A Nokia átrendezheti a navigációs piacot

A Nokia tegnap teljesen ingyenessé tette okostelefonjai számára az Ovi Maps navigációs megoldását, mely online kapcsolat nélkül, előre telepített térképek segítségével is képes hangos navigációra, míg online üzemmódban számos extra funciót kínál, mint például a valósidejű forgalmi és időjárási adatok elérését, hiányzó vagy frissített térképrészletek automatikus letöltését és későbbi felhasználásra történő tárolását, illetve Michelin és Lonely Planet útikalauzok böngészését. Első körben körülbelül 20 millió Symbian Series 60 alapú Nokia készülék számára vált elérhetővé az ingyenes szoftver, ám ezt követően a korábbi modellekkel együtt 50 milliósra bővülhet a finn navigációs szoftver felhasználói tábora.

Hirdetés

A bejelentést követően a TomTom részvényárfolyama 11, a Garmin árfolyama pedig 4,2 százalékot esett, míg a Nokia árfolyama 0,7 százalékkal emelkedett. Thilo Koslowski, a Gartner elemzője szerint hamarosan egy újabb felvásárlási hullám veszi kezdetét, hiszen a Samsung, a RIM és a Microsoft is kénytelen lesz ingyenes megoldásokkal előrukkolni, melyek rövidtávon körülbelül 5 milliárd dollárt lesznek képesek kihasítani a navigációs piacból. Martin Garner, a CSS Insight elemzője szerint a kizárólag navigációs szoftverek fejlesztésével foglalkozó cégek a Google és a Nokia ingyenes megoldásai miatt komoly bajba kerülhetnek. A TomTom jelenleg 70 dollárért kínálja az iPhone-ra szánt navigációs szoftverét, de bevételének 70 százaléka továbbra is a különálló navigációs eszközök értékesítéséből származik.

Az Apple és RIM modellek sikere miatt a Nokia okostelefonjai iránti kereslet az utóbbi években jelentősen csökkent, ám Anssi Vanjoki, a Nokia marketingrészlegének feje szerint az ingyenes navigációs megoldás nem csak fokozni tudja majd az eladásokat, hanem a készülékek árának zuhanását is képes lesz megakadályozni. A finn cég számára komoly előnyt jelent az is, hogy a Google partnerei nem tudnak túl olcsó Android alapú készülékekkel előrukkolni, hiszen a kapcsolódó szolgáltatásokból származó bevétel a Google zsebébe vándorol, így a kártyafüggetlenül mindössze 45.000 forintért elérhető Nokia 5230 a piac legolcsóbb 3,2 hüvelykes érintőkijelzővel felszerelt navigációs készülékévé vált, míg a hamarosan érkező 5235 a korlátlan navigáció mellett korlátlan zeneletöltést is kínál majd várhatóan 50.000 forint körüli áron.

Ha a Nokia elárasztja a piacot olcsó, navigációra is képes érintőkijelzős okostelefonokkal, akkor az Android alapú készülékek gyártói komoly bajba kerülhetnek, de emellett a különálló navigációs készülékek piaca is drasztikusan csökkenhet. A Nokia jövőre 2 milliárd euró bevételt remél a szolgáltatásokból, melyben kulcsfontosságú szerepet tölt be a navigáció, hiszen a szállodák szobafoglalásának, éttermek asztalfoglalásának és más üzletek adatainak közvetlenül térképekbe történő integrálása és a reklámok együtt hatalmas bevételt jelenthetnek. John Strand, a Strand Consult feje szerint az egyetlen kérdés, hogy a hardver eladások és az átlagos eladási árak emelése fedezni tudja-e a navigációs licencek értékesítésének felfüggesztése miatti kieséseket addig, amíg a gyártó új bevételekhez jut a reklámokból és más kapcsolódó forrásokból. A Nokia 2008-ban 8,1 milliárd dollárért vásárolta fel a Navteq térképszétei céget, mely nyilván csak hosszabb távon termelhet hasznot a finn óriás számára, ám az új üzleti modell gerincét jelenti.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés