Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #65675776

    törölt tag

    válasz intensa_man #1004 üzenetére

    Revell festékeit inkább ne erőltesd. Az enameljei mondjuk még nem is annyira rosszak, de nagyon vastag réteget adnak. Az akriljaik viszont borzasztóak. Félelmetes mértékben ingadozik a minőségük, nem lehet velük konzisztens eredményt elérni.

    Wow, ezt a Tomcat-et még gyártja az Italeri és a Revell is? Ráférne már egy felújítás. Alapvetően nem egy rossz makett, bár gondolom még mindig pozitív panelvonalas (Bár mintha a Revell vésett lenne. Pontosabban Revellesen árkolt). Kezdő készletnek viszont jó. Nincs veszélyes ára, könnyen építhető, és aránylag pontos. Bár szerintem 5k-t nem ér. (Főleg annak fényében nem, hogy 5-6k körül ilyen minőségű készletek vannak. Tomcat-ből ennyiért meg inkább az Academy, vagy Hasegawa. De miért erőlteti mindenki ennyire ezt a Jolly Rogers-t???) Az Italeri 3200, és teljesen ugyanaz a készlet.

    Továbbra is azt mondom, hogy a Modell Master enameljei nagyon jók. Képek alapján ez a készlet egy sima egyszínű példányt mutat. Innen megnézheted, hogy melyik festékek jók hozzá (Testors = Modell Master). A Scale fade egy érdekes dolog, vagy foglalkozol vele, vagy nem. Itt van egyébként a Tomcat kezdőoldala.

    Modell Master esetén (de ez kb minden enamel-re igaz) vagy megveszed méregdrágán a saját hígítóját (50 ml 800-1000 HUF körül). Vagy, és én inkább ezt ajánlom, veszel lakkbenzint. Abból viszont nem mindegy milyet. Az olcsó annyit is ér. Ablakok, csövek és egyéb háztartási dolgok festésekor hígítani, tisztítani megfelelnek. De makettezésre alkalmatlanok. Tele vannak szennyező anyagokkal, rengeteg az aromás és akár észteres összetevőjük (de ha LB-t és észterhígítót akarnál összekeverni, az bezzeg nem megy). Ebből kifolyólag a PS-t is megtámadják némileg (volt szerencsém olyan LB-hez, amit majdhogynem ragasztónak is tudtam használni), de a legnagyobb gond, hogy még akár 1-.2 nap száradás után is képesek visszaoldani az előző réteget. Szóval csak a legjobbat érdemes megvenni: Supralux! Lehet, hogy 1200 HUF körül van az ára (azaz akár 2x annyiba is kerülhet, mint a legolcsóbbak), de minden szempontból megéri, mert egyszerűen fényévekkel jobb is. Minimális szennyezők, minimális agresszivitás, kitűnő eredmény. Megkerülhetetlen szerintem ha LB-t használsz. (Mikor haverom szívott a visszaoldással, pedig Humbrol-t használt, amire ez alig jellemző, gyorstesztben MM-rel próbáltam ki a dolgot. Már 10-15 perc száradás után rá tudtam menni újra visszaoldás nélkül, pedig a MM esetén mindenki pont erre panaszkodik mindig, ezért nem szokták ajánlani ecsethez. A különbség haverom és közöttem annyi volt, hogy ő olcsó LB-t vett, én meg Supraluxot. Miután a nálam levő még bő fél flakonnyit odaadtam neki, egyből le tudta festeni rendesen a WB-ot.) Az olcsó LB még jó lehet mondjuk ecsetet takarítani. Erre jobban is jön az agresszívabb oldószar, persze az ecset láthatja kárát.

    Alapozó annyira nem kell, maga a makett középszürke lesz, szóval az alapszín jó alapozónak is. Ergo nem kell alapoznod. Max első nekifutásra az illesztési vonalakat húzd végig egy enyhén hígított réteggel, hogy az esetleges ragasztási hibákat kiemelje. Ha nincs hiba, akkor mosd vissza, aztán mehet telibe a dolog 2-3 vékony rétegben.

    De ne felejts el jó minőségű ecsetet is venni! Ecsettel festés esetén a legfontosabb dolog, fontosabb a festéknél is. A legjobb festéket sem fogod tudni szépen, csíkmentesen festeni rossz ecsettel.

    vlevi: Ezekre az olajokra lehet rá fogok nézni. Ha más nem filterezésre, koszolásra, bemosásra használhatóak lehetnek. Ezeknél még előny is sok esetben a nagyobb pigment. Bár bemosónak meg a huggyáhígított mattlak lereszelt pasztellkrétával vegyítve is tökéletes megoldás.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz vlevi #1008 üzenetére

    Ráadásul lehet keverni a különféle színű reszelékeket. Nem kell csilliófélét megvenni. Nem is értem, hogy a különféle wash-ok mitől kerülnek annyiba, amennyibe. Kb a hígító a legnagyobb összetevőjük, az meg filléres tétel. A többi meg megvan a sori hulladékokból.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz intensa_man #1010 üzenetére

    Igen, a Revell másik baja, hogy az enamel vonalán leginkább csak RAL szabványú színek vannak. A hadviselésben viszont leginkább a Federal Standard terjedt el.

    Igazából még mindig nem értem a JR cool faktorát. Főleg, hogy a csapból is ez folyik. Ettől inkább kommersz lesz, mint cool.

    A Tomcatters volt viszont az egyetlen Tomcat század, amelynek a gépein valaha fekete orrkúp volt. Erre nem ilyen festésű géphez való matricákat adnak. Ahogy a Sundowners volt az egyetlen cápaszájasz század. De szerencsére ők ezt végig megtartották, szóval vagy olyan matrica jár hozzá, van nem VF-111.

