Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Fred23

    nagyúr

    válasz gusthy #12 üzenetére

    Szerintem a Ti álláspontotokat osztja a többség, én viszont nagyon örülnék, ha jogilag a kerékpárokéval egyező kategóriába kerülnének; amíg ez nem történik meg, tuti nem is veszek rollert. Addig fölösleges számomra.

    Az átlag -nem profi versenykerékpáros- bringás éppen annyira forgalomkorlátozó.

    sutszi: Nem csak Pest van ám a világon! Arra is gondoljatok, hogy kisvárosok között milyen nagyszerű lehetne a rolleres közlekedés! Esetleg úgy is meg lehetne oldani, hogy a legnagyobb városok területén ne mehessenek a kocsik közé, de a városhatárnál feloldani a tiltást.

    [ Szerkesztve ]

  • #16820480

    törölt tag

    válasz gusthy #20 üzenetére

    Ezeknek szerintem a bringák fele nem felel meg (főleg a lámpának és fényvisszaverőnek).

  • #16820480

    törölt tag

    válasz gusthy #23 üzenetére

    Persze, de kb úgy felelnek meg azok is, ahogy a bringák: nem nagyon.
    De a 800W nyilván elég durva már, főleg hogy az egy dolog, amikor felgyorsul vele az ember 40-50-re, de megállni hogy fog tudni?

  • Ksix

    tag

    válasz gusthy #21 üzenetére

    Ha már a cikkírón számon kéred, akkor neked sem kellene zöldségeket írni. :) Ezek ugyanis semmiképpen sem segédmotoros kerékpárok, még a legerősebb sem. Miután a jelenlegi törvények alapján egyetlen egyedi járműkategória sem húzható rájuk, kiesnek minden külön szabályozásból (de pont ezért tiltva sincsenek), így maradnak simán csak járművek. Amikkel viszont az úttesten teljesen szabályosan lehet közlekedni.
    Az meg, hogy lassúak, akadályozzák a forgalmat, nem érv, szintén teljesen szabályos pl. teheneket hajtani az úton, lovaskocsival közlekedni, vagy két biciklikerékre szerelt ládát (=kézikocsi) tolni magad előtt az úttesten, a forgalomban, az autók között.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz gusthy #40 üzenetére

    Ez teljesen alapvető dolog, mint a sávtartás. Ha mondjuk nem bringás halad előtted lassan, hanem traktor, akkor nem beállsz mögé, amíg nem tudod biztonságosan megelőzni...?

  • Ksix

    tag

    válasz gusthy #35 üzenetére

    Hogy a francba ne lenne olyan, hogy jármű:
    „II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
    a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.”

    Ebből az is kiderül, hogy még a babakocsi is jármű lenne, hiszen az is szállítóeszköz, csak azt külön, kivételként kiveszik a jármű kategóriából. Az e-rollert viszont nem vették ki, az tehát jármű.

    Ne csak az elejét nézzük meg annak, hogy milyen járművel szabad közlekedni (és itt is látszik, hogy járműről van szó, nem annak a kategóriáiról), vegyük végig:
    „A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
    a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;”

    Szerinted van a biciklinek forgalmija? Közlekedhet közúton? A e-rollerrel pontosan ugyanez a helyzet, jogszabály nem határoz meg rá hatósági engedélyt (lásd majd kicsit lejjebb), mint ahogy a kerékpárra se, így ugyanúgy közlekedhet anélkül is.
    Aminek viszont 4 vagy több kereke van, mint a hegesztett gokart és a roncsderbis autó, amiket írt itt valaki példaként, az már gépkocsi, amire már rengeteg szabály vonatkozik (pl. annak már kell forgalmi is), és azoknak nem felenek meg, ezért nem közlekedhetnek közúton.

    „b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;”
    Láttál már biciklin rendszámot? Ugyanaz a helyzet, mint az előbb.

    „c) amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek;”
    Az egyik jogszabály (168/2013/EU rendelet), ami ezeket meghatározza (és ami előírja a közúti közlekedéshez szükséges típusbizonyítványokat is), az azt mondja, hogy őt nem érdeklik a kerékpárok, a segway/hooverboard szerű cuccok, és az e-rollerek, így azok nem tartoznak a segédmotoros kerékpárok és egyéb hasonló járművek közé (L kategória), nem kell típusbizonyítvány. De attól még lehet ezekkel közlekedni, ismét ott a kerékpár, mint példa, ahhoz se kell típusbizonyítvány. Arra persze van külön biztonsági jogszabály, hogy annak mik a kötelező tartozékai, e-rollerre meg nincs, de ez megint nem azt jelenti, hogy akkor nem közlekedhet, mint ahogy a rendszám vagy a forgalmi hiánya sem jelentette azt.

    „d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
    e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek;”

    Pipa, pipa.

