Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • panada

    tag

    A CNG-ről azt mondják, az a ma alternatív és környezetkímélő meghajtása, az elektromos meg a jövő. (Az elektromosra és hibridre már sok kérdés van, ami nagyjából mind a tervezett fejlesztéseket, azaz a jövőt érinti, így most a kicsit megfoghatóbb mai CNG helyzetre kérdezek.)

    A CNG meghajtással kb. dízeles fogyasztási érték érhető el benzines motorral, és amíg gáz hajtás van, addig igen alacsonyak a kibocsátott károsanyag mutatók. Magyarországon mégsem terjed a CNG kúthálózat, kb. egy tucat töltőhely van, miközben évekkel ezelőtti hír is, hogy 1-2 éven belül milyen sok új kutat adnak át. Aztán mégsem. Németországban és Ausztriában jó lefedettségű a CNG kúthálózat, ott valóban jól használható ez az alternatív hajtás. (A kúthálózattal kapcsolatban nem tennék fel kérdést, mert az nem a VW csoportot érinti.)

    A VW csoport itthoni kínálatában korábban csak a Skoda Octavia volt rendelhető CNG hajtással, ami most – gondolom a típusengedélyek elhúzódó beszerzése miatt – kikerült az elérhető változatokból. A többi modellnél (Audi, Seat, VW) korábban sem volt része a magyarországi értékesítésnek a CNG változat.

    1. kérdés: Miért nem elérhető jelenleg CNG hajtású autó Magyarországon a VW csoport kínálatában és mikor várható ebben pozitív irányú változás?

    A korábbi Skoda Octavia esetében az 1.4 benzines motor alacsony teljesítménnyel (110 LE) került párosításra a CNG verzióban és úgy tudom, ez továbbra is így van.

    2. kérdés: Miért van szükség a teljesítmény visszaszorítására CNG alternatív hajtás esetén? (VW Passat esetében talán nagyobb teljesítményű motorral is kapható - külföldön.)

    A korábbi Skoda Octavia a standard 50 literes benzintartály mellé 15 kg-os CNG tartályt kapott. A CNG esetében reálisan 4,5-5 kg/100 km fogyasztással lehet kalkulálni, azaz „tiszta” CNG üzemben elérhető volt 300-340 km hatótáv (hasonlóan a jelenlegi tiszta elektromos hajtás hatótávjához), ami Budapesti, vagy más CNG kút közelében lévő „bázissal” használható alternatíva lenne még Magyarországon is, nagyobb utak esetén benzinnel kombinálva, „lemerülés”, azaz CNG kifogyás veszélye/problémája nélkül. Az új Octaviában (ami itthon jelenleg nem rendelhető) megemelték a CNG tartály kapacitását a korábbi 15 kg-ról 17,7 kg-ra, ami kb. 50-60 km CNG hatótáv-növelés, ugyanakkor a benzintartály méretét lecsökkentették 50 literről 11,8 literre (!).

    3. kérdés: Mi indokolta ezt a drasztikus benzintartály csökkentést és ahhoz képest minimális CNG tartály növelést?

    4. kérdés: Miért nem növelik a CNG tartályok kapacitását akár a duplájára, mi ennek a korlátja - akár a benzintartály teljes megszüntetésével a helynyerés érdekében?

    Taxis tapasztalatot hallottam, hogy a benzin-CNG vegyes hajtású kialakításokat nagyon kevés helyen szervizelik Magyarországon, és a bonyolultabb kialakítás miatt drágább is a fenntartás, javítás.

    5. kérdés: Helytálló a nagyobb és drágább szervizigény ezeknél a verzióknál, valamint a korlátozott szervizellátottság?

    6. kérdés: Nem lehetséges csak CNG hajtás kialakítása a benzin elhagyásával, ezáltal (talán) egyszerűbbé téve a konstrukciót, így a javítási/karbantartási költségeket?

    Ha a magyarországi hiányos CNG kúthálózatot a felhasználó/üzembentartó problémájának tekintjük, akkor egy 500 km körüli valós hatótávú, „tiszta” CNG üzemű jármű elég jó alternatívának tűnik a tisztán elektromos meghajtás jelenlegi korlátai mellett (ha csak a nulláról teljes töltési időt nézzük, ami CNG esetében egy hagyományos tankolásnyi idő).

    7. kérdés: Tervezi a VW csoport a létező CNG kínálatának elérhetővé tételét Magyarországon, vagy ennek valamilyen (pl. szabályozási) korlátai vannak?

    8. kérdés: Lát egyáltalán fantáziát a VW csoport a CNG alternatív hajtásban a) külföldön, b) Magyarországon? Történnek fejlesztések?

    Köszönöm a lehetőséget az alternatív hajtásokkal kapcsolatos kérdezés lehetőségére és bízom az informatív válaszokban.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák