Hirdetés

A reklám, mint szükséges rossz. Vagy annyira nem is rossz?

Együtt kell élnünk velük, ezért olyan megoldásokat keresünk, ami az olvasót sem idegesíti.

Nem árulok el fantasztikus és forradalmi gazdasági titkokat és hihetetlen fortélyokat: a Mobilarena (és kábé az összes portál jellegű oldal) bevételei kizárólag reklámokból tevődnek össze. Ha sok a látogatód, drágábban tudod eladni a reklámokat, ha sok a reklámod, akkor viszont a látogatók morcosak. Szép kis kör ez, de szerencsére az utóbbi években sokat változott a hirdetések milyensége. Egy kicsit most megmutatjuk, hogy mi hogyan gondolkodunk ezügyben.

Pár éve az egyetlen értékelhető reklám a banner nevű izé volt. A banner, mint felület a mai napig tartja magát, hiszen nem más, mint egy animáló óriásplakát, amire lehet kattintani. Mérhető, változtatható, tetszőleges méretű és alakú is lehet ma már. Főleg image jellegű kampányokhoz hasznos, illetve olyan üzenetek közléséhez, amit el lehet mondani néhány vastag betűs mondattal annyira, hogy kedvet kapjon a látogató a klikkeléshez. A bannerek árai fixek, mint általában mindenhol, nálunk is a médiaajánlatban vannak az árak, a kedvezmények és a méretek.

Hirdetés

Azonban már az oldal indulása óta van egy másik reklámozási vonal, a terméktesztekről való gondoskodás. Régi olvasóink pontosan tudják, hogy melyek azok a kiskereskedések, akik úgy ítélik meg, hogy érdemes a gyártókat megelőzve olyan teszttermékeket adniuk, amikről mi írunk, ők pedig szerepelnek a cikkben, mint felajánlók. Itt egyetlen kikötésünk van: a világon semmi beleszólásuk nem lehet abba, hogy mit írunk. Ha adnak egy darab kakit, akkor arról bizony meg fogjuk írni, hogy nem csak hogy egy darab kakiról van szó, de még büdös is. És láss csodát: ez a vonal évek óta tökéletesen működik, mert bizony az okos kereskedő pontosan tudja, hogy ennek is van reklámértéke. Ha mással nem, akkor azzal, hogy az olvasóban is tudatosul, hogy XYZ Kft. bevállalja a negatív véleményt is, milyen tökös gyerekek is ők.

Ezzel a kétféle reklámvonulattal éveken át elvoltunk, azonban látnunk kellett, hogy a Google, majd pedig a Facebook is olyan lehetőséget biztosít a reklámozni óhajtók számára, amelyek nagyon vonzók. Ezt nyilván nem úgy érezzük meg, hogy a következő hónaptól eltűnik az összes hirdetés, de voltak olyan korábbi partnereink, akik úgy döntöttek, hogy X forint büdzséből ezentúl annak 50%-át a fent említett helyeken költik el. Ez persze nem csak minket érintett, hanem szinte az összes olyan oldalt, akik bannerhirdetésekből éltek. A banner azért nyilván sosem fog eltűnni, hiszen ki lehet perkálni a Google-nek is szép pénzt, lesznek is átkattintások bőven, de sanszos (illetve ismert tény), hogy nem sikerül belőni a célcsoportot. Aki nálunk hirdet, az viszont biztos lehet abban, hogy a telefonokért / navigációkért / egyéb technikai kütyükért érdeklődő olvasókat fogja eltalálni a reklámmal. Nem mellesleg bármilyen szöveges link egy jó látogatottságú oldalon emeli a hivatkozott site értékét a Google-nél is, így közvetve ugyan, de az onnan jövő több találat is valamennyire ennek köszönhető.

Mindezen folyamatok közben azonban az idei év elején úgy láttuk, hogy érdemes lenne kipróbálnunk egy újabb módszert. Ezt mi úgy nevezzük, hogy szponzorált tartalom, és a jelek szerint működik. Az általunk ismert egyik legfrankóbb online reklámozási mód, ami egyszerre hirdetés, plusz tartalom, információ és kommunikációs csatorna is. Április elsején elstartolt a Mobilarena blogos felülete, benne Apple, LG, Sony Ericsson blogokkal, később jött a Samsung, a Speedshop és a djuice. Magunk sem tudtuk, hogy miképp fog ez működni, de messze meghaladta a várakozásainkat a dolog.

A szponzorált blogokat elkülönítjük a szakmai tartalmaktól. Másféle betűtípus, a bejegyzések címében jelzett hovatartozás, a tartalmak köré rajzolt szponzorációs grafika egyértelműsíti, hogy ezek a tartalmak azért születnek, mert van egy cég, aki azért támogat minket anyagilag, hogy írjunk arról, amiről az olvasók, mi és persze ők maguk szeretnék. Egyáltalán nem kis munka hónapról-hónapra egyeztetni a menetrendet és a bejegyzéseket, de a végeredmény a mi álláspontunk szerint egy mindenki számára fogyasztható, nem tolakodó, jól elkülönített, sokszor mégis kimondottan informatív és hasznos tartalom, amivel mindenki nyer. A megrendelő örül, mert látja, hogy az olvasók olvasnak, a fórumban reagálnak, neki ez kimondottan jó feedback. Arról írunk, ami szerintük fontos, így azt látják, hogy azok az üzenetek, amiket kommunikálni akarnak, átmennek. Ugyanakkor a blogokban levő bemutatók, minitesztek tartalma és konklúziója ezekben az esetekben sem függ senki mástól, csak tőlünk. Ez az olvasóknak is jó, hiszen amellett, hogy a fórumon keresztül egyből, közvetlenül a cég felé alkothatnak véleményt, mi ott vagyunk, mint összekötő kapocs, egyfajta katalizátor és igyekszünk olyan témákat keresni, amelyek egyrészt illeszkednek a Mobilarena profiljába, másrészt tényleg érdekesek. Szeretnék néhány példát említeni az idei évből: AR.Drone kipróbálása, iPig bemutató, djuice interjú, LG Optimus hátlaptervezés, az X10 mini funkcióinak nagyon részletes bemutatása, az OSX-re való átállás gyönyörei és gyötrelmei, bada programozás... ezek mind-mind valamilyen szponzoráció keretében tudtak megszületni.

Nyilván nem tetszhet mindenkinek minden. Nem is vártunk ilyesmit. De abban azért bízunk, hogy még a szponzorált blogok között is akad legalább egy olyan mindenki számára, ami tényleg érdekes. Ha esetleg mégsem lenne, akkor ott vannak az olvasók kedvéért létrehozott blogok, ez itt, ni, amit épp most olvasol, az akciófigyelős, a rádióműsorral foglalkozó, itt lesz az MWC blog is. De közben az LG komoly telefont sorsol ki a blog olvasói között, a Speedshop egy rakás BT headsetet dobott be a közösbe, tehát még akár azt is mondhatjuk, hogy olvasói szempontból is kézzelfogható haszna van a történetnek.

És persze itt van a mi oldalunk is. Nagyon figyelünk arra, hogy a megszokott szakmai hírek és tesztek mennyisége és minősége egy jottányit se csorbuljon. Pláne ne lehessen azt mondani, hogy "biztos a sok szponzorált tartalom miatt van ez vagy az". Ezek a plusz tartalmak abszolút az egyébként is általunk előállított szakmai anyagokon felül értendőek. Viszont megteremtik az anyagi lehetőségét annak, hogy ma már nálunk dolgozik Rusi és dr. Kind is, így tényleg tudjuk hozni azt, amit tavaly év végén kitűztünk: minden hétköznap új cikket rakunk ki. A szponzorált tartalmaknak köszönhetjük, hogy sikerült kettő, tényleg kiváló kamerát szereznünk, amelyek heteken belül megérkeznek, és akkor minden videó HD-ben megy fel, bővülnek az informatikai eszközeink (több RAM, tárhely, stb.), s nem utolsó szempont az sem, hogy februárban öt fővel tudunk ott lenni Barcelonában, az év legnagyobb mobilos eseményén. Ilyen még sosem fordult elő, most minden úgy alakul, hogy történetünk legprofibb, legeseménydúsabb, legtöbb szakmai tartalommal járó öt napos tudósítását tudjuk lehozni, állatira készülünk rá.

Összefoglalva a lényeg tehát az, hogy a szponzorált blog egy olyan plusz tartalom a Mobilarena (és most már a PH) oldalain is, ami szerintünk a reklám legbefogadhatóbb formája. Nagyon örültünk, hogy semmiféle dacos ellenállásba nem ütközött ez a kezdeményezés az olvasók részéről. Úgy látjuk, hogy sikerült átadnunk azt a törekvésünket, hogy egy extra tartalmat hozunk, amit nem kötelező olvasni, s ezért el is választjuk a szokásos hírektől és cikkektől, de az a célunk, hogy ezek az anyagok is felkeltsék a szépen duzzadó olvasótábor kíváncsiságát. Mi úgy hisszük, hogy ez egyelőre zömmel sikerült. Reméljük, hogy ti is így látjátok. Ha pedig nem, akkor nyugodtan szóljatok, de kérünk benneteket, hogy ne feledjétek el, hogy pillanatnyilag ezek a szponzorált blogok teszik lehetővé, hogy a Mobilarena nem csak talpon tudott maradni, hanem folyamatosan fejlődik is. (Persze aki utál minket, annak ez nem érv:-))

Bog