Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Gyantusz

    tag

    válasz vilmoci #928 üzenetére

    Ez természetesen így igaz. Párhuzamosan a két típust üzemeltetni nemnagyon van itthon értelme (ettől függetlenül a lengyelek ezt teszik, a modernizált PT-91 Twardy-kkal, de eleve ők gyártották a kocsikat, az ipari háttér megvan).
    Ettől függetlenül erősen kétlem, hogy az átvett Leo-kból, mivel nemigen lehet kevesebből fenntartani őket, egy századnál több üzemelne 2007-től. =>
    Ezért szerintem nem volt értelme foglalkozni velük. Ahhoz, hogy a ZMNE-s tiszti és tiszthelyettes, ill. egyéb műszakis hallgatók, valamint a tatai MH 25-ösök és a felszámolt MH 11. Hunyadis állomány-maradék ízekre szedje őket, összerakja, beröffentse, fussanak velük 10 kört, félévente mondjuk egyszer-kétszer elmenjenek Várpalotára lőni velük, értelme nincs foglalkozni a T-72-n (mint meglévő) kívül más típussal.

    A későbbi harckocsi-fejlesztésekről: Szem előtt tartva a hadtörténeti múltat, konkrétan a II. vh. utolsó másfél évére gondolok, nem vagyok meggyőződve arról, hogy Magyarországon egy 50-55 tonnánál nehezebb harckocsit értelmesen, az ország területét harcászatilag teljesen, vagy nagy részét lefedően lehetne üzemeltetni, bevetni.
    Gondoljunk vissza arra, hogy a német nehézpc. osztályok mit össze szoptak idehaza az 56 tonnás Tiger I-ekkel és a 68,5 tonnás Tiger B-kkel. Mindkettő össze-vissza ragadt a sárban, utóbbiak veszteségét gyakorlatilag a műszaki mentés lehetetlensége okozta (bár eszköz semigen volt rá) a kiszáradt üzema.tankokon túl. A Dunántúl egyes területeit, ahol a helységnevekben szerepel a Sár- előtag (Sárbogád, Sármellék stb.) a németek számára új értelmet nyert 1945 márciusában. A 46 tonnás Panther azért elég jól elszórakozott egy raj lövészdeszanttal a seggén is Debrecentől Sopronig.
    Ezt az elméletet azért szürkíti az, hogy az 1950-es évektől a 70-esig komoly közútfejlesztések zajlottak idehaza, szóval jócskán csökkent a "döngölt úthálózat" hossza. De azért nem lenne hátrány ezt is szem előtt tartani. Nem fasza dolog mondjuk egy bagóért megvett és aztán patentül A6-ra modernizált Leopard 2A4-et csak azért felrobbanatni konfliktus esetén, mert hasig merült a jó fekete anyafődbe és íppeg nem lehetséges a műszaki mentése...
    Például az olaszok éppen ezért machinálták meg az Ariete-t, mert alig van olyan hídjuk, ami 55 tonnánál nehezebb kocsikat képes átereszteni.

    Szóval a dilemma egyik része ez a katonai szakértők részéről. Érdemes-e bevállalni egy 60 tonnás dögöt?
    Vagy a másik alternatíva: a hazai T-72-alváltozatok olyan 43-44 tonna össztömeg között szóródnak. Kivágni a picsába a tornyot, rakni rá egy értelmeset - esetleg a hkágyút is kicserélni végre a NATO-lőszert tüzelők valamelyikére - és moduláris pótpáncélokkal felvértezve (mert az a gumikötény az oldalukon a II. vh-ban még elment volna, de manapság már édeskevés) kapnánk egy kb. 48-50 tonnás jószágot. Természetesen a motor is kivágva egy 1000 LE-s mondjuk MTU-ra, lengyelre, vagy egy orosz dízelre (mondjuk egy 1100 LE-s V-96-ra).

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

Új hozzászólás Aktív témák