- Android szakmai topik
- Mobil flották
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- Fotók, videók mobillal
- Youtube Android alkalmazás alternatívák reklámszűréssel / videók letöltése
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Redmi Note 13 Pro+ - a fejlődés íve
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
Hirdetés
-
Elcsípte a Huawei kameratelefonja az első helyet
ma A Pura 70 Ultra a DxOMarknál tarolt.
-
Posztapokaliptikus Radeon kártya készül a Sapphire műhelyében
ph A Navi 32 GPU-ra épülő, limitált darabszámú modell a vizuális dualizmus jegyében született, és a 11 Bit Studios láttamozta.
-
A tüntetések ellenére is bővítheti német gyárát a Tesla
it Hiába a nagy tüntetések, a helyi önkormányzat rábólintott a Tesla német gyárbővítésére.
-
Mobilarena
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
MasterMark
titán
válasz sörösló #23687 üzenetére
Extrán félreértettél.
Diák vagyok az elektromágnesességről tanultunk, meg váltakozó áram stb.
Mivel a tanár nen szokott kísérletezni, ezért jött az ötlet, hogy na majd én akkor megcsinálom. (Tény hogy nem értek hozzá, ezért jöttem ide kérdezni. )
Ugyan nem sikerült megcsinálni sajnos mert már későn jött a válasz, de mégegyszer meg fogom próbálni, mert mostmár ha ennyit szenvedtem vele akkor is meglesz.Switch Tax
-
szeva000
addikt
válasz sörösló #23687 üzenetére
A mérnöknevelés...az a siralmas.....
Én ebbe fáradok bele naponta...idiótákkal hadakozva,bizonygatva,hogy megint többszázezres mínusz lesz ebből
De már nem érdekel...megcsinálom és letojom....tudom,hogy sz*r,de ezek megmagyarázzák,hogy úgy is jó az
Múltkor....delta/csillag 230/400V-os motort berajzolta a barom deltába kötve 3X400V-ra...berohanok...megint mi ez az ótvar baromság?????Elmagyarázza,hogy tudod...a tekercsek így,meg úgy állnak...(15évig motort tekertem...) és így deltába kötve sokkal erősebb lesz a motor 3X400V-on
Én csak annyit mondtam neki,hogy igazad van....úgy 10mp-ig és aztán füstöl
A nagy mérnök meg nézett rám,mint a birka,hogy miért...én meg otthagytam...
ááá.de ez a kisebb probléma...
gyakorlatilag egyedül szoktam megtervezni a vezérléseket,és megépíteni is...azokkal nem is szokott gond lenni.
A legjobb ezután,hogy a semmirevaló fizetésemért azután megkérnek,hogy csak csináljam már meg a rajzot és majd azt megcsinálják...elraknak baszott nagy lóvékat,nekem meg egyszer adtak egy ilyen tervért+a vezérlés megépítéséért kemény bruttó 10k jutalmat.
Egyszerűen azt hiszik,hogy egy mérnök az isten,közben a 80%-át földhöz vagdosnám .[ Szerkesztve ]
-
DonThomasino
veterán
válasz sörösló #23931 üzenetére
Számolhatnátok nekem kondit max 100V ra mondjuk 3-4A .
Ha ez a kisütő ellenállás nem bonyolult akkor lehet azt is bevállalom.
Nem tudom megmondani mire fogom használni barkács célokra
amikor szükség lesz rá...[ Szerkesztve ]
" I'm going to make him an offer he can't refuse."
-
And
veterán
válasz sörösló #24027 üzenetére
De ez nem CO-szenzor (mondjuk ezt említette is), hanem éghető gázokhoz való érzékelő. Igaz, a szén-monoxid is éghető, de az alsó robbanási (égési) határértéke nagyságrendekkel nagyobb koncentrációnál - az ARH-értéke konkrétan 12,5% - van, mint amennyi a CO-mérgezéshez már elegendő.
