- Dobhatja a Google az Exynost és a Samsungot
- OnePlus 7 - magabiztos folytatás
- xiaomi redmi note 11 pro 5g
- Xiaomi Mi 11 Lite - 4G-vel vagy 5G-vel kéred?
- iPhone topik
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Megérkezett a Google Pixel 7 és 7 Pro
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Fotók, videók mobillal
Hirdetés
-
Spyra: nagynyomású, akkus, automata vízipuska
lo Type-C port, egy töltéssel 2200 lövés, több, mint 2 kg-os súly, automata víz felszívás... Start the epic! :)
-
Tovább csökkent a globális tévépiac
ph Az idei első negyedévben kevesebb televíziót adtak el, mint egy évvel korábban.
-
Nagyobb lesz az új Oppo Pad
ma A nagyobb kijelzővel és Snapdragon 8 Gen 3-as szettel készülő Oppo Pad 3 errefelé majd OnePlus színekben várható.
Új hozzászólás Aktív témák
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2222 üzenetére
Hö! Azt azért el is kellene tudnod vinni innen! Valószínűleg gyorsabban futok üresben, mint te 25-30kg-al terhelve (és a monitort még bele sem számoltam). Plusz ugye ajtók, emeletek...
A rátartást gondolom előretartásnak akartad írni.
Egyébként minden esetben közvetett tüzelésről/tűzvezetésről van szó ha nem lát rá az ember közvetlenül a célra. Nem kell ehhez Copperhead.
[Szerkesztve] -
csibor
őstag
válasz Gyantusz #2229 üzenetére
Én 2 éve voltam akkor nagyon lepusztult volt.Minden rozsdásodott,a magyarázó feliratok vagy voltak vagy nem.Alapjában véve nagyon prima lenne,csak hát magyaros megvalositás.Apropó a kézifegyver gyüjtemény,csak ugy meg sem tudod nézni mert Pintér ur othon tartja és csak csoportok nézhetik meg elözetes bejelentkezés alapján.
-
Kain
senior tag
válasz Gyantusz #2226 üzenetére
Ezzel én is rendelkezem,egy bajom van vele,h inkább képeskönyv
Tigris lőszerkészlete asszem 106 gránátra rúg,ami 3 lőszerfajtára osztódik tovább.
Sven Hassel könyvek : nekem is az a gyanúm,h nem mind a saját élményei,de a harckocsizó részek egész biztosan.Pl olyan rész volt,h a T34/85 legyalulja a Tigrist.... -
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2228 üzenetére
''A rátartást gondolom előretartásnak akartad írni.''
Ha megadod az angol / német megfelelőjét a szónak, elfogadom a dolgot.
Miért kellene angol/német szót adnom rá? Ez a magyar terminus-technikus, tehát ezt kell használni. (És neked van fegyverismereti vizsgád? rotfl)
Egyébként stabilizátor kérdésben neked van igazad. Benéztem.
td: Na most vérlázítok megint (remélem mityku is látja! ): én két-három hónapja vettem egy eredeti angol példányt 880HUF-ért!
Kain: A Tiger lőszerkészletéről Gyantusz információja helyes.
[Szerkesztve] -
szicsu
őstag
válasz Gyantusz #2225 üzenetére
Tehát akkor lőhettek menet közben,de biztosabb volt ha megálnak egy kicsit.
De szerintem a német hk technikai fölényben voltak az ellenséges hk-szemben.Az oroszoknál a mannyiségi előny volt.
A németk milyen taktivával támadtak/védekeztek a páncélosaival?
A csata folytán a kezelőszemélyzetnek mi volt a pontos feledata a hk-ban?''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2240 üzenetére
A német hk-k egyike sem volt képes helyben fordulni ( abolygóműves hajtás miatt)! A lánctalpas járművek kormányműveiről néhány éve volt cikk(sorozat?) a HT-ben. Néha olvasni is kellene, nem csak megvenni!
A osztályok/századok mindig azonos típusú járművekkel voltak felszerelve! Ne feledjük a német harcászati eljárásokban az osztály volt a legkisebb önállóan bevethető egység. Néha ugyan kikülönítettek századokat, de ezen a szervezeti szinten nem volt önálló logisztika, tehát vagy valamelyik másik osztályhoz rendelték (hosszú távon), vagy csak rövid ideig tevékenykedtek egyedül (mint pl a Peiper-harccsoport). Többnyire a zászlóaljak is azonos típussal lettek ellátva, fokozottan igaz ez a nehéz hk-k esetén (Tiger, Tiger II). Az ok: erőösszpontosítás.
Amennyiben nagybetűvel írod a ''Zwischenlösung'' szót, akkor az a JPz IV elődtípusát jelzi (JPz IV/70 (A))! (A mint Alkett)
[link]
[link]
[link]
Egy Tiger majdnem pontosan kétszer annyiba került mint egy Panther. Ez nem jelenti azt, hogy kétszer annyit tudtak volna gyártani belőle, mert anyagszükségletben nem volt ekkora eltérés. Ha a Tiger helyett kb 40%-kal több Panther-t tudtak volna gyártani. Igazából a Tigernek soha sem volt értelme, az első nagyszámú harcbavetésük közt mindössze néhány hónap telt el. A Panther gyengébb páncélzatát bőven pótolta nagyobb mozgékonysága, és nagyobb tűzerejű, pontosabb lövege. Az angolok/amerikaiak szerint egy Panther lekűzdéséhez 4-5 Sherman szükségeltetett, míg a Tiger ellen 6. Ez a különbség gyakorlatilag 0. Az oroszok esetén rosszabb az arány 8db T-34 kellett egy Tiger ellen. (A hiedelmekkel ellentétben a Sherman kifejezetten jól páncélozott volt. Szemből a Panther is csak kb 200m-ről tudta kilőni. A 75mm-es ágyúja egyenértékű volt a KwK40-el, a 76-os felűlmúlta azt. A Firefly-okba épített 17pdr ágyú erősebb volt a Tiger 88-asánál.)
Az amerikai harcászati eljárásokban a légierő és a tűzérség 40-40%-nyival részesedik a célok lekűzdéséből, a hk egységek, gyalogság a maradék 20%-al.
A légifölény fontosságát már Douhet is felismerte 1908-ban! (olvasd el az Aranysast!)
[Szerkesztve] -
Gyantusz
tag
válasz Gyantusz #2241 üzenetére
''ezért kellett az 1972-es Linebaker I. és II. hadművelet, hogy ne a ''testet'' gyepálja a haderő, hanem a ''fejét''.''
Ez 1 kissé ''csúsztatás'': Nixon és Kissinger politikája miatt a megcsappant létszámú amerikai szárazföldi haderő teret vesztett az észak-vietnami hadserggel (és a Vietkong-al) szemben, így azt vissza kellett szorítaniuk a levegőből. => 1969 végétől a harcok súlypontja áttevődött a levegőbe (és Kambodzsába is). Oly annyira, hogy az 1972. decemberi Op. Linebaker II-vel térdre kényszerítették az észak-vietnami kormányt. => Fegyverszünet, majd békekötés (1973. január).Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2243 üzenetére
''Ehhez meg kellett volna erősíteni az első futóműveket is(!)''
Már milyen első futóműveket? Az átlag hk-nak van jobb és baloldali futóműve és slussz! (OK a Red Alert 2-ben az Apocalipse-nak két részre volt osztva oldalanként a futóműve, de ez nem általános a való világban.) Gondolom az első futógörgők felfüggesztésére gondoltál. Azt a rugók nagyobb előfeszítésével meg tudták volna oldani a németek. Nem okozott volna komoly problémát a kettős torziós rugózás miatt. Mellesleg a Panther futóművét védte oldalról kötény. A döntött oldalfalakon (test felső része, torony) inkább hátrányos lett volna a kötén, ugyanis akadályozza a lövedékek lecsúszását. Kumulativ esetén hatásos csak, páncéltörő esetén ''az ellen nem véd''. A homlokpáncél pedig nem szorult védelemre, nem sok olyan fegyver volt a szövetségesek kezében, amelyik 200-300m-nél közelebbről át tudta volna ütni akár a torony (110mm + 100mm blende), akár a test homlokpáncélját.
Az első típusváltozat a D volt, az igazán komoly problémák annál adódtak. A motortér túlmelegedését a vízmentes szigetelés okozta, ezt a későbbi szériákon részben elhagyták, a G-től kezdve teljesen.
Az utolsó bejegyzésben egyetlen egy hk-t sem említettél meg a Firefly-on kívül, mind páncélvadász! Mindegyiknek felűlről nyitott volt a tornya, a Hellcat-nek nem éppen volt erős a páncélzata még a testen sem. A többi a jó védettséget adó Sherman alvázra épült. -
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2245 üzenetére
A Nixon doktrína Vietnam esetében a vietnamizálás volt: vívják meg a vietnamiak a saját háborújukat! (Érthető hozzáállás. Az amerikai katonák mit láttak a Dél-vietnami városokban: fényűzést, mintha nem is folyna háború az országban! Részükről nem is, gyakorlatilag az amerikaiak vívták a helyiek helyett.) Ennek eredményeként Dél-Vietnam hadserege a világ 4. legnagyobbjává vált. Kár, hgy a vezetői teljesen inkompetensek voltak. Ezért kezdte el Nixon kivonni a csapatait Indokínából. (Linebacker és nem Linebaker. Jelentése: a vonalak visszavonása. És nem vonalpék.)
-
szicsu
őstag
válasz Gyantusz #2241 üzenetére
A ''legyőzhetetlenségében'' rejlő ''misztikum''-tól már-már agygörcsöm van.
Látom, német harckocsiknál má' megint misztifikál a csapat...
Lehet, hogy misztifikálok,de akkor is a tigrisek a megjelenésükkor szinte legyőzhetetlenek volta. A háború végére már voltak komoly ellenfelei (IS-1,2). De 1942-43-ban nem sok mindennel lehetett elbánni vele ha , megvolt ''mindene'' (benzi,lőszer), ja és műkődőképes állapotban volt A megfelelő személyzet is nagyon fontos volt. A legnagyobb ''ász'' talán Michael Wittmann volt aki élete során összesen 138 harkocsit és 132 ágyút semmisitett meg harckocsijával. Ez döntöen nem befolyásolta a háború menetét. Mikor megjelentek a tigrisek a harcmezőn akkor lőttek rájuk mindenel,de csak ''kongatták a dobozt''. Ekkoriban megtanulták tisztelni a tigrist.A háború végefelé megjelentek az elhárítására szolgáló technikák is és a tekintéy a háború végére megkopott.
A tigris nem volt üzembiztos,ami nagy hátránya volt.Földi Pál könyvében olvastam ,hogy több tigrist robbantott fel a személyzet,mit amennyit kilőttek az ellenséges csapatok.Ha ez így igaz akkor kár volt őket gyártani
A háború folyamán a nagyon sikeres példány volt a Panzerkampfwagen IV. Sok veriáns készült belőle és 8519 db . A H- J sorozat már fel tudta venni a versenyt a szövetséges közepes hk-kal.Megbízható konstrukció volt ami nem egy elhanyagolható dolog.
A Panzerkampfwagen V is jelentős fegyver lehetett volna a németek kezében csak ebből is kevés volt, ez igaz a többi típusra is.''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2249 üzenetére
Ennyire nehéz felfogni, hogy egy hk-nak nincs első futóműve? Van egy futóműve, amit fel lehet osztani jobb és baloldalira, de nem első és hátsóra! Vannak görgők/tengelyek, aiket előlről hátrafelé számoznak.
Egy 10mm-es lemezről nem fog lecsúszni egy lövedék, hanem simán átüti. Akár mennyire döntöd meg.
A Tiger homlokbáncélja nem csak a 81°-ban böntött lemezből állt. Ez a közel függőleges része, amit az F34 löveg már át tudott ütni közelről. Nem kellene szaját szájunk íze szerint értelmezni a dolgokat. Amit te írtál az legfeljebb féligazság. Ha figyelembe vesszük a homlokfelületet, akkor könnyen belátható, hogy annak egyik legkisebb része az általad említett rész. Még a teknő és a föld közt is több hely van. Van 66°-ban döntött 100mm-es része is.
Egyébként a vsz dolgok mik lennének? Ha a virtuálisan megnövekedett vastagságra gondolsz, akkor azt ''kissé'' elszámoltad! Panther esetén ez 139,48mm (35°), Tigernél 101,25mm (80°) - 109,46mm (66°). Összekeverted, hogy melyket honnan mérik: A Panther esetén amit megadtál a függőlegestől, a Tiger esetén a vízszintestől van mérve! Itt mind a vízszintestől számítva. Guderian kicsit nagyobb elme volt mint te, ezt ne feledd. És szívén viselte a rábízott fegyvernem sorsát.
A technikai fejlettség, bonyolultság valamilyen szinten együtt járhat a megbízhatatlansággal. Az akkori technológiai szinten ez fokozottan igaz volt. A németek kissé túltervezték magukat. -
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2248 üzenetére
Gyártási számokkal gondjaid vannak.
M4A2: 8053db
M4A2(76)W: 2915db
Összesen: 10968db (Rogr Ford: A Sherman harckocsi 94. oldal)
Ebből hogyan adtak át 24500db-ot a ruszkiknak? (nesze neked saját kútfő! )
A Sturmtigerekhez nem építettek új alvázakat! Sérült hk-k alvázait hasznosították újra. 18-at és nem 20-at. (Roger Ford: A Tigris harckocsi 88.oldal)
A Pz IV F1 volt zwischenlösung, a rövid csövű löveg miatt. Átmeneti megoldás volt, amíg nem gyártották a KwK40-et nagy mennyiségben. Utólag mindet átépítették F2-re. A köztudatba a JPz IV/70(A) került át ilyen néven. (És félhivatalosan is ez volt a neve) Mielőtt azt mondanád, hogy ez senkit sem érdekel, gondolkodj el a Sturmtiger név használatán, ugyanis az nem volt hivatalos! Panzersturmmörser volt hivatalosan. A Wespe-t pedig kerüld, annak használatát ugyanis Hitler egy-az-egyben megtiltotta!
Kit érdekel, hogy Rommel mit mondott? Nem saját gondolata volt. Ki is írta nem régiben, hogy ''Melyik is volt előbb?'' Douhet úgy jön ide, hogy ő volt az első aki ezt felismerte.
Nem ''elvietnamizálja'' hanem simán ''vietnamizálja''! Én nem fejtettem ki az indokokat. Közismert, hogy ez volt az egyik választási ígérete, amit be is tartott. Nem véletlenül ígérte ezt!
[Szerkesztve] -
mityku
aktív tag
válasz Gyantusz #2243 üzenetére
Jaj értem én! Nem is gondoltam komolyan!
Csak megragadott ez a ''már megint misztifikál a csapat'' mondat!!!
Figyelj én nem állok le vitatkozni olyannal, akiről látom, hogy jobban vágja a témát mint én! Tehát nem okoskodni akarok.Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther
-
mityku
aktív tag
válasz Gyantusz #2314 üzenetére
Hi!
Szegény IL-2-t akkor rendesen hazavágták! (mondjuk amennyi évet lehúzott az iszapban és vízben) Kijelenthetjük, hogy az elszállítás során nem a megfelelő személyzet volt jelen! Gondolom nem 2 Ft a helyreállítása egy ilyen gépnek, repülőképes állapotra gondolni se merek (egy ideig)! [ a Li-2-sel is mennyi idő elment ileetve pénz!]
Film témában:
Ja, nagyon király film! Emlékszem először 97-ben olvastam egy TopGun számban (ha jól emlékszem a júliusiban), egy repülőgéphordozós cikk kapcsán. Azóta többször érdeklődtem utána (videókazin, majd cd-n - dvd-n ), de a csak most lett meg!
Első nézés után, megdöbbenve tapasztaltam, hogy ennyi hordozós jelenetet nem láttam még (még manapság se látni ilyen felvételeket). Talán még az Intruderek támadása volt hasonló hatással! Egyedül az elektromos vihar megjelenítése volt (mai szemmel) megmosolyogtató! De hát 1980-ban készült! Mit várhat az ember vizuális effektusok terén!
Szóval tényleg jó film!Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2314 üzenetére
A 10mm-es lemezekről: akkoriban azért még alapvetően a kinetikus energiával romboló lövedékek voltak inkább alkalmazásban. (Ma meg megint. A kumulatív mostanában inkább rakéták harcirészében alkalmazott.) Önállóan kumulatív lövedéket csak három ország (Németország, USA, Magyarország) tudott akkoriban kifejleszteni, a britek és oroszok alapvetően az amerikaiaktól kapták (és próbálták meg lemásolni). Illetve az oroszok nagy mennyiségben zsákmányoltak HHL-t. Közelről meg egy kumulatív is átüti azt a 10 mm-t nem lesz ideje még a pillanatgyújtónak sem elműködni! (Bár ilyen távolságból nem is szoktak ilyesmit használni.) Illetve vegyük figyelembe azt is, hogy az akkori ágyúk (szinte) kivétel nélkül huzagolt csövűek voltak, ami önmagában is csökkenti a hatásukat (szétszóródik a kumulatív sugár), és növeli a lecsúszás veszélyét.
A dőlésszögekről: 35°+55°=90° ebből is egyértelműen kiderül, hogy az eltérés a bázisban van (igazság szerint ezt is illene megadni egy komoly műben, de sehol sem láttam még). Megjelöltem a forrást, utánanézhetsz benne.
[Szerkesztve] -
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2333 üzenetére
Taváris az. Az oroszban a hangsúlytalan ''o''-betűt ''a''-nak ejtik.
A Ju-52 meg tényleg egy rakás trágya volt. A vele egyidős és azonos felépítésű Ford Trimotor akkoriban már bőven veterángépnek minősült. Ilyen micsodával belemenni egy háborúba...
Göring kitűnő vadászpilóta volt az I. vh-ban. Viszont egy fegyvernem irányítására teljességgel alkalmatlan volt.
Hitler akkor sem adott volna engedélyt ilyesmire. Simán azt mondta volna, amit '45-ben a német népről.
[Szerkesztve] -
Gyantusz
tag
válasz Gyantusz #2421 üzenetére
Hooppssz...
Eddig úgy néz ki, a hivatalos átirat héberről-magyarra: Jóm-kipúr.
Ha már úgyis a Közel-Keleten járunk, egy vicc:
''Mikor Isten megcsinálta a poklot és a mennyet, a magyarokat elküldte a mennybe, a spanyolokat a pokolba, a németeket a mennybe, az olaszokat a pokolba és így tovább...
A palesztínokat pedig berakta a menny és a pokol közé táborokba.
Elmegy George W. Bush Istenhez:
- Isten, mikor fogja Amerika uralni az egész világot?
Isten belenéz a laptopjába, pár percig nyomkodja a billentyűket, aztán azt válaszolja:
- Kétszáz év múlva.
Bush sírva fakad, Isten meglepődik és megkérdezi, hogy miért sír. Mire a texasi idióta azt válaszolja:
- Az már nem az én uralmam alatt lesz!
Elmegy Putyin is Istenhez:
- Isten, mikor fogja Oroszország uralni az egész világot?
Isten újra kinyitja a laptopját, pár percig megint nyomkodja a billentyűket, aztán azt válaszolja:
- Kétszáz év múlva.
Putyin sírva fakad, Isten értetlen képet vág, és megkérdezi, hogy miért sír. Mire a KGB-ügynök azt válaszolja:
- Az már nem az én uralmam alatt lesz!
Na, elmegy Arafat is Istenhez, kopogtat az irodája ajtaján, Isten behívja.
- Isten, mikor fogja vajon a palesztín nép uralni az egész világot?
Isten sírva fakad, keservesen zokog, mire a meglepődött Arafat megkérdezi, hogy miért sír, Isten pedig könnyeit törölgetve ezt válaszolja:
- Az már nem az én uralmam alatt lesz!'' --- a netről szerváltam, Barcelona után kutatva...
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
cikasz
őstag
válasz Gyantusz #2420 üzenetére
A forrás : antikvarium.hu
az elsönek ez a tartalomjegyzéke.. bövebbet akkor tudok ha postázzák :
Tartalom
Bevezetés
7
A széfek és a horogkereszt
13
A titkok hierarchiája
13
''Hitlerista hullámok''
18
A müncheni sörözőkről és látogatóikról
27
Utazás Kölnbe
33
Így kezdődött...
37
Keppler és barátai
41
Nem csak pénzt...
43
Hans von Seeckt ''éke''
46
Benn ezredes businesse
51
''A Führer személyes rendelkezésére''
54
Pénz és vér
56
A tűz, amely még nem aludt ki
64
Stiebertől vezet a szál...
