Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • -NoVa-

    addikt

    válasz BobaHWSW #33224 üzenetére

    Nasszóval hosszú lesz, mert érzékeltetnem kéne alapoktól. Fülhallgatóban 3 féle módon állítanak elő most hangot:
    - Dynamic driver: Tekercs, mágnes, membrán, egyszerű. Jó hatásfokkal ad ki hangot, de anyaghasználatfüggően mivel csak középen a mágnesnél mozgatja a membránt, torzul, nem lineáris torzításra képes. Szerencsétlenebb esetekben bizonyos frekvenciákon még oszcillálva torzul.
    Kép: [link]

    Újabban fülhallgatókban elkezdtek zsugorítani, rájöttek, hogy egy jó 6mm alatti membrán jó anyagból erős mágnessel dinamikusabban szól, részletesebb, problémamentesebb, és reszponzívabb.

    - Balanced armature:
    Viszonylag bonyolult eszköz, amit hallókészülékekben és 500+$-os fülesekben használtak, aztán 8 évvel ezelőtt a Knowlestől (patentowner és gyártó cég) felmontott Mr Li, hazavitte a fejében a tudást meg jópár kolléga kontaktját, majd nekiállt a Bellsingnél ténykedni. 2017-ben már nyomta a gyár az olcsó klón armatúrákat, és 2 év alatt nagyon sokféleképpen alkalmazták is. Ki jól, ki rosszul, de mi csak jól jártunk ezzel.
    Egy-egy ilyen armatúra extrémen reszponzív, nagyon jó hatásfokú, és preciz dolog, főleg bejáratás után. Mármint ezeknél tényleg jót tesz a hosszabb mechanikai fellazítás, nem csak pszichológiai hozzászokás történik használat közben. Szűkebb spektrumú hangra optimalizálják, párezer Hz átfogással, így hangváltóra szükség van, meg illeszteni egymáshoz a többit, így rengeteg lehetőséget kapott a kínai audiomanufaktúra elcseszni a dolgokat :) Lesz ebből még némi kereskedelmi balhé, de pl emiatt volt elképesztően jó vétel a FiiO F9 45$-ért, a C16 80-ért, és még sok más.
    Csak hogy számszerűsítsem, mit jelent ez, 2011-ben a Grado GR10-ben 1-1 armatúra volt, és 500$. Darabonként legalább 150-200$ volt bele az armatúra. Ok, a széles spektrumú drágább, mint a szűkebb. Most a 80$-os C16-ban van 16 darab Bellsing, és még haszon is rajta, meg alkatrészek, kábel, stb, de ha csak leosztom is, 5$ sem igazán 150. Most a FiiO F9 és F9 Pro közötti 50$-os árkülönbséget nézve látszik, mit buktak ezzel. Az F9-ben 4 db Bellsing van, a Pro-ban 4 db Knowles. Kicsit még részletesebb a magasakban, de tényleg csak kicsit.

    Kép: [link]

    - Planar:
    Megint egy membránt mozgatunk, de nem a közepénél fogva, hanem az egészet, egy síkként. Torzításmentesen, teljes felületén, két oldalról húzva-tolva azonnal. Egyszerűen azonnal késedelem nélkül torzításmentesen ad vissza mindent. Csak ugye rengeteg elektromágneses erőt kell generálni hozzá, így sokkal rosszabb hatásfokú, mint az előzőek.

    Kép: [link]

    Ezeket szeretik is keverni. Kínaiak random is, majd amiből többet rendelnek többet gyártanak, mások meg a megfelelő tartományra a megfelelő drivert, kívánt eredményekért. Néha azonos tartományra többet is, különböző pozícióban, vagy nagyobb átfedéssel, más kamrában, stb. Direktben rádirányítva, vagy a visszhangját pozícionálva. Ezekkel, az anyaghasználattal a membránban, meg persze több driver esetén ellenállás/tekercs/kondenzátor kupaccal tudnak játszani, és itt lesz nagyon nagyon sok eltérés.

    Míg egy fejhallgatónál közvetlenül a füledre irányul egy nagyjából 40mm-es membrán viszonylag fix távban, jó esetben elég vastag és merev hozzá, hogy ne legyen nagyon kihallható probléma a mozgás közbeni torzulásából, nem annyira nehéz jót tervezni.

    Szóval veszünk most egy célzott hangképet (és figyelembe vesszük a kicsit eltérő beosztású, és nem mindig lineáris grafikonokat a továbbiakban :) ):

    Ehhez képest az AKG K550 nem sokban tér el, kevésbé kisimult, vannak benne , és felül hamarabb elfogy és szétesik a magas, de nincs fájó különbség. Ezt nagyjából szereti és természetesnek veszi a fül, 6k környéke fölött kell egy letörés, különben fárasztó sziszegést fogsz hallani minden s, sz, t kimondott hangban.

    Viszont ez még magában kevés információ, mert ha a Samsung telefonokhoz a dobozban mellékelt kis AKG fülhallgatót nézzük, azon túl, hogy 200Hz alatt nem él, az ingyenességéhez képest vállalható, nagyon komoly hibákat nem tartalmazó hangot produkál nagyjából 0$-os áron.
    De még a Shure SE215-öd is a túltolt mélytartományon kívül rendben volna.

