Az új Scala már az új Skoda infotainment rendszert kapja meg

A modell hazai bemutatóján a megújított fedélzeti rendszert is megnézhettük, amely többféle méretű kijelzővel és eltérő funkcionalitással rendelkezik.

A Skoda számára nagyon fontos modell a friss Scala, amely a Rapidot váltja. A nevét is azért változtatták meg, mert a gyár szerint (a scala lépcsőt jelent amúgy) ez egy óriási lépés felfelé. Ennek megfelelően a prezentáción nagy hangsúlyt kapott a térkínálat, a különböző belső anyagok minősége és miután ebben a modellben debütált az új fedélzeti rendszer, ezért ez is fontos eleme volt a bemutatónak. És persze mindezek után el lehetett vinni az autókat egy körre, mi a benzines változatokat próbáltuk ki, amelyekben az most közös volt, hogy a középső szintű infotainment megoldást kapták meg.


[+]

Mivel azonban a bemutatón tisztetét tette a Scala alapjaira épülő Kamiq crossover is, ezért abba beülve megnézhettük a legnagyobb kijelzős és legtöbbet tudó rendszert is, a minimálprogramnak számító legkisebb változathoz viszont nem volt szerencsénk. Ugyanakkor fontos tudnivaló, hogy minden Scala már színes kijelzővel érkezik, noha az alapszintű verzióból számos funkció hiányzik.


[+]

Az új rendszer (MIB3) ismerős lesz azoknak, akik az utóbbi időben ültek középkategóriás Volkswagen, vagy Seat gépkocsiban, a rendszer felépítése és logikája nagyon hasonló. Érintőkijelzős megoldásról van szó, ahol a két kisebb kijelző mellett adott két potméter (a bal oldali a hangerőt állítja, a jobb oldalival a menüben tudunk lépkedni), plusz a kijelző körül hat, illetve a csúcsváltozat esetén nyolc gombunk is akad, mert itt viszont nincs tekerő. Ezek is érintősek, kivéve az alapverzióban, ott tényleges gombok vannak. A legfontosabb, szemmel is látható eltérés ezeknek a kijelzőknek a mérete, az alapszintű variáns neve Swing, ebben 6,5 hüvelykes a kijelző. A második szinten van a Bolero, itt 8 hüvelyken látjuk az információkat, a csúcsmodell pedig az Amudsen, amely már 9,2 hüvelyken terül el, ebben a kategóriában pedig ez kiemelkedőnek számít.

Ez a középső méret, a Bolero
Ez a középső méret, a Bolero [+]

Bár láthatóan itt is alapvetően egy tabletről van szó, amely a középkonzolon kapott helyet, ez most nem úgy tűnik, mintha csak bele lenne állítva a szélvédő alá, de nem is tették túl mélyre, szóval egész ideálisnak tűnik a cucc vertikális pozicionálása. Nem takarja ki az utat, de nem is kell a mélybe pislogni miatta, plusz kifejezetten kézközelben van, ha hozzá kell nyúlni.

Az üveg csomagtérajtó extra
Az üveg csomagtérajtó extra [+]

Funkcionálisan is akadnak eltérések. A legkisebb rendszerhez alapáron még Bluetooth sincs, ez opcionális extra, ahogyan az okostelefonos csatlakozás is, navigáció nem is kérhető hozzá. A Bolero már nagyjából elég lehet szinte bárkinek, itt már van Android Auto, Apple CarPlay és MirrorLink is, a Skoda azt ígéri, hogy hamarosan ezek vezeték nélkül is működni fognak, így nem is kell kábelt használjunk. És szintén kérhető a sebváltó előtti területre Qi töltés, hogy tényleg ne kelljen a madzagokkal bíbelődni. Ha viszont a zsinórt preferáljuk, akkor lesz egy kis gondunk, mert a Scala középkonzolának alján kettő darab Type-C USB várja a kábelt, ami viszont azt jelenti, hogy vagy veszünk egy ilyen, mindkét oldalán Type-C madzagot, vagy egy Type-C-ről USB-A-ra való átalakítót.

Kettő darab Type-C
Kettő darab Type-C [+]

A legnagyobb kijelzős Amudsenben beépített navigáció is van, viszont a Volkswagen csoport a jelek szerint lecserélte a korábban a Golfban látott Google alapú megoldást a Here által szállított rendszerre, ami sajnos némiképp visszalépés, noha örökélet térképfrissítést garantálnak hozzá, valamint a LiveTraffic segítségével a forgalmi helyzetet is hellyel-közzel ismeri a gyári megoldás. A mi tapasztalataink sajnos azt mutatják, hogy egy nem prompt frissülő adatbázissal azért rá lehet szaladni még itthon is olyan útszakaszokra, amelyeket a navigáció nem ismer, mert még nem jött meg az aktuális frissítés hozzá.

Ez a legnagyobb kijelző, ebben van navi és gesztusvezérlés is
Ez a legnagyobb kijelző, ebben van navi és gesztusvezérlés is [+]

Maga a rendszer egyrészt meglehetősen gyors, másrészt abszolút logikus. A rádió, a multimédia (USB-ről vagy Bluetooth kapcsolatról), az autós információk (fogyasztás, hatótáv, megtett út) mellett ott vannak a telefonálással kapcsolatos opciók is, oldalsó gombokkal könnyen elérhető módon, de egy saját magunk által szerkeszthető gyorsmenüt is le lehet húzni a kijelző felső részéről. A felületen át állítható a klíma is, de ennek megvannak a hagyományos kezelőszervei is a kijelző alatt, babrálhatunk a hanggal, állíthatóak a vezetést segítő asszisztensek és a kényelmi funkciók, plusz minden Skoda Scalában van SIM.

Háromféle technológia is rendelkezésünkre áll
Háromféle technológia is rendelkezésünkre áll [+]

Ez a SIM pedig egy csomó dolgot tud és nincs extra költsége. Egyrészt megvan a segélyhívó funkció, másrészt ezen keresztül frissülhet a térkép, plusz ezen keresztül kommunikálhat az okostelefonunk is az autóval, ha éppenséggel nem benne ülünk. Létezik ugyanis egy Skoda Connect alkalmazás, amelyben van egy csomó funkció, láthatjuk az autóról a legfontosabb infókat, a gépkocsi helyét, az ajtók-ablakok állapotát, az Amudsen felszereltségnél pedig a távolból tudunk a navigációhoz úticélt adni. Ugyanehhez a felszereltséghez egyébként WiFi hotspot is jár, de ha ezt szeretnénk is használni az autóban, ahhoz már extra adatforgalmat kell vennünk, amit egyébként a fedélzeti rendszer menüjéből is meg lehet majd oldani.

[+]

A fedélzeti rendszerek tudása egyébként nincsen kőbe vésve, az alapszintű Swing mellé is lehet rendelni okostelefonos csatlakozást és Bluetooth modult, ha valakinek mondjuk elég a 6,5 hüvelykes kijelző. Az Amudsen szinten pedig már jár a gesztusvezérlés és a digitális műszerfal is, de ezt is lehet rendelni a Bolero mellé. Nem tudtuk ugyan túl hosszan próbálgatni a rendszert, de a telefonunkkal gond nélkül összekapcsolódott, ahogyan az Android Auto is problémamentesen elindult a kábeles összekötést követően. A Volkswagen-csoport autóiban levő infotainment felület logikája továbbra is könnyen követhető, a kezelés tényleg egyszerű, az egyes funkciók sebességére sem lehet panaszunk, látszik, hogy a Scala kapcsán tényleg úgy voltak vele, hogy ha már szintet lépnek, akkor ez a fedélzeti rendszer kapcsán is öltsön testet. Ez az új platform kerül majd bele a Kamiq-ba, a felfrissített Superbbe, valamint a majd hamarosan érkező új Ocativába is, nagy valószínűséggel a friss Citigo is megkapja majd, tehát szépen lassan átveszi a helyét az eddigi megoldásoknak a Skoda teljes palettáján.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Skoda

Előzmények

Hirdetés