Mod #24029-re, itt az adatlapja: [link], nem kellett sokat keresni .[ Szerkesztve ]
-
doc
nagyúr
válasz sörösló #24027 üzenetére
felejtsetek mar ezt a marhasagot, hogy meghalok ha a szallitas kozben megserult gaz (es NEM, ismetlem N E M CO-erzekelot!!!) meg akarom javitani...
gondolom ti is egybol arokba lokitek az autot, ha eppen kieg az index egoje, ugye? hiszen a javitastol meghaltok...szoval mielott meg tobben nekemugranatok:
NEM valamilyen mar meglevo CO vagy fusterzekelot szedtem szet, semmi koze az eletben maradasomhoz, egyetlen szomoru szemu kisnyuszi sem fog sirni ha sikerul megjavitani az erzekelot, stb... -
And
veterán
válasz sörösló #24034 üzenetére
(Az éles használatban való játszadozásról annyit, hogy nálunk - rengeteg robbanásveszélyes anyagot, oldószert és gázokat használó üzemegységek - régebben megszokott látvány volt a gázérzékelő fejekre húzott gumikesztyű, hogy nehogy már hatásos legyen a védelem /vészszellőzés beindítása, erőátvitel tiltása/. Ma azért már kicsit jobb a helyzet. Pár évvel ezelőtt egyébként az egyik kolléga a gyáron kívül, maszekolás közben /kazánokkal foglalkozott/ épp CO-mérgezés áldozata lett.)
-
Tamy
senior tag
válasz sörösló #24042 üzenetére
Szerintem inkább versenybringára gondoltál. Én pont túrabicajra szánom, illetve amolyan mindenesnek. Szeptemberben voltam egy 22 napos biciklitúrán, hát a bringám volt vagy 30 kg, ha nem több, de csomagok nélkül se 2-3 kg. Van egy komolyabb napelemes töltőm, ennek van beépített akkuja is, és hálózatról is tölthető, ehhez kéne a 18V. Viszont be kellett látnom, hogy a napelemes technika még messze nincs olyan szinten, hogy alkalmas lenne ilyen célra, az út felénél segítséget kellett kérnem, mert már vészesen fogyott az energiám. Ezért gondoltam, hogy veszek egy agydinamót, ezt meg tudnám használni az energia tárolására. Van benne egy 12Ah-ás akku, és tud 5V-ot, ami a telónak kell, meg 12V-ot is, amivel már tudok ceruzaakkut és fényképező akkut is tölteni megfelelő töltők segítségével.
[ Szerkesztve ]
Egész életemben azon gondolkodtam, hogy kéne valamit dolgoznom. Ezért aztán a végén nem is maradt rá időm.
-
Tamy
senior tag
válasz sörösló #24048 üzenetére
Persze, hogy váltóáram, ezt írtam már többször is. Mindegyik "kerékpárdinamó" váltóáramot ad (én legalábbis még csak ilyennel találkoztam), legyen az a hagyományos dörzshajtásos, agydinamó, vagy épp küllődinamó. Ilyen görbéket meg szerintem soha nem fogok tudni mutatni, mert kétlem, hogy mellékelnének hozzá (használati utasítást már láttam a neten, abban nem sok műszaki paraméter volt). De még ha adnának is hozzá, az se lenne mérvadó, mivel gyárilag benne van a korlátozó Schottky dióda. A típusok között meg nagy eltérés nincsen szerintem, mindegyik 6V/3W névleges teljesítményt tud (illetve van 2,4W-os, meg elvileg 12V-os is, de most ezeket hagyjuk). Ilyen különböző típusú 6V/3W-os összehasonlító tesztet láttam valahol, sebesség/feszültség diagrammal, olyan hatalmas különbség nem volt köztük. Igazán csak az a kérdés, hogy mekkora üresjárati fesz.-re képes mondjuk 60km/h sebességnél, annál nagyon többel még lejtőnek se megyek. Megfordult már a fejemben, hogy valami bringás fórumon megérdeklődni ezt, de félek érdemben nem tudna segíteni senki, mert nem mérte még meg senki. Ezért gondoltam, hogy ha 80V AC-re tervezek (tehát kb. 110V DC), akkor nagy baj nem lehet. Persze jó lenne tudni mennyi is a max. reális sebesség mellett, mert könnyen lehet, hogy megáll 80-90V DC-nél, de erre sem találtam még kapcsolást. Én eddig csak a korábban említett IC-t találtam, ami számomra (min a témában laikus számára) alkalmasnak tűnik a feladatra. 100V DC-ig bírja, jó a hatásfoka, áramot bőven tud annyit, amennyi nekem kell, túl sok alkatrész sem kell mellé (ezt csak a mintakapcsolásokból gondolom), és árban is elfogadható.
