Hirdetés

Fototrend blog: Mi fán terem a kézi mód?

Idei kameratesztünk megmutatta: jól szerepelnek a mai okostelefonok, ha nappali fotózásról van szó, este viszont szükséges lehet gépészkedni, vagy erre szakosodott módot bevetni. A többelemes képfeldolgozás sokat lendített a képminőségen, páran mégis szeretik kezükbe venni a kamera irányítását. A mobilszoftverek alapból is felkínálnak állítási lehetőségeket: a HDR bekapcsolásával nagyobb dinamikájú képek lőhetők a túl világos és túl sötét részletek elkerülésére, a vaku pedig nem csak este, hanem ellenfényben is jól jön, mondjuk egy alak megvilágítására, vagy makróképet fotózva. A keresőről általában elérhetők az effektek, az élőkép adott pontjára bökve pedig oda lehet irányítani az élesítést, ahova az ember fókuszálni akar, majd csúszkával az expozíciót kompenzálhatja, vagyis a képet világosabbra, sötétebbre veheti. Önkioldó, illetve kompozíciós és vízszintező vonal is besegíthet a praktikusabb fényképezéshez.

A Mate 20 Pro normál és profi, vagyis kézi módja A Mate 20 Pro normál és profi, vagyis kézi módja
A Mate 20 Pro normál és profi, vagyis kézi módja [+]

A profi vagy kézi mód még egy sor opciót kínál, a záridő variálását beleértve – azt az időtartamot, ameddig a szenzor a ráeső fényt begyűjti. Több bejegyzésben részletezzük a beállításokban rejlő lehetőségeket, a fényérzékenységgel nyitva. A fogalom az analóg érából került át, és a mobilos, digitális fotográfia is használja az ISO sebességeket vagy számokat. Minél nagyobb érzékenységgel dolgozik egy szenzor, annál kevesebb fényre van szüksége egy kellően világos kép rögzítéséhez, ergo annál rövidebb záridővel lehet exponálni, a bemozdulással előálló elmosódást elkerülve. De jól jön ez mozgó csemeték, háziállatok vagy járművek lencsevégre kapásakor is, a magasabb érzékenység ugyanakkor zajosabb képpel jár, és sokszor éppen a zajmentesítő algoritmus miatt alacsonyabb minőséggel. Hasonlítsd össze az első és harmadik példát alább (ISO50) a másodikkal és a negyedikkel (ISO640, ISO 500): zajosabbak az eredmények, túlélesítéssel megfűszerezve.

Nappal tehát érdemes a lehető legalacsonyabb ISO értékkel exponálni, este viszont fordul a kocka: állvány nélkül, kézből fényképezve az átlagember keze gyakran bemozdul 1/10 másodpercnél hosszabb záridők esetében, ha nincs optikai képstabilizálás, azzal együtt pedig az 1/5 másodpercnél hosszabbak foghatnak ki rajta. Rövid záridő esetében az ISO100/200-on készült felvételek viszont túl sötétek – megeshet, hogy ISO800-on vagy 1600-on lesznek kellően világosak a részletek.

Igazán sötétben, mint fent, halovány kerti világítás mellett nemcsak az ISO1250-es első példa, de még az ISO3200-as második is túl sötét. A Huawei Mate 20 Pro szerencsére felkínál extrém magas érzékenységeket 102400-ig, és a harmadik, ISO25600-as példa már kellően világos, persze jókora részletveszteséggel. A lenti téma már koromsötétben készült, balra ISO51200-on - a kamera konkrétan többet látott, mint én, ám igencsak elmosott eredményekkel.

Koromsötétben kézből csak extrém magas érzékenységgel lehet fényképezni, avagy éjszakai móddal Koromsötétben kézből csak extrém magas érzékenységgel lehet fényképezni, avagy éjszakai móddal
Koromsötétben kézből csak extrém magas érzékenységgel lehet fényképezni, avagy éjszakai móddal [+]

A gyártók éppen a parányi mobilszenzorok korlátai miatt találták ki a kézből megtartható, akár több másodperc működésű éjszakai módot. A negyedik példa feljebb, illetve a jobb oldali ilyen, előnyösebb színeket és dinamikát szülve az extrém magas érzékenységű, szimpla felvétellel szemben. A hobbifotósok persze jól tudják: az állvány és a stabil támaszték csodákat szülhet; a hosszú záridejű fotózással külön bejegyzésben foglalkozunk.


A Mate 20 Pro ISO50-től 102400-is engedi állítani az érzékenységet [+]

Az, amit a szemünk fehérnek lát (mondjuk egy papírlapot), az egyáltalán nem biztos, hogy a kamerának is az, érzékszervünk egyszerűen alkalmazkodik a verőfényes nappali, és mondjuk a sárgás éjjeli fények eltérő színhőmérsékletéhez. Az ilyesmi a kamerák automatikáján már ki tud fogni, ezért jönnek jól az előre rögzített fehéregyensúly sémák, vagy a színhőmérséklet kézzel való szabályozása a Kelvin-skálán. A természetesnek látszó vagy stílusosabb eredményekért megéri egy kis plusz munka, a témakörnek szintén szentelünk egy bejegyzést.

Fehéregyensúly-állítás a Kelvin-skálán
Fehéregyensúly-állítás a Kelvin-skálán

Lehet variálni a mérési módon is, ami azt határozza meg, hogy az automatika az expozíciót a téma mekkora része alapján állítsa be. Alapból a középre súlyozott vagy mátrixos mérés a jellemző, praktikus lehet viszont a pontszerű, a kép közepére koncentráló mérés, ha nem szeretnénk, hogy az oda helyezett alak vagy intenzíven megvilágított épület kiégjen. Az expozíciót általában 1/3 fényértékenként, kézzel is szabályozni lehet, a HDR és a többelemes feldolgozás egyébként hasonlóan jár el: több expozícióból fűz össze egy dinamikusabb eredményt.

Az élességet kézzel is állítani lehet a legközelebbi fókuszpont és a végtelen között
Az élességet kézzel is állítani lehet a legközelebbi fókuszpont és a legtávolabbi (végtelen) között [+]

Ha az automata vagy az érintőfókusz nem elég pontos, az élességen kézzel is igazítani lehet, plusz sokszor adott többféle fókuszmód. Az AF-S vagy single autofókusz álló téma (virág, arc, épület) fotózásakor hasznos, az AF-C vagy continuous pedig mozgó tárgyat, illetőt lencsevégre kapva. Nem ritka, hogy a kamera beállításkombinációit el tudjuk menteni későbbi használatra, avagy egyes értékeket komponáláskor rögzíteni, miközben a többivel babrálunk. Az igazán profik pedig a DNG RAW mentést is bekapcsolják, és maguk „hívják elő” a képeket, ezzel ebben a bejegyzésben foglalkoztunk. Mint látható, a kézi mód az opciók áradatáról szól, és sok olvasónk örül, ha kattintás előtt és után is egyéni ízlésére szabhatja a képet. Mint mindig, a legjobb tanulópénz a profi módban is a kísérletezgetés, aztán a Fototrenden a megosztás.

Azóta történt

  • Fototrend blog: Trükkök portré készítéséhez

    Arcképet lehet Rembrandtról is mintázni, és akad pár hasznos fénytechnikai szabály, de most sem kötelező formakövetőnek lenni. Megnézzük, mit lehet mobillal és egy vállalkozó kedvű alannyal összehozni.

  • Fototrend blog: Panorámaképek

    Témánk szinte nem is szorul magyarázatra: mindenki szeret panorámaképet lőni, ám tudunk egy-két tippet adni, hogyan lehet a leglátványosabb eredményeket elérni.

Előzmények