5000-es diesel plugin jobb besorolású egy 1000-es benzinesnél... ahogy az is, hogy egy szarrá hajtott gyárkémény euro 4-5-ös autót (ráadásul kiherélt részecskeszűrővel - ha egyáltalán volt benne) nem kapcsolnak le azonnal az utakon és vonják be a forgalmiját.

    És abban is igazad van, hogy fogyasztás és kibocsátás alapján kellene adóztatni / szankionálni az autó gyárakat. De az idióta szabályozás (8th fórumtársnak ebben igazat adok) és az emberi hülyeség pont az az autó kategóriát húzza le ami kisebb fogyasztással tudna közlekedni... Mert mire minden elektronikai cuccot belerakunk (mild és egyéb hibrid), hogy megfeleljen addigra drága lesz...

    #837 8th: a gázt az én is sajnálom, hogy nem terjedt el jobban, mert Skodából még mi is nézelődtünk gáz-benzin üzemű autót annó, de akkor nem vettünk később meg már nem voltak.

  • Rolly

    veterán

    válasz bambano #844 üzenetére

    nem tudom milyen pozícióba dolgozol de szerintem legalább valami európai szintű vezetőnek kellene lenned :) vagy nem is egyből világvezetőnek annyira okos vagy és mindenki más hülye...

    1) benzines motorokra is van EURO besorolás és teszt

    2) a szigorodás miatt az a minimális nox amit kibocsátanak az már több mint amennyit lehet ezért kell részecske szűrő... itt valamit nagyon kavarsz... nagyon régóta van benzinre is megkötés noxra

    3) szerinted ha egy autó úgy kormol, hogy nem látsz tőle akkor ott egyáltalán nincs olyan méretű korom amit amúgy nem látnál és mikro méretű? pont ugyanúgy ott van csak nem látod a fától az erdőt akarom mondani a nagy koromfelhőtől az autót :D

  • Rolly

    veterán

    válasz tha_answer #852 üzenetére

    1,5 tonna szép határ csak egy kis 4 méteres elektromos is 1450 kg :)

  • Rolly

    veterán

    válasz Mr K #855 üzenetére

    feltehetően azért mert egy 2 tonnás elektromos autó kibocsátása akárhogy nézzük kevesebb lesz mint egy 800-900 kg-os nem elektromos autóé...
    - üzemanyag utáni kibocsátás (CO2 vonzata fele, más meg nem nagyon van)
    - fékpor tizede (vagy még kevesebb)
    - olajcsere környezetvédelmi terhe fele negyede (vagy még kevesebb nincs információm) (hajtómű olaj miatt)
    - váltó olaj (automatához képest nincs)
    - gumiból kiszabaduló szálló porban van egyedül többlet a súly miatt

  • Rolly

    veterán

    válasz tha_answer #856 üzenetére

    attól mert ott van egy Model3-nál 400le nem kell még használni :) nálunk e208 ecoban 60le, normálban 80le míg sportban 136 le áll rendelkezésre (vagy hasonlóan pontos értékeket nem tudok) és máris nem kopik annyira a gumi...

    sose értettem ezt a gumi koptatást... lehet koptatni a gumit és a fékeket ész nélkül és lehet ésszel használni. A korábbi kocsinkat fél évesen vettük akkor azt mondták 15e kmes szervíznél (7000-rel vettük) hogy a fékbetétek 80%-osak és hogy várhatóan ha így kopnak akkor 30e kmnél cserélni kell... 30nál nem cserélték. Most megyek 50e-s szervízre holnap kiderül, hogy cserélni fogják-e vagy sem :)

  • Rolly

    veterán

    válasz tha_answer #859 üzenetére

    "főleg ha szénnel van az áram generálva" Európában 3-4 ország van aminél jelentős szén felhasználás és ők is mennek a gáz és megújulók irányába. Ezt kellene felfognod "móricka", hogy az áram egyre zöldebb lesz ahogy a technológiák robbanás szerűen fejlődnek. Az elmúlt 10 évben tizedére estek az akkuárak, az elmúlt 4 évben 20-30%-ka nőt a napelemek hatékonysága... Egyre kisebb állandó szélből tudunk kinyerni energiát... ez mind zöld és csak jobb lesz nem 10 év múlva lesz Kánaán és 0 CO2 áram, de 20-30 év múlva simán lehet teljesen CO2 mentes áram, ha meg jön az iter akkor meg itt a Kánaán.

    Életciklusára tekintettel lehet már most gyártani autót emisszió mentesen ... Rengeteg energia kell az akkugyártáshoz, de lehet már most teljesen zölden megújulókkal csinálni.

    Szintetikus üzemanyagok is jó megoldás, bár akkor is a városlakók szívják be a szintetikus üzemanyag káros anyagait amit az autó kipöfög... És hatalmas mennyiségű energia kell hozzá. Pont ezért személyautókba már most esélytelen a hidrogén, mert olcsóbb akkut rakni a kocsiba és oda tölteni az áramot és még jobb a hatékonyság is.

    Egy Lada Samara 10 liter körül eszik (volt és szerettem is felüdülés volt az 1200-as Lada után), de ilyen hülyeséget leírni, hogy az zöldebb bárminél ami most kapható az abszurdum...

    Attól, hogy néha jól jön az erő nem kell mindig használni. Ha ezt nem érted meg akkor hagyjuk. Attól, hogy az autó tud 150-nel menni 50nél még nem fogsz 150nel menni - ha normális vagy - viszont ha egy forgalmas kereszteződésben be kell kanyarodni két kocsi közé nem mindegy hogy hogy tud kikanyarodni... De szerintem előbb vigyél el egy körre egy elektromos autót és utána okoskodj.

    És ha nem használunk motorolajat akkor nem kell előállítására kitermelésére finomítására semlegesítésére energiát és pénzt fordítani :) . A lítium akkukra már most van - német cég által fejlesztett - 95%-os újrahasznosítható lehetőség. Természetesen kérdés, hogy mennyi energiát és vegyi anyagot igényel. Ezt sajnos nem tudom, de energiát megint csak lehet megújulóból előállítani...

    És egy pár egyszerű kérdés s szerintem a vergődést be is fejezheted (segítettem válaszokkal ha nem menne ;)) :
    - egy ma legyártott diesel vagy benzines autó ma tudja tartani a CO2 kibocsátási értéket? (NEM)
    - 5 -10 -15 év múlva fogja tudni? (NEM)
    - legalább azt tudni fogja amit gyártáskor? (NEM)
    - egy ma legyártott villanyautó 10 év múlva zöldebb energiával fog üzemelni? (IGEN)

  • Rolly

    veterán

    válasz Tewe013 #866 üzenetére

    és a bejáratós luxus autók amik vészmódba kapcsolnak? (BMW ismerősi körben kettő is volt ilyen... a kigyulladó szériáról ne is beszéljünk) Mindenhol van hiba... A régi model S akkuk 300-400 km körül bírtak az újabbak már jobbak ebből. A kiszedett akkukat általában javítják vagy cellánként értékesítik tehát nem kukába mennek :) .

    A PDTDI motorok mennyit bírnak? Van amelyik 1 milliót van amelyik 150e-t és jön a nagy szervíz. A most indult új cellákra 15000 töltési ciklust írnak amivel várhatóan akár 2 millió kmt is meg lehet majd tenni :) ...

    Azt vedd figyelembe, hogy az autók motorját 100 éve reszelik. Az akku technológia mg kb 10-20 éve indult jelentős fejlődésnek. Például az első i3 60 Ah akkut kapott a maiak 120 Ah-t kapnak és várhatóan jövőre érkezik a 160 Ahs akku ugyanakkora helyre....

  • Rolly

    veterán

    válasz Tewe013 #871 üzenetére

    300-350 gr esetén 60-70 gr CO2 / km jön ki... Nyáron még még zöldebb az áram a napelem miatt... Egy Diesel benzines autó kb 120-140 gr körül bocsát ki

  • Rolly

    veterán

    válasz Tewe013 #882 üzenetére

    Legrosszabb magyar esetben... A Diesel autó co2jeben nincs benne a kitermelés, finomítás,szállítás CO2 lábnyoma...

