Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Mr K #108 üzenetére

    "Ebben akár egyet is érthetünk, csak akkor már nem arról van szó, hogy az önvezető autókkal olcsóbb az autózás. Olcsóbb akkor lehetne, ha az autókat jobban ki lehetne használni. "

    Az olcsóságot nem úgy kell felfogni, hogy egy adott jármű tulajdonlása mennyibe kerül, hanem hogy egy adott személynek mennyibe kerül az a szolgáltatás, amelyet a jármű a számára nyújtani tud.

    Kevesen vitatják, hogy a tömegközlekedés olcsóbb, mint az autózás és ez alatt nyilván nem azt értik, hogy egy metrószerelvény olcsóbb egy autónál, hanem hogy A-ból eljutni B-be olcsóbb metróval, mint kocsival.

    A metró pedig első sorban nem (csak) azért olcsóbb, mert magát a járművet jobban kihasználják, hanem mert a szolgáltatás költségei több felhasználó között oszlanak szét.

    Hogy az átlag autó drágább lesz-e a jövőben, azt nehéz megmondani, de hosszabb távon elég nagy rá az esély, hogy igen.
    Ugyanakkor a folyamat logikája nem mindegy: nem azért fognak az emberek önvezető autókat szolgáltatásként igénybe venni, mert túl drága lesz birtokolni az autót, hanem azért lesz drága az autó, mert a jelenlegi árérzékeny consumer piac helyett első sorban flottákat üzemeltető vállalkozások számára fogják gyártani őket.
    Azaz az embereket az önvezető autók nyújtotta szolgáltatás olcsósága fogja vonzani és nem növekvő autó árak taszítani.
    Ez pedig az eladott autók számát is automatikusan szabályozni fogja, mert ha a vállalkozások hiába növelik a flottáik létszámát, nem nő tőle bevételük, akkor nem fognak több autót venni.

    Ezért mondom, hogy a jelenlegi állapotokat lineárisan meghosszabbítva a legritkább esetben jutunk jövőálló predikciókhoz.

    A 20. század elején az elemzések még arról szóltak, hogy az autó piac kb. 2 millió darabnál fog tetőzni, mert a gazdaságnak kb. ennyi hivatásos sofőrre lesz szüksége. Aztán jött Ford és egy átlagember is vezethetett autót komolyabb szakmai képzettség nélkül, ami nem csak extrém mód kiszélesítette az autópiacot, de alapvetően megváltoztatta a közlekedési szokásokat és az emberek mindennapjait.

    Vagy: az 50-es években még úgy számoltak, hogy max. néhány tízezer számítógépet lehet összességében eladni a világban, mert csak állami szervek és nagyvállalatok lesznek képesek kifizetni a fenntartási költségeket, személyzetet, stb.
    Ma meg egy okosóra is nagyobb számítási kapacitással rendelkezik, mint egy akkori komplett épületet elfoglaló monstrum.
    Ehhez képest Arthur C. Clarke már a 60-as években precízen megjósolta a home office jelenséget, mert a technológia fejlődésével járó lehetséges paradigma váltásból indult ki és nem az akkori állapotokból és piaci igényekből.

Új hozzászólás Aktív témák