Hova vigyem szervizbe az iPhone-om? (x)

Kellemetlen perceket okoz egy iPhone meghibásodása, de a legtöbb esetben a probléma orvosolható. Nem mindegy azonban, hova visszük a készüléket javításra.

Bár a fogyasztói magatartás arra ösztönöz, ha valami elromlik, inkább vegyünk újat, talán mégsem ez a legjobb hozzáállás. Különösen nem, ha egy olyan értékes tárgyról van szó, mint az iPhone. Pláne, hogy az Apple okostelefonjai még évekkel a megvásárlásuk után is komoly értéket jelentenek. (Azaz viszonylag magas áron adhatók el.) Ezt is figyelembe véve talán még egyértelműbb, miért kardinális kérdés, hogy hol tudod megjavíttatni az iPhone-od, ha az elromlik.

Tudtad?

Egy felmérés szerint az Apple készülékei a legértéktartóbbak a piacon. Egy 1 éves iPhone körülbelül 43%-ot veszít újkori értékéből, 2 év alatt pedig 61%-ot. A második a sorban a Samsung, amelynek készülékei átlagosan 64%-ot veszítenek értékükből az első 12 hónapban és 76%-ot 24 hónap alatt. A Google és OnePlus mobilok évi 64%-os és 67%-os, a Huawei-ek és OnePlusok pedig 74%-os értékcsökkenést mutatnak az első évben.

Azonban számos kérdés vár, amikor szervizt választunk. Tudjuk nélkülözni az iPhone-t akár napokig, vagy azonnal kell? Gyári alkatrészt akarunk vagy az ehhez hasonló minőségű OEM is megfelel? Vállal-e garanciát a szerviz a saját javítására? Magyarországon több lehetőséged is van. A továbbiakban segítünk neked, hogy a legjobb döntést hozhasd, amikor iPhone-szervizt keresel.

Garanciális és garancián túli iPhone-javítás

Mindenekelőtt az a kérdés, hogy érvényes-e a garancia az iPhone-odra vagy sem? Ha igen: kézenfekvő lehet a megoldás, hogy egy hivatalos Apple-szervizbe látogass. Ha nem, sajnos nincs meg ez a lehetőséged. De az sem biztos, hogy érvényes Apple-garanciával a hivatalos Apple-szervizek a legjobb döntés, amikor az iPhone-od javításra szorul.

Hogy miért?

Az iPhone-garancia érvényessége két dologtól függ:

  • Benne vagyunk-e még a vásárláskor adott jótállási időben?
  • Garanciális hibának minősül-e az általunk tapasztalt hibajel?

Hogy válaszoljunk az első kérdésre, érdemes egy kicsit elmerülnünk a 2021-től érvényben lévő tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályaiban.


[+]

Korábban a kötelezően vállalandó jótállás 1+1 év volt. Ez 2021-től (az eladási ártól függően) a következőképpen módosul:

  • 10 000-100 000 forintig: 1 év
  • 100 001-250 000 forintig: 2 év
  • 250 000 forint felett: 3 év.

Ha tehát 2021. január 1. után vásároltad az iPhone-od, a fentiek alapján tudod érvényesíteni a jótállást. Ha viszont 2021 előtt vetted az iPhone-t, a képlet más.

Ebben az esetben ugyanis az Apple 1 éves gyártói garanciát vállal a készülékre, ez azonban a korábban hatályos jogszabályok szerint is 2 évre (1+1) módosul itthon. (Ezt azért fontos külön kiemelni, mert a készülékeden is meg tudod nézni, meddig érvényes a garancia, és ott csak az 1 éves gyártói jótállást látod majd.) Az iPhone-ra érvényes Apple-jótállásod állapotát itt tudod ellenőrizni.

A második kérdésre már nem ennyire egyszerű a válasz. Az Apple – és a legtöbb gyártó – ugyanis különbséget tesz garanciális és nem garanciális hibák között. Ráadásul néhány feltétel összetettebb is.

Garanciális iPhone-meghibásodások

Minden önhibán kívül történő hardveres meghibásodás javítható garanciálisan. Ilyen lehet például a kamera, a szenzorok vagy gombok (nem saját hibából történő) meghibásodása. Ide tartoznak továbbá az olyan szoftverhibák is, amelyek nem oldódnak meg egy frissítéssel vagy a problémás szoftver újratelepítésével.

Nem garanciális iPhone-meghibásodások

Itt alapvetően három csoportot különböztetünk meg:

  • Beázás,
  • helytelen használat,
  • fizikai kár.

A beázott iPhone-t az Apple nem javítja garanciában. (Még akkor sem, ha a készülék papíron „vízálló”.) Ha érdekel, mi a teendő, ha merülés miatt megy tönkre a telefonod, ezt a cikket javasoljuk elolvasásra. Helytelen használatból adódó meghibásodás alatt értjük a por, homok vagy egyéb porállagú anyagok okozta károkat. A gyártó ezekre sem vállal garanciát, ahogyan a fizikai károk sem minősülnek garanciális hibának. Tehát a leejtésből, ütésből és más fizikai sérülésből adódó hibajelekre sem érvényes az Apple jótállása. Tipikus példa erre az iPhone-kijelző törése. Ezektől függ tehát, hogy igényelhetsz-e garanciális iPhone-javítást vagy sem.

Miben különbözik egymástól a garancián túli (független) és a garanciális (hivatalos) Apple-szerviz?

Magyarországon jelenleg négy helyre viheted a telefonod, ha hivatalos iPhone-szervizt keresel. Ezek az úgynevezett AASP (Apple Authorized Service Provider) szervizek. Jelesül:

  • Almárium Pro
  • CareCenter
  • iCentre
  • iStyle

Az ilyen szervizek irányelveit az Apple szabja meg. Tehát az általuk használt eszközök és módszertanok az Apple által elfogadottak. Az általuk beépített alkatrészek gyáriak. Ha itt javíttatod az iPhone-od, a hivatalos gyári garancia továbbra is érvényben marad a javítás után is.


[+]

Hátrány viszont, hogy a javításhoz szükséges alkatrészek nagy része nincs raktáron az adott szervizekben, így a javítási idő jellemzően 3-4 nap, de akár 1-2 hetes procedúra is lehet. És mivel semmi sem kötelezi a szervizeket, hogy cserekészüléket biztosítsanak, ez különösen kényelmetlen helyzetet szülhet. Ha tehát nem tudod napokig nélkülözni a telefonod, még akkor sem biztos, hogy AASP szervizbe érdemes vinned a készüléked, ha még él rá a gyártói garancia.

Fontos tudni azt is, hogy a magyar jogszabályok szerint a jótállásnak a legtöbb esetben újra kell indulnia garanciális javítást követően. Ez a hivatalos viszonteladóktól vásárólt készülékek esetében automatikusan meg is valósul, a szolgáltatótól vásárolt készülék esetében viszont ezt a szolgáltatótól kell kérnünk. (Ehhez mindenképpen őrizd meg a készülék cseréjéről készült munkalapot.) Előfordulhat azonban, hogy a szerviz a javításra csak alkatrész-garanciát vállal, ami 90 napos jótállást jelent. (Ha a készülék gyári garanciája 90 napnál tovább él, természetesen az marad érvényben.)

Mit kell tudnod a garancián túli Apple-szervizekről?

Ha a jótállás érvényét veszti, mindenképpen meg kell fizetni a javítás költségeit. És bár gyári alkatrészt hivatalosan egyetlen garancián túli szerviz sem tud biztosítani, úgynevezett OEM (Original Equipment Manufacturer) alkatrészeket igen. Ezek pedig minőségben roppant közel állnak a gyári alkatrészekhez.

Előfordulhat továbbá, hogy egy bontott készülékből építenek át egy gyári alkatrészt a készülékedbe. Ez azonban nem új alkatrész. Igazán nagyot akkor nyerhetsz ezekkel, ha a szerviz garanciát vállal a saját javítására, így ha véletlenül az alkatrész mégsem lenne jó, díjmentesen kicserélik neked. (Ennek mindenképp járj utána, mielőtt kiválasztod a szervizt, ahová az iPhone-t viszed.)


[+]

Abszolút előny a garancián túli szervizeknél, hogy a legtöbb javítást helyben és azonnal végzik. (A nevesebb szervizek raktárkészlete garancia arra, hogy ezt magas ügyfélszám mellett is biztosítsák.) Így nem kell napokig a telefonod nélkül élned. Sőt, a nevesebb garancián túli szervizek cserekészüléket is biztosítanak, ha a meghibásodás jellege miatt mégis napokra bent kéne hagynod náluk az iPhone-od.

És van még egy lehetőség, amellyel gyakorlatilag vegyítheted a független és a hivatalos Apple-szervizek előnyeit, csökkentve a tapasztalt hátrányokat.

Új iPhone-javítási lehetőség: független javítócégek (IRP)

Ha a meghibásodott iPhone-odat lehetőleg azonnal, de az Apple-től származó alkatrészekkel, Apple-oktatáson végzett szakemberekkel akarod megjavíttatni, arra is van lehetőséged. Az Independent Repair Provider Program (IRP) Európában már működik, hazánkba azonban csak idén érkezett meg. Magyarországon elsőként a Smart Clinicnél vehető igénybe.

A program részvételi követelményei komoly szűrőt jelentenek. Az Apple így próbálja garantálni, hogy a résztvevők valóban minőségi, megbízható, az Apple-től megszokott minőségű szolgáltatást nyújtják. Így csak olyan szervizek jelentkezhetnek, akik:

  • hivatalosan is vállalkozásként működnek, és ezt céges dokumentumokkal tudják igazolni
  • ügyfelek által meglátogatható üzlethelyiségük van;
  • részt vesznek az Apple képzésén, követik a megadott javítási útmutatókat, a javításhoz pedig az Apple által biztosított szerszámokat használják;
  • a javításokat technikusi végzettséggel rendelkező szakemberek végzik.

Összegzésként készítettünk egy táblázatot arról, mire számíts a fentiekben leírt három iPhone-szervizben.

Különféle típusú szervizeket összehasonlítása
(A táblázat nagyítható) Hivatalos szervizek (AASP) Apple által elismert
független szervizek (IRP)
Apple által nem elismert
független szervizek
Javítási idő Minimum 3-4 nap Akár azonnal Akár azonnal
Garanciavállalás a javításra Van Van Szerviztől függ
Alkatrészek minősége Gyári Gyári Utángyártott vagy bontott
készülékekből származó
(használt) gyári.
Cserekészülék Nem jár Szerviztől függ Szerviztől függ

Ha tehát nem vagy hajlandó még csak egy apró esélyt sem adni annak, hogy a választott szervizben az Apple-minőség alatt teljesítsenek, de nem is akarsz napokat, heteket várni a készülékedre, az IRP a tökéletes megoldás.

Az Apple előírja továbbá, hogy az IRP program résztvevői nem hivatalos Apple-szervizek. És bár az Apple által jóváhagyott eszközökkel, szakemberekkel és gyári alkatrészekkel dolgoznak, nem kommunikálhatják, hogy a gyári garancia megmarad a készüléken a javítás után. Fontos azonban, hogy a gyári garancia itt sem marad meg. (Bár a Smart Clinic garanciát vállal a javításaira, ennek feltételeiről itt olvashatsz bővebben.)

Felhívás: Az alábbi PR-cikket nem a Mobilarena.hu szerkesztősége írta, nem tükrözi a szerkesztőség véleményét!