    Egy elektromos autó 15-20 kWh között fogyaszt 20 kWh legyen 24 (10%szallitasi és 10%toltesi veszteség nincs összesen ennyi de legyen)... 24 kWh az 100 kmenkent 350 grmal 84 gr és akkor itt már mindent számoltunk,S úgy hogy a legrosszabb eseteket vettük alapul... A Diesel 1,6os HDInk gyári adata 101 gr... De 4 helyett 5,6 litert fogyaszt tehát máris inkább 140 gr ehhez jön még minden hozzá... Lehet,hogy nem is felé ekkor se hanem kevesebb... Ha jól tudom a Dunai finomító évi 660 GWh áramot használ finomítára... [link]
    Es Akkor még ehhez jön hozzá a szállítás is...

  • Rolly

    veterán

    válasz forceberg #887 üzenetére

    Tény, hogy Kína és környéke valamint Afrika miatt lesz gond, de egy magyar 2x annyit fogyaszt mint amennyit a föld elbír, ahogy egy Amerikai 3x annyit.

    Az meg, hogy a most fejlődő országokban jobban nagyobb luxusban szeretnének élni azt mi innen sokkal jobb életkörülmények mellett szerintem 0 jogalappal ítélhetjük el.

    Tehát olyan technológiai fejlődésnek kellenek amivel a nyugati ember lábnyomát és a fejlődő régiók lábnyomát 1xes szorzóra tudjuk lenyomni, és minden ember úgy él, hogy erre törekedjen... Nem fog menni...

  • Rolly

    veterán

    válasz batai15 #897 üzenetére

    mivel a mostani normákat se lehet már diesel és benzines autókkal hozni és a normál alapvető értékei a kisebb károsanyag kibocsátás miatt mennek ezért ment most el mindenki hibrid és plugin hibrid irányba..., mert azzal kamuzva be tudja tartani a normál értéket.

    Azért kamuzva mert alapból teletöltött villannyal indulnak a wltpn így kijönnek a jó fogyasztások és az alacsony kibocsátások. Csak ha azt az autót a gazdája sosem tölti - plugin esetén - akkor az egész ordas nagy csalás.

    Euro7 meg már annyira szigorú lesz (amit mondjuk nem is értek miért kell ekkorát ugrani), hogy már hibriddel se fog menni... így az eladott autók 60-70%-ának elektromosnak kell lennie különben büntetni fogják az autógyártót... bár ezt a büntetést majd úgyis a fogyasztó fizeti meg így jön majd ki, hogy egy 100 kWh akkus autó annyiba fog kerülni (technológiai fejlődés miatt csökken az ára) mint egy akkori 3000-es diesel/benzin (a büntetés és az újabb technologiai fejlesztések és eszközök miatt)

    Most ez részben környezetvédelem bárhogy nézzük, ha szerinted nem akkor kérlek fejtsd ki :)

  • Rolly

    veterán

    válasz batai15 #892 üzenetére

    de akkor kicsit szétszedem ezt a cikket :)

    - 2019-ben 360e volt idén csak a Tesla ad el várhatóan 500-600e autót. Közben egy csomó gyár kijött elektromos modellel szóval tippre 1-1,5 millió között lesz idén az elektromos autó eladás a világon

    - lesz-e elég akku: a Tesla Berlinben akkora akkugyárat épít ami nagyobb termelést tud mint a jelenlegi

    - támogatások... gondolom nem véletlen a tisztább városi levegők miatt éri meg ezt támogatni, ha kevesebb a szmog a városban akkor átvitt értelemben az állam is spórol. Amúgy itthon a 2,5 milliós támogatás 11 milliós értéknél az álamnak 162e ftjába kerül ... a többi az áfa (más kérdés ha cég veszi akkor rosszabb a matek mert ő az áfát is visszaigényelheti)

    - nem is a dieseleket akarják kiváltani az egész EU norma nem erről szól. Cél a városi forgalom környezet szennyezésének csökkentése és erre 100x alkalmasabb az elektromos autó mint a diesel vagy benzines mai autók
    az eu norma is gyártott flottára van tehát ott is elkülönülhet egy városba vagy napi 100-200 kmt menő tulajdonos a napi 1000 km-t autókázótól. S még ilyen esetben sem feltétlenül kell büntetést fizetnie a gyártónak