Egy másik fórumon olvastam, hogy kb. 1 fordulat/sec. sebességnél 12V körül volt az üresjárati fesz. de 150-200mA terhelőáram hatására ez leesett 6V környékére. A rövidzárlati árama viszont meghaladta az 5A (ezt nem tudom mekkora fordulatszámnál). Ez a baj ezekkel, csak ilyen félinformációkat lehet összeszedni róla.
[ Szerkesztve ]
Egész életemben azon gondolkodtam, hogy kéne valamit dolgoznom. Ezért aztán a végén nem is maradt rá időm.
-
Teasüti
nagyúr
válasz sörösló #24206 üzenetére
Úgy vélem ezért alakítottak ki a kérdéses ajtón ekkora mélységű keretet, a biléta éppen a tálca felett lesz és gyanítom hozzá is ér (ahogy a cicus felteszi és bedugja a fejét - ezért fontos az ajtó földtől vett magassága), miközben a macsek az orrával megtolja a lengőajtót.
Mágnesekhez ért itt vki? Jól tévedek, hogy ha mégnesezhető fémhez állandó mágnest közelítünk, a fém is mégneseződik (csak addig, míg van kontaktus). Így a tálca nagy felülete ha mágneses lesz, lehetne amolyan közvetítő a reed kapcsoló és a mágnes közt.
-
moha21
addikt
válasz sörösló #24445 üzenetére
"Arra jutottunk a végén hogy lehet, öreg a vasmag, aztán kell neki egy pár rúgás hogy magához térjen."
Ennél a sornál azt hittem, hogy meg lett a baj. Meg is feledkeztem arról, hogy bizony másodpercenként 50-szer fel-le mágnesezi a vasmagot az áram, aztán akármilyen lágyvas is megunja a mókát idővel és eltolódnak a paraméterei.
Nehéz is így okosnak lenni, tényleg meg tudják tréfálni az embert ezek a dolgok, nem is tudok sok esetben egyértelmű választ adni, mert annyi minden befolyásolhatja. Az én rutinom meg még kevés.Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
tornas
őstag
válasz sörösló #24539 üzenetére
Köszi szépen!!!
Viszont a potin csak annyi felirat van, hogy 500K (--> 534 kOhm), nagyon egyszerű, még burkolt tokozása sincsen. Ebből kifolyólag saját tengelye sem. A tengely a porszívó háza részét képezi.
Basszus, elírtam a poti ellenállás értékét: nem 534 ohm, hanem 534 kOhm. Csak a műszer 534-et jelzett, de valójában a méréshatára 2000 kOhm-on volt. Ehhh...
Akkor csak arra figyeljek, hogy méretben passzoljon és 500 kOhm-os legyen. Lehet kisebb vagy nagyobb is ellenállás értékben? Valamint gondoskodjak a műanyag tengely (illetve hogy a szigetelés megfelelő legyen) meglétéről. A feszültsége és terhelhetősége sem számít?
