Okai Neon Pro - a guruló karácsonyfa

A fényekkel teleszórt rollercsalád papíron legerősebb tagja fordult meg nálunk, normális minőségű, de nem csak sík városi utakra tervezve.

Bevezető

Csodálatos időszak volt, amikor még 100-120 ezer forintnyi összegért le lehetett akasztani egy értelmezhető képességű és minőségű rollert bárhonnan. Most is van 150-160 ezer forintos áron például Xiaomi Mi Electric Scooter 3, vagy éppen Ninebot Kickscooter F25E, de ezek a belépő kategóriát képviselik 20-30 kilométeres hatótávval, 300-350 wattos teljesítménnyel és nagyon hordozható, éppen ezért relatív vékonyka kialakítással. És arra a célra ezek is bőven megfelelnek, hogy 10-12 kilométerre ingázzunk velünk sík terepen, lehetőleg nem túl kátyús úton.


[+]

Amikor azonban már arról van szó, hogy messzebb kéne jutni, emelkedők is vannak közben, akkor inkább a 250-350 ezer forintos kategória jöhet szóba, itt viszont hirtelen túl sok paramétert kell mérlegelni a választás során. Legyen-e valamiféle lengéscsillapítás? Mekkora az akkumulátor? Van-e alkalmazás? Milyen meredekségű emelkedőn vonszolja fel a testünket a gép? Kell-e nekünk telefonos kapcsolat? Milyen a töltés sebessége? Milyen a fék, a világítás és a lopásgátlás szintje? És ha életbe lép valamiféle hazai szabályozás a rollerekre, akkor annak mennyire fog tudni megfelelni?


[+]

Ez utóbbi kérdéskör kapcsán lehetnek bennünk kételyek, mert nagy valószínűséggel az európai szabályozás átemeléséről lesz szó, amely 350 wattos teljesítményt és 25 km/h-s végsebességet tartalmaz. Utóbbival nincs gond, ennél gyorsabban haladni városi környezetben sokszor kimondottan veszélyes (nem csak ránk nézve, hanem a többi közlekedőre is), a 350 wattos maximum pedig tökéletesen elég egy maximum Margit híddal súlyosbított terepviszonyokkal rendelkező útvonalon, de ahhoz viszont karcsú, hogy a budai oldalon is könnyedén vegye az akadályokat a masina. Éppen ezért a gyártók 350 wattos teljesítményt szoktak megadni, de melléírnak egy “peak” értéket, amit kiprésel magából a szerkezet akkor, ha szükség van rá. Az Okai Neon Pro 700 wattot képes produkálni, ami már elegendőnek tűnik ahhoz, hogy általánosságban ne legyen gondunk, de a végsebességet ők is 25 km/h-ban húzták meg. És ez így rendben is van — elméletben. Hogy a gyakorlatban mire jutunk vele, nos, erről szól a mostani anyag.


[+]

Az Okai Neon szériájának jelenleg három tagja van. A Lite a legcsirkébb, a sima Neon a középső, a Pro pedig az, amit most próbálgattunk. Mindegyikre jellemző, hogy tök jópofa kijelzőt kaptak, jár hozzájuk app és NFC-s kártya, illetve a nevüket arról kapták, hogy alul és a kormányrúdon végig is LED-es csík világíthat, pulzálhat, villoghat a júzer elképzeléseinek megfelelően. A Lite 600 wattos teljesítménye is elegendő lehet, a hatótáv azonban csak 30 kilométeres, a kerekek pedig 9 inchesek. A sima Neon 8,5 inches kerekeket kapott, itt már 40 kilométer a hatótáv, plusz valamiféle hátsó lengéscsillapítás is van, míg a Pro modell 10 inches kerekeken gurul, 700 wattos motorral szerelik és 80 kilométeres hatótávot ígér. És több mint a duplájába kerül, mint a 150 ezer forintos Neon Lite, ez ugyanis 340 ezer forintot kóstál az iStlye-nál, ahonnan ez a masina is érkezett.

Kialakítás

A Neon Pro iszonyú jól össze van rakva. Semmi nyöszörgés, klattyogás, kotyogás nincs még retek úthálózaton haladva sem, pedig ebben nincs csillapítás, szóval minden kis repedést érezni fogunk a kormányon és a vesénkben is. Normális úton viszont kifejezetten kellemes útitárs, mert jó a stabilitása, biztonságosan lehet vele kanyarodni és remekül adagolható az ereje. Szuperkönnyen össze lehet csukni, ami azért fontos szempont, mert az ilyen egyszerűnek tűnő megoldások általában nem szoktak kinyitva stabilak lenni, itt viszont ilyen gond nincs, mechanikai szempontból a cucc hibátlan.


