Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ksix

    tag

    válasz gusthy #21 üzenetére

    Ha már a cikkírón számon kéred, akkor neked sem kellene zöldségeket írni. :) Ezek ugyanis semmiképpen sem segédmotoros kerékpárok, még a legerősebb sem. Miután a jelenlegi törvények alapján egyetlen egyedi járműkategória sem húzható rájuk, kiesnek minden külön szabályozásból (de pont ezért tiltva sincsenek), így maradnak simán csak járművek. Amikkel viszont az úttesten teljesen szabályosan lehet közlekedni.
    Az meg, hogy lassúak, akadályozzák a forgalmat, nem érv, szintén teljesen szabályos pl. teheneket hajtani az úton, lovaskocsival közlekedni, vagy két biciklikerékre szerelt ládát (=kézikocsi) tolni magad előtt az úttesten, a forgalomban, az autók között.

  • Ksix

    tag

    válasz gusthy #35 üzenetére

    Hogy a francba ne lenne olyan, hogy jármű:
    „II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
    a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.”

    Ebből az is kiderül, hogy még a babakocsi is jármű lenne, hiszen az is szállítóeszköz, csak azt külön, kivételként kiveszik a jármű kategóriából. Az e-rollert viszont nem vették ki, az tehát jármű.

    Ne csak az elejét nézzük meg annak, hogy milyen járművel szabad közlekedni (és itt is látszik, hogy járműről van szó, nem annak a kategóriáiról), vegyük végig:
    „A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
    a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;”

    Szerinted van a biciklinek forgalmija? Közlekedhet közúton? A e-rollerrel pontosan ugyanez a helyzet, jogszabály nem határoz meg rá hatósági engedélyt (lásd majd kicsit lejjebb), mint ahogy a kerékpárra se, így ugyanúgy közlekedhet anélkül is.
    Aminek viszont 4 vagy több kereke van, mint a hegesztett gokart és a roncsderbis autó, amiket írt itt valaki példaként, az már gépkocsi, amire már rengeteg szabály vonatkozik (pl. annak már kell forgalmi is), és azoknak nem felenek meg, ezért nem közlekedhetnek közúton.

    „b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;”
    Láttál már biciklin rendszámot? Ugyanaz a helyzet, mint az előbb.

    „c) amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek;”
    Az egyik jogszabály (168/2013/EU rendelet), ami ezeket meghatározza (és ami előírja a közúti közlekedéshez szükséges típusbizonyítványokat is), az azt mondja, hogy őt nem érdeklik a kerékpárok, a segway/hooverboard szerű cuccok, és az e-rollerek, így azok nem tartoznak a segédmotoros kerékpárok és egyéb hasonló járművek közé (L kategória), nem kell típusbizonyítvány. De attól még lehet ezekkel közlekedni, ismét ott a kerékpár, mint példa, ahhoz se kell típusbizonyítvány. Arra persze van külön biztonsági jogszabály, hogy annak mik a kötelező tartozékai, e-rollerre meg nincs, de ez megint nem azt jelenti, hogy akkor nem közlekedhet, mint ahogy a rendszám vagy a forgalmi hiánya sem jelentette azt.

    „d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
    e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek;”

    Pipa, pipa.

    „f) amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll.”
    És sokadszor, kerékpárra sem kell, mégis lehet azzal is közlekedni, e-rollerre sincs előírva kötelező biztosítás. És ennyi, nincs több megkötés, szabály; bármi, ami ezeknek a pontoknak megfelel, az közlekedhet, és az e-roller pont ugyanúgy megfelel, mint egy bicikli, függetlenül attól, hogy nem az. (Bár egyébként a Xiaomi M365-re még azt is rá lehet fogni, hogy bicikli, az arra előírt törvényi feltételeknek megfelel.)

  • Ksix

    tag

    válasz gusthy #55 üzenetére

    De, hidd el, pontosan értem. A KRESZ-nek vannak általános szabályokat meghatározó részei, amik minden járműre érvényesek (nem véletlenül fordul elő benne 218 alkalommal a „jármű” szó), és azok mellett vannak speciális szabályai, amik csak adott dolgokra vonatkoznak csak (adott járműkategória, adott úttípus stb.).
    Az tökéletes kérdés, hogy „általános” jármű esetén hogyan mondom meg, hogy kivel szemben van elsőbbsége, hát például így:
    „28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
    a) a jobbról érkező minden jármű és
    b) a balról érkező villamos
    részére.”

    Ez egy jó példa az általános szabályra, ami minden járműre vonatkozik. Meg egyben arra is, hogy lám, nincsen külön minden járműtípus leszabályozva, nem azt mondja, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező kézikocsinak, elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak stb. És attól még, hogy nincs leírva külön, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak, attól még elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak is. Sőt, a lovaskocsival is elsőbbséget kell adni a a jobbról érkező másik lovaskocsinak, pedig az is csak „általánosan” van megnevezve, hogy „járművel elsőbbséget kell adni”, nincs külön leírva, hogy lovaskocsival meg kell adni az elsőbbséget másoknak. Szóval így mondja meg a KRESZ, hogy hogyan közlekedhet az „általános járműkategória”.
    És az sem igaz, hogy minden járműre létezne speciális szabály, pont ezért vannak most az e-rollerek ilyen fura helyzetben. A szándék ez volt, persze, amikor annak idején a KRESZ készült, felsoroltak kb. minden akkor létező járművet, csak éppen születtek azóta újak, egyszerűen utánuk kellene igazítani a KRESZ-t. (Mint ahogy pl. a webáruházak megjelenésekor azokhoz kellett utólag igazítani a kereskedelmi törvényeket, de anélkül sem voltak illegálisak) De amíg ez nem történik meg, addig is, a KRESZ általános szabályai, amik egységesen minden járműre vonatkoznak, azok az e-rollerre is érvényesek, mert az is jármű, attól függetlenül, hogy speciális szabályok még nincsenek rá.
    Egyáltalán nem mondtam, hogy ott és annyival közlekedsz, amennyivel akarsz. Attól, hogy az e-rollerre nincsenek speciális szabályok, attól még más dolgokra vonatkozó speciális szabályok korlátozhatják, hogy mit lehet vele csinálni. Például a járdákra és a kerékpárutakra vonatozó speciális szabályok konkrétan felsorolják, hogy azokon milyen járművekkel lehet közlekedni = kizárólag csak azok közlekedhetnek ott. És, a fentiek miatt, nyilván az e-rollert nem sorolják fel, így azzal jelenleg sem járdán, sem kerékpárúton nem lehet szabályosan közlekedni (kivéve azokkal, amik megfelenek a bicikli definíciójának). Ami meg a sebességet illeti, arra meg az a speciális szabály illeszkedik, a kisebb két KUGOO-k esetén, ami szerint nem fújt kerekes járművel maximum 20 km/óra sebességgel szabad csak közlekedni.
    Ja, és persze az sem igaz, hogy kézikocsira és lovaskocsira le lenne szabályozva, azokra se vonatkozik semmilyen sebességkorlátozás! Úgyhogy amíg biciklivel csak 40-nel mehetsz városban, addig Usain Bolt egy kézikocsival tolhatja a 45 km/órás tempóját is. És jófajta lovakkal egy lovaskocsi is közlekedhetne 80-nal, akár lakott területen belül is(!), miközben egy robogó csak 40-nel. Igen, a jogszabályok már csak ilyenek, amire nincsen szabály, mint például a kézikocsi, a lovaskocsi, az e-roller (legnagyobb KUGOO) legnagyobb megengedett sebességére, az bizony annyival mehet, amennyivel tud, mert nincs semmilyen jogalap a megbüntetésére. (Akit büntettek már meg gyorshajtásért, az tudhatja, hogy szépen odaírják az indoklást, hogy a KRESZ x paragrafus y bekezdésének megsértéséért jár a büntetés, lovaskocsi és e-roller esetén nincs ráillő paragrafus, nem tudnának mit odaírni = nem tudnának büntetni.) És persze, ez egy kiskapu, ha sok probléma lesz az e-rollerekkel (vagy a lovaskocsikkal :) ), akkor majd megváltoztatják a jogszabályokat, mint ahogy ez sok más országban már meg is történt. (De itthon is nyilván volt már ilyen jogszabályváltoztatás, más témákban, mint pl. a külföldi rendszámú autók használata a regisztrációs adó elkerülésére, vagy a jogosult nélküli rokkantkártyával parkolás.)
    Ismerem ezt az állásfoglalást, és egy fél mondatától eltekintve minden egyes szavával egyetértek, pontosan ugyanezt magyaráztam én is. (De azért itt jegyezném meg, hogy soha sehol nem derült ki, hogy mi is volt az a „levélben leírt jármű”, amire ezt válaszolták, lehetett háromkerekű atomtengeralattjáró is). Egyebként ettől függetlenül az e-rollerre is igaz minden szava. Szerintem is csak olyan jármű mehet forgalomba, ami rendelkezik az 168/2013/EU rendeletben meghatározott típusjóváhagyással. (Az mondjuk elég amatőr hiba a Innovációs És Technológiai Minisztérium Jármű Módszertani Hatósági Főosztály munkatársától, hogy nincs azzal tisztában, hogy az 168/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezte a 2002/24/EK irányelvet, ami amúgy is csak irányelv volt, ami önmagában nem kötelező, csak ha annak alapján hoznak valami konkrét jogszabályt, így arra teljesen értelmetlen volt hivatkoznia.) Szóval pont az 168/2013/EU rendelet következménye az, hogy nem szükséges típusjóváhagyás a kerékpárokra, és az e-rollerekre sem. Ismétlem magam, láttál már jármű adattáblát biciklin? És volt rajta jóváhagyási szám? És biciklivel részt lehet venni a közúti forgalomban ezek hiányának ellenére is? Ugyanez igaz, érvényes az e-rollerekre is. Az emlegetett L1e járműkategóriának (könnyű kétkerekű gépjárművek) pedig feltétele az ülés megléte, ha esetleg a „levélben leírt jármű” egy olyan e-roller volt, amire volt ülés is szerelve, akkor onnantól már tényleg a világ összes szabálya vonatkozik rá (amiknek biztosan nem is fog tudni megfelelni), és annak valóban típusengedély is kell. A KUGOO-knak, Magyarországon, egyelőre, nem.

Új hozzászólás Aktív témák