Nem kockák lesznek a gyerekeink, hanem gondolkozó emberek (x)

Nem mindegy, hogy hogyan telik a gyerekek képernyő előtt töltött ideje. Az Algorithmics képzésein már 6 éveseket is tanítanak algoritmikus gondolkodásra és programozásra.

Alig több mint fél éve indultak el Magyarországon az Algorithmics International School of Programming tanfolyamai, melynek keretében már 6 éves kortól tanítanak gyermekeket algoritmikus gondolkozásra és programozásra szakképzett pedagógusok. A projektről, melynek keretében már több mint 200 gyermeknek volt szerencséje megismerni az innovatív, gamifikációs elemekkel teli módszertant, Dén Mátyás Andrást, az Algorithmics Kertváros - Zugló franchise vezetőjét kérdeztük.

Hogyan jött az ötlet, hogy gyerekeket programozásra kell oktatni?

Maga az ötlet onnan jött, hogy van három gyermekem, akik közül a középső, Matyi, már egy ideje komolyan érdeklődik a képernyőkön elvégezhető feladatok iránt. Azon gondolkoztam, hogy adhatnánk értelmet a képernyő előtt eltöltött időnek, és – habár eddig is főleg okos játékokkal játszott – szerettem volna egy pár fokkal feljebb kapcsolni ezt a lehetőséget.

Ha jól tudom, akkor a digitális világ amúgy sem ismeretlen a számodra, de csinálni és tanítani nem ugyanaz. Hogyan oldottad meg ezt?

Én az akkor még újmédiának hívott internetes világban kezdtem a pályafutásomat, majd 20 évig digitális produkciós céget vezettem, komoly hazai és nemzetközi ügyféltáborral, jelenleg egy software-as-a-service cégnek vagyok a tulajdonosa-projektvezetője. Mindezeknél fogva nem túlzok, ha azt mondom, hogy az eddigi munkatapasztalatom nagy része azzal telt, hogy a táskatelefonoktól az 5G-ig végig követtem a mobil és az internet konvergálását mind hardver, mint szoftver oldalról. 2013-tól a második, mérnök tanári diplomámat követően öt évet tanítottam egykori alma materemben, a XIV. kerületi Szent István Gimnáziumban, imádok tanítani. Szerencsém van, hogy megtehetem azt, hogy magam válogatom ki azokat a tanárokat, akik egyrészt hasonló értékrenddel állnak a feladatokhoz és a gyerekekhez és meg is tudom őket rendesen fizetni.

Több sikeres, nemzetközi cégvezető hiszi, hogy a gyermekeknek nincs szüksége érintőképernyőre, telefonra 14 éves koruk előtt. Ez hogyan egyeztethető össze ezekkel a tanfolyamokkal?

Sokat hallom magam is, hogy a gyerek ne üljön a számítógép előtt, hanem menjen ki és játsszon az udvarban. Ez amúgy rendben is van, de digitális nomádnak nevelni a gyereket szerintem nagy hiba. A tanítás folyamata nem áll másból az általános iskolában, a gimnáziumban, és a felsőoktatásban sem, mint hogy a világot egyre inkább kisebb elemeire bontjuk, ok-okozatokat keresünk és párhuzamosan megpróbáljuk összefüggéseiben látni a dolgokat és szükség szerint újrarendezni az ismereteinket. Én azt szeretném látni a saját gyerekeim kapcsán is, hogy a digitális, képernyőkön megjelenő tartalmakat – legyen az egy cikk, egy kép, egy animáció, vagy egy film – pontosan felismerik, hogy azok hogyan, milyen elemekből állnak, hogyan készülnek és abból mi a valóság, mi nem. Ehhez pedig szükségszerű az, hogy a gyerekeket ezen a fronton kiemelten képezzük.


[+]

Azt is megtanítjátok a gyerekeknek, hogy mi az a fake news?

Persze. Megtanítjuk őket többek között gyorsírni is a billentyűzeten, emailezni, arra, hogy mire figyeljenek a jelszóválasztásnál, hogyan ismerjék fel a phisinget, mi az a bullying, illetve hogyan tájékozódjanak a sok digitális impulzus között. Ez az úgynevezett digital literacy kurzus egy része, a későbbiekben pedig a játékos scratch programozástól kezdve a grafikai és webszerkesztési alapokon keresztül a pythonig, korosztálytól függően több tanfolyamunk is van.

Miért nem csináltátok meg magatok ezt az iskolát, miért kellett franchise-ként indulni?

Megmondom őszintén, hogy nagyon szívesen csináltunk volna saját tananyagot, de gyanítom, hogy - mivel meglehetősen gyorsan változik az informatika világa -, mire készen lennék egy ilyen fejlesztéssel, a felét írhatnánk már újra. Az Algorithmics International School of Programming tanfolyamai több mint 55 országban vannak jelen és a tananyag fejlesztői több mint 300.000 letanított gyerek tapasztalatát tudják integrálni a tananyagokba, melyek interaktív, html5 platformon állnak rendelkezésre a gyermekeknek, akik – hasonlóan a közösségi oldalakhoz – akár otthon is beléphetnek a felületre és ezen keresztül oldják meg a játékos feladatokat.

Milyen eredmények vannak az első félév után?

Elsősorban sok-sok okos és tehetséges gyermek. Elképesztő látni, ahogy egy 7 évesnek egy bemutató órán megmutatod azt, hogy hogyan kell algoritmusokba rendezni parancsokat és azokkal megoldani egy-egy játékot és 60 perc után úgy rakják egymás után a parancsokat, mintha egész életükben ezt csinálták volna. Fontos ugyanakkor, hogy ezt a gyerekek tényleg ne száraz feladatként éljék meg, hanem pont a játékos-jelleget kihasználva észre se vegyék azt, hogy tanulnak. Most májusban már nincs olyan nap, amikor ne lenne legalább két tanfolyamunk, most júniusban végeznek az első, tavaly novemberben indult csoportjaink és lesznek táboraink is, melyekre nagy izgalommal várjuk az érdeklődő gyerekeket. Kint leszünk az idei PlayIT Show-n is, reméljük, hogy sok gyermek és szülő bizalmát el tudjuk nyerni a következő tanévre is.

Hol vannak helyileg a tanfolyamok?

Mi egyelőre Budapesten, a XIV. és XVI. kerületben indultunk, elméletileg van online tanfolyam lehetősége is, de mi egyelőre az első évben a személyes oktatást preferáltuk, így sokkal közvetlenebb visszajelzéseket tudtunk kapni a gyerekektől és a szülőktől egyaránt. Az egyes hiányzásokat online szoktuk pótolni, szeptembertől pedig országosan elindítjuk az online tanfolyamokat is az iskola saját, erre létrehozott felületén.