Bevezető, tartozékok
A Becker márkanévvel akkor találkoztam először, mikor sok-sok évvel ezelőtt egy autós újságban olvastam, hogy ők szállítják a Mercedes gépkocsikba a gyári audio berendezést. Később kiderült, hogy egy német eredetű, minőségi és drága készülékeket gyártó cégről van szó. Aztán pár évvel ezelőtt felbukkant a hír, hogy immár navigációs berendezéseket is gyártanak, de ekkor ennek még nyoma sem volt itthon.
Mostanra viszont belehúztak és egy egész palettát kínálnak azoknak, amivel lefedik a GPS piacot. Mi több, a különleges Crocodile nevű készülékük olyat is tud, amit szinte egyetlen más autós GPS sem: ütés- és vízálló. Ez a modell járt nálunk elsőként, majd egy nagyobb szünet után megjött a belépő modell, a Ready43. Most pedig a középkategóriás Active43-at vesszük kicsit nagyító alá, azon belül is a Traffic elnevezésű változatot, ami a TMC képességet takarja.
A Smartshop-tól elhozott doboz elég méretes, viszont már ezen is látszik az igényesség, belül is gusztusosan van összecsomagolva a pakk. A navin kívül kapunk egy szélvédőre rögzíthető aktív tartót, egy TMC vevővel egybeépített szivargyújtó töltőt és egy adatkábelt, no meg némi papírkupacot.
Külső
Már az autós HIFI-nél is feltűnt, hogy a Becker a szögletes, konzervatív vonalat képviseli, úgyhogy a GPS-nél se nagyon számítsunk tőlük másra. Az Active43 Traffic is ilyen, határozott, egyszerű és letisztult vonalak, szolidan kerekített sarkok, semmi csicsa. Az elöl és hátul is fekete színt a körben végigfutó, ezüstre fújt keret oldja. Kijelenthető, hogy ez a készülék bármilyen kocsiban jól mutat, szinte szolidan megbújik a szélvédőn. Mindehhez hozzájön, hogy minőségi szempontból sem lehet belekötni. Normális anyagok, teljesen masszív összeszerelés, tehát nem adták lejjebb magukat.
Az előlap fő része a kijelző, ami egy 4,3 hüvelykes képátlójú kivitel, tükröződésmentes bevonattal. A felbontást a gyártó honlapján sem közlik, de erősen valószínű, hogy a 480x272 pixeles megoldást alkalmazták. Ezen felül csupán egy piros gomb virít a sarokban, ezzel tudunk egy szintet visszalépni a menüben. Hogy mindez esti vagy éjszakai navigáláskor is sikerüljön, a gomb fehér háttérvilágítást kapott.
A hátlap sincs túlbonyolítva, a keresztben végighúzódó lyukas rész alatt bújik meg a hangszóró, illetve középen, süllyesztve érintkezőkkel találkozunk, ezek a tartó használatakor lesznek főszerepben. Az előlappal ellentétben itt egy selymes tapintású, matt anyagot használtak, így a fogása is jó.
Az oldalai közül a jobb és bal fele lényegtelen, itt semmi sincs. Felül is csupán a készenléti módhoz való kapcsoló található. Minden más alulra került, konkrétan van itt egy microSD foglalat (32 GB-ig kezeli a kártyát), aztán egy szabványos miniUSB, illetve egy hardveres ki-bekapcsoló.
Navigáció
Akárcsak a Ready43, itt is az NNG-féle iGO Primo alapú szoftver van a készülékben. Elsőre kicsit furcsa a szürke-piros színkombináció, szerencsére ez gyorsan megváltoztatható a menüben. A főképernyőn hat menüpont van, a legnagyobb persze az új úti cél. Itt többféle módon adhatjuk meg, hová is szeretnénk menni. Nekem tetszett, hogy a város beírása helyett (vagy mellett) az irányítószám megadásával is szűkíthetjük a keresést. Ha már korábban meglátogatott címre megyünk, akkor azokat külön is elérhetjük a főképernyőről, és persze van lehetőség egy dedikált otthoni cím tárolására.
Az ismeretlen sebességű processzor elég jól megbirkózik a rá bízott feladatokkal. A menü akadás nélkül működik, az útvonal tervezés sem tart sokáig, és navigálás közben is lépést tart velünk a gép. A térképes megjelenítés különlegessége, hogy nem csupán a szokványos 3D madártávlatot nyújtja, hanem valós domborzatot is mutat, tehát előre látjuk, ha az út emelkedik, lejt vagy épp egy éles kanyar jön. Ez a főváros pesti oldalán kevésbé izgalmas, Budán már jópofább, az igazi formájához viszont érdemes mondjuk az Alpokba látogatni.
Tetszett, hogy a beállítások között elég sok dolgot testre tudunk szabni. Igaz, hogy a minket jelző nyilat nem cserélhetjük le mindenféle sportkocsira, kamionra, sasra, meg ilyesmi, ám helyette hasznosabb opciók vannak. A navigálás során útjelző táblák (sebességhatár) és sávinformáció is rendelkezésre áll, részletesen szabályozhatjuk az útvonalhoz kapcsolódó korlátozásokat (fizetős út, komp, határátlépés és hasonlók). A hangos navigáláshoz egy férfi és két női hangból választhatunk. Moha bá és Andrea nem, viszont Eszter az utcaneveket is tudja, igaz, néha kissé furán ejti ki ezeket.
Extrák, összegzés
Az Active43 Traffic bár középkategóriásnak számít, túl sok extrát nem zsúfoltak bele, mivel a lényeg maga a navigálás volt. Ezért aztán nyoma sincs a zene- vagy videolejátszónak, nincs Bluetooth kihangosítás sem.
Ami még kicsit kiemeli a többiek közül, az a tartó. Az aktív tartó kifejezés itt igazából annyit takar, hogy a töltő (és vele együtt a TMC) vezetéke a tartó hátuljába csatlakozik és a készülék ebbe bepattintva a hátsó érintkezőkön keresztül jut energiához. Könnyedén bepattintható, egy gombnyomásra kiszedhető, stabilan rögzül a szélvédőn. Viszont ez sem kerülte el azt a hibát, hogy a kar elég rövid, emiatt a szélvédőn már kényelmetlen a használata, bár nem olyan mértékben, mint a TomTom Via125 esetén volt. A TMC használatához szükségünk van még egy kártyára is, az antennás töltő önmagában nem elég.
A korábban tesztelt Ready43-hoz képest a TMC (külön kártyával használható) és az aktív tartó került bele, mint extra. Nevéhez illően ebben is 43 európai ország térképe van, viszont azt kissé szomorúan vettem észre, hogy Topmap térképek helyett minden a NavteQ-től érkezett. Ez itthon okozhat gondokat, engem a Kálvin térnél próbált rossz irányba vinni. Meglepő viszont, hogy ez volt az első navigáció, ami pontosan ismeri az otthoni címem, ezt még az iGO-ban sem találtam meg (lehet, azóta már javították). A két fő extráért a gyártó minimális felárat kér, a készülék 44 ezer forintért hazavihető. Ennyiért pedig jár neki a Tetszett plecsni, viszont a NavteQ térképek levesznek a pozitív összképből.
![]() |
Becker Active43 Traffic |
Rusi
A készüléket a Smartshop biztosította.
A cikk elkészítésében a T-Mobile mobilinternet volt segítségünkre.