    Mindeközben meg elfelejtenek "nevesebb" példányokhoz matricát adni. Pl Gypsy 202 és 207, Fast Eagle 102 és 107. De egyébként ez eléggé tipikus. Cunningham és Driscoll F-4J-jéről (Showtime 100) sincs matrica gyárilag szinte egyetlen maketthez sem (az Academy pattintós, előre festett készletét nem tekintem makettnek), ahogy Steve Richie F-4-eiről sem (F-4D: Oyster 03, Icebag 01, Buick 01, F-4E: Paula 01). Alig találniu kicsit is érdekesebb matricákat gyárilag makettek mellett. Pedig milyen kellemes is volt a Monogram F-4J a Silver Kings matricákkal. Mindenhol csak ugyanazok a tucatdolgok. Egy görög A-7H/TA-7H-hoz sem találni még aftermarket matricát sem.

    vlevi: Az adott géphez nem a light gull gray kell, hanem a dark ghost gray! A Cybermodeler-es linken ott van hozzá minden. Amikor még light gull gray volt a színük, akkor az orruk is fekete volt a Tomcatters gépeinek. Érdekes, hogy high visibility festésű gépeikről alig találni képeket.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Alg #1013 üzenetére

    Nekem eddig ahánnyal dolgom volt, annyiféleképpen viselkedtek. Nem csak színenként, de példányonként is. A fehér olyan, mint a takony liszttel sűrítve. Hígítani nem lehet értelmesen, mert egy ideig csak nyeli a hígítót, aztán a következő csepptől szétfolyik az egész. Kb kezelhetetlen. Majd ha megtanulnak stabilan gyártani fog érdekelni.

    Pisztolyhoz Tamiya, Gunze, AK Real Color (a sima AK trágya), Vallejo Model Air. Feltéve ha az akrilokat nézem. Enamel érdekesebb kérdés. Nekem tökéletesen bevált a MM.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz vlevi #1018 üzenetére

    Ugyanmár. A keleti hadszintéren tavasszal és ősszel nyakig ért a sár. Nem volt ritka a még ígyebben kinéző hk.

    csp01: Nem rossz ez, főleg nem első makettnek. Hk-k esetén a festés úgyis alapvetően taknyolás. Amire jobban oda kel majd figyelned a későbbiekben, az azok az illesztési hézagok és élek eldolgozása. A hordókon és a tornyon sem lettek a legjobbak. De majd a következő maketten.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz csp01 #1020 üzenetére

    Hk-ról van szó, ráadásul II. vh, szovjet, és öntött. Nem kell megijedni a reszelő használatától. A T-62-nél nekem is volt egy jó fél millis perem, amit el kellett dolgozni.* Ráadásul azon nincs is ott hegesztés. A T-34/85 tornya ebből a szempontból jobb, eleve ott van az illesztés, ahol a hegesztési varrat volt. Nem kell teljesen eldolgozni, de az éleit el kell tompítani mindenképpen.** Ráadásul ahogy hegesztve voltak azok a tornyok... Idővel rá fogsz érezni. És érdemes megnézni képeket is, nem minden esetben kell pl az illesztési hézagokat eltömíteni. A motortér tetején jól tetted, hogy otthagytad pl. De pl a II. vh végi (44 közepétől főleg) német hk-k lemezei sokszor csak tessék-lássék lettek összehegesztve, át lehetett látni a lemezek között. Az szovjet hegesztett tornyok sem voltak különbek, főleg az SZTZ által gyártottak voltak roppant fércmunkák.

    * - A Tamiya T-62A-n nagyon látszik a szerszám kora. Rengeteg öntési hiba, peremek, sorják, hézagok minden létező helyen. A cső meg a Tamiya szokásos hulladéka. A két fél között kb 1 mm eltérés van átmérőben, képtelenség kör keresztmetszetűre csiszolni. Nem csoda, hogy régebben mindenki gondolkodás nélkül cserélte a csöveket esztergáltra. Kidobócsap nyomok minden alkatrészen. A tartályok illeszkedése sem éppen mintaszerű, úgyhogy nem is fogom felrakni őket. A futógörgőket is körbe kellett csiszolni mindet, mert a közepükön szépen körbefutott egy negyedmilliméteres sorja. Mondjuk legalább olcsó készlet. És még mindig sokkal inkább méret- és alakhelyes, mint a Trumpeter készlete.

    ** - És ha ott is hagysz egy keveset, akkor azt megkínálod egy agresszívebb modellragasztóval, vagy óvatosan hitrohígítóval. Ezek feloldják a PS-t, és valamennyire még formázhatóvá is teszik. A Tamiya Extra Thin és hasonló gyorsan párolgó ragasztók erre alkalmatlanok. Másik lehetőség, hogy teljesen lereszeled, a szükséges helyen karcolsz egy kellemes méretű árkot, és abba beleragasztasz húzott szálat, vagy akár valamilyen profilszálat. Természetesen bőséggel meglocsolva ragasztóval, de megintcsak elsődlegesen az alakíthatóság végett. Így egy késsel bele tudod nyomkodni a hegesztés mintázatát. Szál helyett feltöltheted púposan tömítőpasztával, amit megintcsak tudsz alakítani.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1025 üzenetére

    Nem tudom pontosan, hogy nekem egy S.16 volt-e az első makettem, vagy az Il-28. Szintén 7-8 éves koromban (40 vagyok egyébként). Van itthon most is egy MiG-17PF.

    Mondjuk nem folyamatosan maketteztem, voltak hosszabb-rövidebb kihagyások. Pár éve kezdtem újra. A T-62A és a Hellcat is már az újabb időszakom félkész terméke. A Hellcat-be élmény volt összerakni az Aires kabint...

    "annyi sorja, hogy az alkatrészek alig voltak kivehetőek"

    Akkor az már majdnem olyan, mint egy vákuumformázott kit.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1029 üzenetére

    Az a baj a mai SW kitekkel, hogy nagyon alapszintűek. Nagyrészük pattintós. Ráadásul meg kell fizetni rájuk a SW felárat. Szóval ha ilyesmit akarnék építeni, akkor lehet scratch build lenne belőle (persze nem Buczkó Józsi féle Yoda).

    Valamikor '98-ban függesztettem fel a makettezést elég hosszú időre. Három éve kezdtem újra, mikor egy munkatársam/haverom elkezdett makettezni. Mivel úgyis segítettem neki ebben-abban, így előkerült pár dolog. Most itt van majdnem készen a Hellcat, folyamatában a T-62. Még anno félbehagytam egy Merkava II-t is, az is sorára vár. Meg egy rakat apróság.

    Az Academy F6F-3/5 Hellcat egyébként egy érdekes készlet. A netes teszteket olvasva mindenki írt valamilyen illesztési hibáról. Van, akinek a szárnyfelek nem illeszkedtek egymáshoz, van akinek a törzsfelek, van akinek a centroplán a törzshöz. Nekem az összes hibát tudja a készlet. De az Aires készlet sem sokkal különb. Sem egymáshoz nem illeszkednek rendesen az alkatrészei, sem a maketthez (pedig ehhez készült). Az útmutató pár alkatrészt rossz helyre jelöl. A festéssel is kínlódtam kicsit. Mint kiderült a 24 éves (még 23 ml-es) Tamiya fehérem pigmentdegradáció áldozatává vált. Nem lehetett érdemben festeni vele. A Gunze szerencsére friss és üde. A középkék (Model Master 1720) pedig kellemesen fújás közben a pisztolyban döglött be. Ezért az orron nem lett a legjobb. Persze amikor már az alapszínen kívül az árnyékolás is felkerült rájöttem, hogy előtte fel kellett volna matricázni. Nembaj, majd.

  • #65675776

    törölt tag

    Csak, hogy legyen kép is, mert még a végén senki sem hiszi el, hogy tényleg építek is.

    A kékk a túloldalon adta meg magát.

    Van még azért munka vele bőven. Tervezek gyártani alá egy repülőgépfedélzetrészletet.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Alg #1035 üzenetére

    Aki nem ebből él, az amatőr. (És aki nem ebből él, az utálja az AK saját akriljait. Azok szeretik, akik nem veszik, hanem szponzorációként kapják az AK-tól. AK akrilok közül csak a RealColor jó, de az meg kb 1:1-ben Tamiya.) Ne használd ilyen lekicsinylően az amatőr szót, főleg ne magadra. Egyébként írtam oda is.

    A végkimenetelt meg sok esetben befolyásolja az építés közbeni élmény. Jártam már úgy nem egyszer, hogy beterveztem nagy dolgokat, aztán ahogy a készlet mindenféle kínjai előkerültek úgy csökkent a lelkesedés. Jöttek a kerülő megoldások, most ezt sem csinálom meg inkább, bla-bla. A Hellcat is így járt egyébként. Terveztem az ágyúcsövek kicserélését is fémre, meg még pár dolgot, de az illeszkedésekkel elkínlódott órák után letettem róla. Úgyhogy átlényegült a makett festési kísérletező példánnyá. A T-62A meg úgy indult, hogy gyorsba összedobálom. Nos, annál meg pont ez nem működik az öntvény éa a szerszám kora miatt. Annyi hibát kell kijavítani rajta csak azért, hogy ne legyen egy szeméthalom az egész, hogy nem lehet gyorsan építeni. Illetve lehet, de akkor egyszerűen nem lehet belőle még egy jó iparosmunka szintű makettet sem építeni. De be fogok szerezni újra egy Italeri UH-1B-t. Még '95-ben megépítettem, és egy nagyon kellemes kis makett volt. Egy komolyabb illeszkedési hibája volt, a többi könnyed, élvezetes építés volt. Kíváncsi vagyok mennyit romlott a szerszám, bár az Italeri fel szokta újítani a kopottakat, időnkét meg új szerszámokat készítenek.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Remus389 #1050 üzenetére

    Csak az igazira (legalábbis az utóbbi időkig) kb minden esetben fújták a jelzéseket. Ezért nem kellett alá lakk. Az viszont nem igaz, hogy nem lakkozták őket. Többnyire minden festést egy vékony lakkréteggel fejeztek be, sőt, többnyire a fémszínű gépek is kaptak egy réteg lakkot. Fokozottan igaz ez a haditengerészeti gépekre. Azoknál eleve nem igazán volt túl sok natúron hagyott fémfelület, márcsak a korrózióvédelem végett is festettek, lakkoztak mindent.

    A fényeslakk a matrica alá nem a matricák minősége miatt kell. Azért szükséges, hogy a felületi érdességet csökkentsd vele, minimalizálva a matrica alatt maradt légbuborékok mennyiségét. Ezek a buborékok okozzák a matrica látványos opálos hatását bizonyos fényviszonyok mellett. A matricafeszítő és -lágyító önmagában erre nem képes, a felületi mikrobarázdákba nem tudja belesimítani a matricát. Csak a nagyobb felületi egyenetlenségek ellen jó. Sőt, kell is ha bele akarod simítani a matricát a panelvonalakba, vagy rásimítani a szegecsekre. Itt viszont számít a matrica, pontosabban annak a hordozólakkjának a minősége, és főleg vastagsága. A vastag japán és amerikai matricákkal ezért volt szívás dolgozni. A Monogram volt tán a legrosszabb ebből a szempontból. A F-4J-jéhez adott matrica lakkja közel fél milliméter vastag volt, még a beömlőcsatorna oldalának sima ívére is alig lehetett ráhajlítani a felségjelet. Élményszámba is mentem azzal a két darab marticával. (BTW, a mai napig az a legjobb 1/72-es F-4 szerszám. Bár mivel jelenleg a Revellnél van, gondolom mióta hozzájutottak sem újították fel, ergo már elég komoly részletvesztésen ment át.)

    Egyébként nem Wildcat, hanem Hellcat. Másrészt a rekonstruált gépek festése nem sokat jelent. Ezekre vigyáznak, mint a koronaékszerekre. Harci körülmények között nagyon nem ez volt a jellemző.

    Egyébként post shading, és még nincs kész. Még megy majd rá egy középszürke ködölés, ami részben egybemossa a határokat. Emellett a lakkozásnak is lesz ilyen hatása.

    Sajnos nem igazán találni eredeti színes képeket. Hellcat-eket meg '43-ig a háromszínű álcafestéssel készítették. Utána meg áttértek az egyszínű sötétkékre.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Remus389 #1053 üzenetére

    A rétegvastagságra van egy nagyon jó megoldás: hígítás és több réteg. Három vékony réteggel legalább olyan jó fedést lehet elérni, mint egy vastaggal, és a részletek is jobban megmaradnak. Lakkal ugyanez. Az UH-1B-m három rétegben kapta meg az alapszínt, erre három réteg fényes lakk, arra ugye a matrica, majd egy újabb réteg fényes lakk rögzíteni a mtricákat. És ezután jött két réteg lakka a végső fényesség (pontosabban mattság, ami egyébként hiba jelen esetben) beállítására. A részletek mégis megmaradtak.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Remus389 #1059 üzenetére

    Az Airfix-nek egyrészt vannak nagyon jó kitjei, másrészt vannak típusok, amiket más gyártóknál nem találsz meg. Aki azt mondja, hogy az Airfix gagyi, az maximum csak hírből hallott a gyártóról, nem ismeri őket. Egy-két makett alapján meg hiba ítélkezni. Főleg ha csak mások által levedlett régi makettekről van szó.

    Italerit szeretik lesajnálni, pedig nem rossz termékeket gyárt. Az említett UH-1B (illetve a C is, mert a hajtóműburkolatot és a fegyverzetet leszámítva ugyanaz a két készlet) a mai napig a legpontosabb 1/72-ben. De 1/35-ben Sherman-ből is az Italeri a legjobb még mindig, pedig 1977-es szerszám. Leopard 1 esetén az Italeri futóműve a legpontosabb, a Meng-én több hiba is van (ennyit a tutiságról). Academy vegyesvágott, tipikusan nem a legrészletesebb makettek, sok egyszerűsítés van rajtuk, ahogy hibák is. Kiemelkedő készletük nincs, a jó iparosmunka lenne az igazi kifejezés rájuk. Tamiya esetén a régi szerszámok simán már rosszak. Részletességre, pontosságra és minőségre is. Hasegawa szintén vegyes. Vannak jó készleteik, de legalább annyi trágya is. A 72-es A-7 Corsair II családjuk pl botrányosan hulladék, a legrosszabb a piacon. De pl az F-5A-jukat is csak újracsomagolják időnként, valójában 1967-es szerszám. Olyan is, egy szinten van az egy évvel korábban megjelent Airfix-szel.

    Alapvetően meg nem kell ragaszkodni egyetlen gyártóhoz sem. Utána kell járni a piaci viszonyoknak, és annak megfelelően választani. És igen, van amikor az Airfix lesz a megfelelő választás. Az Eduard legnagyobb baja, hogy csak ötletszerűen gyártanak le bizonyos mennyiséget mindenből. Ha elfogy, akkor nincs többé. Ha esetleg eszükbe jut, akkor megint legyártják. Az F6F-3-juk is így járt. Már nincs gyártásban, így csak F6F-5-öt tudsz venni. Szóval ha egy háromszínű Hellcat-et akarsz építeni, akkor az Eduard ki is esett (az összes F6F-5 egyszínű sötétkék volt). A régebbi Eduard makettek egy része egyébként igazából nem saját gyártás volt, hanem Italeri vagy Academy, amihez hozzácsomagolták a kiegészítőiket.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1062 üzenetére

    21 alkatrész az X-wing, és úgy általában a legtöbb kb ennyi alkatrészből áll. A Y-wing a maga 31 darabjával már sok alkatrész. Ez alapszintű minden értelémezésben. A másik problémám a készletekkel, hogy ahány, annyi méretarány.

    Mert az a Yoda egy karikatúra. Szándékosan vannak eltorzítva az arányai.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1065 üzenetére

    A Revell oldala nem ezt mondja. A Y-wing jelenleg fent sincs rajta. És kb mindegyik vadász (illetve a Falcon is) úgy van méretezve, hogy 100-110 mm hosszú legyen. Capital shipek vannak ~80-90 alkatrészből. És amikor belenéztem dobozokba, ugyanezt láttam.

    X-Wing
    TIE Interceptor
    Millennium Falcon
    TIE Fighter

    Falcon-ból van 72-es, kemény 52 darabból áll.
    A 72-es TIE Advanced x1 is 49 alkatrész.

    Vannak 48-asok is (Master Series), pontosabban voltak. Jelenleg abból is csak a Falcon van.

    A 72-es Y-Wing 38 darabból áll.

    De jelenleg ez sem szerepel a Revell oldalán, szóval nincs gyártásban.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1067 üzenetére

    Akkor ezért van a félreértés. Hivatalosan jelenleg csak a Revell-nek van SW licence. Nem is foglalkoztam vele, hogy más cégek kínálatát nézzem. Amit írtam, azon nem változtat, mert az a Revell kínálatáról szól. Az meg tényleg nevetséges.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1069 üzenetére

    Ha jól rémlik a LucasFilms és a Disney is csak egy cégnek ad egyszerre licencet. Korábban ez ugye az AMT volt, majd után a Revell. Bár lehet, hogy a japán piacon nincs hivatalosan Revell, ezért ott külön licencet kapott a Bandai.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Remus389 #1061 üzenetére

    "Tamiya-val nagyot azért nem tévedhet az ember azért :) Abból van jó és van kiváló."

    He esetleg megveszed a T-62A-jukat, akkor ez a véleményed meg fog változni. Se nem pontos, se nem részletes, se nem illeszkedik jól. Majdnem minden alkatrészen van egy kellemes adag sorja, vagy kidobócsap nyom. A cső meg egyszerűen használhatatlanul tré. Egyébként nem kevés Italeri készletet is forgalmaznak saját csomagolásban. [link]

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz BoB #1075 üzenetére

    Elfelejted, hogy a makett még a hidegháborúban készült (1979), amikor még igencsak nagy volt a titkolódzás a vasfüggöny ezen oldalán. Többnyire senki sem tudta minek mi a neve a szovjeteknél (volt rá példa, hogy ők maguk sem), főleg, hogy három jelölésrendszert futtattak párhuzamosan. Ennek köszönhető, hogy a NATO és a Pentagon is inkább saját nevet adott minden szovjet eszköznek. Hiába adták el pl VSZ-en kivülre is, azoknak a példényoknak többnyire az adattábláján más szerepelt, mint a VSZ-en belüli példányokén. És megintcsak más nevet kapott ugyanaz a példány a szerződésben. Utólag könnyű okosnak lenni, ma már hozzá lehet férni eredeti dokumentumokhoz.

    Szóval a japánok úgy voltak vele, hogy az alapváltozatnak nincs betűjele, a módositott kapott egy A-t. Igy lett a sorozatgyártott az A, a kisérleti széria a sima. A szovjet valóságban ez forditva volt. A T-62A a prototipus széria volt, nem állitották le a gyártását, mert valójában nem is gyártották. Azért hivatkozok rá T-62A-ként, mert a Tamiya-nál igy van jelölve, igy találja meg a cég kinálatában mindenki.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz BoB #1078 üzenetére

    HA már ennyire a betűkön lovagoluk, akkor a DSKM-et is illene magyarul irni. A magyar nyelv szabályai eléggé poontosak a nem latinbetűs szavak átirásánál: minden esetben fonetikusan kell. Bár az átirások angolra sem jó, mert a h kellene, hogy kicsi legyen, az S pedig nagy.

    5 db legyártott példány egy hk esetén semmilyen formában sem tekinthető sorozatgyártásnak. Hk-knál a nullszéria is tipikusan több tucat példány.

    A Tamiya nagyon helyesen nem javit, amig nem cseréli le a szerszámot teljesen. Csak a felesleges keveredés lenne, azt hinnék sokan, hogy új szerszám. Egyébként valószinüleg szépen lassan lesz T-62-höz is új szerszám. A még ennél is régebbi eredeti T-55 szerszámot pár éve cserélték le egy teljesen új tervetzésűre.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz #65675776 #1079 üzenetére

    Szóval a Tamiya eredeti T-55-öse 1965-ös szerszám volt. 2002-ben kapott teljesen új szerszámot (és a korábbihoz képest 3x-os árcédulát is). [link]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Alg #1083 üzenetére

    Vallejo alapozó hírhedten rosszul csiszolható.

    TPimi: Group B rallyautókat nem is tudom gyárt-e egyáltalán valaki. Hasegawa-nak tudom, hogy vannak egészen jó rallyautó makettjei.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Bluebess72 #1085 üzenetére

    Nekem a legjobban a sima denszesz vált be ilyesmire. Az IPA túl gyorsan párolog.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Remus389 #1090 üzenetére

    Az a Whippet viszont királyság. És nem is veszélyes az ára sem.

    Lac-coo: Gondolom nem saját építés egyik sem.

  • #65675776

    törölt tag

    Technikai kérdés, hogy ilyen is legyen:

    Ki milyen fényes lakkot használ? Melyeket próbálta, és miért kötött ki az adott fajtánál?

    Jelenleg ott tartok, hogy a Hellcat esetén nem értettem miért nem tudok egy rendes fényes lakkréteget felfújni. Most a koszoláskor szembesültem vele, hogy az egyébként nagyszerű Modell Master Gloss Cote-nak kopatibilitási problémái vannak az akrilokkal (Gunzével mindenképpen). Ahol az alsó fehér vagy a felső sötétkékre vittem fel a bemosást (Tamiya XF-1 1:10-hez hígítva) egyrészt a bemosó nem igazán tapadt, másrészt visszamosáskól jött a lakk alatti festék is akár. A középkék (Modell Master 1720 Intermediate Blue) felett meg minden hibátlan. A régi borostyánsárga MM Gloss Cote nem mutatott ilyesmit. A mostani, világosabb fajta esetén a jelek szerint valami félrement az összetétellel. Ja igen, enamel lakk, nem akril (1561).

    Anno próbáltam még a Humbrol lakkjait, de azok fél év után sem kötöttek meg, még akkor is ragadtak. Mondjuk ez 22 éve volt, azóta lehet javítottak rajtuk.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz vlevi #1093 üzenetére

    Vannak itthon 22-23 éves Humbrol enameljeim. Tökéletesek a mai napig. Újabbakkal nem találkoztam még, nem látom indokoltnak a vásárlásukat.

    solena: A kérdés részemről is él, miszerint a GX100-ról van-e szó. Hallottam már róla jókat. Ideje kipróbálni.

    Na a gyári hígító az, ami a világ legnagyobb lehúzásai közé tartozik. A Gunze T-104 a maga 4k-s árával... Miközben semmi más, mint észterhígító 1:10 arányban hígítva IPA-val. 2k körüli áron gyártasz belőle otthon bő egy litert. A sima akrilhígítójuk meg még nevetségesebben túlárazott. IPA-víz kombó (1:3 arányban) megfejelve pár milliliter glicerinnel és glikollal 3,3k/400 ml áron. Ebből házilag 2,5k-ért 4 l-t tudsz készíteni.

    Humbrol lakk: a fémtégelyes valóban egy sárguló moslék. A színtelen lakkjaik viszont nem sárgultak nálam. Bár érdekes módon a fentebb említett Modell Masterre is minden ki azt mondja, hogy sárgul. Ehhez képest pl az UH-1B-men 23 év alatt egy dekát nem sárgult. Pedig ecsettel lett festve és lakkozva is. 3 réteg fényes lakk a matricák alá, 1 réteg fényes a rögzítésükre és 2 réteg matt a végső felületért. Ugyan olyan a színe, mint amikor készült.

    Bemosó = huggyá hígított mattlakk pigmenttel keverve. Ezt adják el megintcsak extraprofittal a gyártók.

    Lakkbenzinból csakis Supraluxot szabad használni. Az olcsó fajták mind tele vannak szennyezőkkel (pl észteres és aromás vegyületekkel), emiatt olyan agresszívek. A Trinát szódával elmegy, de az sem az igazi.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz solena #1100 üzenetére

    Majd mindenképpen kipróbálom. Nem tudom lesz-e Miskolcon, meg egyáltalán akarok-e addig várni vele...

    IPA-val sokat nem lehet játszani. De eme országban nem is igazán könnyű beszerezni sem. Nekem VMD 89L van itthon, ezzel eddig semmi problémám nem akadt. (USA-ben meg bemész a kedvenc boltodba, és akár 2 gallonos ballonban is vehetsz belőle, anélkül, hogy bárki bármit kérdezne.)

    Az ár egy érdekes dolog. Mára ez kb kiegyenlítődött. Szinte minden 10-15 ml közötti festéket 800 HUF-os áron vesztegetnek. Régen a Tamiya is azért volt úgymond drága, mert az akkoriban még csak 23 ml-es kiszerelésben létezett. Mára ugye abból is leginkább a mini, azaz 10 ml-es kiszerelést kapni szinte kizárólag.

    vlevinek is: Humbrol egyetlen problémája tényleg a leülepedő pigment. Ez annyira nem is lenne baj igazából, ecsetelésnél nem számít, úgyis felkeveri az ember minden bemártásnál (mert ugye közvetlenül tégelyből nem festünk). Az igazi szívás fújni. Ugyanis a pisztolyban is leülepszik, ráadásul gyorsabban, mint keverőtálban. Szóval időnként fel kell kutymálni. Kellemetlen tud lenni, mert némi színvarianciát is okozhat ha nem figyel az ember. Ezen egyébként sokat javítottak vagy 20 éve, amikor megjelent a Super Enamel-jük. De azért messze nem volt olyan, mint egy jó enamel, mint pl a Modell Master. (Utóbbiból a Chrome Silver egy örök klasszikus, párját ritkítóan kitűnő fémfesték.)

    A Revell enamel és email festékek egyébként jó minőségűek, csak nem valóak makettezésre.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Bluebess72 #1102 üzenetére

    Kérdés milyen méretű felületet festesz. Kisebb felületekhez, pontszerű dolgokhoz nem. Nagyobb felületeknél már érdekesebb a kérdés. Elméletileg ezek pisztolyhoz készre hígított festékek, szóval nem kellene. Persze ecsetes festésnek is van egy technikája, ami miatt esetleg szükséges lehet a hígítás. Itt is jön az alapszabály: ki kell próbálni valamin, amit nem sajnálsz.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz solena #1111 üzenetére

    A tisztítókendőkkel az a probléma, hogy hajlamosak szöszölődni.

    Hk-k egyébként ebből a szempontból is előnyösebbek: a toronygyűrűnél foghatóak kockázat nélkül.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz TromF #1128 üzenetére

    Tamiya. PONT.

    Olyan viszont nincs, hogy örökéletű ecset. Időnként cserélned kell ígyis-úgyis. Inkább azalatt az idő alatt legyen kiemelkedő minőségű, mint hosszútávon közepes.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    Komolyan, zseniális készlet ez az Academy 72-es Hellcat. Korábban már írtam, hogy semmi sem illeszkedett rajta. Hogy teljes legyen a kör, most ehhez csatlakozott a kabintető is. Nem lehet hátrahúzott helyzetben felrakni.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Burki #1149 üzenetére

    Hello!

    Balsafa és japánpapír volt az. Leginkább az RC-sek használják manapság.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz vlevi #1159 üzenetére

    Iwata neo nem létezik. Olyan van, hogy neo for Iwata. Egyébként egy generikus kínai pisztoly, minimálisan jobb megmunkálással. A legjobb az egészben, hogy a kínai pisztolyok többsége Iwata másolat, szóval bezárult a kör.

    A H und S pisztolyok esetén meg olyan jó a felületi bevonat, hogy fél év alatt lekopik. Mivel a H&S ezen sóherkodik, csak úgy-ahogy nikkelezi a pisztolyait. Csak a CR sorozatú pisztolyok kapnak tripla bevonatot, aminek a vége króm. És ez egy sima verzióhoz képest +10k. A kínai pisztolyokon meg alapból ilyen tripla bevonat van. Még a 2-3k-s példányokon is.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Stormrider #1165 üzenetére

    Az Ultra teljes egészében sima nikelezett kivitel. Szóval kevesebbet bír a bevonat, mint egy kínai pisztolyon. Az illeszkedést ez nem befolyásolja, lekopott bevonattal is stabilan ül a helyén.

    Alg: Ez legyen a legnagyobb baja egy pisztolynak. De azért elég nevetséges fillérbaszás. Nem kerülne érdemben többe, ha minden pisztolyukat rendesen krómoznák. De akkor a CR2 sorozatot nem tudnák "prémium"ként eladni. Szánalmas felárat kérnek a normális bevonatért. Mondjuk nem meglepő, német cég. A 2x éves kínai Holding AB125-ömön meg a mai napig intakt a bevonat, pedig azon aztán minden lett fújva. Humbrol is (nem is kevés), ami eléggé közismerten az egyik legjobb pisztolykoptató.

    Más: Ismer valaki jó minőségű, és beszerezhető 1/72-es F-4B/N vagy J/S makettet?

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Predator2 #1167 üzenetére

    Hello!

    Mint minden AK kiadvány, egészen jó szakmai tartalmú, bőven illusztrált reklámanyag. Részletesen leír, bemutat mindent, az nem kétséges.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Alg #1169 üzenetére

    Sajnos nekem is van egy MCP. Nem is tudom mikor láttam utoljára ennyi beszívódást egy maketten. Az összes pattintófülnél van egy, majdnem az egész felületet tömíteni kellene többé-kevésbé. A három féle műanyag háromféle keménységű (a szürke még csak-csak, de a fehér és a fekete rohadtul lágy), ráadásul a hűlés során háromféleképpen zsugorodott. Szóval az illeszkedéssel is vannak bajok (a hajtóművek feletti hőálló borítást alig lehet a helyére feszegetni, és félre van csúszva: amennyivel bentebb van az egyik oldalon, annyival kintebb a másikon). Az öntőcsapok elég bizarr helyeken tudnak lenni. Az alkatrészek is ötletszerűen vannak szétszórva a kereteken. A beömlőcsatornák négy alkatrésze négy kereten van, a belső pilonok öt alkatrésze hármon. Az se rossz, hogy az N/S ECM burkolatainak a nyílása gyárilag ki van képezve, csak éppen az a J-n nem kell. Nem baj, ragaszd le egy öntapadós matricával! Festési utasítások nincsenek az összerakási rajzokon, csináld ahogy akarod. Engem nem igazán érdekel, tudom mi milyen kell legyen. De ez egy elméletileg kezdőknek szánt készlet (skill level sincs feltüntetve rajta, legalábbis én nem találok ilyet a dobozon. A videoban Level 3-nak írják). Szerencsére nekem csak 8k-ba került, de nem ér többet 4-5k-nál. Az F-8E Crusader-ük 7k-ért oda-vissza megeszi a Phantomot. (Skill 4) De ez a készlet még az ősöreg Monogram-tól is elmarad szinte mindenben. A Monogram egyetlen hártánya a pozitív panelvonalazás. Azt leszámítva az öntés fantasztikus. Itt-ott látszik a kora, de azok könnyen javíthatóak (pl a fegyverzet). Fele annyiba kerül, mint az Academy, igaz ma már a Revell gyártja (természetesen a szerszámot utoljára a Monogram újította fel, leginkább emiatt van annyi hiba az öntvényen.) Nekem egy eredeti 1985-ös példányom van, azon egy deka sorja sem volt, és az alkatrészek is sokkal élesebbek, mint a Revell gyártmányon. Ja, és természetesen mi más lenne a matrica, mint Jolly Rogers. Mert nem lehet semmi különlegeset.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Alg #1171 üzenetére

    Jó ez a video. Elhallgat minden hibát. Meg mikor írja, hogy "Perfect fit!", aztán nekiáll tömíteni.... 12:58-nál egyébként elég látványosan mutatja a rosszul illeszkedő hővédő lemezt. 9:53-nál már próbálta a helyére rakni, aztán elhajította. De az ECM-ek lyukairól sem tesz említést. Miközben a festés előtti lemosásnál egyértelműen látszik, hogy eltömítette őket.

    El lehet vele bambáskodni, de szerintem max középszerű makett. Ráadásul a Showtime 100-hoz nem is Cartograph matrica van.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Lac-coo #1188 üzenetére

    Ezt akartam írni én is. Még a 2-3k RPM is rettenetesen sok makettezéshez.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Predator2 #1190 üzenetére

    Hello!

    Jó készlet hírében áll. Mondjuk magyar boltokban olcsóbb. [link]

    Üdv

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Predator2 #1192 üzenetére

    Mivel hely szűkében nem építek 48-ban, így nem adnék érte egy fillért sem. (Van egy darab 48-as Esci F-4J Black Bunny-m, de azt meg cseréltem egy megépített 72-es HobbyCraft A-10A-ért.)

    A jó ár, és a megéri-e mindig szubjektív kérdés. Az Eduard készletei a Revell keretekre épülnek. Ergo amelyiket olcsóbban meg tudod venni éppen. De az Eduard MiG-21SMT ProfiPack 9,5k, ergo nem éri meg a Revellt megvenni 9-ért. Legalábbis szerintem.

    Nem tudom szempont-e, de az SMT nem exportálták a ruszkik, szóval ha magyart akarsz építeni, akkor eleve nem játszik.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    Ki hogy tapasztalta, melyik gyártó fehér festéke fed a legjobban? (Tamiya X-2 és Gunze H316 elég tré ebből a szempontból.) MRP-t tényleg nem lehet kapni sehol ebben az országban?

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1196 üzenetére

    Végül átfújtam Revell matt fehér akrillal, így fogjuk rá. Nem sok hangulatom van leszedni a teljes festéket egy F-4J-ről, pláne, hogy maga a készlet sem éppen egy jó valami.

    Nem értem a fényes fehérek miért ilyen opálosak. Kb semmit sem érnek.

    Nem sárgul: nálam speciel a 22-25 évem Model Master Gloss Coat-tal lekent makettek sem sárgultak egy dekát sem.bpedig az eleve borostyánsárga töményen. De nálam soha sem sárgított be semmit sem. Szerintem ez a probléma erősen túl van lihegve.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz solena #1201 üzenetére

    AK-ból max Real Colort érdemes venni. A latexes festékeik a mosladék kategóriát erősítik szerintem.

    A Revell matt fehére viszont meglepően jó. Feltéve ha észteres hígítóval használja az ember. Alkoholossal használhatatlan. Jól fed, és igencsak kellemes felülete van.

    Érdekes egyébként, hogy hosszú éveken keresztül mindenki a "valódi akrilokat" propagálta, főleg az AK. Ma meg már egyre másra jön ki mindenki a hibrid (vizes és észteresként is használható) illetve a színtiszta észteresekkel. Persze érdekes pl az AK Real Color. Az első szériák hibridek, viszont éveleje óta tisztán észteresek lettek, alkohollal már nem lehet őket hígítani.

    MRP-t szeretném kipróbálni, de kb beszerezhetetlen. De úgy általánosságban ha kipróbálok egy számomra újfajta festéket, akkor mindig a fehérekkel kezdem. Az mutatja meg igazán mit érnek. Esetleg a sárga.

    De egyébként nem késő, mert az Academy F-4 szériája finoman fogalmazva is felejthető kategória. Nem is javítom ki egyetlen hibáját sem. Vannak helyek, ahol fél millimétereket kellene lecsiszolni, hogy szintbe kerüljenek a dolgok. Kb minden helyen, ahol eltérő színű műanyagok találkoznak. Be kell szerezni a Hasegawa kitet valahonnan.

    pikszel: Nekem szekrényben vannak a makettjeim. Mondjuk ha 2-3 napig világítanám őket halogén lámpával, az megmutatná, hogy sárgulnak-e.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz solena #1203 üzenetére

    Ha visszakeresed a hsz-aim, akkor láthatod, hogy korábban teljesen használhatatlannak tartottam a Revell akrilokat. Bár akkor még minden akrilt a tipikus sima alkoholos akril hígítóval próbáltam ki (IPA, víz, glicerin 1:2 arányban, glicerin csak pár csepp). Azzal tényleg használhatatlan. Tolod bele a hígítót, nem történik semmi. Aztán egy plusz csepp, és szétfolyik az egész. Viszont nemrégiben végigpróbálgattam a nálam levő festékek kb mindegyikét észteres hígítóval (észter, IPA 1:5 arányban). Sok minden megváltozott. A Revell matt fehér pl hitelenjében az egyik legszebben fújható festék lett. Gyönyörű sima, tömör feluletet ad így. Nem folyik szét, nem pókhálósodik, nem szárad rá a tűre. Hígítási arányt nem tudok mondani. Konkrétan az eredeti hígítója már nagyrészt kipárolgott belőle, szóval a méznél is sűrűbb, ami a tégelyben van. Addig hígítom, amíg jónak nem találom az állagát. Fújni 2 bar környékén fújtam. Egyébként makett mellé csomagolt példány. Nem tudom a tégelyén kívül különbözik-e bármiben is az egyedileg csomagolttól.

    Egyébként a fent írt észteres keverék elég jó dolog. Bedöglöttnek hitt 2x éves Model Mastereket tudtam vele újjáéleszteni. Az enamelek egyébként kb mindengyike hígítható vele. Némileg eltér így a viselkedésük a lakkbenzines hígítástól (a gyári enamel hígítók szinte kivétel nélkül különféle szinten finomított lakkbenzinek. Pár meg tisztított terpentin, amelyekből az összes gyantamaradványt eltávolították.) A Gunze észteres hígítója pont ugyanez az észter + IPA keverék. A levelling thinnerben van valami adalék, de nem tudom mi. Ahogy arra sem tudtam még rájönni, hogy mit lehet retarderként használni hozzá. Glicerint és glikolt nem viseli el az észter. Alkoholos hígítókban ezeket használják retardernek és flow improvernek.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz #65675776 #1172 üzenetére

    És ha már nem Cartograph matrica: ami van mellé, az okádék. Az a tipikus paraszt pödrődős retek. Kötőanyaga gyakorlatilag nincs, vastag, merev. 2-3x átkeni az ember Micro Sol-lal, és még mindig nem akar a felülethez idomulni. Ráadásul félre van nyomva rajta a fehér, és sok esetben a hordozófilm nem fedi a teljes matricát. Katasztrófa.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz pikszel #1207 üzenetére

    Academy. De valami botrányosan tré. A matrica most feltette az i-re a pontot. Anno szidtam a Monogram matricáját, hogy vastag. De azt mégis fel lehetett rakni értelmesen arra a pozitív panelvonalas makettre. A végén erre szégyen szemre az öntapadós matricákat fogom felrakni. Vagy kihajítom jelen állapotban az egészet az ablakon, esetleg felgyújtom. Méltatlan egy ilyen klasszikus repülőgéphez. Az Academy teljes gárdája el kellene, hogy menjen St. Louis-ba bocsánatot kérni a tervezőktől és gyártóktól (az utolsó takarítóig), és tíz évi fizetésüket a vietnami veterán pilóták számára felajánlani.

    Szóval nem, nincs rendben minden. Veszek a végén egy Revell-t, ami a Monogram újracsomagolása. De a Revell legalább tud rendes matricát mellékelni a készleteihez.

    Nem tud valaki egy beszerzési forrást a Hasegawa 72-es F-4J/S-re?

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Alg #1209 üzenetére

    Van egy egészen jó kis matricakészletem. De száradjon le a kezem ha erre rárakom. Ezt már az építés elején eldöntöttem. Maga a makett sem érdemli meg. Félelmetes, hogy a 21. században még ki mer adni a kezéből bárki is ilyet.

    Szétnézek a maradék matricák között, hátha van valamelyiken ekkora High Visibility felségjel. A stencilekkel nem hinném, hogy baj lenne majd. A függőlegesre a századjelvény viszont érdekes lesz.

Új hozzászólás Aktív témák