    „f) amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll.”
    És sokadszor, kerékpárra sem kell, mégis lehet azzal is közlekedni, e-rollerre sincs előírva kötelező biztosítás. És ennyi, nincs több megkötés, szabály; bármi, ami ezeknek a pontoknak megfelel, az közlekedhet, és az e-roller pont ugyanúgy megfelel, mint egy bicikli, függetlenül attól, hogy nem az. (Bár egyébként a Xiaomi M365-re még azt is rá lehet fogni, hogy bicikli, az arra előírt törvényi feltételeknek megfelel.)

  • vanye

    senior tag

    válasz gusthy #41 üzenetére

    Nézd, toltam már szervizbe biciklit azért, mert balga módon megpróbáltam normálisan közlekedni a közúton - csak előttem épp szanaszét barmolt térköves szakasz volt, ami azonnali durrdefektet okozott. Szal inkább leszek a továbbiakban (is) balfék, mintsem olyan idióta, aki nem adaptálódik a magyar közúton tapasztalható viszonyokhoz.

    Stern des Südens!

  • #16820480

    törölt tag

    válasz gusthy #43 üzenetére

    Oké, de mondjuk inkább terjedjen valami kézzel fogható számérték, amit néha helyszűkében kicsit levágunk, mint az, hogy Józsi és a BMW-je szerint 20 centi a biztonságos előzés oldaltávolság :U
    Ha valaki attól tart, hogy a bringás hirtelen ráhúzza a kormányt egy kátyú miatt, az vegyen nagyobb ívet előzésnél, a legtöbb esetben ennek azért nem szokott akadálya lenni.

    sutszi: Nem mondta senki, hogy kellemes, én sem szeretek traktor mögött 15-tel araszolni. Ettől függetlenül hiába nem tetszik, ha záróvonal van, akkor nem lehet előzni.
    Az ideális az lenne amúgy, ha lenne külön bringás sáv és nem kellene egyáltalán forgalomban tekerni. Bringásként sem kellemes élmény másokat feltartani, ahogy az sem, amikor centikre mennek el a válladtól autóval.

  • Hadrian

    tag

    válasz gusthy #40 üzenetére

    Az 1,5 méter oldaltartást azért találták ki, mert a bicikli a leginstabilabb. Ha oldalszélből szélárnyékba kerül autós előzésnél, könnyen felborulhat. Ugyan ez tehergépkocsi és az általa keltett légnyomás miatt. Ezeket a hatásokat lehet minimalizálni a többi közlekedő minimális akadályozásával, plusz ha mégis borul és befelé dől egyszerűbb kikerülni és nem a nyakán mennek át.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz gusthy #58 üzenetére

    Értelek, hogy nincs ilyen szabály, és hogy sokan ezt hibásan törvényként kommunikálják, de hidd el, hogy alapvetően az segít azért, ha bekerül a köztudatba, hogy tartsuk már a távolságot. Az lenne az ideális, ha nem kellene egyáltalán közös úttesten közlekedjenek a bringások és autósok, ahogy a vonattal sem mész közös pályán, csak keresztbe néha, amikor muszáj (de azt is igyekeznek csökkenteni és nem szintben megoldani).

    Az meg már bocs, de nem érv, hogy hát a másik is hülye, akkor én is szarok rá :U Ezt már jó esetben általánosban sem illik eljátszani, hogy azért kaptam karót, mert Pistike is megbukott. Igen, vannak sajnos sokan tahó bringások, én is utálom őket, ahogy a tahó autósokat is. Teljesen felesleges mutogatni, a saját hatáskörben kell megtenni, amit lehet. Ha nem bringázol, csak vezetsz, akkor kérlek aközben tegyél meg mindent, amit tudsz, hogy másnak ne okozz sérülés, ne sodord veszélyes helyzetbe :R
    Nem szoktam amúgy városban bringázni, egyrészt mert nem élvezem, hogy azt kell figyelni mikor merről jön felém néhány tonna halál, másrészt meg a beakasztós pedállal még az átlagosnál is életveszélyesebb lenne. Élvezetből bringázni pedig inkább olyan úton lehet, ahol nincs forgalom, vagy nagyon kicsi, de még ott is néha van valami gyökér, aki megpróbál ledudálni, mert neki felháborító, hogy adott esetben lassítania kell és nem tud padlógázzal közlekedni. Ez ilyen sajnos. Bringával nem lehet úgy menni, mint autóval, nem lehet átrongyolni úthibákon, mert jön a defekt, küllőtörés, bukás.

  • zsolt501

    nagyúr

    válasz gusthy #63 üzenetére

    Alapvető probléma, hogy kerékpárok és egyéb közlekedési eszközök esetén nincs KRESZ oktatás, pedig már általános iskolai szinten be kellett volna már rég venni az oktatásba a túltolt vallási és testnevelés képzések kárára, mert ezzel sokkal nagyobb hasznot hajthatnának a társadalom részére, pláne úgy hogy az oktatás némileg csökkentené a balesetek számát.
    Én még általános iskolában kaptam KRESZ oktatást amit azóta be szüntettek, pedig igen hasznos volt.
    Rendszerváltás óta CSAK ígérgetések történtek azzal kapcsolatban, hogy a KRESZ oktatás bekerül a tantervbe, ez azóta sem történt meg az okait nem tudom, de hogy óriási károkat okoz a halogatása az biztos.

    ''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''

  • zsolt501

    nagyúr

    válasz gusthy #73 üzenetére

    Pláne mikor a kölök a piros lámpán áthalad, és mikor megkérdeztük tőle, hogy nem e kellett volna megállnia ott az volt a válasz vigyorogva, hogy piros lámpás negyednek gondolta... na ott kellett volna a vigyort letörölni az arcáról...
    Sajnos autósok közt is nagy a szórás, ilyen olyan vezető, ilyen olyan tudással és gyakorlattal, azok tán a legveszélyesebbek, akik már több éve vezetnek és elhiszik magukról, hogy ők már mindent tudnak, és ők tökéletesen vezetnek.
    De azok is veszélyesek akik kialvatlanul álmosan fáradtan ülnek a volán mögé, és ezt még alkohollal vagy droggal fokozzák, sajnos ilyenek is vannak (biciklisek és motorosok közt is), de ez már a bűncselekmény kategória.

    Van egy ismerős aki nagy mellel szajkózta, hogy ő már több százezer kilometer vezetett balesetmentesen, aztán az egyik nap szól, hogy baj van, az egyik kereszteződésnél nem adta meg a teherautónak az elsőbbséget, és a teherautó elvitte a kocsi elejét (gazdasági totálkár) lett a vége, szerencsére személyi sérülés nélkül, azóta mélyen hallgat a balesetmentes vezetésével kapcsolatban.
    Volt már olyan autós ismerősöm aki mellé soha többet nem ülök be, mert szó szerint ahogy vezetett halál félelmem volt.

    ''Mind Így van ezzel aki hasonló időket megélt, de a döntés nem rajta állt neked csak arról kell döntened mihez kezdj az idővel amely megadatik.''

  • Ksix

    tag

    válasz gusthy #55 üzenetére

    De, hidd el, pontosan értem. A KRESZ-nek vannak általános szabályokat meghatározó részei, amik minden járműre érvényesek (nem véletlenül fordul elő benne 218 alkalommal a „jármű” szó), és azok mellett vannak speciális szabályai, amik csak adott dolgokra vonatkoznak csak (adott járműkategória, adott úttípus stb.).
    Az tökéletes kérdés, hogy „általános” jármű esetén hogyan mondom meg, hogy kivel szemben van elsőbbsége, hát például így:
    „28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
    a) a jobbról érkező minden jármű és
    b) a balról érkező villamos
    részére.”

    Ez egy jó példa az általános szabályra, ami minden járműre vonatkozik. Meg egyben arra is, hogy lám, nincsen külön minden járműtípus leszabályozva, nem azt mondja, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező kézikocsinak, elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak stb. És attól még, hogy nincs leírva külön, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak, attól még elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak is. Sőt, a lovaskocsival is elsőbbséget kell adni a a jobbról érkező másik lovaskocsinak, pedig az is csak „általánosan” van megnevezve, hogy „járművel elsőbbséget kell adni”, nincs külön leírva, hogy lovaskocsival meg kell adni az elsőbbséget másoknak. Szóval így mondja meg a KRESZ, hogy hogyan közlekedhet az „általános járműkategória”.
    És az sem igaz, hogy minden járműre létezne speciális szabály, pont ezért vannak most az e-rollerek ilyen fura helyzetben. A szándék ez volt, persze, amikor annak idején a KRESZ készült, felsoroltak kb. minden akkor létező járművet, csak éppen születtek azóta újak, egyszerűen utánuk kellene igazítani a KRESZ-t. (Mint ahogy pl. a webáruházak megjelenésekor azokhoz kellett utólag igazítani a kereskedelmi törvényeket, de anélkül sem voltak illegálisak) De amíg ez nem történik meg, addig is, a KRESZ általános szabályai, amik egységesen minden járműre vonatkoznak, azok az e-rollerre is érvényesek, mert az is jármű, attól függetlenül, hogy speciális szabályok még nincsenek rá.
    Egyáltalán nem mondtam, hogy ott és annyival közlekedsz, amennyivel akarsz. Attól, hogy az e-rollerre nincsenek speciális szabályok, attól még más dolgokra vonatkozó speciális szabályok korlátozhatják, hogy mit lehet vele csinálni. Például a járdákra és a kerékpárutakra vonatozó speciális szabályok konkrétan felsorolják, hogy azokon milyen járművekkel lehet közlekedni = kizárólag csak azok közlekedhetnek ott. És, a fentiek miatt, nyilván az e-rollert nem sorolják fel, így azzal jelenleg sem járdán, sem kerékpárúton nem lehet szabályosan közlekedni (kivéve azokkal, amik megfelenek a bicikli definíciójának). Ami meg a sebességet illeti, arra meg az a speciális szabály illeszkedik, a kisebb két KUGOO-k esetén, ami szerint nem fújt kerekes járművel maximum 20 km/óra sebességgel szabad csak közlekedni.
    Ja, és persze az sem igaz, hogy kézikocsira és lovaskocsira le lenne szabályozva, azokra se vonatkozik semmilyen sebességkorlátozás! Úgyhogy amíg biciklivel csak 40-nel mehetsz városban, addig Usain Bolt egy kézikocsival tolhatja a 45 km/órás tempóját is. És jófajta lovakkal egy lovaskocsi is közlekedhetne 80-nal, akár lakott területen belül is(!), miközben egy robogó csak 40-nel. Igen, a jogszabályok már csak ilyenek, amire nincsen szabály, mint például a kézikocsi, a lovaskocsi, az e-roller (legnagyobb KUGOO) legnagyobb megengedett sebességére, az bizony annyival mehet, amennyivel tud, mert nincs semmilyen jogalap a megbüntetésére. (Akit büntettek már meg gyorshajtásért, az tudhatja, hogy szépen odaírják az indoklást, hogy a KRESZ x paragrafus y bekezdésének megsértéséért jár a büntetés, lovaskocsi és e-roller esetén nincs ráillő paragrafus, nem tudnának mit odaírni = nem tudnának büntetni.) És persze, ez egy kiskapu, ha sok probléma lesz az e-rollerekkel (vagy a lovaskocsikkal :) ), akkor majd megváltoztatják a jogszabályokat, mint ahogy ez sok más országban már meg is történt. (De itthon is nyilván volt már ilyen jogszabályváltoztatás, más témákban, mint pl. a külföldi rendszámú autók használata a regisztrációs adó elkerülésére, vagy a jogosult nélküli rokkantkártyával parkolás.)
    Ismerem ezt az állásfoglalást, és egy fél mondatától eltekintve minden egyes szavával egyetértek, pontosan ugyanezt magyaráztam én is. (De azért itt jegyezném meg, hogy soha sehol nem derült ki, hogy mi is volt az a „levélben leírt jármű”, amire ezt válaszolták, lehetett háromkerekű atomtengeralattjáró is). Egyebként ettől függetlenül az e-rollerre is igaz minden szava. Szerintem is csak olyan jármű mehet forgalomba, ami rendelkezik az 168/2013/EU rendeletben meghatározott típusjóváhagyással. (Az mondjuk elég amatőr hiba a Innovációs És Technológiai Minisztérium Jármű Módszertani Hatósági Főosztály munkatársától, hogy nincs azzal tisztában, hogy az 168/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezte a 2002/24/EK irányelvet, ami amúgy is csak irányelv volt, ami önmagában nem kötelező, csak ha annak alapján hoznak valami konkrét jogszabályt, így arra teljesen értelmetlen volt hivatkoznia.) Szóval pont az 168/2013/EU rendelet következménye az, hogy nem szükséges típusjóváhagyás a kerékpárokra, és az e-rollerekre sem. Ismétlem magam, láttál már jármű adattáblát biciklin? És volt rajta jóváhagyási szám? És biciklivel részt lehet venni a közúti forgalomban ezek hiányának ellenére is? Ugyanez igaz, érvényes az e-rollerekre is. Az emlegetett L1e járműkategóriának (könnyű kétkerekű gépjárművek) pedig feltétele az ülés megléte, ha esetleg a „levélben leírt jármű” egy olyan e-roller volt, amire volt ülés is szerelve, akkor onnantól már tényleg a világ összes szabálya vonatkozik rá (amiknek biztosan nem is fog tudni megfelelni), és annak valóban típusengedély is kell. A KUGOO-knak, Magyarországon, egyelőre, nem.

  • Fred23

    nagyúr

    válasz gusthy #76 üzenetére

    Annak fényében, hogy nem 300-as, hanem 350-es és 800-as rollerről van szó, szerintem smkp mindkettő. Ha lenne 300-as, az viszont már mehetne kerékpár besorolásba.

    Esetleg megjátszható a 300W-ra korlátozás, de gondolom, nem kis papírmunka meg extra költség lenne, illetve kicsit sem biztos, hogy a gyártó engedélyezné a szoftveres gányolást. (Gondolom, itt a fojtás szoftveresen történne.)

Új hozzászólás Aktív témák