Car Power CP-02 power bank teszt

Egy külső akkumulátor, ami nem csak a mobilunkba, hanem adott esetben az autónkba is életet tud lehelni. Kicsi a bors, de bebikáz egy kocsit?

Mi ez, mire jó?

Résnyire nyitott, fáradt szemekkel sétál sietős reggelen az autós a járműve felé, kulcsa távirányítóján lenyomja a nyitógombot, de már az irányjelzők villanása is halovány. Jobb esetben még az ajtónyitásra felébred a belső világítás, ám legkésőbb a kulcs bedugása és elfordítása után kiderül: lemerült az akksi, az autó egy darabig nem megy sehova.

Ekkora kapocsfeszültségnél már biztosak lehetünk: ez nem indítja be az autót
Ekkora kapocsfeszültségnél már biztosak lehetünk: ez nem indítja be az autót [+]

A mai autóknál a benzin- vagy dízelmotort beindító, 12 voltos rendszerű akkumulátor lemerülésére aligha lehet felkészülni, hiszen feltűnő és komoly előjelei nincsenek, ahogy az autók sem jelzik, hogy a legutóbbi indítás már nem volt olyan acélos, rohanjon a kedves felhasználó a szervizbe cseréltetni. Vannak, akik néhány évente, prevenciós jelleggel vesznek újat az autótípustól függően 15 000 forinttól a csillagos égig terjedő összegért elérhető, méretes telepből, de még velük is előfordulhat, hogy valamilyen fogyasztó aktív marad egész éjjel, és bár nem volt semmi baja az akksinak, reggel mégsem indul a kocsi. A teljesen elektromos járművek elterjedésével előbb-utóbb biztosan megszűnik ez a kellemetlenség, ám amíg a többség hagyományos, belsőégésű motorral jár, addig bizony van potenciál egy olyan eszközben, ami ezt a problémát megoldja. Főleg akkor, ha az az eszköz jó eséllyel mindig a táskánkban van, és másra is hasznát tudjuk venni. Mondjuk bárhol feltöltjük vele a mobilunkat.

Az elérhető legolcsóbb bikakábel mellé rakva is feltűnő a kontraszt méretekben, vastagságban
Az elérhető legolcsóbb bikakábel mellé rakva is feltűnő a kontraszt méretekben, vastagságban [+]

Ha megnézzük az autónk méretes akkumulátorát, majd ránézünk a kis, mindössze 235 grammot nyomó, akár egy övtáskában is elférő 7500 mAh-s egységre (amit ez esetben érdemes 7,5 Ah-ra átszámolni), akkor joggal lehetünk szkeptikusak. Az akkumulátor, mint olyan, az autóban és a telefonban is energiát tárol, viszont a felhasználási mód teljesen más. A telefonunkon látjuk, hogy mennyire van feltöltve, és mivel folyamatosan, kis áramfelvétellel dolgozik, nagyjából azt is tudjuk, hogy mennyi időnk van hátra a lemerülés előtt. Az autó akkumulátora az indításoknál érdekes igazán. Ilyenkor rövid idő alatt rengeteg áramot vesz fel az autó, onnantól fogva viszont marginálissá válik a telep szerepe, hiszen a működésben lévő benzinmotor által hajtott generátor elvégi az autó működéséhez szükséges energiaellátást. Értelemszerűen tehát a bikázást akkor nevezhetjük sikeresnek, ha az autó motorja beindult. Aki bikázott már hagyományos úton, az tapasztalhatta, hogy egy vastagabb bikakábel is jelentősen fel tud forrósodni a percekig történő járatás hatására. Ehhez a termékhez viszont a bikázófej is egészen filigrán, tehát a látszat egyáltalán nem szól mellette, viszont az elmélet az, hogy ez a termék azonnal nagyobb áramerősséget tud átadni, mint amit az autó, nem indításra méretezett generátora átad a másik kocsinak.


[+]

A 20 000 forintos CP-02 dobozában minden szükséges kiegészítőt megtalálunk, egyrészt van egy kördugós adapter, amivel magát az akksit lehet tölteni, illetve benne van az a bikázófej is, amit aztán majd az aprócska eszközre kell rádugnunk, különválasztott pozitív-negatív kimenettel.

Hirdetés

Teszt, összegzés

Nem is autóval próbálkoztunk először, a kezdeti sikerben bízva egy motort vettünk elő a teszthez. Leginkább a nagyrobogósoknak fájhat a fejük, amikor lemerül az akkumulátor, a CVT-automata váltós, zömmel berúgókar nélküli motorokat ugyanis el sem lehet indítani másképp, mint az elektromos indítómotorral, ráadásul a holtszezon miatt sokszor féléves szünetekkel kell számolni, ami szintén nem a telep barátja. A méretezések persze egy autóhoz képest egészen mások: 4-10 Ah kapacitásról és 30-60A indítóáramról beszélhetünk egy közepes motor (vagy quad, jet-ski, stb.) esetén, ezt sokszorosan túlteljesíti az ígéretek alapján a CP-02. Lemerült akksit találni nem nehéz, már ugrott is be a tesztre használt Yamahába, és a várakozásoknak megfelelően önerőből nem volt képes elindulni. Értelemszerűen vetettük be a terméket, teljesen feltöltött power bankkel próbálkoztunk, a leírásnak megfelelően felhelyeztük a sarukra a pozitív-negatív oldalt, és azonnal meg is történt a csoda, egy pillanattal később már ketyegett is a négyütemű benzinmotor.

