Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    A cikket köszönjük, mint ismeretterjesztő anyag, tökéletes, de a számmisztika (sajnos) nem teljesen kerek (vagy fair, ha így jobban tetszik).

    Mindig mosolygok, amikor 8-10-12-- milliós, vagy még drágább elektromos autóknál az alacsony üzemeltetési költségekről beszélnek, olyan érvekkel, hogy 1-2 liter benzin / 100km ár-egyenértékkel elmegy, vagy hogy nem kell olajat cserélni például, de ugyanakkor csendben hallgatunk arról, hogy az elektromos autók mumusa pedig az akkumulátor teljesítmény-csökkenése illetve szükség szerint cseréje. Pl. egy Leaf-nél ez 2.2 millió forintos tétel. Persze, egy belsőégésű autónál is különféle tényezőkkel kell számolni, de én akárhogy számoltam, az elektromos autó sehogy sem jött ki olcsóbbra.

    Ettől még természetesen nem lehet vitatni az előnyeit az elektromos autózásnak, csak költség-oldalon én mégse látom alátámasztottnak a létjogosultságát...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Somatom #2 üzenetére

    Én a napelem és házi akkumulátor megoldások kapcsán azon somolygok, hogy tök jó, hogy anno a nagy elektromos hálózatok arra épülnek az egész világon, hogy mennyivel költséghatékonyabb nagy (és jó hatásfokú) erőművekben termelni az elektromos energiát, amit aztán a felhasználókhoz juttatunk el - erre most pont arról szól a fáma, hogy milyen jó dolog a személyes házi erőmű.

    Ott sem jön ki a pénzügyi matek, sehogy sem. 20-30 év múlva (ha egyáltalán még ugyan az a rendszer lesz fent, ami azért nem garantált) a napelemek már eredeti teljesítményük töredékét fogják tudni. A házi energia-tárolót már legalább 4-5 alkalommal teljesen le kellett cserélni. Tehát az eredeti befektetést még kb. egyszer rá fogja a tulajdonos fordítani. Akkor miért is jó ötlet erőltetni? Mert környezetbarát? A rá elpazarolt energiát és erőforrásokat meg egy elegáns mozdulattal lehúzzuk a képletből, mert nem mutat jól...

    Az elektromos autózással is az a probléma, hogy akkor életképes, ha biztosítod a szükséges hátteret. Jól néz ki, hogy itt nem kell finomító, tartálykocsi meg benzinkút, de ellenben az elektromos energiát meg kell termelni és a fogyasztóhoz eljuttatni. Persze megoldható, de ezek is költségek.

    A másik kedvenc vesszőparipám maga az állam bácsi: a közuti járművekbe tankolt üzemanyagban ott van az útdíj, ott van kismillió adó, amit (elméletben) a közuti infrastruktúra működtetésére fordít az állam. Ha ezeket kivesszük, akkor egyszer csak nagy deficitet fogunk itt látni. Honnan fogja ezt pótolni majd állam-bácsi? Beépíti az elektromos áram árába?

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz WinstonWolf #6 üzenetére

    Arról szól a történet, hogy ha és amenniyben van rá pénzed és lehetőséged telepíthetsz egy nulla fosszílis energiaigényű erőművet a házadra, ami arra jó, hogy ad-vesz mérőn át rá tud termelni a hálózatra, amit te majd el tudsz fogyasztani napsütésmentes időben. Senki sem mondta azt, hogy a háztetőn lévő naperőművek oldják majd meg a hazai bauxitfeldolgozás energiaigényét.

    Hol írtam én olyat, hogy a napelemeknek kellene megoldani a bauxitfeldolgozás energiaigényét, vagy bármi mást?
    Azt írtam, hogy a költséghatékonyság tekintetében a házi napelemek + akkurendszer nem versenyképesek továbbra sem. Miért próbálod elferdíteni az általam leírtakat? :F

    A normálisabb napelem gyártók 20-30 év teljesítménygaranciát adnak a paneljeikre. Azaz, ha ezen időtartam alatt a napelemnek csökkenne a gyári bemérés alapján vállalt teljesítménye (Kb 10% a határ) akkor garanciában kicserélik.

    Léteznek ilyen gyártók, pontosabban gyártmányok, mert például a SolarWatt sem ad ennyit minden modeljére, ugyebár. Az olcsóbbakra ők is csak 12 évet vállalnak...
    Amivel találkoztam (tehát gyakorlati tapasztalat), ott 10 év után már csak cirka 80%-os teljesítményt adtak le a panelek, és macerás volt a garancia érvényesítése (tény, hogy ott is végül cserélték, ha jól tudom).
    De fenntartom a lehetőséget, hogy ez csak az adott gyártó / panel esetében történt.

    Egy napelemes rendszer Break Event Point-ja 7-9 év. Azaz ennyi alatt térül meg általánosan a beruházása. Erre tervezzük.

    Itt e-autós megoldásról volt szó, amihez én Tesla PowerWall és hasonló megoldásokkal együtt értelmeztem a leírtakat. Vagy van ilyesmivel is tapasztalat?

    De ha van gyakorlati tapasztalat, hajrá, oszd meg, és kész vagyok felülvizsgálni az álláspontom!

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz hroberto #8 üzenetére

    A hidrogénnél a korábban leírtak a szűk keresztmetszet: drága a háttérlogisztika. Egy hidrogénkút-hálózat kiépítése drága mulatság, főleg, ha kevés a hidrogénnel etetendő autó. Az elektromos (akkus) autó legfőbb előnye, hogy a kiszolgáló hátteret nagyjából a kiépült logisztikára fel lehet húzni...

    Nem egy autógyár próbálkozott a hidrogén-alapú meghajtással, de az akkumulátoros megoldás jobbról beelőzte...

    No és igen, ahogy írták korábban: per pillanat szénhidrogénekből a legolcsóbb előállítani hidrogént. Tehát adunk a sz@rnak egy pofont, már a környezetvédelem és gazdaságosság szempontjából...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák