Hirdetés

CES 2023: Változtatja a színét, de nem ezért érdekes a BMW i Vision Dee

Hangvezérlés, teljes szélvédős HUD, elektromos hajtás, klasszikus autóforma és egy új platform a 2026-tól érkező elektromos BMW-khez.

Már tavaly is a színváltós BMW volt a CES egyik érdekes sztárja, ezt a koncepciót fejlesztették tovább azzal, hogy az i Vision Dee nevű tanulmányautó külseje E-Ink technológiát használva 32 különböző színt vehet fel. Az összesen 240 szegmensből álló megoldással nem csak az oldható meg, hogy az autó változtassa a színét, hanem mindenféle grafika megjelenítésére is képes, ami kétségtelenül látványos, nyilvánvalóan ki is lehet használni arra, hogy úgy tűnjön, mintha érzelmeket is mutatna az autó, de ez a dolognak főleg az a szelete, ami felkelti a figyelmet.


[+]

Mert közben az egész autó hemzseg a technológiai újításoktól. Kapásból nincs műszerfal, néhány érintőfelület azért akad, de az összes információ a teljes kijelzőre vetített HUD segítségével olvasható le, amely öt fokozatban tudja teleszórni az előttünk látható teret különböző adatokkal, üzenetekkel, információkkal. Egyelőre van kormány is az autóban, tehát a BMW nem esik abba a hibába, hogy a koncepcióból elvileg 2026-ra elkészülő szériamodellnél már azt feltételezik, hogy teljesen magától tud vezetni, de természetesen az összes elérhető vezetéstámogató rendszer adott.


[+]

Az autó fedélzeti rendszerének lelke maga Dee, amely a hangasszisztens neve. Ez persze nem magyarul fog kommunikálni, hanem inkább a fő piacnak szánt USA hivatalos nyelvén. Az ablakok elsötétíthetők és kijelzőként is működhetnek kívülről nézve, az ajtók automatikusan nyílnak. A legmagasabb fokozatra állított kiterjesztett valóság üzemmódban pedig teljesen átalakul a szélvédőn át látható világ mindenféle odavetített trükkökkel, ennek nyilván nincs különösebb gyakorlati haszna, a BMW így demonstrálja, hogy mennyi mindenre képes az általuk fejlesztett megoldás.


[+]

A platform a Neue Klasse, erre fognak épülni 2025-től az elektromos hajtású BMW-k. Az i Vision Dee nem egy nagy luxusautó, hanem inkább a jelenlegi hármas széria méreteit idézi, miközben nem SUV, nem crossover, hanem egy klasszikus felosztású és arányú autó, vagyis a BMW-nél nem mondanak le arról, hogy a márka alapjait képező formavilágot kínálják. Az elektromos hajtásláncról, a teljesítményről és az akkumulátorcsomagról nincs információ, de akárcsak a többi gyártó, a BMW is arra jutott, hogy ezek sokkal kevésbé fogják befolyásolni a vásárlást, mint a design, a kezelhetőség, az ergonómia és a konnektivitás.

Ha nem is ebben a formában, de az i Vision Dee számos megoldása meg fog majd jelenni a széria BMW modellekben, a teljes szélvédőt használó HUD minden bizonnyal opció lesz, a Dee névre keresztelt hangasszisztens pedig felválthatja a jelenlegi iDrive rendszert a jövőben. A BMW egyébként komoly erőforrást mozgatott meg a koncepció bemutatása kapcsán, a fent látható filmben nem csak Arnold Schwarzenegger, hanem David Hasselhoff is felbukkan a legendás K.I.T.T. volánja mögött, de inkább önmaga paródiája gyanánt.

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW