2018. december 14., péntek

Gyorskeresés

Szponzorunk

Alternatív Hajtás: Elektromos autóval Trieszttől a Fekete-tengerig

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: Mobilarena

A MOL építi azt villámtöltő-hálózatot hazánk és szomszédaink autópályáin, amely végre lehetővé teszi majd a hosszabb elektromos autós utazásokat is. Interjú.

A legutóbbi bejegyzésünkben azt vizsgáltuk, hogy a valóságban milyen gyorsan is lehet tölteni a tisztán elektromos hajtású gépjárműveket, majd arra jutottunk, hogy ez elég sok tényező függvénye, de a villámtöltés autótípustól függetlenül egy nagyon gyors dolog. A témát azonban még nem éreztük teljesen körbejártnak, épp ezért ellátogattunk a MOL-hoz, ahol Tóth-Fekete Róbert, az e-mobilitási részleg vezetője fogadott minket.

A NEXT-E projekt, avagy az egy éven belül kiépülő villámtöltő-hálózat Közép-Kelet-Európában
A NEXT-E projekt, avagy az egy éven belül kiépülő villámtöltő-hálózat Közép-Kelet-Európában [+]

Örömmel konstatáltuk, hogy a villámtöltés kapcsán a MOL is hasonlóan gondolkodik, mint mi: a városban töltőállomáson igen, más helyeken (pl.: bevásárlóközpontok parkolóiban) nem feltétlenül ezekre van szükség, már csak az óriási áramigényük miatt, az autópályák mellé viszont egyszerűen muszáj ilyeneket telepíteni, ha azt akarjuk, hogy a villanyautók ne csak városban használható eszközök legyenek, hiszen nagyjából mindegy, hogy a hatótávolság 150 vagy 500 kilométer, Budapestről mondjuk egy tengerpartra semelyikkel nem jutunk el. A MOL már meg is nyert egy uniós pályázatot, a NEXT-E projekt keretein belül Magyarországon és további öt országban fognak összesen 141 villámtöltőt telepíteni a benzinkútjaikon. Csehországról, Szlovéniáról, Horvátországról, Szlovákiáról és Romániáról van szó, a töltők pedig nem csak 50 kW-os teljesítményűek lesznek, 30 darab ennél is gyorsabb, 150-350 kW teljesítményű ultratöltőt is le tudnak tenni. A jelenlegi ismereteink szerint a most forgalomban lévő, vagy hamarosan forgalomba kerülő autók közül ezt az Audi e-tron és a Jaguar I-PACE ki is tudja majd használni, a többi autó azonban nem feltétlenül, vagy legalábbis nem teljes mértékben.

A MOL amúgy nyilván meg kívánja tartani vezető szerepét az elektromos autók töltésében, és ehhez nagyon jól jön nekik az a benzinkút-infrastruktúra, amivel rendelkeznek. A városon belüli villám- vagy ultratöltésre prémium szolgáltatásként gondolnak, ahol az idő pénz, magyarán a villámtöltés egy drágább szolgáltatás, mint a lassú töltés. A benzinkutak egyébként ehhez megfelelő területet tudnak nyújtani, a vállalat odafigyel rá, hogy a villámtöltővel rendelkező benzinkutakon legyen kávézó, WiFi és mellékhelyiség, magyarul vége lehet annak a korszaknak, amikor az elektromos autóval rendelkezők az autóban ülve várják, hogy végre meglegyen a 100 százalék. Róbert egyébként felhívta a figyelmünket egy másik aspektusra is, a MOL Limóhoz használható szolgáltatásoknál ugyanis szintén igaz, hogy az idő pénz, de más értelemben: ha egy carsharing szolgáltatásban bérelhető autót lassan tölt az üzemeltetője, az bevételkiesés lehet, hiszen minél hosszabb a töltés, annál kevesebbet tud szolgálatban lenni az autó. Ennek fényében érdemes is végiggondolni, hogy jelenleg miért vannak belsőégésű motorral szerelt járművek is a Limo flottában, de megtudtuk, hogy ez már nem sokáig lesz így, pár éven belül az egész flottát szeretnék elektromossá tenni, de ehhez szükség van a töltőhálózat további bővítésére.

A MOL tehát mindentől függetlenül elkötelezett a városi villámtöltés telepítése mellett is, illetve a jelenlegi díjazásán is hamarosan változtatni fog, az ugyanis nyilvánvalóan nem egy túl igazságos rendszer, a nagyobb akkumulátorral rendelkező autósoknak kedvez. Jövőre várható a végleges struktúra, amely a felhasználói szokásoknak megfelelően kerül majd kialakításra, de ennek részleteit egyelőre még nem tudtuk meg.

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.