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
moha21
addikt
válasz sörösló #24561 üzenetére
Mondjuk amik nálam jártak ilyen csodaerősítők, azok a közelébe nem voltak a ráírt teljesítményüknek. A hangminőségük is elég gyatra. PC táp a kimeneten egy nagyobb pufferral elég lehet. Amúgy a jobb PC tápok elég jól nyúzhatóak 12V-on is. Én szoktam élvezetből kapcsolgatni nagy teljesítményt a tápra és a jobb darabok bírják ( nagyobb telj értsd: 2-300 W ).
(#24563) Speeedfire : Mindkettő lehet.
[ Szerkesztve ]
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
moha21
addikt
válasz sörösló #24565 üzenetére
Érdemes egyébként a puffer valóban, mert annyira nem is jó a tápnak se a "rángatás" Márpedig a basszus tudja tényleg "rángatni". Kihegyezni meg én sem szeretem se PC-nél sem semmi másnál. Legyen tartalék!
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
tornas
őstag
válasz sörösló #24577 üzenetére
Én még a forrasztókrémet szoktam még használni. Csak úgy fut a forraszanyag tőle... Ha én is eljutok egy piacra, akkor én is mindig veszek egy kevés ólmos forraszanyagot. Ha netalán már nem jutok majd hozzá, akkor marad az autóakksi, illetve a hulladékólom is megteszi, van elég belőle nekem) és az ólommentes forraszanyag megfelelő arányú összeolvasztása kisebb mennyiségben. Persze szabad térben és friss levegőn.
Az ROHS forraszanyagok használatakor egy olyan jelenség lép fel, amit ónbajuszként ismerünk. Itt egy angol nyelvű cikk is róla:
http://www.te.com/customersupport/rohssupportcenter/pdf/tyco_lf_customer_packet_whiskers.pdf
Az ónbajusz miatt az egymáshoz nagyon közel lévő forrasztások között nagyon könnyen rövidzárlat keletkezik. Olyan mintha az ónforraszok beszőrösödnének és egy másik szőrös ónforraszhoz hozzáérnek és kész is zárlat.
Na már most: vagy az ROHS-es termékek mielőbbi ónbajuszos meghibásodása miatt szemeteljük tele a Földet, vagy az ólmos forraszanyaggal készült termékek későbbi elhasználódása miatt kényszerülünk a Földet szennyezni. Szerintem tökmindegy hogy ROHS-es vagy nem ROHS-es egy forrasztás. Az ón is mérgező, csak kisebb mértékben az ólomnál, meg aztán egy elektronikai panelen egyéb más mérgező anyagok is vannak.
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
-
tornas
őstag
válasz sörösló #24580 üzenetére
Sajnos, a vadkapitalizmus sosem az ésszerűségéről volt híres! Az embereket szinte rá kényszerítik, hogy szemeteljenek (minél többet vásároljanak) és utána megetessék velük a saját szemetüket. Mi EU-sok demokratikusnak vélt jogainkkal élve nem esszük meg amit kidobunk, csak megvesszük és utána kidobjuk. A hulladék majd jó lesz általad említett kontinensen élőknek. Amiben olvasztják az ólmot az ottaniak, ők ugyanabból az edényből is esznek!
Mindenféle szabványokat kitalálnak az USA-ban és az EU-ban is. De pl. Afrikában nemigazán születnek szabványok... De mit érnek a szabványok, ha ésszerűtlenek azok is és inkább a piachoz illeszkednek, nem pedig a környezethez. Állítom, hogy van olyan EU-s (értelmiséginek vélt) emberke, aki szerint India egy másik bolygón van. És ilyenek is hozhatnak létre szabványokat. Na ne....
Én idegesítő dolognak tartom ezt a mai nagyon komoly bőségzavart az EU-ban. Épelméjű átlagember a legjobbat akarja az adott összegért. Csak győzze türelemmel, mire megtalálja...
A "Föld" alatt az egész bolygót értettem, tehát ha kevesebb szemét keletkezik, akkor kevesebbet kell szemetet égetni.
