Hirdetés

Aktív témák

  • bambano

    titán

    válasz hobizoli #201 üzenetére

    Finoman fogalmazva mondjuk azt, hogy a szakma nem ezt a véleményt osztja. Én is megebédeltem közben, hogy előreengedhessem az észérveket, hiába no, egy lavór csilisbab mindig megnyugtatja az embert :)

    Tehát a nyári gumival a következő baj van télen: nem arra a hőmérséklettartományra tervezték a gumit, ami télen van. Ha jól tudom, a kaucsukhoz/természetes gumihoz vagy műgumihoz adagolt szilícium alapú vegyületek (szilika) aránya határozza meg, hogy mi a gumi üzemi hőmérséklete. Ha pont eltalálod, akkor a gumi a szükséges mértékben lesz lágy, puha, ami ahhoz kell, hogy az út apró egyenetlenségei be tudják nyomni a gumit, mert ez adja a tapadást. Ha melegebb a gumi, mint ami az elvárt, akkor jobban fog tapadni, mert lágyabb lesz, de jobban is fog kopni és szélsőséges esetben fel is robbanhat, bár ez utóbbi aztért nem jellemző. Ha hidegebb a gumi, mint kellene, akkor rideggé, keménnyé válik, az út apró rögei nem lesznek képesek benyomni a gumit, nem fog tapadni.

    Mindezt normális körülmények között nem feltétlenül veszed észre, de képzeld el a következő helyzetet: jössz Pesten, napok óta nem esett, tiszta az ég, letakarították az utakat és az fel is száradt. Legyen mondjuk -5 fok. A gumid mindaddig jól tapad, amíg egy barom gyalogos eléd nem lép és vészfékezned kell. A téli gumi ilyenkor beleragad az aszfaltba és megfogja a kocsit, a nyári meg úgy viselkedik, mintha slick lenne és szépen elkorcsolyázik az aszfalton.

    A nyári gumival az is a baj télen, hogy nem télre való mintázata van. A téli gumi azért tud valamennyire tapadni a havon, mert összetömöríti maga előtt/alatt a havat és a benne levő millió kis lamella ebbe a tömörített hóba kapaszkodik bele. Amikor viszont a kerék a fordulat során feljön a havas útról, a formájának változása miatt a kis lamellák kiköpik a havat, megtisztulnak, hogy a következő fordulatban megint kapaszkodni tudjanak. Mivel a nyári gumiban nem ilyen mini lamellák vannak, hanem sokkal kevesebb és sokkal nagyobb vízelvezető vályatok, azok sokkal kisebb felületen képesek belefogni a hóba. Emellett, mivel a nyári gumi rideg, hiába forog, nem hajlik annyira, mint a téli (meg a lamellaszerkezete se erre van tervezve), benne marad a hó, következő fordulatnál úgy ér a hóhoz, mint egy gumilabda. Vagyis semennyire.

    Én elhiszem, hogy aki főútvonalon jár és jól vezet, az egyszerű helyzetekben elboldogul a nyári gumival is. De csak egyszer legyen balesetveszély, pánikhelyzet, a nyári gumival olyan szépet fog szállni az autód, mint a huzat, ahol esetleg a télivel vagy megúsztad volna vagy olcsóbban úsztad volna meg. Az se mindegy, hogy ha már hoppá van, akkor csak kis gond, kis zúzódás vagy eldurrantak a légzsákok, szétment a kocsi eleje és esetleg gerinctörés is van.


    A 7 fokos álomhatárnak triviális oka van. Van Magyarországon legalább 3 millió sofőr vagy több. Nekik nem lehet azt mondani, hogy ha ilyen autód van olyan gumival és erre jársz meg még millió paraméter, akkor neked 8.5 foknál kell cserélni, a másiknak meg 5.5-nél. Megnézték a gumikat okos emberek, megnézték az időjárást és kiszámolták, hogyha 7 fokot mondanak, akkor követik el átlagosan a legkevesebb hibát. Mert egy darab számot lehet mondani az autósok többségének, azt még megérti.

    A hóban való fékezéshez a kisebb önsúly nem biztos, hogy előnyös. A blokkolásgátló meg általában nem. De rendes téli gumival szerintem jobb eredményt lehet elérni.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Aktív témák