Üzemben a szerkezet, indul a 125-ös négyütemű!
Üzemben a szerkezet, indul a 125-ös négyütemű! [+]

Ez persze önmagában nem meglepő fordulat, a motor aprócska saruihoz képest még nagynak is bizonyultak a csipeszek, és mivel a Yamaha egyébként is egy bármikor, fél rúgásra beinduló motor, a siker szinte garantált volt. Ezután tértünk át az autós tesztre: 55 Ah kapacitású, 450 A indítóáramra képes telepen mértünk a bikázás előtt 10,4 volt kapocsfeszültséget, ami egy 12 voltos rendszer esetén teljes lemerülést jelent. A power bank hivatalosan 400 A indítóáramra van hitelesítve, viszont mi egy olyan autóba tettük a halott akksit, aminek egy 360 A-s, 44 Ah-s telep télen-nyáron elég. A behelyezett akkumulátorral az indítórelé kattanásáig eljutottunk, viszont a motort egy pillanatra sem sikerült megforgatni. Itt jött képbe a CP-02: rátettük, megnyomtuk a bekapcsológombot, megvártuk, míg három-négyszer végigfut a kék led, majd beültünk és indítóztunk. Sikerrel.

Még az 1,4-es, benzines Astrát is beindította a szerkezet
Még az 1,4-es, benzines Astrát is beindította a pici akksi [+]

A bikázó power bank tesztjét sikeresnek nyilvánítjuk, de persze nem engedtük úgy el a terméket, hogy valahogy ne fogjunk ki rajta, így elővettünk egy szinttel nagyobb, 70 Ah-s, 620 A-ra hitelesített akkumulátort megkívánó autót, amibe egy ennek megfelelően nagy méretű, lemerült akksit tettünk. Ezzel már konkrétan semmit nem tudott kezdeni az eszköz, viszont hiába próbálkoztunk sokszor indítózással, nem forrósodott fel annyira a kütyü, hogy gondot okozott volna, tehát biztonsági szempontból is helyénvalónak tűnik.

Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a vásárlás után ezt a lehetőséget tekintsük szükségmegoldásnak, és ne olyan ambíciókkal vágjunk neki, hogy a valamilyen villamossági hibából adódó folyamatos lemerülést bagatellizáljuk rendszeres bikázással. Ha egy autónak efféle hibája van, azt mindenképpen diagnosztizálni kell, viszont ennek csak egy minimális részét tehetjük meg otthon, egy multiméter és egy lakatfogó segítségével, ha nem derül ki a probléma, keressünk meg egy autóvillamossági szakműhelyt, az autók elektromos rendszerei ugyanis egyáltalán nem folyamatos bikázgatásra lettek tervezve.A motor beindulása után, a feszültségingadozás mérséklése érdekében azonnal kapcsoljunk be valamilyen fogyasztót (hátsó ablakfűtés vagy ventilátor a legpraktikusabb).

Ha az autóval hosszú utakra, aránylag rendszeresen megyünk, mégis rendszeresen lemerül a jó állapotú akkumulátor néhány órányi állás után, akkor valamilyen utólagosan beszerelt vagy átkötött fogyasztó hibájára kell gyanakodnunk, ha pedig nagyon ritkán vesszük elő a garázsból a kocsit, akkor érdemes egy csepptöltővel szinten tartani a minimum 12,6 voltos nyugalmi feszültséget. Ha nem az autó dedikált bikázópontján, hanem az akkumulátornál végezzük a vészindítást, ellenőrizzük az akkumulátor rögzítését is, a fölösleges rázkódó akkumulátor ugyanis felgyorsítja az ólom-savas telepek halálát, illetve a pozitív felén letestelő akkumulátor mindenféle egyéb hibákat, vagy akár tüzet is okozhat az autóban, menet közben.

Fel sem tudjuk cserélni a pozitív-negatív oldalt a forráson, viszont az autónál legyünk körültekintőek, szokásosan piros a pozitív
Fel sem tudjuk cserélni a pozitív-negatív oldalt a forráson, viszont az autónál legyünk körültekintőek, szokásosan piros a pozitív [+]

Összességében kiváló lehet ez a termék annak, akinek egy normál, 7500 mAh-s, egy USB-s külső akkumulátorhoz képest egy ilyen kütyü megéri a közel dupla felárat, illetve a kompromisszumot, hogy csak a saját, kördugós adapterével lehet feltölteni. Méreteit és tömegét tekintve nem markánsan nagyobb a bikázásra képtelen társainál, tehát ilyen szempontból is megállta a helyét, viszont tartsuk észben, hogy ez csak szükségmegoldás lehet, állandó rutin biztosan nem.

Car Power CP-02 power bank

szentkuti11

A terméket a forgalmazó biztosította a teszthez, köszönjük!

Azóta történt

  • Telenor Drivey - álljunk meg egy szóra!

    Kizárólag mobilos felülettel operáló flottakövetést indított el a Telenor, elérhető árú alapszolgáltatásként. Hibakódok, drasztikus gyorsítások, céges magánutak - elvileg minden kiszűrhető, az alkalmazott pedig még ingyen Wi-Fit is használhat a kocsiban.

Hirdetés