Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ear001

    addikt

    válasz narumon #46304 üzenetére

    Mint írtam körülöttem többen átestek a Technics/DD korszakon sok próba és ellenpróba helyszíne volt az épp aktuális zenehallgató szobám.

    Ennél komolyabb logikai bukfencet pedig rég olvastam, mint ez: "A hifi lemezjátszóknál nem figyeltek mert minek szövegednek elég alaposan ellentmond, hogy hamarabb voltak DD lejátszók mint modern DJ-k és mint a (szerinted) marketing lózungban is elhangzott abszolút nem is voltak DJ-k láthatáron a fejlesztésnél. (Mellesleg léteznek szíjas DJ lemezjátszók ugyebár)."

    Az olcsó DD-k azért születtek, mert olcsóbb és egyszerűbb volt gyártani ezeket a hifi tornyok tetejére. Kezdetben ugye volt a dörzshajtás, alapjait még a mechanikus, kézzel felhúzhatós rugóenergiát tároló eszközökből örökölve, ahol aztán volt nyomaték dögivel, meg sok-sok finommechanika, de túl sokat spórolni ezen nem lehetett, mert még a legkomolyabb készülékek is elég komoly mechanikus zajt, döbörgést produkáltak. Aztán jöttek a kicsi, elektronikusan szabályozott motorok, amik a szíjhajtás alapját adták. Így sokkal cukibb és kisebb és olcsóbb lemezjátszók születhettek, a dübörgés durván csökkent, de az olcsó modelleket sújtotta az akusztikai visszhatás, mert nem fért be a büdzsébe valami normális rugós felfüggesztéses belső felépítmény, másodszor a nyávogás, vagyis az állandó sebességtől való eltérés, mert olcsó motornak híg a leve, a hálózati feszültség sem atomstabil, a szíj nyúlását sem kompenzálja semmi..., ráadásul a japán technika elérte azt a színvonalat, hogy olcsóbb volt egy automata gépsoron mindenféle ügyes elektronikákat gyártani, mint finommechanikát összeállítani emberekkel. Így született meg a DD, olcsó motor, olcsó szabályozás, végletekig stabil fordulatszám hála az olcsó kvarcos vezérlésnek. A belső felfüggesztésnek lőttek, hiszen nem kellett hely a motornak, az gyakorlatilag rágyógyult a tányér aljára, tehát jött az akusztikai visszhatás problémája, a nagy szórt mágneses tér stb. Erre azért a japán mérnökök adtak néhány jó választ, igaz méregdrágán. Mindez valamikor a '70-es évek elején történt a Technics SP10 remek példa. Meg arra is, hogy a marketingesek kinéztek egy-két másodlagos paramétert, mint mondjuk a hangfalaknál a wattot, itt meg a nyávogást, és arra gyúrva jó nagy piacot csináltak maguknak.

    Hogy a DJ-k miért kezdtek DD-ket használni? Több okból. Olcsó volt, könnyen szállítható, csak bedugod és forog, nem kell beállítani, mint egy szíjast, nem esik le róla a szíj a szkreccselésnél és gyorsan veszi fel az átállított fordulatszámot. Ezek mind járulékos dolgok, eredményei egy otthoni lemezjátszó fejlesztésénél, ahol sokkal fontosabb, hogy jól szóljon…

Új hozzászólás Aktív témák