- Azonnali mobilos kérdések órája
- Milyen okostelefont vegyek?
- Redmi Note 10 Pro - majdnem minden stimmel
- MIUI / HyperOS topik
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
- Google Pixel topik
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Xiaomi 14 - párátlanul jó lehetne
- Apple iPhone 15 - a bevált módszer
Hirdetés
-
Spyra: nagynyomású, akkus, automata vízipuska
lo Type-C port, egy töltéssel 2200 lövés, több, mint 2 kg-os súly, automata víz felszívás... Start the epic! :)
-
Nézzük élőben az este folyamán érkező Xbox Games Showcase 2024-et!
gp A műsor kora este kezdődik, utána az összes trailert összegyűjtjük egy helyre.
-
Computex 2024: monstrumhűtő a DeepCoolnál (videóval!)
ph Az Assassin IV széria legújabb verziója egy vapor chamber talpat kapott, így már 300 wattig használható.
-
Mobilarena
Téma összefoglalónk újra és újra megújul, reméljük, elnyeri mindenki tetszését és segít a könnyebb tájékozódásban ! Az alábbiakban DSLR (digitális tükörreflexes) és MILC (tükör nélküli cserélhető objektíves) fényképezőgépek vásárlásában szeretnénk tanácsot adni, figyelembe véve az aktuális piaci trendeket, felhasználói szokásokat és technológiai újításokat.
Új hozzászólás Aktív témák
-
BiriBum
őstag
Azt meg szabad kérdezni, hogy miért rekeszelted le 5.6-ra? A "nagylátó" tartomány elején (36mm) elérhető az F2,7 is. A kis szenzor miatt képminőség és a DOF sem fog jelentősen változni, viszont nyersz egy halom fényértéket, ergo rövidebb záridővel, bemozdulás nélkül tudsz fotózni. A másik, amit nem értek, az a pozitív expokompenzáció - ez miért kellett?
[ Szerkesztve ]
-
-
Slowman
aktív tag
De biztos lehet különbség az f/4 és f/8 vagy magasabb (persze ha tudja a géped) értékek között, de az az élességbeli különbség annyira csekély, hogy nem éri meg azt a fényértékbeli csökkenést, vagy ISO emelést. Természetesen verőfényes napsütésbe lehet jobban jársz egy tájképnél az f/8al de itt és egyéb beltérben készített képeknél nem túlzottan indokolt.
-
Degeczi
nagyúr
igen, kompakton fölötte általában már romlik az élesség...
5.6-on még persze nem tényező, nyugodtan használható, de f/8-on már valszeg észrevehetően, ezért is vannak többnyire ennyire korlátozva (bár mindez a fölbontástól és érzékelőmérettől is függhet: egy 6 Mp alatti modellnél talán még nem észrevehető ott sem, míg egy ésszerűtlenül nagy fölbontásúnál már igen)
-
-
Doom
aktív tag
Igen, vagy a záridőt növeled, esetleg vakuzol. A téma és a körülmények határozzák meg, mert mindegyiknek van "hátulütője" is. A rekesz növelésével romolhat a képminőség (objektívfüggő), illetve csökken a mélységélesség, amit nem biztos, hogy akarsz. Vakunál pl. előnytelen lehet a megvilágítás, vagy tájkép esetén nem tudod bevilágítani a(z egész) témát. A záridő elmossa a mozgást, amit vagy akarsz, vagy nem, de a vaku pl. ezt ki is merevítheti. Szóval attól függ, hogy mit szeretnél ábrázolni.
[ Szerkesztve ]
-
Szten Márs
nagyúr
Nem azért csökkentjük az F melletti számot, hogy világosabb legyen a kép. Ugyanolyan nagy F melletti számmal, teszem azt, az általam példának sokszor felhozott F/8-al is lehet sötétben fényképezni, úgy, hogy tökéletesen kiexponált, világos képet kapjunk, csak mondjuk napsütésben ehhez adott érzékenységen 1/500 sec-es záridő is elég, sötétben meg teszem azt 1/8 sec kéne, amit konkrétan lehetetlen kitartani kézből, és ha nem statikus a témánk, még az állvány sem segít. Ha az érzékenységhez még csaknem is nyúlunk, de az F/8-as rekesznyílást F/1,4-re növeljük, akkor is az 1/8-ad secből pontosan 1/250-ed sec lesz. Magyarán azért nyitjuk tágabbra a blendét, hogy rövidebb záridőt kapjunk, így megakadályozzuk a téma bemozdulását, vagy a kezünk remegéséből származó bemozdulást.
