Bár a fogyasztói magatartás arra ösztönöz, ha valami elromlik, inkább vegyünk újat, talán mégsem ez a legjobb hozzáállás. Különösen nem, ha egy olyan értékes tárgyról van szó, mint az iPhone. Pláne, hogy az Apple okostelefonjai még évekkel a megvásárlásuk után is komoly értéket jelentenek. (Azaz viszonylag magas áron adhatók el.) Ezt is figyelembe véve talán még egyértelműbb, miért kardinális kérdés, hogy hol tudod megjavíttatni az iPhone-od, ha az elromlik.
Egy felmérés szerint az Apple készülékei a legértéktartóbbak a piacon. Egy 1 éves iPhone körülbelül 43%-ot veszít újkori értékéből, 2 év alatt pedig 61%-ot. A második a sorban a Samsung, amelynek készülékei átlagosan 64%-ot veszítenek értékükből az első 12 hónapban és 76%-ot 24 hónap alatt. A Google és OnePlus mobilok évi 64%-os és 67%-os, a Huawei-ek és OnePlusok pedig 74%-os értékcsökkenést mutatnak az első évben.
Azonban számos kérdés vár, amikor szervizt választunk. Tudjuk nélkülözni az iPhone-t akár napokig, vagy azonnal kell? Gyári alkatrészt akarunk vagy az ehhez hasonló minőségű OEM is megfelel? Vállal-e garanciát a szerviz a saját javítására? Magyarországon több lehetőséged is van. A továbbiakban segítünk neked, hogy a legjobb döntést hozhasd, amikor iPhone-szervizt keresel.
Garanciális és garancián túli iPhone-javítás
Mindenekelőtt az a kérdés, hogy érvényes-e a garancia az iPhone-odra vagy sem? Ha igen: kézenfekvő lehet a megoldás, hogy egy hivatalos Apple-szervizbe látogass. Ha nem, sajnos nincs meg ez a lehetőséged. De az sem biztos, hogy érvényes Apple-garanciával a hivatalos Apple-szervizek a legjobb döntés, amikor az iPhone-od javításra szorul.
Hogy miért?
Az iPhone-garancia érvényessége két dologtól függ:
- Benne vagyunk-e még a vásárláskor adott jótállási időben?
- Garanciális hibának minősül-e az általunk tapasztalt hibajel?
Hogy válaszoljunk az első kérdésre, érdemes egy kicsit elmerülnünk a 2021-től érvényben lévő tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályaiban.
Korábban a kötelezően vállalandó jótállás 1+1 év volt. Ez 2021-től (az eladási ártól függően) a következőképpen módosul:
- 10 000-100 000 forintig: 1 év
- 100 001-250 000 forintig: 2 év
- 250 000 forint felett: 3 év.
Ha tehát 2021. január 1. után vásároltad az iPhone-od, a fentiek alapján tudod érvényesíteni a jótállást. Ha viszont 2021 előtt vetted az iPhone-t, a képlet más.
Ebben az esetben ugyanis az Apple 1 éves gyártói garanciát vállal a készülékre, ez azonban a korábban hatályos jogszabályok szerint is 2 évre (1+1) módosul itthon. (Ezt azért fontos külön kiemelni, mert a készülékeden is meg tudod nézni, meddig érvényes a garancia, és ott csak az 1 éves gyártói jótállást látod majd.) Az iPhone-ra érvényes Apple-jótállásod állapotát itt tudod ellenőrizni.
A második kérdésre már nem ennyire egyszerű a válasz. Az Apple – és a legtöbb gyártó – ugyanis különbséget tesz garanciális és nem garanciális hibák között. Ráadásul néhány feltétel összetettebb is.
Garanciális iPhone-meghibásodások
Minden önhibán kívül történő hardveres meghibásodás javítható garanciálisan. Ilyen lehet például a kamera, a szenzorok vagy gombok (nem saját hibából történő) meghibásodása. Ide tartoznak továbbá az olyan szoftverhibák is, amelyek nem oldódnak meg egy frissítéssel vagy a problémás szoftver újratelepítésével.
Nem garanciális iPhone-meghibásodások
Itt alapvetően három csoportot különböztetünk meg:
- Beázás,
- helytelen használat,
- fizikai kár.
A beázott iPhone-t az Apple nem javítja garanciában. (Még akkor sem, ha a készülék papíron „vízálló”.) Ha érdekel, mi a teendő, ha merülés miatt megy tönkre a telefonod, ezt a cikket javasoljuk elolvasásra. Helytelen használatból adódó meghibásodás alatt értjük a por, homok vagy egyéb porállagú anyagok okozta károkat. A gyártó ezekre sem vállal garanciát, ahogyan a fizikai károk sem minősülnek garanciális hibának. Tehát a leejtésből, ütésből és más fizikai sérülésből adódó hibajelekre sem érvényes az Apple jótállása. Tipikus példa erre az iPhone-kijelző törése. Ezektől függ tehát, hogy igényelhetsz-e garanciális iPhone-javítást vagy sem.
Miben különbözik egymástól a garancián túli (független) és a garanciális (hivatalos) Apple-szerviz?
Magyarországon jelenleg négy helyre viheted a telefonod, ha hivatalos iPhone-szervizt keresel. Ezek az úgynevezett AASP (Apple Authorized Service Provider) szervizek. Jelesül:
- Almárium Pro
- CareCenter
- iCentre
- iStyle
Az ilyen szervizek irányelveit az Apple szabja meg. Tehát az általuk használt eszközök és módszertanok az Apple által elfogadottak. Az általuk beépített alkatrészek gyáriak. Ha itt javíttatod az iPhone-od, a hivatalos gyári garancia továbbra is érvényben marad a javítás után is.
Hátrány viszont, hogy a javításhoz szükséges alkatrészek nagy része nincs raktáron az adott szervizekben, így a javítási idő jellemzően 3-4 nap, de akár 1-2 hetes procedúra is lehet. És mivel semmi sem kötelezi a szervizeket, hogy cserekészüléket biztosítsanak, ez különösen kényelmetlen helyzetet szülhet. Ha tehát nem tudod napokig nélkülözni a telefonod, még akkor sem biztos, hogy AASP szervizbe érdemes vinned a készüléked, ha még él rá a gyártói garancia.
Fontos tudni azt is, hogy a magyar jogszabályok szerint a jótállásnak a legtöbb esetben újra kell indulnia garanciális javítást követően. Ez a hivatalos viszonteladóktól vásárólt készülékek esetében automatikusan meg is valósul, a szolgáltatótól vásárolt készülék esetében viszont ezt a szolgáltatótól kell kérnünk. (Ehhez mindenképpen őrizd meg a készülék cseréjéről készült munkalapot.) Előfordulhat azonban, hogy a szerviz a javításra csak alkatrész-garanciát vállal, ami 90 napos jótállást jelent. (Ha a készülék gyári garanciája 90 napnál tovább él, természetesen az marad érvényben.)
Mit kell tudnod a garancián túli Apple-szervizekről?
Ha a jótállás érvényét veszti, mindenképpen meg kell fizetni a javítás költségeit. És bár gyári alkatrészt hivatalosan egyetlen garancián túli szerviz sem tud biztosítani, úgynevezett OEM (Original Equipment Manufacturer) alkatrészeket igen. Ezek pedig minőségben roppant közel állnak a gyári alkatrészekhez.
Előfordulhat továbbá, hogy egy bontott készülékből építenek át egy gyári alkatrészt a készülékedbe. Ez azonban nem új alkatrész. Igazán nagyot akkor nyerhetsz ezekkel, ha a szerviz garanciát vállal a saját javítására, így ha véletlenül az alkatrész mégsem lenne jó, díjmentesen kicserélik neked. (Ennek mindenképp járj utána, mielőtt kiválasztod a szervizt, ahová az iPhone-t viszed.)
Abszolút előny a garancián túli szervizeknél, hogy a legtöbb javítást helyben és azonnal végzik. (A nevesebb szervizek raktárkészlete garancia arra, hogy ezt magas ügyfélszám mellett is biztosítsák.) Így nem kell napokig a telefonod nélkül élned. Sőt, a nevesebb garancián túli szervizek cserekészüléket is biztosítanak, ha a meghibásodás jellege miatt mégis napokra bent kéne hagynod náluk az iPhone-od.
És van még egy lehetőség, amellyel gyakorlatilag vegyítheted a független és a hivatalos Apple-szervizek előnyeit, csökkentve a tapasztalt hátrányokat.
Új iPhone-javítási lehetőség: független javítócégek (IRP)
Ha a meghibásodott iPhone-odat lehetőleg azonnal, de az Apple-től származó alkatrészekkel, Apple-oktatáson végzett szakemberekkel akarod megjavíttatni, arra is van lehetőséged. Az Independent Repair Provider Program (IRP) Európában már működik, hazánkba azonban csak idén érkezett meg. Magyarországon elsőként a Smart Clinicnél vehető igénybe.
A program részvételi követelményei komoly szűrőt jelentenek. Az Apple így próbálja garantálni, hogy a résztvevők valóban minőségi, megbízható, az Apple-től megszokott minőségű szolgáltatást nyújtják. Így csak olyan szervizek jelentkezhetnek, akik:
- hivatalosan is vállalkozásként működnek, és ezt céges dokumentumokkal tudják igazolni
- ügyfelek által meglátogatható üzlethelyiségük van;
- részt vesznek az Apple képzésén, követik a megadott javítási útmutatókat, a javításhoz pedig az Apple által biztosított szerszámokat használják;
- a javításokat technikusi végzettséggel rendelkező szakemberek végzik.
Összegzésként készítettünk egy táblázatot arról, mire számíts a fentiekben leírt három iPhone-szervizben.
Különféle típusú szervizeket összehasonlítása | |||
---|---|---|---|
(A táblázat nagyítható) | Hivatalos szervizek (AASP) | Apple által elismert független szervizek (IRP) |
Apple által nem elismert független szervizek |
Javítási idő | Minimum 3-4 nap | Akár azonnal | Akár azonnal |
Garanciavállalás a javításra | Van | Van | Szerviztől függ |
Alkatrészek minősége | Gyári | Gyári | Utángyártott vagy bontott készülékekből származó (használt) gyári. |
Cserekészülék | Nem jár | Szerviztől függ | Szerviztől függ |
Ha tehát nem vagy hajlandó még csak egy apró esélyt sem adni annak, hogy a választott szervizben az Apple-minőség alatt teljesítsenek, de nem is akarsz napokat, heteket várni a készülékedre, az IRP a tökéletes megoldás.
Az Apple előírja továbbá, hogy az IRP program résztvevői nem hivatalos Apple-szervizek. És bár az Apple által jóváhagyott eszközökkel, szakemberekkel és gyári alkatrészekkel dolgoznak, nem kommunikálhatják, hogy a gyári garancia megmarad a készüléken a javítás után. Fontos azonban, hogy a gyári garancia itt sem marad meg. (Bár a Smart Clinic garanciát vállal a javításaira, ennek feltételeiről itt olvashatsz bővebben.)
Felhívás: Az alábbi PR-cikket nem a Mobilarena.hu szerkesztősége írta, nem tükrözi a szerkesztőség véleményét!