    Emellett ezek EQ-val korrektül kompenzálható dolgok. Látod, milyen tartományban hány dB-vel tér el az általad igényelt hangzástól, hol kell kompenzálni, kész. Ezért könnyű a C16 illesztési hibáit és az armatúrás gyengébben felépülő sub-basszusát EQ-val javítani. És a Tin HiFi P1 planárra jellemzően szintén kevésbé erőteljesen induló mélyén is ugyanúgy lehelletnyit kell emelni:

    Ez meg egy 3000$-os 18 armatúrás 64 Audio simítatlan görbéje:
    Meg egy Sennheiser HD650-é:

    Ez még csak 1 konkrét frekvencia megszólaltatása, ez még a könnyebbik rész. És innen jön a durvább eltérés, amit hallasz a Shure és az AKG között. Egyfelől a Shure is micro-dynamic driveres, mint a Carbo Tenore, az AKG-dban is 1 nagy dynamic driver teszi a dolgát, mégis az utóbbit részletesebbnek hallod, mert egy erősebb mágnesen egy nagyobb ellenállású tekerccsel egy jó erősítő reszponzívabban mozgatja. A basszusoptimalizált DD-s füleseknél, mint a 215, kellő tehetetlenséggel mozog a membrán, hogy nagyobb légtömeget mozgasson. Ennek az ára, hogy kevésbé gyorsan reagál az ugyanazon a membránon áttolt frekvenciaváltozásokra. Ha csak egyetlen húr rezeg, már az sem egyetlen frekvencián teszi ezt. Harmónikus rezgésektől a testből jövő visszhangig elég sok különböző komponensből áll össze, emellé bekerül még pár egyéb hangszer, ének, és kész. Egy-egyet még bármi meg tud szólaltatni jól, próbálj meg pl Stinget hallgatni a Shure-on. Jó lesz. Jól szól az ingyenes telefonhoz mellékelt AKG-n is, mert egyszerre nagyon kevés dolog történik. Tiszta, jól elkülönített egy-egy hang óvatosan összerakva bármin elmegy.

    De egy dinamikusabb, sok mikrofonnal külön-külön felvett, és ezekből összerakott nagyon telített felvételnél szétesik a fenébe. Nem kell hozzá annyira sok, pl 2 gitáros, aki penget, dobol rajta, és a lábával is hozzáad kicsit. Spotifyon normális minőségben, nem a youtube élőn persze.
    Eleve a dobolás és a húrok külön-külön dinamikus hangját sem képes egy lassabb membrán átadni, mellé pedig a magas hangokat is precizen kéne tolnia, amiből a térérzeted jön a két gitáros pozíciója, meg a stúdiószoba visszhangja.
    Vagy épp egy extrémen telített francia retro/synthwave. Ezek jó fülesen

    Na itt húz el a FiiO F9 kicsit, a CCA C16 nagyon durván a Shure-től. Utóbbinál 2-2 armatúra adja a mélyet, 2-2 a közepet, 4-4 a magasat, és nem esik kétségbe akkor, amikor Hans Zimmer megdolgoztat egy nagyzenekart. Elosztja magában, van hová. Ráadásul az utóbbinál egy jól megtervezett custom IEM belsejét másolták a kínaiak, így minden tartomány hangja megfelelő hosszúságú vetőcsőből jön, megfelelő méretű kamrából. Azt jól megcsinálni rengeteg kísérletezést igényel az eredeti tervezőtől :) Szokták kombinálni is, akár egy teljes spektrumú DD-re rásegítve pár armatúrával, vagy mostanában a mélyre DD-t, a magasra armatúrát, középre planar-t, betegebbek mindenhová mindenfélét IS, és ha sikerül az illesztést és a visszhangkamrákat is jóra megtervezni, anatómialiag pelepréselni az egészet egy emberi fül méretébe, pofátlan összegeket kérnek el.

    És ezt az egészet nyomja le röhögve a Tin P1 az 1 db 10mm-es planar membránjával (ok, a 64 Audio-t és a HD650 szintjét nem). A technikából adódik, hogy extrémen reszponzívabb. Az meg egy rejtély, hogy hogy sikerült elsőre jól a frekvency response, és miért adják ennyire olcsón, mert általában nagyobb nevű gyártók planárjai sem tudnak ilyen szép görbét magukban, mellékelt analóg modulokkal vagy DSP dobozokkal korrigálnak, és még úgy is sokszoros összeget kérnek érte.
    Viszont azért a sok BA-s cuccok jobb teret csinálnak, magasság illúzióját keltik, míg a P1 inkább egy síkban képez le nagyot. Azt legalább jól. Hallásuk van, mert az ezelőtti 1DD+1BA-s 70$-os fülesük is lazán jobb, mint a 450$-os Shure SE535. Ebben már előremutatóbbak, mint a KZ, CCA jellegű márkák, ahol 1-1 konkrét típus sikerül jól, előtte-utána meg tucatjával jut rá rosszabb.

Új hozzászólás Aktív témák