    - Chevy Volt/Opel Ampera egy nagyon érdekes koncepció volt és szerintem kicsit nagyobb akkuval (2x) simán a legjobb jelenlegi megoldás lett volna. Ugye a benzin motorok hatásfoka nem ugyanannyi mindig vannak fordulatok melyeket jobban szeretnek jobb a hatásfok. Így gazdaságosan tud áramot termelni amivel az autó tud menni és közben egy elektromos autóként megy. Sőt ha jól tudom át tud váltani a vezérlés és össze tudta közni a benzin motort a kerekekkel. Tehát egyszerre volt egy i3 rex + plugin hibrid nem sokkal bonyolultabb megoldásban

    - a villanyautó fogyasztási dolgait amúgy a cikk jól leírja, csak aki nem tájékozódik és úgy vesz autót az meg is érdemli... Amúgy újra leírom egy diesel ami katalógus szerint 4,1 átlagot fogyaszt valójában 5,6-tal tudok vele menni. (úgy hogy az előző tulaja 6,8cal járt tehát nem én vagyok nehéz lábú :) ) csak tény ez a 1,5szeres fogyasztás tankolásnál kevesebb idő (amúgy ennyivel többet nem nagyon fogyasztanak az elektromos autók se (kivétel hóban -10 fokban autópályán :) )

    - töltés: az ionity valóban drága... de aki 37 ftos áramdíjra számított egy töltőoszlopnál az finoman fogalmazva is naiv :) (vannak ilyenek). 37 ft a lakossági áramár, ha valaki töltőt üzemeltet annak 60-65Ft körül van 1 KWh áram... erre rak még üzemeltetési költséget és az eszköz amortizációját és a sima AC töltés is 80 ft körül kezd az üzemeltetőnek rentabilis lenni...

    - Norvégiában talán nincs már támogatás elektromos autóra, ott büntetés van a diesel/benzinre ha jól tudom kibocsátás alapján (de ez nem 100%)

    - Taxik nagyobb támogatását elfogadom, de nem jó. Egy taxis ezzel keresi a kenyerét ez a munkaeszköz. Ez kb olyan mintha támogatnánk a programozókat, hogy vegyenek új laptopot maguknak :) ... persze vállalkozóknál is van támogatás és a taxisok tényleg sokat mennek így elfogadom :)

    - CO2 csökkentés autóknál két dolog miatt nem megy egyre nagyobb autókat vesznek az emberek és egyre több autó közlekedik. De ha nem csinálnák semmit akkor nem hogy lassan csökkenne vagy nőne a kibocsátás hanem hatványozottan, mert csökkentés nélkül az emberek ugyanúgy nagyobb autót vennének és több autó közlekedne

  • Rolly

    veterán

    válasz tha_answer #942 üzenetére

    most télen mikor nem süt egész európában a nap és nem fúj a szél ez kb semmit nem jelent nézd meg nyáron ősszel tavasszal ... akkor simán 300 alatti a német érték... szóval éves szinten 350 alatt vannak jóval (nyáron 200 körül is simán)

  • Rolly

    veterán

    válasz Tewe013 #962 üzenetére

    2017ben meg 485... azért elég nagy ütemben zöldül :) cirka évi 10% körül... akkor várhatóan 2021-ben már "csak" 320 körül lesz az átlag

  • Rolly

    veterán

    válasz Donki Hóte #984 üzenetére

    nem tudom mennyivel kell keményebbre fújni egy elektromos autó kerekét eddig mindig 2,5 barra fújtam a gumikat, most ennyi az elvárás (korábbi autón 2,2 bar volt)

    ha valaki keveset megy (érts napi 300 km alatt) akkor egy 3 fázisú ipari dugó elég nem kell sok minden hozzá és annyira nem is drága (+ 1 Fi relé + leválasztó kapcsoló a biztonság érdekében... cirka 40e ft összesen). Aztán ha lesz elektromos autó akkor a 3 fázisú töltő valami 150e körül van (talán AGTből van olcsóbb is)

    nekünk e208 aljában van az akku az ülések alatt és nagyon jó vezetni... A zoé az magasabb az nekem is kicsit billeget mikor vezettem.

Új hozzászólás Aktív témák