A Skoda számára nagyon fontos modell a friss Scala, amely a Rapidot váltja. A nevét is azért változtatták meg, mert a gyár szerint (a scala lépcsőt jelent amúgy) ez egy óriási lépés felfelé. Ennek megfelelően a prezentáción nagy hangsúlyt kapott a térkínálat, a különböző belső anyagok minősége és miután ebben a modellben debütált az új fedélzeti rendszer, ezért ez is fontos eleme volt a bemutatónak. És persze mindezek után el lehetett vinni az autókat egy körre, mi a benzines változatokat próbáltuk ki, amelyekben az most közös volt, hogy a középső szintű infotainment megoldást kapták meg.
Mivel azonban a bemutatón tisztetét tette a Scala alapjaira épülő Kamiq crossover is, ezért abba beülve megnézhettük a legnagyobb kijelzős és legtöbbet tudó rendszert is, a minimálprogramnak számító legkisebb változathoz viszont nem volt szerencsénk. Ugyanakkor fontos tudnivaló, hogy minden Scala már színes kijelzővel érkezik, noha az alapszintű verzióból számos funkció hiányzik.
Az új rendszer (MIB3) ismerős lesz azoknak, akik az utóbbi időben ültek középkategóriás Volkswagen, vagy Seat gépkocsiban, a rendszer felépítése és logikája nagyon hasonló. Érintőkijelzős megoldásról van szó, ahol a két kisebb kijelző mellett adott két potméter (a bal oldali a hangerőt állítja, a jobb oldalival a menüben tudunk lépkedni), plusz a kijelző körül hat, illetve a csúcsváltozat esetén nyolc gombunk is akad, mert itt viszont nincs tekerő. Ezek is érintősek, kivéve az alapverzióban, ott tényleges gombok vannak. A legfontosabb, szemmel is látható eltérés ezeknek a kijelzőknek a mérete, az alapszintű variáns neve Swing, ebben 6,5 hüvelykes a kijelző. A második szinten van a Bolero, itt 8 hüvelyken látjuk az információkat, a csúcsmodell pedig az Amudsen, amely már 9,2 hüvelyken terül el, ebben a kategóriában pedig ez kiemelkedőnek számít.
Ez a középső méret, a Bolero [+]
Bár láthatóan itt is alapvetően egy tabletről van szó, amely a középkonzolon kapott helyet, ez most nem úgy tűnik, mintha csak bele lenne állítva a szélvédő alá, de nem is tették túl mélyre, szóval egész ideálisnak tűnik a cucc vertikális pozicionálása. Nem takarja ki az utat, de nem is kell a mélybe pislogni miatta, plusz kifejezetten kézközelben van, ha hozzá kell nyúlni.
Az üveg csomagtérajtó extra [+]
Funkcionálisan is akadnak eltérések. A legkisebb rendszerhez alapáron még Bluetooth sincs, ez opcionális extra, ahogyan az okostelefonos csatlakozás is, navigáció nem is kérhető hozzá. A Bolero már nagyjából elég lehet szinte bárkinek, itt már van Android Auto, Apple CarPlay és MirrorLink is, a Skoda azt ígéri, hogy hamarosan ezek vezeték nélkül is működni fognak, így nem is kell kábelt használjunk. És szintén kérhető a sebváltó előtti területre Qi töltés, hogy tényleg ne kelljen a madzagokkal bíbelődni. Ha viszont a zsinórt preferáljuk, akkor lesz egy kis gondunk, mert a Scala középkonzolának alján kettő darab Type-C USB várja a kábelt, ami viszont azt jelenti, hogy vagy veszünk egy ilyen, mindkét oldalán Type-C madzagot, vagy egy Type-C-ről USB-A-ra való átalakítót.
A legnagyobb kijelzős Amudsenben beépített navigáció is van, viszont a Volkswagen csoport a jelek szerint lecserélte a korábban a Golfban látott Google alapú megoldást a Here által szállított rendszerre, ami sajnos némiképp visszalépés, noha örökélet térképfrissítést garantálnak hozzá, valamint a LiveTraffic segítségével a forgalmi helyzetet is hellyel-közzel ismeri a gyári megoldás. A mi tapasztalataink sajnos azt mutatják, hogy egy nem prompt frissülő adatbázissal azért rá lehet szaladni még itthon is olyan útszakaszokra, amelyeket a navigáció nem ismer, mert még nem jött meg az aktuális frissítés hozzá.
Ez a legnagyobb kijelző, ebben van navi és gesztusvezérlés is [+]
Maga a rendszer egyrészt meglehetősen gyors, másrészt abszolút logikus. A rádió, a multimédia (USB-ről vagy Bluetooth kapcsolatról), az autós információk (fogyasztás, hatótáv, megtett út) mellett ott vannak a telefonálással kapcsolatos opciók is, oldalsó gombokkal könnyen elérhető módon, de egy saját magunk által szerkeszthető gyorsmenüt is le lehet húzni a kijelző felső részéről. A felületen át állítható a klíma is, de ennek megvannak a hagyományos kezelőszervei is a kijelző alatt, babrálhatunk a hanggal, állíthatóak a vezetést segítő asszisztensek és a kényelmi funkciók, plusz minden Skoda Scalában van SIM.
Háromféle technológia is rendelkezésünkre áll [+]
Ez a SIM pedig egy csomó dolgot tud és nincs extra költsége. Egyrészt megvan a segélyhívó funkció, másrészt ezen keresztül frissülhet a térkép, plusz ezen keresztül kommunikálhat az okostelefonunk is az autóval, ha éppenséggel nem benne ülünk. Létezik ugyanis egy Skoda Connect alkalmazás, amelyben van egy csomó funkció, láthatjuk az autóról a legfontosabb infókat, a gépkocsi helyét, az ajtók-ablakok állapotát, az Amudsen felszereltségnél pedig a távolból tudunk a navigációhoz úticélt adni. Ugyanehhez a felszereltséghez egyébként WiFi hotspot is jár, de ha ezt szeretnénk is használni az autóban, ahhoz már extra adatforgalmat kell vennünk, amit egyébként a fedélzeti rendszer menüjéből is meg lehet majd oldani.
A fedélzeti rendszerek tudása egyébként nincsen kőbe vésve, az alapszintű Swing mellé is lehet rendelni okostelefonos csatlakozást és Bluetooth modult, ha valakinek mondjuk elég a 6,5 hüvelykes kijelző. Az Amudsen szinten pedig már jár a gesztusvezérlés és a digitális műszerfal is, de ezt is lehet rendelni a Bolero mellé. Nem tudtuk ugyan túl hosszan próbálgatni a rendszert, de a telefonunkkal gond nélkül összekapcsolódott, ahogyan az Android Auto is problémamentesen elindult a kábeles összekötést követően. A Volkswagen-csoport autóiban levő infotainment felület logikája továbbra is könnyen követhető, a kezelés tényleg egyszerű, az egyes funkciók sebességére sem lehet panaszunk, látszik, hogy a Scala kapcsán tényleg úgy voltak vele, hogy ha már szintet lépnek, akkor ez a fedélzeti rendszer kapcsán is öltsön testet. Ez az új platform kerül majd bele a Kamiq-ba, a felfrissített Superbbe, valamint a majd hamarosan érkező új Ocativába is, nagy valószínűséggel a friss Citigo is megkapja majd, tehát szépen lassan átveszi a helyét az eddigi megoldásoknak a Skoda teljes palettáján.