[+]

Az egész rollert egy jó értelemben vett minimalista filozófia jellemzi, nincsenek ormótlan formai burjánzások, a kormány is funkcionális. Van rajta egy darab gomb, egy darab csengő, egy darab fékkar és egy darab gázkar. A stucnin pedig egy kör alakú kijelző, ami nagyon kellemes, mert ez tényleg egy kijelző, nem csak egy folyadékkristályos, fix adatokkal dolgozó valami, hanem egy jól látható panel, aminek megjelenését az alkalmazásból lehet változtatni 6-7 témát is felhasználva, van például karácsonyi hangulatú is, ha a télapó a szán helyett ezt választaná.

[+]

A Neon szériát fémjelző extra, hogy a keréktől a kormányig van egy függőleges RGB LED csík beépítve, a trepni alatt pedig vannak további LED-ek, ezeket pedig az alkalmazásból szanaszét lehet paraméterezni. Mikor, hogyan, milyen színnel és milyen villogási minta alapján világítsanak, külön van standby állapothoz, haladáshoz, töltéshez és lezárt rollerhez passzintható fényjáték. És persze az egészet ki lehet kapcsolni a francba, ha valaki nem akar minden tekintetet magára vonni, de azért esti környezetben nem lehet nem észrevenni az úton egy ilyen fényorgiát közeledni.


[+]

A trepni gumírozott, hasznos területe 17 x 50 centiméteres, vagyis egymás mellé csak az ördög tudja felrakni patás lábait, a humán júzerek inkább T alakban fogják a csülkeiket elhelyezni. Az egyetlen fékkar a hátsó tárcsaféket működteti, az első kerékre csak elektronikus lassítás jut. A kormány alatt elhelyezett első lámpa közepes erejű, relatív szűk sávban világít előre, viszont könnyen állítható a világítás magassága, hátul pedig jár piros helyzetjelző és villogó féklámpa. Az EU-s előírásoknak megfelelően elöl-hátul és oldalt is van fényvisszaverő prizma a gépen. A trepni alól egy stabil kitámasztót lehet lehajtani, a másik oldalon pedig egy rugósan visszacsapódó ajtócska mögött ül a töltőcsatlakozó. Az egész motyó IP55-ös minősítést kapott, szemerkélő esőben nem lesz baja a gépnek. A hasmagasság viszont kissé alacsony, járdaszegényről leugratni nem lehet vele, mert odaverjük az alját.

Menettulajdonságok, app

A Neon Próval közlekedni komfortos, már ha az útviszonyok is adottak. Nagyon finoman lehet adagolni az erőt, van tempomat, viszont ha maximumra állítjuk, akkor nem fixen 25 km/h a sebesség, mert az ilyen-olyan hupliknál adódó esetleges további gyorsulásra azzal reagál a rendszer, hogy elveszi a gázt, ilyenkor érezhetően lassul egy kicsit a gép, aztán észbe kap az elektronika és visszagyorsít 25 km/h-ra. Ez amúgy nem zavaró, csak amikor először csinálja, akkor az ember megijed, hogy jaj, mi történt, le fog állni a rollerem? Nem fog.


[+]

Aztán van az a pont, amikor viszont mégiscsak le fog állni. Persze ehhez kell egy kicsit szivatni, de ha azt írják, hogy a 700 wattos teljesítménnyel 25 fokos emelkedőn is fel tud menni, akkor az egységsugarú tesztelő keres 1 db Rózsadombot és megpróbálja leküzdeni a terepviszonyokat a rollerrel. És az első néhány percben ez nagyon kellemes meglepetést jelent, mert a Neon Pro simán elindul felfelé még leginkább meredek utcákon is. Van, ahol csak 10-12 km/h-val vonszolja magát, de ezek már tényleg kaptatós utcák, de a Gábor Áron utcán 17-18 km/h-val felhúzott… egy pontig, amikor elment az erő, a kijelzőn pedig egy piros felkiáltójel és egy nyolcas világított.


[+]

A nyolcas hibakód jelentése némi gúglizás után elég egyértelmű: túlmelegedés. Az a kérdés nekem megválaszolatlan maradt, hogy miért a hibakódot és nem annak hasonlóan nem összetett jelentését rakja az arcomba a rendszer, az viszont sajnos tény, hogy ezt a 700 wattot nem tudja hosszan produkálni a motyó, nyilván függ a júzer tömegétől, az út meredekségétől és a külső hőmérséklettől is a dolog, de úgy 10 perc erőltetett menet után dobta fel. A jó hír, hogy ez prevenciós céllal történik, tudná ő még nyomni az erőt, de az már károsodást okozna, szóval a megoldás az, hogy meg kell várni, amíg kicsit lehűl. Nekem egyszerű volt, megfordultam és legurultam a hegyről, mire leértem már minden csitti-fitt volt megint és szépen nyomultam 25-tel a sík terepen tovább.