64
Azon a végzetes éjszakán
68
Kinek állt érdekében?
72
A tűzoltók szemével
79
Hová vezettek a nyomok?
87
A föld alatti járat
91
Utazás a múltba
95
''Pozitív bizonyítékok''
102
A Signal-akció
109
A tűz fénye nem alszik ki
111
Szemtanúk a müncheni árulásról
115
Ma már ez nem olyan bonyolult...
115
Fritz Hesse elbeszélése
119
Az árulás naptára
124
Hitler elgondolása
127
A megvalósítás útján
132
Találkozó Cervony Hradekben
134
A Z-terv
138
''Csehszlovákiát el fogják adni''
141
''Adjon pozitív választ''
144
Tragikus napok
149
München, szeptember 28.
153
Valóban kapitulálni kellett?
156
München tanulságai
159
Miről számolt be és miről hallgatott Wohltat titkos tanácsos
164
Találkozás Düsseldorf környékén
164
Mit jelentettek a londoni találkozók?
170
A misszió kezdete
179
A szabotázs mechanizmusa
186
Csak néhány példa
190
Dahlerus és társai
193
A találkozó
196
Megint Woltar
200
Max herceg belép a játékba
203
Sir Horace munkában
208
A misszió vége
215
Egy betörés, amelyre nem került sor
220
A potsdami lelet
220
Mit gondoltak Angliáról
221
Az első tervek
224
Vita Dunkerque-ről
225
Hogyan készítették elő a hadműveletet
231
Végbemehetett volna...
234
Megszállt Anglia?
237
Amikor Hitler ingadozni kezdett
242
A ''Seelöwe'' vége
248
Repülés májusban
250
Sok év múltán
250
Rudolf Hess, a ''Führer helyettese''
258
Berghof - 1941. május 11.
260
A tanítvány és tanítói
264
Mély gyökerek
272
Csigavonalban
275
Ami jó a General Motorsnak...
279
Mi történt Angliában
285
Ha kinyitjuk a 14. számú széfet...
298
''Teljes titokban tartandó''
298
''Az elveszett okmány''
302
Perverzitás a négyzeten
306
A ''triász'' életbe léptetése
308
Amikor elkezdték megfejteni...
314
Valóságos fenyegetés
321
Elmélet és gyakorlat
324https://www.facebook.com/groups/775784742804666
-
szicsu
őstag
válasz Gyantusz #2421 üzenetére
Remélem minden jól a lakult ma a suliban
Na akkor kezdjük
Arra való a diplomácia, hogy ez ne következzen be. Természetesen ez inteligencia és műveltség kérdése (adott ország vezetői felé -- felvilágosultság).
Ez a módszer működni szokotta a felvilágosult emberek között.
De az kevés ha csak az egyik oldalon vannak felvilágosult emberek. És akkor nem fognak leülni tárgyalni, hanem egyből erővel akarnak elintézni mindent.
Iránban még mindig csak a kecske lenne az élet központjában ,ha nem találtak volna náluk olajat. És hirtelen rájukszakadt a bank.Ehhez a sok pénzhez kellene intligenciai is,de ez az idő rövidsége miatt nem alakult ki ez a vezetökben teljes mértékig
Észak-koreába meg senki sem fog bevetni katonákat, hiszen miért is?
Se olaj se arany se semmi. Irakban kissebb ''disznószágok'' voltak mint É-K ban.Csak irakba bemenni jobb üzleti befektetés volt. De milyen jó''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''
-
norbiphu
senior tag
válasz Gyantusz #2444 üzenetére
Szia!
Erről van szó: [link]
Nem hiszem, hogy több kell egy könyvnél meg egy internetnél ha cél egy oktatási weblap a célzott korcsoport pedig az általános és a középiskolás diákokhoz. Ez egy nemzetközi pályázat az Oracle támogatásával egyébként."Hmm," sed teh lolrus. "Maybe we shud go ask Ceiling Cat?"
-
szicsu
őstag
válasz Gyantusz #2525 üzenetére
''A hajó túlment a Me-109E-4-ek(?) hatótávján (hogy mi az istenért nem volt rajtuk póttank, azt nem tudom, mikor már a He-51-eken is volt spanyolban...), szóval szépen a vízbe taposták a hajót, mellesleg tök jogosan (önelégült gyökerek)!!!''
át igen a pót tank,nem nagyon használták a németek ,pedig az amcsik előszeretettel alkalmazták a P-51 eseknél főleg,mikor b-24 eseket kisérgették németo fölé.
A bismark helyzete nem lett volna annyira rossz,ha nem pont a kormánylapátját találja el egy torpedó. elég ciki az ilyen dolog.
''Tengeralattjárókról:
Sasold át újra azt a hsz-környéket és ráakadsz olyan szavakra, mint: szonár és ASDIC (Anti-submarine Detection Investigation Committee).''
ezt most miéééééééé''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2544 üzenetére
Az adogatási irányt bizony elnéztem. Ott a pont.
(Ez a dara kicsit erős volt! Gyantával van tele a tokom! )
''...ma már inkább ''tűzfegyver'', ld. MLRS, v. ADATS''
Ezzel az a probléma, hogy ezek rakétafegyverek, amelyek szintén a tűzfegyverek közé tartoznak, akárcsak a pisztolyok puskák. (A tűzfegyver pontos definícióját most lusta vagyok előkeresni. Kb úgy szól egyébként, hogy ''égés során kiterjedő gázok által hajtott lövedéket tüzelő fegyverek''.
Amit meg lehet még figyelni a Challengerek és minden korszerű nyugati harckocsi csőtorkolatán az az elhajlásmérő egyik eleme. Ennek adatait szintén betáplálják a tűzvezető-rendszerbe, és helyesbítik vele a célzási pontot. [link]
A csőhosszról: a csőfartól csak az öntöltő pisztolyok esetén szokás ezt mérni. Egyéb fegyvercsövek esetén az átmeneti kúp csőtorkolat felé eső végétől a csőtorkolatig.
A mozsár nem feltétlenül egyszerű és könnyen mozgatható. Lásd pl Karl.
A lövegpajzs tetejének hullámosítására szerintem aránylag egyszerű lehet a magyarázat. Nem igazán növeli a löveg profilját (mivel nem teljes szélességben olyan magas csak periodikusan. Felderíthetőségi szempontból igazából a hullámvölgyek legalsó pontja számít) annál inkább a védettségét (itt viszont a hullámhegy felső csúcspontja mérvadó). Lényegében extra védelem minimális többlet anyagráfordítással és tömegnövekménnyel. Persze ez csak hipotézis.
td: Ezért is szokás a harc megkezdése előtt ledobni őket.
[Szerkesztve] -
szicsu
őstag
válasz Gyantusz #2544 üzenetére
A mai hadviselés már sokban eltér a II. vh-stól.
De akkoriban megnéztem volna egy tüzérségi párbajt.
A tűzcsapásra akkor a legalkalmasabb volt a katyusa?
igaz, az rakéta fegyver volt.de rövid idő alatt borzalmas pusztítást tudot végrehajtani.
Az oroszok sikeresen alkalmazták nagy tömegben.
Melyik ágyú képes 115 000 méteres lövésre?
Az aknavetők nagyobb szerepet keptak a vöröshadseregben mint a németeknél.De vajon miért?
Az oroszoknak volt aknavetőjük 160mm -es ürméretig (ha jó tudom )
És nagyon jól cséloztak vele.Az aknavetőkkel olyan célpontok is elérhetők,amik tüzérséggel nehezen vagy lehetetlen a röppálya miatt.
A harckocsikra is veszélyesek voltak az aknavetők?
A harckocsik közdőtere milyen módon volt szellőztetve harc alatt, hiszen a lőporgázoknak valahogy távozni kellett.''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''
-
Gyantusz
tag
válasz Gyantusz #2552 üzenetére
Dupla hsz. megszűnéséért Atlantis-t illeti köszönet, itt is megteszem.
szicsu:
Iván aknavetők (mortar) egy része:
[link]
Kintebb:
[link]
Illetve egy takaros gyűjtemény (de csak felsorolás szinten):
[link]
Értelmesebbeket egyenlőre nem találtam, hardveresen meg keresem, de 1 kicsit sok idő.
115 km-es lőtáv: jó bamba vagyok, a könyv is ír ilyet..., de daa-raa is emlegette őket: K5, az itt emlegetett 285 mm-es lőtávolsága póthajtással 350 km, röppálya csúcsmagassága kb. 38-40 km.
Ill.: [link]
(bár a link 28 cm-t ír űrméretre...)
Ez frankó honlap, elrakom.
Továbbá: [link]
És az Iowa-osztály egy hajóágyúja: Mark 7
[link]
Egy CET halálmadár... (Combat Engineer Tractor)
[link]
[Szerkesztve]
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #2556 üzenetére
Hogy egy kicsit kupálódjon a közönség: a rakéta póthajtású lövedékeket szokták RAP-ként rövidíteni. (Rocket Assisted Projectile) Semmi köze a zenéhez, bár a hangja nem utolsó!
A K5E Glatt űrmérete 310m. Csöve igazából csak egy dologban különbözött a normál változattól. Leesztergálták a huzagokat belőle (ebből kiszámolható a huzagmélység: (310-285)/2=12,5mm). Nem igazán új csövekről van szó. A kopott (ahogy mondani szokás kilőtt) csoveket használták fel újra. Mindössze két K5 lett így átépítve.
A 280mm igazából csak kategória. Ettől szinte minden ilyen fegyver eltér némileg űrméretben. Olyan ez mint pl a 9mm-es pisztolylövedékek összehasonlírása.
Luger (9x19), Browning (Short (9x17) és Long (9x23) egyaránt), Police (9x18): 9,03mm
Makarov (9x18): 9,25mm
Ezek mind 9mm-esként vannak kategorizálva. (Persze itt a különbség más okokra vezethető vissza, de megvan.)
A Luger csoportjába tartozik még a 357 Magnum és a 38 Special is. Az űrméretek egyformasága persze nem véletlen: egy fajta lövedékkel lehet szerelni 6-8 féle lőszert (gyártás-optimalizáció, erre nem voltak képesek a németek as II. vh alatt). -
szicsu
őstag
válasz Gyantusz #2621 üzenetére
Pearl Habort ért támadás, nekem nagyon tetszet, csak amikor kihangsúlyozták a ''malacka a szuperhős'' figurákat, akkor én is gondoltam néhány cifrát.
Az U-571 című filmenk valós alapja van, de akkor is van benne néhány hajmeresztő jelenet....
Én videon néztem meg anno a szép időkben
a stálingrádi csatáról is van film, de nem ''az ellenség a kapuknál'' című filmre gondolok.....''Az alkotó élet titka az, hogy felnőttkorban is megőrizzük a gyermekkor szellemét.''
-
Gyantusz
tag
-
mityku
aktív tag
válasz Gyantusz #2621 üzenetére
Hali!
Én is így voltam vele, a japán támadás illetve előkészületek tetszettek! (mikor a torpedóra pl. ráteszik azt a fa toldalékot) Egyébként pc-n és tv-ben láttam én is csak! Nincs az a pénz, hogy moziban kifizettem volna érte bármennyi pénzt is! Ami nagyon idegesített a filmben az a Cuba G. Junior (néger fazon) [bocs, ha rosszúl írtam a nevét esetleg], amikor ott üvöltve lövöldöz azzal a ''gépágyu''-val (javíts ki, ha nem az). Számomra az valami förtelmes, olyan tipikus amerikai idiótizmus volt, ahogy ábrázolták abban a pillanatban ezt a szerencsétlent!
''A ''Visszavágás napja'' sem tetszett, főleg ezek a ''hős felvételek'' füstben, meg nagytotálban...''
Ez melyik film?
U-571
Jááááájjjjj!
Azt se kellett volna látnom (szerencsére csak pc-n láttam)!!
Bevallom első 5-10 perc jó volt, mikor a német tengeralattjárón mutatják a legénységet, mindenki kussol - alig mernek megszólalni, ne hogy meghallják őket!
De te itt angol hajóról beszélsz, a filmben nem amcsik mentek az Enigma-ért? Valamint nem zsákmányolt U-boot-tal mentek, hanem csak egy saját tengeralattjáró tornyát alakították át a kikötőbe (hegesztettek ottt minden félét). Na aztán mikor átjutottak az U-571-re ott voltak gondok a német feliratokkal és a más mértékegységekkel!
Ha jól emlékszem a filmben egy gyerek tudott németűl az egész hajón, és hát az Ő segítségével sikerült a ''járművel'' rendesen közlekedni!
Szánalmas film, akár a Pearl Harbour! [5-10 perc ami ténylegesen jó benne]
Das Boot-ot megnéztem!!!
(véleményem)
[Szerkesztve]Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther
-
mityku
aktív tag
válasz Gyantusz #2640 üzenetére
A betintázás elfogadott, sőt kötelező! (ilyen film esetén)
Cuba pontosan ott üvöltözött ahol mondod, de nem emlékszem pontosan, hogy hány ''nehézgéppuska'' volt előtte! De szerintem 4 nem volt!˙[aztán lehet tévedek és neked van igazad]
De akkor is röhej volt, amit művelt!!!
JagdPanther:
A film így már ismerős! Talán a tv2-s Moziverzumban láttam valami előzetest belőle, annak kapcsán, hogy egy magyar srác is játszik benne!
Moziba mikor volt? Érdemes beszerezni majd?
Apokalipszis most-ot nézze mindenki!!!! Egyébként mondja már meg valaki, hogy a filmben Harrison Ford kit alakít? Mert nem jöttem még rá! (bocs a lámaságért!!! )Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther
-
Gyantusz
tag
válasz Gyantusz #2775 üzenetére
Ez tulajdonképpen teljes mértékben OFF hozzászólás, de szükséges az előbbi, 2775. hsz. bizonyítása és jobb megértése végett.
Most ''1-2'' - a II. vh. után épült - szállítógép következik, természetesen ez is a teljesség igénye nélkül és csak felsorolás jelleggel.
Felsorolásuk inkább kronológiai, és azon belül a kisebbek az elsők.
A gépeken kitűnik, hogy a két domináns német típust alaposan kielemezték a tervezők, mert a maiak szinte azonos elveknek megfelően épülnek.
Csak a csírkeeszű német hadvezetés nem ismerte fel a bennük rejlő korlátlan lehetőségeket (csapatmozgatás, -ellátás).
Így jártak...
Tehát:
Noha ez elsősorban nem katonai, hanem többcélú, főleg mezőgazdasági célokra lett kifejlesztve, de azt hiszem kezdjük az ''Ancsával'':
1947.
Szovjetunió
Antonov An-2P Colt
Hossz: 12,74 m
Fesztáv (felső): 18,18 m
Hasznos teher: 4.550 kg.
Max. felszálló tömeg: 5.250 kg
Hajtóművek száma, típusa: 1 db Kalisz AS-62IR kilenchengeres csillagmotor (ez az amerikai Wright Cyclone csillagmotor ''modernizált'' változata, amit a Lend-Lease keretében kaptak az USA-tól a II. vh. idején)
Összteljesítmény: 970-1000 LE
Max. sebesség: 258 km/h (1.750 m-en)
Hatótáv: 900 km (500 kg hasznos teherrel)
1947. aug. 31-én repült először a prototípus, azután 22 évig megállás nélkül gyártották... Közel 5000 db épült meg belőle a Szovjetunióban.
1957 decemberétől Kínában is gyártják Yunshuji-5 néven, mind a mai napig!
1960-ban a gyártást átadták a lengyelországi PZL mielec-i gyárának. A lengyelek kb. 15.000 db-ot építettek.
Bemutatnom gondolom nem kell senkinek ezt a típust.
(AERO Magazin 1999/4., 40-41. o.)
[link]
1946.
USA
Douglas C-74 Globemaster
Hasznos teher: 22.680 kg (50,000 lbs), vagy 125 fő katona
Max. felszálló tömeg: 74.843 kg (165,000 lbs)
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db Pratt & Whitney R-4360-27 csillagmotor, 3.000 LE/db
Összteljesítmény: 12.000 LE
Max. sebesség: 502 km/h (312 mph)
Hatótáv: 11.587 km (7200 mérföld)
II. vh-ban tervezték, szolgálatba csak az után állt. Mindösszesen 14 db épült belőle.
[link]
[link]
1948.
USA
Fairchild C-119G Flying Boxcar
Hasznos teher: 13.608 kg (30,000 lbs), vagy 67 fő katona
Max. felszálló tömeg: 33.566 kg (74,000 lbs)
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 2 db Wright R-3350-85 Duplex Cyclone csillagmotor, 3.500 LE/db
Összteljesítmény: 7.000 LE
Max. sebesség: 467 km/h (290 mph)
Hatótáv: 3670 km (2280 mérföld)
1947. novemberében szállt fel először és 1955-ig gyártották, több, mint 1.150 db-ot.
[link]
[link]
[link]
Három lapnyi kép.
1948.
Anglia
Airspeed AS-57 Ambassador
Hossz: 25,05 m
Fesztáv: 35,05 m
Hasznos teher: 4.550 kg.
Max. felszálló tömeg: 23.600 kg
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 2 db Bristol Centaurus 661 csillagmotor, 2.625 LE/db
Összteljesítmény: 5.250 LE
Utazósebesség: 385 km/h
Hatótáv: 2.000 km
Első repülés 1947. július 10.
A gép inkább utasszállítónak épült, megemlítése egy tragikus eset miatt történt.
Focirajongók lehet emlékeznek erre az esetre:
1958. február 6-án a Belgrádból hazafelé tartó egy ilyen típusú gép Münchenben légikatasztrófát szenvedett, rajta a Manchester United világverő csapata. Az időjárás igen hideg volt, a pálya 2/3-át latyak borította. A német hatóságok a gép szárnyán levő havat rótták fel hibaként (ami tulajdonképpen a törés után hullott a gépre), az angolok pedig az el nem takarított pályát. Utóbbi látszik jogosnak, de az eset ma sincs teljesen tisztázva.
(AERO Magazin 1999/7., 62-64. o.)
[link]
[link]
1950.
Franciaország
SNCAN ''Noratlas'', Nord-250x (-2500-2508)
Hossz: 21,96 m
Fesztáv: 32,50 m
Hasznos teher: 7.400 kg.
Max. felszálló tömeg: 21.700 kg
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db SNECMA-Bristol Hercules 738 (739, 758, 759) csillagmotor, 2.040 LE/db
Összteljesítmény: 8.160 LE
Csúcssebesség (1500 m-en): 405 km/h
Hatótáv (4550 kg teherrel): 2.500 km
Legyártott példányszám: 425 db.
A két proto példányból az első 1949. szeptember 10-én szállt fel, akkor még 2 db Gnome-Rhone 14R csillagmotor húzta ''fel'' (ez a típus hajtotta a Gigant-okat is, de ez már az ''R'', a 1600 LE-s volt/db). Későbbieket már a Hercules. A legnagyobb számban az Armée de l'Air (francia légierő) használta, sokfelé megfordultak velük (pl. 1953. Vietnam-Dien Bien Phu; 1956. Szuez, Ciprus, Sínai-félsziget, 1984. Csád, stb.), 1989. október 26-án vonták ki hivatalosan. 1958-tól a németek is gyártották (186 db), de ők már 1967-re kivonták őket. Náluk a C-160 váltotta fel.
AERO Magazin 2002/9., 52-55. o.)
[link]
1950.
USA
Douglas C-124 Globemaster II
Hasznos teher: 33.566 kg (74,000 lbs), vagy 200 fő katona
Max. felszálló tömeg: 88.224 kg (194,500 lbs)
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db Pratt & Whitney R-4360-63A csillagmotor, 3.800 LE/db
Összteljesítmény: 15.200 LE
Csúcssebesség: 483 km /h (300 mph)
Hatótáv: 6.486 km (4.030 mérföld) 11.964 kg teherrel (26,375 lbs)
Legyártott példányszám: 448 db
Első repülés 1949. nov. 27.
[link]
[link]
Érdemes mind a 4 lapot megnézni.
1955.
USA
Fairchild C-123B Provider
Hasznos teher: 10.886 kg (24,000 lbs), vagy 60 katona
Max. felszálló tömeg: 27.216 kg (60,000 lbs)
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 2 db Pratt & Whitney R-2800-99W csillagmotor, 2.332 LE/db
Összteljesítmény: 4.664 LE
Csúcssebesség: 394 km/h
Hatótáv: 2.365 km
Legyártott példányszám: 302 db
[link]
[link]
[link]
Ez a típus szerepelt az Air America c. filmben is. A teljesítmény növelése végett 183 db gépere 2 db gázturbinás sugárhajtóművet is felraktak, egyenként 12,93 kN tolóerővel (GE J-85). Ezek voltak a C-123K-k.
Szóval ezek már ''hibridek''.
Innen már a gázturbinások
1963.
Szovjetunió
Antonov An-24
[link]
(Haditechnika 2001/4., 55-59. o. - Az An-24V típusú repülőgépek a magyar légierő hadrendjében, I. rész)
(Haditechnika 2002/1., 64-67. o. - Az An-24V típusú repülőgépek a magyar légierő hadrendjében, II. rész)
(Haditechnika 2002/2., 71-75. o. - Az An-24V típusú repülőgépek kivonása a hadrendből, III. rész)
(Haditechnika 2002/3., 68-70. o. - Az An-24V típusú katonai szállítógép adatai)
Antonov An-26
[link]
Jelenleg 5 db van a Magyar Légierőnek (405, 406, 407, 603, 110), az 5.-et (110) 2004 márciusában vehettük át. Mind az öt nagyjavított (teljesen szétszedték őket, javítási sorrendben: 406, 603, 405, 407). Az utolsó egy szovjet / orosz gép volt (a 110-es), a kérésünkre 2004 elejére átesett a nagyjavításon / modernizáláson és így vettük meg, szűkös anyagi lehetőségeinkhez mérten növelve a szállító kapacitást és csökkentve a 4 gép leterheltségét (iraki kontingenst ellátni valahogy). A nagyjavítás során korszrűsítésre is sor került, elsősorban rádióberendezések cseréje: fedélzeti rádió zavarásvédetté tétele FM adásoktól, frekvenciaváltók cseréje, VEM-72 magasságmérő beépítése, stb. Ezzel az üzemidő hosszabbítással még + 5 évük van, utána még egy nagyjavítást el lehet rajtuk végezni (ami újabb + 3-5 évet ad nekik). A sárkányszerkezetek maximális üzemidejüket 2011-2013-ig érik el az újabb javítással. A magyar hadvezetésnek 2009-2010 körül kell újra elgondolkodni, hogy mi is legyen az új, őket teljesen leváltó típus, mert LE KELL váltani őket...
A 110-es gépben modernebb lokátor is van (Graza-26).
(Haditechnika 1998/2., 87. o. - Az An-26 repülőgépek nagyjavítása)
(AERO Magazin 2003/5., 28-31. o.)
(AERO Magazin 2004/1., 34-35. o.)
(AERO Magazin 2004/4., 4. o. - Megjött a 110-es)
A típus utolsó jelentős módosítása az An-32.
1967.
Európa
Aerospatiale/MBB (ma már EADS) C-160 Transall
[link]
[link]
1976. (G.222)
Olaszo./USA
Aéenia/Lockheed Martin C-27J Spartan (az olasz G.222-ből adaptálva):
[link]
[link]
[link]
1955.
USA öreg veteránja
Lockheed C-130B Hercules, <J Hercules II> [link], ill. (1)
Hasznos teher: 19.000 kg <21.687 kg>
Max. felszálló tömeg: 61.235 kg <79.379 kg>
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db Allison T56-A-7, 4.050 LE/db <Allison AE 2100D3, 4.591 LE/db [link]>
Összteljesítmény: 16.200 LE <18.364 LE>
Max. sebesség: 618 km/h <648 km/h>
Hatótáv: 3.890 km <5.250 km>
A legelső gép 1955-ben szállt fel. Ez a típus a Föld minden térségében megfordult már, az egyenlítőtől a sarkkörökig (az utóbbi helyeken szolgálatot teljesítő katonai és civil kutató állomásoknak rendszeresen visznek utánpótlást). Szerintem a legismertebb szállítógép a világon (joggal)!
Érdekesség az időjárás-felderítő (-előrejelző): WC-130
Illetve a ''Big Gun'': AC-130 Spectre [link]
''Január 18-án a Boeing átvette az USAF egyik C-130H Hercules teherszállító gépét, amely egy érdekes program prototípusaként szolgál majd. A floridai Crestview-ben kezdődő átalakítás célja a jelenlegi AC-130 ''Gunship'' gépek leváltása. Az új változat azonban nem hatalmas tűzerejű ágyúkkal, hanem lézerfegyverrel lesz felszerelve. A törzs alján kialakított 1,2 méteres nyíláson lefelé bocsátható ki a forgatható kupola, így a gép nemcsak balra, hanem bármely irányba tüzelhet. A 46. Test Wing állományába került gépbe először a tűzvezető rendszert építik be, amelynek légi próbái 2006 nyarától kezdődnek. Párhuzamosan folyik majd a nagy energiájú kémiai lézer földi tesztje, míg a légi lövészetekre 2007 nyarától kerülhet sor. A lézerfegyver igény szerint különböző energiaszinten működhet, használhatják ''nem halálos'' módon, ekkor az élőerőt az elviselhetetlen hőség teszi harcképtelenné, de komolyabb sérülés nélkül. Teljes energia szinten a lézerfegyver az AC-130-asok jelenlegi tertományán belül épületek, járművek (beleértve a páncélozottakat is) teljes megsemisítésére is képes lesz. A lézert az új-mexikói Albuquerque-ben fejlesztik, ez nagyrészt azonos az ATL (Advnced Tactical Laser) program számára kifejlesztett eszközzel, amelynek a harctéri légvédelem lesz az elsődleges feladata.''
(Aranysas 2006. március, 4. o. - Lokátor)
[link]
[link]
[link]
LASER = Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation
1957.
USA
Douglas C-133 Cargomaster
Hasznos teher: 49.895 kg (110,000 lbs), vagy 200 fő katona
Max. felszálló tömeg: 129.728 kg (286,000 lbs)
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db Pratt & Whitney T34-P-9W, 7.500 LE/db
Összteljesítmény: 30.000 LE
Max. sebesség: 578 km/h (359 mph)
Hatótáv: 6480 km (4027 mérföld), 23.587 kg teherrel (52,000 lbs)
Legyártott példányszám: 50 db
[link]
[link]
[link]
1959.
Szovjetunió
Antonov An-12 Cub
Hossz: 37,00 m
Fesztáv: 38,00 m
Hasznos teher: 20.000 kg, vagy 60-105 fő katona
Max. felszálló tömeg: 61.000 kg
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db Ivcsenko AI-20A, K, M (az utolsó 4.250 LE/db)
Összteljesítmény: 17.000 LE
Max. sebesség: 650 km/h.
Hatótáv: 5.000 km (10 tonnával), 2.800 km (max. terheléssel)
Legyártott darabszám (1959-72.): 1243 db + 250 db polgári An-12B + 55 db Younshuji Y-8 (kínai gyártás, 1970-es évek közepétől)
Előde, az An-10 1958-ban a brüsszeli világkiállításon aranyérmet kapott! De inkább a kétmotoros An-8 lehetne a ''kistestvére''. 1965-ben mutatták be Párizsban, majd 1966-tól rendszeres szállításokat végeztek a Moszkva-Párizs, 1970-től a Moszkva-Berlin útvonalon is. Szintén alkalmazzák őket, mint a Hercules-eket, sarkkutatók ellátására.
(AERO Magazin 2000/12-2001/1., 58-62. o.)
[link]
[link]
[link]
1966.
Szovjetunió
Antonov An-22 Anteusz (NATO-kódneve: Cock) -> Gyanteusz?
Hossz: 57,80 m
Fesztáv: 64,40 m.
Hasznos teher: 80.000 kg.
Max. felszálló tömeg: 250.000 kg (1962-ben ez hatalmas volt!)
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db NK-12MV koaxiális légcsavaros gázturbina, 14.795 LE/db.
Összteljesítmény: 59.180 LE
Max. sebesség: 740 km/h.
Hatótáv: 5.000 km (max. terheléssel)
Legyártott darabszám: 68 db (ebből 2 db földi szilárdsági próbákra)
(AERO Magazin 2002/11., 52-56. o.)
Ez a típus volt sokáig a leg-leg-leg-leg-legnagyobb a világon! 1965-ben mutatták be a párizsi légiszalonon. Az NK-12 hajtómű megtervezésében részt vettek a SZU-ba hurcolt német tudósok is. A mai napig a világ legerősebb légcsavaros gázturbinája!
A típust 1966-1975 között gyártották a taskenti gyárban. Két prototípust átalakítottak az An-124 szárnyainak külső szállítására (An-22PS).
Legnagyobb teheremelési rekordja 100.444 kg volt (majdnem annyi, mint a C-133 tele), felszállási úthossza ekkor sem érte el az 1 km-t!
Az orosz légierő 2000-ben kivonta az utolsó 4 példányt is. Ukrajnában az Antonov gyár kötelékében még repül(t?) 1 gép. Emelési rekordjait később a ''Galaxy'' döntötte meg.
Minimum két gép van kiállítva a világon:
Moszkva-Monyino
Speyer rep.múzeum (Németo.)
[link]
[link]
2006.?
Antonov An-70
Hossz: 40,73 m
Fesztáv: 44,06 m
Hasznos teher: 47.000 kg, vagy 110 fő ejtőernyős, vagy a ''quick change'' módszerrel 300 fő katona (tehertér vízszintes kettéosztása)!
Max. felszálló tömeg: 135.000 kg
Hajtóművek száma, típusa, teljesítménye: 4 db Ivcsenko Progressz D-27, 13.813 LE/db
Összteljesítmény: 55.252 LE
Max. sebesség: 750 km/h (9.600 m-en)
Hatótáv: 3.000 km (47 t), 6.000 km (20 t)
Igen ígéretes típus! Ebben a kategóriában nincs más típus, csak a tervezés alatt álló A400M, így vetélytárs nélküli a gép.
Teljesen CAD tervezés, korszerű anyagokkal építve. Tervezni az 1980-as évek közepén kezdték, az An-12 leváltására, de mára joggal remélik az ukránok, hogy a C-160, C-130 leváltására is ez az ideális típus. Gyártását az évtized végére tervezték, de közbeszólt a politika... A prototípus 1994. jan. 20-án gurult ki a kijevi gyárajtón, dec. 16-án szállt fel először. Ez a gép 1995. febr. 10-én lezuhant, miután az őt filmezők szállítógépe (An-72) forduló alatt szárnyvégével belevágott a géptörzs hátsó részébe (itt mentek a vezérlőrendszerek vezetékei)... => A programot majdnem leállították. Aztán a 2. protogépet (statikus tesztekre beállítottat) teljesen felépítették és folytatták a programot. A fejlesztési költségek 93 %-át az Antonov-teherszállító flotta teremtette elő (Ruszlan-ok)! 1996. dec. 24-én elkészült, első felszállása 1997. ápr. 24., de a franciák nem engedték a Le Bourge-i kiállításon részt venni (az A400M egyetlen konkurense ez a gép). 2001 januárjában baleset a 2. géppel is, ekkor a hajtóműveket vezérlő automatika hibái miatt kényszerleszállt Omszk mellett. A törzs megsérült. Ez év júni. 5-én újra felszállt. Azóta repül. 2003 nyarán a protípus már túl volt a 600. repült óráján! 2004-ben már a légialkalmassági engedélyeket szerezték be a JAA-tól és az FAA-tól.
A koaxiális légcsavarok érdekessége, hogy az első sorban 8 db, a második sorban 6 db lapát van. Formájuk is érdekes, szélcsatorna kísérleteik bizonyítják ennek helyességét (létjogosultságát majd csak a folyamatos üzem). A 2. lapátsor állítólag 10 %-kal növeli a teljesítményt és egyenletesebb hátraáramló légtömeget eredményez. Utóbbi ''megfúvásnak'' köszönhetően az növeli a szárny és a fékszárnyak hatékonyságát => rövid fel- és leszállási úthossz (STOL). A légitesztek során 93 km/h-s leszállósebességet produkáltak a géppel!!! A koaxiláis hajtás a forgatónyomatékok kiegyenlítését is eredményezik. A lapátok tervezéséért és gyártásáért a sztupinoi Aerosila cég a felelős. A hajtóművet több meglévő típuson is alkalmazni kívánják (érdekes megnézni, hogy egy hajtóműve majdnerm olyan erős, mint az An-12 négye). A szárnyak szintén ''alkalmazzák'' a Coanda-effektust (ld. An-72). A raktér hermetizált.
Egy időben - az 1990-es évek közepétől - volt szó róla, hogy a lengyel-cseh-szlovák-magyar (a Visegrádi Négyek) légierők rendelnek 4-5 db-ot és közösen bérlik, használják, de egyenlőre letettek róla (''Közös lónak túrós a háta'').
Pedig Magyarország légi szállító kapacitását növelni kell! (civilt és katonait egyaránt, utóbbit főleg)
Az ukrán légierő, ill. más volt SZU-tagországok összesen több, mint 200 db-ra adtak opciót (65 db ukrán, 164 db orosz, de az öreg szállítók cseréje miatt ez a szám elérheti az 1000-1200 db-ot is). Figyelembe véve teheremelési képességeit és ''felül-motorizáltságát'', ami - nyugodtan kijelenthetek - egyedülállónak nevezhető a volt szovjet szállítógép típusok közül, igen jelentős lesz/lehet a közeljövőben (tőlünk keletre minden bizonnyal!). Mindenesetre érdekes látvány lehetne ''srófra akasztva'' egy rep.bemutatón... Ezen kategória sokoldalúságát épp' a C-130 prezentálja (szállító, utántöltő, AWACS/légi harcálláspont, elektronikai felderítő, légköri kutató, tűzoltó, stb.).
(AERO Magazin 2003/5., 68-71. o.: ebben a cikkben olvasható, hogy milyen terhelésekkel vizsgálják az An-70-et is, pl. sűrített levegővel különböző sebességre gyorsított fagyasztott-kiolvadt csirkéket lövöldöznek a gép szélvédőire, felületeire, belépő éleire, hajtómű lapátjaira, imitálva a levegőben madárral való ütközést...)
(Haditechnika 2001/3., 41-44. o.)
(AERO Magazin 2003/6., 24-29. o.)
[link]
[link]
EADS = European Aeronautic Defence and Space Company
Airbus A400M
Állítom, minden idők leghosszabb ideig tervezett repülőgépe lesz!
Adatait nem írom le, mert még nem is létezik, még a makettje sem, csak a ''digitális'' változattal hülyítik a népet!
Az An-70 kategóriája, felvértezve minden földi jóval.
1991 óta 9 ország együttműködésében ''készülő'', főleg francia érdekeltségű (Airbus) ''összeurópai'' katonai teherszállító gép. Jelenleg ezekben a hónapokban (jan.-febr.-márc.) a hajtómű próbáit végzik. Az első gép valamikor 2010 körül fog felszállni, addig az európai haderőnek ki kell bírnia valahogy... Valahogy... (természetesen az amerikaiak szívesen besegítenek, pénzért - jogosan)
Az angolok és az olaszok megunták a herce-hurcát és inkább rendeltek / lízingelnek amerikai C-130H / J-ket és C-17-eket.
Mellesleg teljesen érthető módon. A németek is gondolkodtak az An-70 rendszerbe állításán, de letettek róla, egyenlőre.
A hajtómő próbáját egy C-130J-n végzik el, amolyan ''repülő fékpad''-ként használva. Ez mára bevett szokássá vált, az An-70 D-27-ét is így tesztelték az Il-76MF-en (is), illetve az A380 R-R Trent 900-át is egy A340-en.
''Az Airbus A400M földi szimulációs tesztjei során kiderült, hogy a nyolcágú légcsavarok nemcsak aerodinamikai, hanem vibrációs problémákat is okoznak. Ez nem egyszerűen magas zajszintet jelent, hanem annál fontosabbat, ugyanis ezek idő előtti anyagfáradáshoz is vezethetnek. Az angol Ultra Electronics cég ezért kifejlesztett egy aktív rezgéscsökkentő rendszert, amely 200 elektromechanikus munkahengerből és az ezeket vezérlő érzékelő rendszerből áll. A szárnyak belső borításán és a törzs első szekciójában felszerelésre kerülő akutátorok a légcsavarok vibrációjával azonos frekvenciájú, de ellentétes fázisú rezgést keltenek, így azok kioltják egymást.''
(Aranysas 2006. március, 5. o. - Lokátor)
Hhmmm... csak hogy ''egyszerű'' és ''olcsó'' (no és piacképes, ill. harcképes) legyen ez az Airbus-szerkezet...
[link]
Az An-70 egyik berepülő pilótája, Vaszilij Tyeplov, érdekesen látta a jövőt 2003-ban:
''Véleményem szerint a meglévő típus <An-70 Gy.B.> felhasználásával és a külföldi partnerek tudásának egyesítésével egy új, tökéletes szállító repülőgépet építhetnénk közösen, amely egyaránt megfelelne a nyugati és a keleti országok légierői számára.'' - Szekeres Gábor (AERO Magazin 2003/6., 28. o.)
Szerintem ez egy igen felvilágosult nézet. Természetesen a franciák ellenezték a legjobban a konzorcium létrejöttét (An-77 lett volna a neve).
Ebben a kategóriában lehetne még írni egy gázturbinás, de sugárhajtású szállítóról is:
1978.
Antonov An-72 <-74> Coaler
Hossz: 28,00 m
Fesztáv: 31,89 m.
Hasznos teher: 7.500 kg <10.000 kg>
Maxi. felszállótömeg: 34.500 kg <36.500 kg>
Hajtóművek száma, típusa, tolóerő: 2 db Lotarjev D-36 seria 2A, 65 kN/db - az első korszerűnek nevezhető szovjet hajtóműtípus <2 db D-36 seria 3A 75 kN/db>
Összes tolóerő: 130 kN <150 kN>.
Legnagyobb sebesség: 700 km/h
Hatótáv (3,5 tonna terheléssel, ez az optimális): 3.800 km <4.000 km>.
Legyártott darabszám: közel 300 db.
Először 1977. dec. 22-én emelkedett a levegőbe. A gép a Coanda-effektust használja ki (Henri Coanda román rep.mérnök, 1910-ben vette észre a róla elnevezett aerodinakmikai hatást: az áramló közeg követi az áramlás tengelyével párhuzamos felület elhajlását, itt most a fékszárnyét => nő a felhajtó erő, rövidebb fel- és leszállási úthossz; a neve érdekes, Conda-ként és Coanda-ként is rátalál a ''googli'')
A Dakar-rally-k rendszeres szállítógép típusa.
(AERO Magazin 2002/9., 10-14. o.)
[link]
''Az amerikai Boeing együttműködést kezdeményezett az ukrán Antonov repülőgépgyárral az An-72-es esetleges megvásárlásáról. Az US Army FCA (Future Cargo Aircraft) és a légierő LCA (Light Cargo Aircraft) programja számára egyetlen típus kiválasztása lenne az ideális. A pályázók között található az Aéenia/Lockheed Martin C-27J Spartan és a spanyol CASA C-295, amelyek légcsavaros konstrukciók. Az An-72 annak idején éppen a Boeing által kifejlesztett YC-14 mintájára készült a szárny feletti hajtóművekkel, ez a Coanda-effektusnak köszönhetően elképesztően rövid starthosszt eredményez. Az amerikai szakértők már Kijevbe utaztak az An-72 típus tesztelése miatt. Ha megegyezés születne, akkor amerikai hajtóművekkel és fedélzeti elektronikával gyártanák a típust. Meg kell jegyezni, hogy az An-72 és a hasonló An-74 kiváló STOL tulajdonságai ellenére nem terjedt el nagy számban, főként azért, mert komoly üzemeltetési problémákat jelentenek a szárnyban keletkező repedések, amelyet a hajtómű forró gázai okoznak. Az amerikai érdeklődés egyenlőre csak tájékozódó jellegű, mivel a pályázati kiírás követelményrendszere még nem ismert.''
(Aranysas 2006. március, 5. o. - Lokátor)
[link]
De azért gázturbinák esetében illik megemlíteni Jendrassik Gyulát is!
----------------------------
No és a ''nagyvasak'':
1964.
USA
Lockheed C-141B Starlifter
Hasznos teher: 41.222 kg
Max. felszálló tömeg: 155.582 kg
Hajtóművek száma, típusa, tolóerő: 4 db Pratt & Whitney TF33-P-7, 94 kN/db
Összes tolóerő: 376 kN
Max. sebesség: 885 km/h
Hatótáv: 10.279 km
Legyártott példányszám: kevesebb, mint 200 db.
Ma már igen kevés áll szolgálatban, az is inkább csak SOLL bevetésekre (Special Operations Low Level) [link].
[link]
[link]
12 lapnyi fénykép.
1973.
Szovjetunió
Iljusin Il-76T/M <TD/MD> Candid
Hossz: 46,59 m
Fesztáv: 50,50 m
Hasznos teher: 40 tonna <52 tonna>
Max. felszállótömeg:170.000 kg <200.000 kg>
Hajtóművek száma, típusa, tolóerő: 4 db Szolovjev D-30, 117,7 kN/db <4 db Perm PS-90A2 156,9 kN/db>
Összes tolóerő: 470,8 kN <627,6 kN>
[link]
(az új hajtómű természetesen nagyobb átmérőjű és tömegű, mint a D-30)
Legnagyobb sebesség: 858 km/h
Hatótáv: 5000 km, 6700 km beépített póttartályokkal.
Legyártott darabszám: közel 1000 db.
Első példánya 1971. március 25-én szállt fel Moszkva-Hodinka repteréről, sorozatgyártása 1973-tól. Az An-12, An-22 leváltására tervezték. A típust a mai Üzbegisztán fővárosában, Taskentben levő gyár gyártotta, a SZU felbomlása után leálltak a gyártással. Üresen 700 m-en fel-, 400 m-en leszáll-megáll! 1998-ban ukrán-orosz államközi szerződés született az MF ([link]) gyártásának pénzügyi hátteréről, de azóta sincs semmi az ügyben (1 db épült belőle, 1995-től szerepel a Párizs-Le Bourget repülő-világkiállítás- és szakvásárokon).
1975-ig a FAI (Fédération Aéronautique Internationale) által is elismert 25 terhelési-emelkedési rekordot állított fel 4 repülés alatt. 1975. július 4-én hármat is egyszerre (teheremelés): 60, 65, majd 70 tonnát emelt fel 11.875 m magasba, 856,7 km/h sebességgel repülve.
[link] --- a FAI hivatalos honlapja
Exportálták is, Irak és Irán is vett belőlük. Gyakran morbid helyzet állt elő azzal, hogy az Irak-Irán konfliktus idején (1980-1988) azonos franciaországi reptereken (Párizs-Orly) egyazon időben rakodták a két ország tehergépeit francia hadianyaggal.
De ilyen Budapesten is előfordult: Ferihegy egyik sarkában az Iraqi Airways, a másik sarkában az Iran Air Candid-jait pakolták VSZ cuccokkal...
A gép érdekessége, hogy 12 db magyar lajstromjelzésű Il-76TD repül(t) 1996 óta a CARGO Atlant-Hungary Airlines ''zászlaja alatt''! (hivatalos honlapjuk csak 2*2 db-ot ír)
(AERO Magazin 2001/4., 10-14. o.)
(Haditechnika 1999/2., 50-55. o.)
<egy szovjet gépet személyesen, élőben is láttam leszállni Debrecenben 1989-ben>
1994.
USA
Boeing C-17A Globemaster III., ill. ''Big Mac''
Hossz: 53 m
Fesztáv: 51 m
Hasznos teher: aktív harctéri helyszínre szállítás esetén 54.000 kg, egyéb esetben 68.000 kg.
Max. teheremelő képesség: 76.000 kg (egy M1A1 Abrams-t gond nélkül elvihet).
Max. felszálló tömeg: 265.000 kg.
Felszállási úthossz: 1000 m alatti 36 t teher alatt, 2300 m max. terhelés esetén.
Hajtóművek száma, típusa, tolóerő: 4 db Pratt & Whitney F117-PW-100, 189,1 kN/db [link]
Összes tolóerő: 756,4 kN.
Max. sebesség: 917 km/h
Hatótáv: 8.704 km
Legyártott darabszám: eddig közel 100 db.
Az USA a vietnami tapasztalatok révén az 1970-es években kiírt egy C-X nevű programot, amely egy új generációs nehézszállító gép megtervezését és megépítését tűzte ki célul: akár tüzérségi ellentevékenységek közepette is képesnek kell lennie az autonóm működésre.
Az elemzés 1981-ben indult, a McDonnel-Douglas-t bízták meg vele (a Boeing később megvette a céget). Az első példány építése 1987 novemberében kezdődött, az összeszerelés 1988 augusztusában indult, befejezve 1990 decemberében lett. Első felszállása 1991. szeptember 15., Long Beach (CA). Már a tesztelési fázisban 22 emelkedési rekordot állított fel tömegkategóriájában! A reptesztek 1994 decemberében értek véget, röviddel ez után szolgálatba is állt (első alakulat: 437. AW - Airlift Wing). A földi tesztekre kiállított példányoknak 90.000 órás élettartamot kellett kibírniuk!!! (a gépben kicsit sok tartalék rejlik, nem tervezik váltását a közeljövőben) => piszkos drága, 175 millió US dollár/db (2001-es ár)! Üres tömegének csökkentésére igen nagy hangsúlyt fektetnek. Jelentős az alu, titán és kompozit anyagok felhasználása: az eredeti tömeg közel felét sikerült lefaragni!
A gép egy 30 méteres gurulóúton meg képes fordulni => fordulási sugara 15 m (mint egy nyerges vontatónak)! Gázsugárirány-fordítóinak (más nevén ''sugárfék'') köszönhetően (ami nem újkeletű!) akár ''Y-ozni'' is tud, ekkor megfordulni még ennél is kisebb helyen képes! Mindezt tudnia kell 50 %-os emelkedőn is (azaz 1 m-en 0,50 m-t emelkedő terepen)!
Az első ''fly-by-wire'' vezérlésű katonai szállítógép, természetesen meg4szerezett biztonsággal, a teljes gép hermetizált, 2400 m-nek megfelelő nyomással.
Első nemzetközi szereplése 2000-ben Farnborough-ban volt (Anglia).
A Boeing próbál el-eladogatni belőle civil kargócégeknek is, de nem nagyon kelendő ára miatt (pedig lebutított verzióval próbálkoznak).
(AERO Magazin 2001/8., 24-28. o.)
[link]
[link]
[link]
1965.
Lockheed C-5M Galaxy
Hossz: 75,49 m
Fesztáv: 67,38 m
Hasznos teher: 132.000 kg
Max. felszálló tömeg: 381.024 kg
Hajtóművek száma, típusa, tolóerő: 4 db GE CF6-50, 281,9 kN/db
Összes tolóerő: 1.127,6 kN
Max. sebesség: 917 km/h
Hatótáv: 6.033 km
Legyártott darabszám: 126 db.
[link]
[link]
[link]
1987.
Szovjetunió
Antonov An-124-100(VS) Ruszlan (NATO-kódneve: Condor)
Hossz: 69,1 m.
Fesztáv: 73,3 m.
Hasznos teher: 360 ejtőernyős, vagy 150.000 kg.
Max. felszálló tömeg: 392.000 kg.
Hajtómű száma, típusa, tolóerő: 4 db Ivcsenko Progressz (volt Lotarjev ZMKB) D-18T seria 3, 230 kN/db.
Összes tolóerő: 920 kN.
Max. sebesség: 850 km/h.
Hatótáv: 4.500 km (max. terheléssel)
Legyártott darabszám: kb. 80 db
1982. dec. 26-án szállt fel először a protopld., a C-5-öt másolták le, persze nagyobban, dicsőítve a ''szocialista gazdaság nagyságát'' a ''gaz imperialista kapitalistákkal'' szemben... Két gyárban gyártják: Ukrajnának Kijevben (eddig 19 db), az oroszoknak Uljanovszkban (1995-ig 54 db). Gyártása korszerűnek nevezhető, sok kompozit anyagot használtak/-nak fel építésekor. A -100-as verzió szerkezetének és hajtóműveinek élettartama 12.000 órára lett feltornászva, a 2000. db óta gyártottaké már 24.000 (C-17-é 90.000 óra). Még ma is gyártják igen kis ütemben.
Egyelőre csak a pilótafülke és egy kiegészítő utastér hermetizált, a tehertér csak 1/4 atm.-val. Ez nem annyira baj, hisz a dehermetizálódás végzetes lehet egy 6-10 km magasan repülő gép esetében, ami az oroszoknál éppen előfordulhatna nem megfelelő karbantartási körülmények miatt. Viszont élőlények nem lehetnek a tehertérben 4.000 m feletti repülés esetén!
Számos világrekordot állítottak fel velük a szovjetek 1985-1987 között, amiket majd a ''Mrija'' dönt meg. Pl. 171,2 tonna teherrel 10.750 km-re emelkedés és zárt pályán több, mint 20.000 km hatótávolságú repülés...
A legyártott gépek az ukrán Antonov Design Bureau és az orosz Volga-Dnyepr Airlines tulajdonában vannak.
Többségét főleg svájci és angol kargócégek bérlik! Talán a 2001-es Dakar-rally-n mutatkozott be ott először. Azóta minden Dakar-on ott vannak. Egy gépbe kb. 60 db személygépkocsi fér. Ez a flotta szállította a Nimrod-okat is a nagyjavítási helyszínre.
A magyar kontingens járműveit is az ukrán Ruszlan-ok emelték át Irakba és vissza (asszem 3 db, de lehet 4 db volt).
(AERO Magazin 2003/1., 10-14. o.)
(Haditechnika 1998/4., 31-34. o.)
2001.
Antonov An-225 Mrija = Ábránd, de láttam már Álom-nak is fordítani (orosz szótárban felesleges keresni, ez bizony ukrán szó)
Hossz: 84 m
Fesztáv: 88,74 m
Max. teheremelő képesség: 250.000 kg (a törzsben, vagy azon kívül).
Megengedett maximális felszálló tömeg: 600.000 kg !!!
Hajtóművek száma, típusa, tolóerő: 6 db Ivcsenko Progressz (volt Lotarjev ZMKB) D-18T, 230 kN/db.
Összes tolóerő: 1.380 kN
Tömeg-tolóerő arány: 0,434
Utazósebesség: 750-850 km/h (terheléstől függően)
Hatótáv: 4500 km (200 tonna terhelés esetén)
Legyártott darabszám: jelenleg 1 db.
