Sanghajból Sencsenbe repülve buktam a reptéren egy 10 000 mAh-s Baseus Picogo hordozható töltőt. Nem fogok picogni miatta ebben a bejegyzésben, inkább csak szeretném figyelmeztetni azokat, akik esetleg Kínán belüli repülőjáratra készülnek, hogy mire kell figyelniük. Jó, azért kicsit fáj, hogy buktam a cuccot, mert 45 wattot volt képes leadni, volt rajta USB-A, USB-C, kijelző, és egy beépített kábel is USB-C véggel, és méretét tekintve alig volt nagyobb egy cigarettás doboznál, szóval kényelmesen zsebre is tudtam csapni.
![]()
Az enyém is ilyen volt, csak fehér színű (forrás: Baseus) [+]
Amiért elvesztettem (RIP), az a CCC logó hiánya volt. Idén június 28-án ugyanis Kína kitiltotta a belföldi repülőjáratokról azokat a hordozható akkumulátorokat, melyekről hiányzik a Kínai Kötelező Tanúsítvány (CCC) logója, vagy amelyiken olvashatatlan. A gond ezzel az, hogy például az Európai Unióban vásárolt hordozható akkumulátorokon ez a címke jellemzően még nincs rajta, csak az EU-s, úgyhogy a reptéri biztonsági ellenőrzéskor elkobozzák, ha Kínából indulunk és a jegyünkön szereplő végállomás Kínán belül van.
![]()
Pirossal jelölve jobb alul a szükséges CCC engedély, felül pedig az általános, de nem hivatalos jelzés, hogy repülőgépre felvihető az eszköz [+]
A kínai szabályok egyébként hasonlók az EU-s szabályokhoz. Csak kézipoggyászban lehet lítium-ion akkumulátort tartalmazó hordozható töltőt szállítani, feladott poggyászban elhelyezni tilos. 100 Wh kapacitásig (egy 20 000 mAh-s power bank körülbelül 74 Wh) maximum két darabot vihet magával az utas Kínában. Itt van egy kis eltérés, mert az EU-ban akár 20 darabot is fel lehet vinni az Eurowings oldalán találtak alapján. Egyik helyen sem kell előzetes engedély 100 Wh alatt. Ahogy a mellékelt képeken is látható, a gyártók jellemzően egy repülőgépet ábrázoló ikonnal jelzik, hogy megfelel-e a power bank a 100 Wh-s limitnek. A kis repülőgépet ábrázoló ikon viszont nem hivatalos jelzés, csak a vásárlót segíti.
![]()
Hiába stimmel méretét tekintve, CCC logó nélkül nem felel meg a Kínán belüli utazáshoz [+]
100 és 160 Wh között maximum két darab szállítható, ám ekkora méretnél már a légitársaság előzetes engedélyének megszerzése szükséges a szállításhoz. 160 Wh felett tilos felvinni a gépre. Ezek egységes szabályok az EU-ban és Kínában jelenleg.
Különbség még az is a kínai járatok kapcsán, hogy a fedélzeten történő használatot nem engedélyezik, és erre az utazók figyelmét fel is hívják felszállás előtt. Ez egyébként a kínai légitársaságoknál nem csak a Kínán belüli, de interkontinentális járataikra is vonatkozik, és tiltás van a hongkongi, tajvani, szingapúri, koreai légitársaságoknál is a fedélzeten történő power bank használat kapcsán. A különbség az, hogy ők egyelőre nem kötelezik a CCC logó meglétét.
![]()
A jobb oldali power bank Kínából van, a Vivo adta ajándékba azoknak, akik részt vettek az X300-as telefonjaik bemutatóján [+]
A Channel News Asia cikke szerint 2024-ben 730 millió utas repült Kínán belül, a júniusi szabályozásmódosítást pedig több olyan eset előzte meg, amikor repülőgépnek meg kellett szakítania útját, vagy vissza kellett fordulnia felszállást követően, mert egy hordozható töltő füstölni kezdett vagy lángra kapott.
Zárjuk a lényeggel: ha az EU-ból érkezünk, és Kínán belüli repülést tervezünk, nézzük meg az utazás előtt, hogy megvan-e a power banken a cikkben is látható CCC logó! Ha igen, nyugodtan magunkkal vihetjük. Ha nem, inkább hagyjuk otthon a cuccot.