[+]

A rollerhez tartozó alkalmazás ránézésre kimondottan kulturált (magyarul nem tud), logikus az elrendezés, de kicsit többet akar nyújtani, mint amire egyébként képes. Egyrészt az NFC-s lezárással van baj. A saját kártyájával remekül működik, csak oda kell érinteni a stucnihoz és kész is, bekapcsol és felold. Viszont fel lehet venni az alkalmazásból további kártyákat is, van is nálam egy NFC-s tag általában, azzal is sikerült megugrani a feladatot, a telefonnal azonban nem. Erre mondjuk lehet azt mondani, hogy a telefonon ott az app, oldjuk fel azzal, mert az is működik. Mindenképpen örömteli, hogy ellentétben a Ducati megoldásával, itt nem lehet egy random másik telefonnal az app letöltését követően feloldani a rollert, ha már egy mobilhoz hozzákötöttük, akkor csak azzal hajlandó kommunikálni a gép egészen addig, amíg ott meg nem szüntetjük a párosítást.

[+]

Az alkalmazásban látszik az akkumulátor állapota, állíthatjuk az üzemmódot (E, L és S), futtathatunk diagnosztikát, variálhatunk a kijelzővel, lezárhatjuk a rollert, megnézhetünk statisztikákat az útvonalainkról… hát ezzel van egy kis gond, ugyanis ha elindítjuk, hogy mostantól rollerezünk, akkor látjuk, hogy merre vagyunk, mekkora utat tettünk meg és mennyi volt az átlagsebességünk, de ez akkor és csak akkor működik, ha a roller alkalmazása folyamatosan fut, ha lezárjuk a telefont és zsebrevágjuk, akkor semmit sem fog mérni. Szóval kizárólag akkor van értelme, ha a mobilunkat valahogyan a kormányra szereljük. Ez mondjuk tipikusan olyasmi, ami nekem speciel nem hiányzik, de ha már belerakják a funkciót, akkor lehetett volna ügyesebb is.

[+]

Összegzés. Szerintem az Okai Neon szériából nem ez a legjobb vétel. A 150 lepedőért elhozható, kisebb, könnyebb, de jóval karcsúbb hatótávú Neon Lite ugyanezzel a kijelzővel, fényekkel, alkalmazással és alig gyengébb (600 W) motorral jobb választás azoknak, akik nem mennek nagyobb távokat. Érhető, hogy a nagyobb kerekű, stabilabb, jóval combosabb akkuval (14,7 Ah) rendelkező Neon Pro drágább, de ebből viszont fájóan hiányzik a sima Neonban meglévő hátsó csillapítás, tehát nem teljesen koherens a modellpaletta felépítése. A 340 ezer forintos árcédula viszont onnan nézve egyáltalán nem riasztó, hogy egy nagyon jól összerakott, számos apró extrát kínáló, stabil, jó útfekvésű gépet kapunk, amelynek 700 wattos ereje ténylegesen fel tud vinni meredekebb emelkedőkön is, ha azok nem tartanak túl hosszan. Jól adagolható az erő, biztonságos a kormányzás, roppant egyszerű, mégis jó minőségű az összecsukás művelete, a fékek akár blokkolásig is azonnal fognak, ráadásul igény szerint úgy világítunk az úton, mint egy random bevásárlóközpont aranyvasárnap. A kijelző kifejezetten minőségi és jópofa, az NFC-s kulcsok működnek, ha azok nem telefonok, az alkalmazás nagy általánosságban kellemesen használható, szóval összességében ez egy korrekt roller. De ennyiért vannak azért mások is, amikben nem ilyen szofisztikált talán a display és nem is világítanak mindenfelé, de mondjuk van bennük lengéscsillapítás, vagy szélesebb a trepni, vagy éppen beépített az inverter, hogy ne kelljen a komplett, buflák töltőt cipelni. Innentől egyéni preferencia fog dönteni, de az Okai ajánlata alapvetően korrekt, noha olcsóbban akad mondjuk Ninebot Kickscooter MAX GE30 II gyorstöltéssel, Xiaomi Mi Electric Scooter 4 Pro némileg alacsonyabb hatótávval, remek Navee S65 első-hátsó csillapítással, szóval választék van bőven, nem is beszélve a kínai opciókról, mint amilyen a Kugoo, vagy a Techsend, de az Okai Neon Pro is életképes opció. És hát minden világít rajta…

Bog

A rollert az iStlye adta kölcsön a teszthez, itt lehet megvásárolni.

Azóta történt

Hirdetés