-
Degeczi
nagyúr
is
ugyanakkor az expózíció másik tényezője a zársebesség: ha az hosszabbra veszed, szintén világosodik a kép, illetve ha a rekeszt ugyan tágabbra veszed, a zársebességet viszont rövidebbre (pl. mert egyszerűen csak a P módot tolod el), akkor semmit nem változik az expozíció, a kép ugyanolyan világos/sötét marad, csak a mélységélesség lesz eltérő
a harmadik összetevő pedig az érzékenység, így ha nagyon tágra már nem akarod venni a rekeszt (mert nem csak a mélységélesség csökken, de a legtöbb obi nem is ad annyira éles képet teljesen nyitva), a zársebeséget pedig a bemozdulás veszélye miatt nem veheted hosszabbra, akkor csak az érzékenység emelése marad
egyébként az előbbiek miatt lehet értelme egy fényerős, mondjuk f/2.8-tól induló obinak akkor is, ha azt éppen f/4-en használod: így, lerekeszelve a legtöbb típus láthatóan élesebb képet ad, mint egy olyan obi, aminek ugyanott f/4 a maximális nyílása
-
Szten Márs
nagyúr
Nagyon egyszerű, van a blenderekeszeknek egy sorozata, ez pedig, az F betű mellőzésével, csak a számok kiírásával:
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
Ez egy olyan mértani sorozat, ahol a kvóciens gyök kettő (kb 1,41 ha nem tévedek, most nincs előttem számológép). Az értékek kerekítve vannak és kerekítve kerülnek feltüntetésre. A sorozat bármelyik tagjának megfelelő blendeállás feleannyi fényt enged át a szenzorhoz, mint az azt megelőző tag - vagy megfordítva: a sorozat bármely tagjának megfelelő blendeállás duplaannyi fényt enged a szenzorhoz, mint az utánakövetkező tag. Ha duplaannyi fényt enged át, akkor fele akkora záridő is elég. Így:F/8 - 1/8 sec
F/5,6 - 1/15 sec (nem 1/16, a szabványos záridők is kerekítve vannak)
F/4 - 1/30 sec
F/2,8 - 1/60 sec
F/2 - 1/125 sec (újabb eltérés a "várt 1/120-hoz képest a záridősorban)
F/1,4 - 1/250 sec -
Szten Márs
nagyúr
Ezt most nem teljesen értem. Ha az egyikkel variálsz, azt okkal teszed. Ha a záridővel, akkor azért, mert ki akarsz merevíteni egy mozgást, meg akarod akadályozni a bemozdulást, vagy épp ellenkezőleg, szeretnél valami bemozdulásos életlenséget vinni a képbe, vagy bármi más okból hoszabb záridőre vágysz. Ha a blendét változtatod, akkor pedig a mélységélességgel akarsz valamit kezdeni. Nyílván ettől még a kép "világossága" ugyanolyan lesz, ha azt akarod megváltoztatni, akkor az expókorrekcióhoz kell nyúlni. Expókorrekcióra minden tükörreflexes gépnél van lehetőség. Pozitív irányba tekerve világosabb, negatívba tekerve sötétebb lesz a kép, mint amit az gép úgy magában beállítana.
-
t_a_m_a_s
őstag
Dehogynem, hisz ahogy Szten is leírta, pont kétszer annyi fény jut az érzékelőre...
De ezt tényleg nem a gépválasztós topikban kéne kitárgyalni... Javaslom, hogy nézzetek kicsit utána az alapoknak, és akkor ezek a dolgok egyértelművé válnak. Kb fél órába telik, kereső meg gugli a barátotok
Holnap majd jól beletépünk...
-
Szten Márs
nagyúr
Két egymás melletti beállítás a mostani gépeken egy teljes lépésköz 1/2-e, vagy 1/3-a szokott lenni, így tényleg nem igazán. De azért adott esetben szépen látszik akár egy Fé-nyi különbség, nagyon nem mindegy, hogy F/2-vel, vagy F/2,8-al fotózok közelpont környékén a Heliosommal pl, látszik a különbség a háttérmosásban. Aztán vannak olyan témák, ahol gyakorlatilag észre sem vehető egy teljes lépésköz változtatás, pl gyakorta tájfényképezésnél totálisan mindegy, hogy F/8 vagy F/11 a blende. Összességében témafüggő, hogy mekkora változtatás mennyire észrevehető.
MOD: ha a záridők közötti különbségre gondolsz, akkor viszont lényeges lehet egy lépésköz is, tehát nem mindegy, hogy teszem azt adott gyújtótávon 1/30-al már épp berázod, hiába a képstabi, vagy 1/60-nal már vígan kitartod. Máskor meg viszont itt is lényegtelen, pl mindegy, hogy mondjuk egy diófát 1/500 vagy 1/1000 seccel fotózol.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Politika
- Azonnali mobilos kérdések órája
- Formula-1
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Milyen autót vegyek?
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Forza sorozat (Horizon/Motorsport)
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Notebook / laptop alkatrészek cseréje (processzor, RAM, HDD)
- Milyen okostelefont vegyek?
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen