Hirdetés

Garmin Edge 705 - biciklis GPS-t teszteltünk

Hirdetés

Biciklis GPS? Az meg mire jó?

Rendszeres olvasóink egy része bizonyára tudja, hogy a Mobilarena szerkesztősége és a biciklizés nagyon közel áll egymáshoz: dr. Kind és jómagam is biciklivel közelítjük meg a különféle sajtótájékoztatókat, Bog pedig az elmúlt egy évben annyira nem volt benne a témában, de korábban ő is élvezettel hódolt a kétkerekű közlekedésnek. Gyorsan tisztáznám, hogy a biciklizésre nem életmódként tekintünk és nem töltjük időnket az autósok hergelésével, pár hete a Critical Mass kapcsán meg is fogalmaztam egy éles kritikát a rendezvénnyel kapcsolaban, aminek többek között az lett egy eredménye, hogy az egyik olvasónk felfigyelt a dologra és írt egy e-mailt, melyben arról érdeklődött, hogy nincs-e kedvünk biciklis GPS-t tesztelni. Hogy micsodát? Biciklis GPS-t. Miért ne, gondoltuk, majd ezzel a lendülettel fel is hívtuk a Speedshopot, hogy tudnak-e számunkra biztosítani egy Garmin márkájú tesztkészüléket. Természetesen tudtak.

Tudni kell, hogy mi városi biciklit használunk, nem mountain bike-ot. Valószínűleg ez az elsődleges oka annak, hogy még a Garmin Edge 705 típusú eszköz kézbevétele után sem igazán tudtuk elképzelni, hogy mire is jó egy efféle eszköz. Viszonylag ritkán fordul elő, hogy a felhasználói kézikönyv hosszas tanulmányozására kényszerülök, de most ez történt, ráadásul a témát felvető tisztelt olvasónk segítségére is rá voltam szorulva, de a lényeg, hogy ha nehezen is, de végül összeállt a kép. A készülék ugyanis nem egy egyszerű navigációs eszköz, monitorozza a teljesítményünket, segít edzésprogramok kialakításában, emellett pedig olyan adatokat is feljegyez, melyekről nem is gondoltuk volna, hogy mérhetők. Megpróbálom pontokban összeszedni, hogy pontosan mire is használható az Edge 705:

  • Navigációra: Itt nyilván nem az autós navigációkból ismert "a következő lehetőségnél forduljon jobbra" jellegű dolgokra kell gondolni, terepbiciklisek vehetik hasznát annak, hogy az erdőben tekerve bármikor megnézhetik az utólag letöltött turistatérképet.
  • Szívünk monitorozására: Az Edge 705-höz jár egy mellkasra csatolható szívritmus érzékelő, mely vezeték nélküli kapcsolatot használva továbbítja pulzusunkat magának az eszköznek, mely természetesen el is menti a kapott adatokat. Ennek köszönhetően utólag is visszakereshetjük az adatokat és megnézhetjük, hogy szívünk mennyit erősödött a folyamatos biciklizés hatására.
  • Biciklink monitorozására: Az eszközhöz több mérőműszert is kapunk, melyeket fel kell aggatnunk a biciklinkre. Ezek segítségével az Edge 705 megtudja a bicikli kerékfordulatát, pedálfordulatát, melyeket kombinálni tud az olyan adatokkal, melyeket a GPS-koordináták alapján számol ki. Ilyen lehet például az, hogy mekkora emelkedőt másztunk meg, amit testtömegünk és a bicikli tömegének ismeretében eredményesen kombinál a pedál- és kerékfordulatszámmal ahhoz, hogy megmondja, hány kalóriát égettünk el.
  • Adatok kiírására: Egy efféle kütyü gyakorlatilag mindent kiír, amit egy biciklizés kapcsán ki lehet írni. Mennyit mentünk, milyen gyorsan, szintben mennyit emelkedtünk, hány kalóriát égettünk el, hányat tekertünk a pedállal, hány éves a kapitány: a lista elképesztően hosszú, tényleg minden adat tárolásra kerül.
  • Edzésterv kialakítására: Ha van egy bejáratott útvonalunk, azt elmenthetjük a készülékben, hogy később újra végigmehessünk rajta, miközben az eszköz megmondja, hogy a korábbiakhoz képest hogy teljesítettünk. Ennél persze kombináltabb edzéstervek is vannak, versenyezhetünk egy "szellembiciklissel", megpróbálhatjuk tartani a magunknak előre felállított terveket, miközben természetesen minden adatunk tárolódik.
  • Tracklogra és utólagos elemzésre: Az eszközön tárolt adatokat könnyedén áttölthetjük számítógépre, azokat más szoftverekkel párosíthatjuk, így visszanézhetjük azt is, hogy 150 napja épp milyen túrát teljesítettünk. Ezeket megoszthatjuk barátainkkal is, mert akárki akármit mond, egy nap 80 kilométert biciklizni menő dolog.
  • Kerékpáros computernek: A párezer forintos kiegészítők funkcióit természetesen az Edge 705 is ellátja: kiírja a sebességünket, megtett távolságunkat és hasonló dolgokat.

Garmin Edge 705

A Garmin Edge 705 nem egy szépségdíjas termék, de ezt nem negatívumként róvom fel. Külsején egyértelműen látszik, hogy ezt ténylegesen használatra tervezték, nem arra, hogy jól mutasson a szélvédőn stucnin.

Garmin Edge 705
[+]

Masszív és ellenálló cucc, egy kis eső nem árt neki, ahogy az is valószínű, hogy a térdünk hamarabb fog megbánni egy esetleges esést, mint ez a ketyere. Mérete 51 x 109 x 25 milliméter, tömege 105 gramm, a rajta található kijelző képátlója 2,2 hüvelyk, felbontása 176 x 220 pixel; háttérvilágítással rendelkezik, de kikapcsolható, napfényben úgy is jól olvasható. Lítium-polimer akkumulátora beépített, 15 óra használatot tesz lehetővé, ami jócskán túlmutat az okostelefonok használati idején, sok biciklis ugyanis a készülékét használja arra, amire a Garmin ezt az eszközt kitalálta. Üzemi hőmérsékletében is nagyon kellemes, -15 és 50 Celsius fok között tökéletesen használható, amit a bővítőhelyre betolható microSD memóriakártya szintén el tud viselni.

Garmin Edge 705
[+]

A biciklire való felszerelés nem egy leányálom. Nyilvánvaló, hogy én mozgok más területen, városi single-speed/fixi kerékpáromon a minimalizmus elvét követem, a lámpákon és a két féken kívül egyedül egy csengő található rajta, a mountain bike-os közegben viszont teljesen hétköznapi az, hogy kulacs, pumpa, zár és mindenféle kütyü kerül a biciklire. Az eszközhöz kapott kézikönyv magyar nyelvű és nagyon részletes, ám a fordítást végző ember nem biztos, hogy olyan nagy biciklis volt, a szereléssel kapcsolatos bejegyzések ugyanis retorikailag ugyan tökéletesek, de tükörfordításnak tűnnek, ráadásul az illusztrációt szolgáló képek is gyenge minőségűek, úgyhogy az ember eléggé magára van utalva. Az összeszerelés körülbelül fél órát vett igénybe: magát az eszközt a kormányra vagy a stucnira (a kormányrúd "közepe") lehet felfogatni, kell egy mágneses jeladót rakni a pedálra és a kerékre (egészen pontosan egy küllőre), plusz egy érzékelőt a hátsó villára, ami a mágnesek elhaladását érzékeli: a centizgetéssel elég sok időt el lehet tölteni. Mivel a nálunk járt készüléket előttem már tesztelte valaki, sajnos nem találtam meg minden rögzítőeszközt a dobozban, minek következményeként celluxszal kellett megoldani a felhelyezést. A szívritmusmérő felrakása nem nagy nehézség, egyedül az okozhat gondot, hogy előtte meg kell nedvesíteni, de ha nekiállunk tekerni, ezt testünk úgyis automatikusan megteszi helyettünk, úgyhogy akkora jelentősége talán nincs.

Garmin Edge 705
[+]

Az Edge 705-tel két Garmin szoftvert hasznátlam. A Garmin Training Center az, amelyik kiírja nekünk az útjainkat és azok adatait, tehát szépen elemezhetünk vele mindent; Windows és OSX alá is elérhető, az eszközt egyből felismerte, az adatokat egy pillanat alatt lerántotta, térképen mutatta a megtett utat, teljesen rendben volt.

Garmin Edge 705 Garmin Edge 705
Balra a Training Center, jobbra a MapSource (a képek nagyíthatók)

A térképeket a Garmin MapSource nevű cuccal tudjuk feltölteni a készülékre. Alapértelmezésben gyakorlatilag nem kapunk térképet, ami gyárilag a cuccon van, Budapestből annyit mutatott, hogy átfolyik rajta a Duna. Épp ezért letöltöttem a turistautak.hu térképét, mely az egész országot lefedi, mérete pedig 60 MB alatt van. A telepítő egyből berakta az állományt a MapSource-ba, az ország középső része körülbelül 10 másodperc alatt feltelepült a masinára, utána pedig gyönyörűen meg is jelent az eszköz kijelzőjén.

Garmin Edge 705
[+]

Tudni kell, hogy ez a térkép Budapesten utcaszintű, de az eszköz autós navigációra így sem használható, mivel nincs hangszórója, csak egy pittyegője, aminek egyébként piszkosul idegesítő hangja van. Viszont természetesen terveztethetünk vele útvonalat, ilyenkor pár másodpercig felülnézetből láthajtuk az utcák között kavargó csíkot, majd hátsó madártávlatban megjelenik az útvonal, nagy betűkkel ki van írva, hogy hol kell merre fordulnunk, csak a hang hiányzik. Bicikliseknek ez tökéletes, el tudom képzelni, hogy a futároknak nagyon jó szolgálatot tehet egy ilyen cucc.

Garmin Edge 705 Garmin Edge 705 Garmin Edge 705

A menüben való bóklászás és maga a kezelés egyébiránt nem egy leányálom. Mozogni ugye kizárólag az előlapi joystickkal tudunk, gépelni is ennek segítségével kell, mivel billentyűzet nincs, a kijelző pedig nem érintésérzékeny (de hamarosan érkezik az Edge 800, azon már az lesz). A pittyegés marha idegesítő, a képernyők közötti váltást pedig a készülék oldalán lévő gombokkal tudjuk megoldani: van külön nagyítás/kicsinyítés, meg két funkciógomb. Előre is került két billentyű, az egyik a stoppert indítja, a másik a körök méréséhez használható. Meg lehet szokni, de azért nem mondanám, hogy felhasználóbarát.

Videóteszt, véleményezés

Kalandozásainkról egy rövid videót is készítettünk, mely alant meg is tekinthető:

A Garmin Edge 705 értékelésénél mindenek előtt azt kell figyelembe vennünk, hogy egy rétegtermékről van szó. Bár az autós navigáció az elmúlt években egy közel mindenki által elérhető valamivé vált, a speciális szegmensek bizony a mai napig nagyon drágák. Fokozottan igaz ez a hajózási navigációs eszközökre és sajnos a biciklis cuccokra is. A Garmin Edge 705 ára jelenleg bruttó 99 990 forint, ráadásul ez már egy akciós ár, alapvetően még ennél is drágább lenne. Ez az összeg nagyon magasnak tűnik egy ilyen eszközért, de a helyzet az, hogy a kemény biciklis kiegészítőknél ez egészen olcsónak mondható. Ha darabonként akarnánk összerakni mindezt, drágábban jönnénk ki, egy jobb pulzus és sebességmérő kerékpáros computer 40 000 forint környékén mozog, amihez szintén pár tízezresbe fáj egy pedálfordulat-mérő, és ekkor még nincs navigációnk. Nagyon céleszköz, de annak jó; csak azt sajnálom, hogy a kezelhetősége nem az igazi. Egy tetszett plecsnit kap, különleges kis cucc, az egyszer biztos! Viszont az is borítékolható, hogy az Edge 800 jobb lesz nála.

Garmin Edge 705

Bocha

A tesztkészüléket a www.speedshop.hu biztosította, köszönjük! Vásárláshoz kérem, kattintson ide!

A cikk elkészítésében a T-Mobile mobilinternet volt segítségünkre.

Hirdetés

Azóta történt

  • Navon N750 - kissé feltörtek

    Rég járt nálunk navi, a Navon sem gyakori vendég, így alkalmunk nyílik észrevenni a fejlődést.

  • Garmin nüvi 3790T - a csúcsnavi

    Nem funkcionalitással tarol a Garmin csúcsmodellje, hanem minőséggel, megbízhatósággal és pontossággal. Célszerszám azoknak, akik komolyan használnák.

  • Garmin nüvi 50 - a célnak megfelel

    A kistestvér után itt a nüvi sorozat következő variánsa, amely nem nyújt elképesztő extrákat, csak egyszerűen és profin teszi a dolgát.

Előzmények

Hirdetés