1988. dec. 21-én repült először, az orosz Buran űrsiklóval szállítására növelték meg a Ruszlan-t, 1989-ben elkezdtek építeni egy második An-225-t is. 1989-ben mutatkozott be Párizs-Le Bourge-on, hátán az űrsiklóval. A Buran-program befuccsolt, leálltak a 2. gyártásával, a megépült ''fűre lett állítva''. Az 1990-es évek közepétől egyre szaporodó és kielégítetlen teherszállítási megrendelések miatt az ukrán Antonov gyár 1999 körül újra elővette a gépet, látva a Ruszlan-ok leterheltségét és 2001 májusában - immár megerősített szerkezettel - megkapta az összes szükséges nemzetközi légügyi hatósági engedélyeket a bérbeadásra. 2001 körül elkezdték tovább építeni a másodikat is, várhatóan jövőre áll majd szolgálatba.
A gép púpjában 50 főt is szállíthat.
Fő profilja a ''különleges méretű szállítmányok'' szállítása (amiket már vasúton sem lehet): nagyméretű tartályok, hajók, mozdonyok, ipari termelőgépek, gépgyártósor-részegységek 1-2 darabban való szállítása, továbbá ipari / mezőgazdasági járművek (kombájn-traktor-dömper ''erdő''), olajfúró eszközök, űrhajózási-rakétatechnikai fődarabok egy darabban való szállítása A-ból B-be.
Kis korszerűsítéssel életképes típusnak mondható (erősebb és gazdaságosabb hajtóművek, légi utántölthetőség, stb.), korszerűnek nem, mert analóg műszerek vannak benne és mindegyikből 6 db (elvégre 6 hajtómű van)!
A mai anyagias, gyorsan helyet változtató ipartelepeinket figyelembe véve ez igen kecsegtető, impozáns dolog, hisz pl. egy székesfehérvári IBM-gyárat 2 nap alatt át lehet telepíteni velük a Föld másik pontjára!
Még 1 érdekessége ennek a behemótnak: nem ''kilebegtetve'' száll le, hanem rep.hordozós, ún. ''hárompontos'' leszállással, szép füstfelhőt termelve a gép alatt pályafogásnál. Ha nem így tenne, a hátsó főfutópároknak kellene viselniük a gép tömegét betonra érkezéskor... (bár még nem láttam őket leszállás közben, de feltehetően a C-5 és az An-124 is így száll le)
A füstfelhőt látva ''A kiállító teraszokon bámulók pedig egyemberként hördülnek fel a nem mindennapi látvány hatására'' - Sajtos Zoltán - Le Bourget, 2001.
Mindenesetre erős konkurense lehet majd az Airbus ''bálnája'', az A380 teherszállító változata, ha majd egyszer elkészül... Erősen deficit-gyanús az Airbus-repülő, az ún. ''fedezeti pontja'' 256 db körül lett meghatározva, most 159 db előrendelésnél járnak és 70 db opció...)
(AERO Magazin 2001/7., 12-13. o.)
(AERO Magazin 2003/6., 66-67. o., az Antonov teherszállító vállalatról és a 2. Mrija-ról)
(Haditechnika 1994/4., 14-15. o., MAKS)
[link]
Az utolsó három gép (C-5, An-123, An-225) a Me 323 rakodási módszerét követi, azaz a gép orra kinyitható, és lehet ott is pakolni.
Bár a német elgondolást kissé tovább korszerűsítve a gépek ''letérdelnek'' és az orraik nem kétoldalra, hanem egyben, felfelé nyílnak.
Airbus A380
[link]
Eme gép jó példája annak, hogy elértük technológiai korlátunkat, mint 100 évvel ez előtt a Titanic-kal. Ennél nagyobb gépeket nem nagyon érdemes építeni (noha a Titanic-nál épültek/-nek még nagyobb hajók), de le sem lehet gyártani normálisan, nagy sorozatban (ld. A380 szárnyait, a gép talán legproblémásabb szerkezeti részei - és egyben a leglényegesebb is). Mindazonáltal igen sok technológiai újítás van a gépben!
Katonai szállítógépként való alkalmazása elég erős lenne, mivel alsó szárnyas konstrukció, ami ''intenzív'' manőverezésre nem alkalmas ilyen össztömeg mellett.
Mégpedig azért nem, mert ha bedől a gép, a két szárnyfél jelentős részéről kapásból lecsúszik a légáramlás, és még a törzs sem képes elegendőt termelni az oldalirányú süllyedésből, a törzs fölött nincs semmi, ami felfogná azt (természetesen ívelő lapokkal lehet és kell is javítani)! =>
Katonai szállításra, ahol fontos a manőverező képesség is (nem csak a vonalban repülés), csak és kizárólag a felső(váll)szárnyas konstrukciók jöhetnek számításba, mint a fentebb felsorolt jópár példány bizonyítja mindezt (nem elhanyagolható szempont, hogy a felső szárnyas gépek hajtóműveinek magasabb elhelyezése miatt kisebb azok sérülésének esélye, mint alsószárnyas társaiknál - hadműveleti területen gyakori a nem előkészített területen való működtetés). Természetesen ''kantnira'' azért nem érdemes vágni egyiket sem...
(pl. a FedEx és a UPS 10 db A380-800F-et rendelt)
Hajtóművei:
utasszállító változat: 4 db GE-PW GP7200 311 kN/db = 1.244 kN
teherszállító változat: 4 db GE-PW GP7200 363 kN/db = 1.456 kN
A másik konkurens hajtómű: 4 db Rolls-Royce Trent 900: 413 kN/db körül fog tolni => 4 db összesen: 1.652 kN
[link]
(AERO Magazin 2004/6., 14-15. o.)
A motor érdekessége, hogy relative kevesebbet fogyaszt és halkabb, mint elődei és erősebb.
Szóval ilyen szemmel nézve a Ruszlan-on és a Mrija-n levő D-18T igencsak hurka teljesítményű...(230 kN) illetve lehetne még mit tuningolni rajta.
Azért a konzorciumot is érdemes figyelni:
''MTU of Germany, Snecma Moteurs of France and Techspace Aero of Belgium are revenue-sharing participants in the GP7200 engine program.''
[link]
Külön szót érdemelnek az amerikai Guppy-k (már nem repülnek), és a francia A300-600ST Beluga ([link]; [link]), amelyik az Airbus gépek törzs-szekcióit szállítja légi úton (pl. Hamburgból) Toulouse-ba, az Airbus végszerelő csarnokaiba, a cég központi repülőterére. 2003-ban 5 db volt belőle. (AERO Magazin 2003/12., 10-11. o.)
Illetve a Boeing ''Jolly Joker''-e, a B 747 Jumbo szállító változatának elképzelései (jelenleg a 747-400F a legkorszerűbb szállítógépük, többféle ''felszereltséggel'', ''F'', mint Freighter).
A civil szállítógépek az utasszállító gépek átalakított, ülések nélküli változatai.
Minden mai, katonai / civil szállítógép padlóján szállítószalagok / görgők segítik a ki- és berakodást.
A katonai gépekben pluszban még a belső tehermozgatást különféle 1, vagy 2 db 2-5-12 tonna teherbírású daruk segítik, az áruk ''nyűgözése'' (rögzítése) a padozatban és a mennyezeten elhelyezett nyűgöző-potokon történik.
-----
Végezetül - BEFEJEZÉS gyanánt - visszatérve az első rész (2775. hsz.) elején közölt idézethez:
Az, hogy nincs - és akkor sem volt - szükség légi szállításra, az egyszerűen badarság. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a C-130 Hercules és a C-5 Galaxy sokadik újjá születése és a ''Gigant-ok'' reneszánsza ukrán/orosz köntösben (Ruszlan, Mrija)!
No és maga az a tény, hogy az egyes külföldi - nyugati - körök által magasztalt és szervezési fázisban tartó ''összeurópai haderő'' mozdulni sem képes az amerikai és az ukrán/orosz szállítógépek nélkül (de azért verik magukat - konkrétan a franciákra és az ENSZ-re gondolok).
No meg természetesen említést érdemelnek a teherszállító helikopterek is:
Mi-8 Hip ([link]), UH-60 Black Hawk ([link]), Mi-10 Harke ([link]), CH-54 Skycrane ([link]), CH-3 Jolly Green Giant ([link]), CH-53 Sea Stallion ([link]), CH-53E Super Stallion ([link]), ill. MH-53E Sea Dragon([link]), és
a leg-leg-leg-leg-legnagyobb: a Mi-26 Halo([link]).
No és a mai konvertiplán: V-22 Osprey ([link]).
Lehetett volna még jó sok szállítógépet belerakni, de az már egész biztosan kivívná a közfelháborodást... (így is)
Eme ''tanulmányt'' befejezvén minden tiszteletem azoké, akik képesek nagy terjedelmű, jól összefogott, értelmes könyveket megírni, mert nem kis meló, az már egyszer biztos!
Felhasznált irodalom:
1.: World Air Power Journal - Vol. 06-09: Variant Briefing: C-130 Part1-3.
Repülőgép enciklopédia (Látvány és technika, Gemini Budapest kiadó)
Bocs az ''igényesebb'' olvasok felé, de a Top Gun 15 évnyi számait nem volt időm átlapozni (elolvasni főleg), így maradt az AERO Magazin. Előbbi lap csak katonai jellegű, utóbbi nem csak, így kisebb cikkei miatt gyorsabb volt a keresés.
<END OFF-FILE>
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
válasz Gyantusz #2777 üzenetére
Jaj, elnézést kerék mindenkitől:
Az An-72-nél említett név pontosan:
Jendrassik György
A gázturbina egyik úttörője, mint a cikk címe is írja, Zsélyi Aladárral és Fonó Alberttel egyetemben (utóbbi tüzérségi lövedékek póthajtását próbálta ezzel).
Jendrassik nevéhez fűződik a CS 1 nevű gázturbina, ami már 1940-ben a próbapadon járt (a németek elől ügyesen titkolták)!
Természetesen a II. vh. után már nem itthon tevékenykedett, mert nem hagyták... Kiment Angliába 1947. május 4-én, és Londonban halt meg 1954. február 8-án.
Bővebben:
AERO Magazin 2003/5., 57-59. o. - A gázturbina úttörője
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
Új hozzászólás Aktív témák
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Casco és kötelező gépjármű felelősségbiztosítás
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Politika
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- A soknál is több pénzzel gyorsítaná fel a hazai chipszektort Kína
- Villanyszerelés
- Okos Otthon / Smart Home
- Dobhatja a Google az Exynost és a Samsungot
- Óvodások homokozója
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest