Az Apple vezeti az okostelefon eladásokat

Amikor az IBM 1992-ben „Simon” néven bemutatta a világ első érintőkijelzővel szerelt mobiltelefonját még senki sem gondolta, hogy a méregdrága eszköz valaha is elérhető lesz az átlagfelhasználók számára. Az 1990-ben bemutatott Nokia 9000 kommunikátor, majd a 2000-ben leleplezett érintőkijelzős Ericsson R380 azonban világszerte új termékkategóriát teremtett, mely szép lassan a vásárlók egyre szélesebb rétegét tudta meghódítani. Az ezredforduló óta a Symbian, Palm és Windows Mobile alapú megoldások az utólag letölthető alkalmazások révén egyre népszerűbbé váltak, míg a 2003 elején piacra dobott Nokia 3650, majd a használhatóbb gombsorral ellátott 3660 végül a fiatalabb, technokrata vásárlóréteg számára is elérhetővé vált.

Hirdetés

A 2007-ben leleplezett Apple iPhone szakított az okostelefonok korábbi paradigmáival, így a komplex menürendszer helyét az átlagfelhasználók által jóval könnyen átlátható kezelőfelület vette át, ráadásul a stylus-alapú bevitel helyett is a puszta ujjal történő vezérlés került a középpontba. A kezdeti hiányosságok és a rendkívül magas kezdőár ellenére az iPhone egyre több vásárló szívét tudta meghódítani, így 2011 második negyedévében az Apple végül átvette az okostelefonok piacán a mennyiségi vezető szerepet is.

A 2011. áprilistól júniusig tartó három hónap alatt összesen 20,34 millió iPhone talált gazdára, míg a Nokia összesen 16,7 millió okostelefont tudott piacra dobni. A finn modellek iránti kereslet drasztikus visszaesése részben a Symbian platform fejlesztésének tervezett leállításával magyarázható, mely a 2015-ig ígért terméktámogatás ellenére is a technokrata réteg elfordulását gerjesztette, míg a kevésbé tudatos vásárlók rendszerint a látványosabb és helyenként intuitívabb alternatív megoldásokat részesítik előnyben. Az Apple eredményei azonban mindenképp elismerésre méltóak, pláne úgy, hogy az iPhone 4 egy, az iPhone 3GS pedig immáron két éve kapható.

Hirdetés