OFF
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
tornas
őstag
válasz sörösló #24586 üzenetére
Igen, érdekes dolog a fizika, ezért is szeretem.
//"A csökkentet szívási teljesítmény a fogyasztás érdekében vagy csak hogy ne szívjon annyira?"
Ez esetben mind a kettő érvényesül.A csökkentett szívási teljesítmény alatt azt értettem, hogy ne szívjon annyira. Ilyenkor kevesebb a gép fogyasztása is. Kisebb percenkénti fordulat, kisebb nyomaték, ergo kisebb teljesítményfelvétel a hálózatból is.//
A fenti sorok alatt a TRIAC használata miatt fellépő következményre értettem. Mert a fordulatszám jelen esetben nem a terhelés miatt csökken le. Így megállja a helyét a kijelentésem, szerintem.
Azzal viszont teljesen egyetértek, amikor befogom a csövet, akkor lényegében "vákuum" keletkezik, ergo nincs (van, csak minimális) légellenállás és így tud maxon pörögni a motor. Viszont hűtés hiányában hamar túlmelegszik, ezért kerülendő az amikor elzáródik vagy eldugul a cső!
Háztartási körülmények között elég nehéz vákuumot létrehozni, hogy megtudjak győződni arról, hogy hogyan változnak a teljesítményadatok.
De, ha egyre jobban terhelem a motort (vagyis egyre lassabban forog), akkor egyre nagyobb a felvett teljesítménye a hálózatból. Pl. vastag szőnyeget porszívózok. Üresjáratban kisebb a felvett teljesítménye, mint ha terhelve van. De akkor hogyan csökkenhet le "vákuumban" a felvett teljesítmény, ha felszökik a fordulatszám? Végül is a vastag szőnyeg porszívózásakor is a levegő szívása akadályokba ütközik (a szőnyeg meg a padló miatt is). Ekkor is magasabb egy picit a gép hangja (magasabb fordulaton pörög, mert ugyanazt a légszállítást próbálja produkálni), de teljesítménye (felvett-leadott) inkább nő nem pedig csökken. Nincs itt valami paradoxon? Érdekes....
Egyenáramú soros motornál van még olyan, hogy azt mindig terhelve kell használni (mozdonyok), mert képesek addig gyorsulni, míg szét nem esnek. Ekkor azt hiszem, hogy az áramfelvétel itt is nő.
Egy kisflexre ez mindenképpen igaz, de ott a tengelyt szilárd anyag akadályozza a forgásban. Míg egy porszívó motornál a légnyomás változás másképp van hatással a felvett teljesítményre. Gondolatom szerint...
De ha belegondolok, akkor ha sokáig porszívózok egyhuzamban egy nagy szőnyeget, akkor nem azért melegszik fel annyira a motor, mert a felvett nagyobb teljesítmény miatt több lesz hőveszteség, hanem mert a légszállítás elégtelensége miatt hamarabb fel(túl)melegszik
//"Ha lukat nyitsz a szívócsövön akkor tényleg nem szív annyira, de az energiafelvétel nő."//
Ez csak azért érdekes számomra, mert ha nagyobb a felület, akkor könnyebben tudja a levegőt szívni. vagyis kevesebb energiát kell belefektetni a motornak a levegő szívásába. Hacsak egy orrlukadon lélegzel és úgy kezdesz el futni, hamarabb el fogsz fáradni, mert tudsz elég levegőt beszívni. Ergo több erőt kell kifejtenie a tüdődnek, hogy ugyanazt a levegőmennyiséget egy egységnyi idő alatt akarod belélegezni kisebb felületen (keresztmetszeten). De ha orron-szájon át veszed, akkor már könnyebb a dolgod. Nem?
Arra kíváncsi lennék, hogy tökéletesen vákuumban hogyan alakulna egy ilyen motor teljesítmény felvétele (én is azt feltételezném, hogy alig lenne felvett teljesítménye, a légnyomás /légellenállás/ hiánya miatt) és utána forgás alatt légnyomásos teret hoznék létre körülötte, és akkor hogyan változna meg. Jelen esetben meg a felvett teljesítmény növekedését jósolnám meg.
Tényleg nagyon érdekes dolog a fizika. Öveged Professzort meg nagyon szerettem srác koromban.
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
tornas
őstag
válasz sörösló #24588 üzenetére
Valami már pedig okozza a savasságot. Ez pedig csak a sósav lehet. Apósom is régen bádoglemezből és sósavból készített magának forrasztóvizet és egy kis szalmiáksót (ammónium-klorid) is adott még hozzá. De a krém (TS 570) is savas egy kicsit és itt is a sósav lehet a ludas. Maga a cink-klorid is veszélyes anyag az emberre nézve.
A cink-klorid is korrozív (és a nátrium-klorid is alias konyhasó) nem csak a sósav. A sók inkább elektrokémiai reakciókat indítanak be a fémeknél, míg a savak és lúgok ezenfelül vegyi reakciókat is beindítanak. Ezért kell eltávolítani minden felesleges forraszmaradványt a panelról. A gyárakban is mossák a panelokat.
Ha megnézem a forrasztóvizem (CSEPP-Finomvegyszer Bt.) címkéjét akkor azon is látom, hogy 22,5 % aktivizálható klórt tartalmaz. A szalmiáksó és cink-klorid mellett. A klór forrása pedig a sósav.
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz sörösló #24577 üzenetére
Na ezt nem mondanám.
Kegyetlenül rossz volt ezzel a kb. 20 éves ónnal forrasztani. Amúgy nekem is van még egy fél tekercs olmos, majd kell venni valamennyit, de nem hiszem, hogy teljesen eltűnnének rövid időn belül.Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
erikke17
őstag
válasz sörösló #24648 üzenetére
Ez az izzó szerintem egyszerűen csak rossz volt
Más: Mivel tudnám rávenni a cint, hogy fogjon a rézkábelre? Nincs rajta lakk réteg hogy arra nem fogna, de nagyon gyér, egyszerűen leszalad róla mint a víz..
Persze sav meg nincs itthon[ Szerkesztve ]
||Wot / WarThunder - Erixx93|| Steam - erixx18 ||Xbox Series X - Erikk24 || BMW R1200GS || Opel Astra F X16XEL|| BMW E39 530d 142kW||DJI Mavic Pro||
-
Lompos48
nagyúr
válasz sörösló #24933 üzenetére
Mi annak idején a 2V7-est gyártottuk mind legkisebbet. De mint írtam volt 2-3 struktúrával épített referencia dióda, DRD2, DRD3-nak hívták (Direct Reference Diode).
Ami a legérdekesebb, hogy maga a Zener effektus tulajdonképpen csak max. 6.2V-ig létezik. Efelett az érték felett már egy ellenőrzött lavina letörés (controlled avalanche breakdown) nevű jelenség, ami ezúttal az úgynevezett "Zener" effektust okozza.
Még jobb, hogy az egyik fontos paramétere ezeknek a diódáknak, a dinamikus ellenálás (dV/dI a letörési zónában) sokkal jobb a nagyobb feszültségek esetén, mint a "valódi" Zenereknél.
Új hozzászólás Aktív témák
- HP 15,6",7.generációs core i3,12GB DDR4 RAM,SSD,jó akku, jó állapot
- Újszerű HP 250 G7,core i7 7500u,IntelHD ,16GB DDR4Ram,SSD, új akku,új töltő
- Be Quiet! Dark Power Pro 80 Titanium 1600W (BN332) Tápegység - Számla + Gari, Ár alatt! BeszámítOK!
- ÚJ Acer Nitro 17 - AN17-41 - 17,3"FHD 165Hz - Ryzen 7 7735HS - 16GB - 1TB - RTX 4050 - 3 év garancia
- Ryzen 7 Konfig
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest