TomTom One - ki(áb)rándulva

Alapok

Az elmúlt időszakban jó néhány navigációval kapcsolatos kütyü futott már át szerkesztőségünk kezén (némi képzavarral élve - Bog), azonban nem lankad a lelkesedés, és nem állnak sokáig az újabb eszközök sem tesztelőre várva. A TomTom One legújabb változatára sikerült elsőként lecsapnom, ami nem is jött rosszul, hála a négynapos hétvégének, a tűző napsütésnek, és annak, hogy a saját navimat kölcsönadtam. Gondoltam, a tesztkütyüvel is jól elleszek, hiszen csak Esztergomba igyekeztem. Rosszul gondoltam.

Kezdjük azonban az elején. A narancssárga dobozba csomagolt eszköz első ránézésre profizmust sugall. Nézzük a hozzá csomagolt tartozékokat: autós töltő, USB kábel, autós tartó és a navi szoftver egy SD kártyán. Ezek mellett természetesen ott lapulnak a kötelező CD és a kézikönyvek, azonban hálózati töltő például nincs a csomagban. Szerencsére lemerülve kaptam a kütyüt, így kicsit várnom kellett a beélesítéssel, amíg nem kerültem autó, vagy számítógép közelébe.

Pár dolog már ekkor nem tetszett. Egyrészt az autós tartó. Szokásos üvegre cuppantós típus, azonban ezúttal nem egy karral kell megfeszítenünk a tapadókorongot, hanem egyszerűen az üvegre kell nyomni, és reménykedni, hogy ott marad. Nem így volt természetesen. A legváratlanabb pillanatokban találtam a földön a navit. Elsőként az utcából való kikanyarodás után zuhant az ölembe, méghozzá úgy, hogy közben sikerült az indexet is bekapcsolnia (mindig bal oldalra rakom a navikat, mert különben kitakarnák a Yaris középkonzolját). Második körben egy villamossínen való átkeléskor zuhant a padlóra, és sikeresen becsúszott a pedálok közé. Gondolom nem kell részleteznem, hogy mennyire csuklottak a tervezők otthon. Harmadik alkalommal a benzinkúton szálltam vissza az autóba, amikor is a lábam alatt valami keményet éreztem. Ekkor döntöttem úgy, hogy bevetem a gyermekkorom emlékeit a tapadókoronggal kapcsolatban: benyálaztam. Így sikerült elérnem, hogy csak a macskaköves utakon kelljen aggódnom.

Hirdetés

Beüzemelés

Eleve nem szimpatikusak azok a PNA-k, amelyeken nincsenek hardveres kezelőgombok is, mert szerintem ezek nélkül jóval nehezebb a kezelésük. Így van ez jelen tesztalanyunk esetén is. Mennyivel egyszerűbb a készüléken lévő hangerőgombokat nyomogatni, mint egy kis négyzetecskére bökés után a készüléken lévő csúszkával küzdeni. Sajnos azonban a TomTom One esetén minden esetben az érintőképernyőre kell hagyatkoznunk.

Bekapcsolás után azonnal a térképen találjuk magunkat, ahol is egy nyilacska jelzi aktuális helyzetünket, a képernyő alsó részét tartották meg a tervezők a tervezett úttal kapcsolatos információkra. Legalul egy vékony sávban láthatjuk az utat, ahol éppen haladunk, felette balra a következő kanyar távolságát, és irányát, míg jobb oldalra rengeteg információt zsúfoltak össze a kis helyre. Itt láthatjuk, hogy még mennyi idő van hátra a célig, éppen mennyivel megyünk és azt, hogy éppen mennyi az idő. Ide került még a GPS lefedettség jelzője is, amelyet a telefonok térerejéhez hasonlóan jelez ki a szoftver.

A menübe való belépés nem teljesen egyértelmű. Egyrészt, ha a bal oldali konckára bökünk, akkor jön elő a hangerő állításának lehetősége. A jobb oldalival a tervezett úttal kapcsolatos információkat hozhatjuk elő, míg ha magára a térképre bökünk, akkor jutunk a főmenübe.

Menü, hardver

Számomra nem volt egyértelmű a menü, szoknom kellett, hogy bármit megtaláljak benne. A képernyőn egyszerre öt ikont és egy tovább gombot találunk és összesen három képernyőből áll a főmenü. Ezen felül van egy beállítás menüpont, amely további 7x5 ikont tartalmaz, így jó mélyen kavaroghatunk a készülék belsejében.

Felsorolnék pár dolgot, ami nekem nem tetszett a menüben. A hardveres gombok hiányát nem írom le ismét, azonban az nagy hiba, hogy például az éjszakai/nappali mód között csak kézzel válthatunk. Ugyanígy nem tetszett, hogy a célpontok bevitelénél a billentyűzet felett kapott helyet a találati lista, amely a készülék méretéből adódóan mindössze két elemet képes megjeleníteni, így kőkemény scrollozásba foghatunk, ha éppen ismeri az adott utcát a kütyü.

Nézzük, mit tud hardver terén a TomTom. A készülék vevője természetesen SiRF Star III chipkészlettel rendelkezik, ez napjainkban már alap. A méreteket tekintve 96x82x255 mm a készülék és pontosan 174 grammot nyom. Ebbe egy 70x53 milliméteres kijelzőt sikerült belepréselni, amely 320x240 pixel és 65 ezer szín megjelenítésére képes. A sebességért egy 266 Mhz-es processzor felel 32 MB RAM-mal.

Élesben

Először haza, a szüleimhez indultam. Az utat ugyan jól ismerem Gödre, azonban próbának pont megfelelt. Beütöttem a navigálás menüpontot, majd rákattintottam a címre, és az utca házszámra. A városhoz bepötyögtem, hogy Göd, gond nélkül megtalálta. Elkezdtem gépelni az utcanevet, de csak a K-ig jutottam, már azonnal közölte a szerkezet, hogy nincs ilyen utca. Ezek után a környék néhány utcájával, majd a főúttal is próbálkoztam, de hiába. Gondoltam nem fog ki rajtam a kütyü, megkerestem a térképen Gödöt, majd ráközelítettem. Ekkor láttam, hogy kicsiny városom mindössze négy utcából áll, és mindegyiknek a neve „ismeretlen út”. Itt már temettem a térképszoftvert, ugyanis Gödöt eddig szinte mindenhol sikerült megtalálnom.

Megpróbálkoztam hát egy kicsit nehezebbel, Baktalórántházára kerestem Szabolcs megyében. Érdekes módon, a Gödnél sokkal kisebb városban sikerült megtalálnom három utcát. Mivel időre kellett mennem, csak magamban bosszankodtam, és szimplán úticél nélkül navigálva mentem hazáig. Otthon kicsit több idővel beütöttem az aznapi útitervet: Esztergom. Itt a már Gödről ismert utcanevekbe futottam: „ismeretlen út”. Itt érett meg bennem végleg az elhatározás, hogy a TomTom készülékével nem engednék ki egy eltéveésre hajlamos embert az útra. Vagy adnék a kezébe egy papírtérképet.

Persze a dolognak létezik magyarázata. Ellentétben az átalunk is favorizált iGO eszközzel a TomTom a TeleAtlas térképeit használja. Ez a cég Európa nyugat felét már elég jó hatásfokkal ledigitalizálta, de keletebbre még csak most terjeszkednek. A CeBIT-en kérdésünkre elmondták, hogy a magyar lefedettség jelenleg nagyjából 40%-os, a teljes részletesség talán 2008-ra várható, de ott is inkább az év végére.

Városközpontokba remekül tervezhetünk az eszközzel, azonban onnantól a helyiek vendégszeretetére és útbaigazításaira kell hagyatkoznunk. Arról még nem beszéltem, hogy milyen szörnyen beszél magyarul kedves Marikánk, aki az egyetlen választható magyar nyelvű hangos navigációs asszisztens (huhh, pedig azt hittem ebből a mondatból nem jövök ki). A kedvencem az, amikor autózás közben minden mondatot úgy kezd, hogy „után”. Után 500 méterrel forduljunk balra, után a jobb sávban haladjunk tovább. Sikerült természetesen kiderítenünk, hogy ez a tükörfordításnak köszönhető, hála az „after” szónak. A kedvencem mégis a következő mondat volt: „Után 500 méterrel hajts át a körforgalmon. Második kijárat.”

Extrák

Ugyan magyar térkép terén kicsit hiányos a TomTom One, azonban jó néhány extrát lelhetünk fel benne, amelynek egy része természetesen itthon nem használható. Az extrák használatához elsőképpen élő net kapcsolatra van szükségünk. Ehhez Bluetooth-on keresztül össze kell párosítanunk a telefonunkat, és a TomTomot, majd végigfutni a beállításokon, amelyek során elsőként megkérdezi a készülék, hogy milyen mobilunk van, majd az országot, és a szolgáltatót. Simán megtaláltam a Vodafone beállításait benne, és még a Nálam lévő tesztkészüléket, az N91-et is ismerte, innentől körülbelül fél perc alatt felépült a kapcsolat.

Találtunk valóban remekül használható extrákat. A legjobb talán az időjárás előrejelzés volt, amely a célpontunk adatai alapján lekérdezte a központi szerverről a napokban várható időjárást. Ezen felül extra térképeket, új hangokat tölthetünk le a készülékre, valamint frissíthetjük a telepített radarokat, amennyiben a szerveren van új lista (de jól is jött volna ez, amikor az autópályán hazafelé az arcomba villant a fényképező miközben a 100-as táblánál 107-el száguldoztam). Ezen felül elérhető a TMC egy speciális változata is, amely szintén az összekapcsolt telefonon keresztül, internetről tölti le az adatokat, de hazánkban ez még nem használható.

Egy biztos. A TomTom One egy olyan eszköz volt, amit nyugodt szívvel, sőt örömmel adtam vissza. A magyartalan navigácó, az erősen hiányos térképek pont arra teszik használhatatlanná, ami a fő célja lenne.


Polacheck

A készüléket az RRC Hungary DiFO üzletág biztosította. Köszönjük.

Előzmények