Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Bodz #2073 üzenetére

    Folyt.:
    No nézzük, mit is ettem ma...

    PARADICSOMLEVES CSIPETKÉVEL: Kicsit szellős volt, lehetett volna sűrűbb, tónusosabb, és egy picit édesebb, de tetszett. Színe mélyvörös, hosszútávon is jól nézhető.

    BURGONYÁS RAKOTT GOMBA: Sajttal szórva teszteltem, ez jól állt neki, bár erősítette a kissé amúgy is túl sós jellegét, tehát egy kicsit száraz volt. Elsőre pikánsan markáns ízvilága hosszútávon fárasztó lenne, eleinte élénk, dinamikus aromája később színezettség érzetűvé válik.

    KAKAÓ: A cukorral bőségesen impregnált drivere következtében kifejezetten édes tónusú volt, ezt szeretem, órákon keresztül tudnám fáradás vélkül inni, bár tudom, hogy a kakaó realitása ennél keserűbb kellene legyen.

    Folyt. köv.: ... :)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Zoli1222 #2079 üzenetére

    A legtipikusabb ajánlat mostanában a Maxell Retro DJ. Az alá nem menj árban-minőségben.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Predator2 #2092 üzenetére

    (#2114) krichd1 kolléga megírta az általunk ismert legfontosabbakat, amelyeket érdemes ebben az árkategóriában megvenni, én csak azért írok, hogy kiemeljem, szerintem a Beyer DT235 még ezek között is kiemelkedik a hangminőségével. Tehát javaslom, alkudj meg azzal, hogy a DT235 "nem teljesen" circumaural, vagyis normál felnőtt méretű fülre egy kicsit ráfekszik, de viszonylag kényelmes így is, a hangja pedig egyértelmű.

    (#2146) Alg: Hangminőségben közel állnak egymáshoz, és a hangzás jellegében sem nagyon messze. A SRH440 szerintem kissé középsávorientáltabb, egyúttal direktebb hangú, a DTX910 talán jobban kiterjed a sávszéleken, kicsit kevésbé friss-szellős-dinamikus, azaz valamelyest nyugodtabb-statikusabb, "szűrtebb", "szélcsendesebb", "filozofikusabb" a hangzása. Szerintem mindkettő kb. hasonló mértékben best buy a hangzását tekintve, talán hosszabb távon hallgatható a Beyer, lehet hogy emiatt én azt venném meg a kettő közül, ha nem lenne olyan ostoba a formája és az anyaghasználata.

    (#2149) DjDanee87: Itt meg azért van kicsi esélyed választ kapni, mert nem igazán értünk a mikrofonos/gamer/számítógépes/headset típusú fejhallgatókhoz. Nem ilyeneket használnuk-hallgatunk, ezért a fejhallgató+csiptetős mikrofon megoldást szoktuk ajánlani.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Gaborz1 #2322 üzenetére

    A többség ajánlata Maxell Retro DJ lenne, az enyém emellett a Pioneer M-290. Plusz 3-4ezerért ellenben már zenehallgatásra is alkalmas fejhallgatót találsz, a Beyer DT235-öt. Az ötleteidet felejtsd el, bár éppenséggel közülük a nagyobbik Sony nem teljesen hallgathatatlan.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Heromark17 #2336 üzenetére

    Ha a hölgy nádszál alkat, akkor egy robusztus alkatú fekete Pioneer M-290-nel kerekíteném ki, ha a hölgy a robusztus, akkor egy karcsú fehér Maxell Retro DJ-vel slankítanám. Ha a hölgy normál alkat, akkor mindkét típus alkalmas lenne a felvirágoztatására, ízlés szerint.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Zimmi91 #2366 üzenetére

    Jááj, már megint egy "akusztikus hangolású hangsugárzó".
    Nem lehetetlen, hogy vezetéknélküli tanácsot is kapsz valakitől, de az az alaphelyzet, hogy nem ajánlunk vezetéknélküli fejhallgatókat, mi az ilyen kérésekre azt szoktuk mondani, hogy vegyél vezetékes fejhallgatót, - főleg, mivel azt írod, hogy "fontos a hangzás". Jelen esetben ezt a barátodnak üzenjük. Vezetékes fejhallgatóhoz tudunk tanácsot is adni.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Songo #2426 üzenetére

    A vezetéknélküli is olyan mint az "5.1 és hasonló csodák". Nem fog tetszeni, nem ajánljuk, nem javaslunk vezetéknélkülit.

    (#2427) akela91: Pedig klasszikus/akusztikus zenére is kiemelkedően jó - az árkategóriáján belül.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Songo #2430 üzenetére

    30ezer alatt a Shure SRH440 a legelfogadottabb, alternatívaként például Audio-Technica ATH-M40, Beyer DTX910, Sennheiser HD518, AKG K450, K451, K540... Ezek más-más hangzásbeli felfogást és kényelmi jelleget képviselnek, úgyhogy próbálgasd őket, melyik felel meg legjobban az ízlésednek.

    (#2433) need: Vegy lehet, hogy a többi fejhallgató szikkadt, vánnyadt, cingár, magastúlsúlyos, túlzottan transzparens...? :) Hasonlítsd a hangdobozok (és az élőzene) hangjához, mindjárt másképp néznek ki az arányok.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz akela91 #2436 üzenetére

    Lásd a need-hez intézett véleményemet fentebb.
    Én azt szoktam mondani, hogy nem a Denon D1100 hangzása a kirívó, hanem inkább az áll közelebb a valósághoz, ellentétben majdnem az összes többi fejhallgatóval, amelyek hangja, hangzási tónusa (ritka kivétellel) nagyon távol áll az élőzene hangzási tónusától. Az élőzene hangzási tónusát a fejhallgatókhoz képest általában sokkal jobban megközelítik a hangdobozok. Ha veszünk egy világos tónusúként, kissé magasba húzóként, informatívként, széles terűként számontartott hangdobozt, ugyanazt a hangzási arányt fejhallgatóként tompának, mosottnak, szűk terűnek értékeli a fejhallgatózók többsége. Szerintem nem a Denon, hanem majdnem az összes többi fejhallgató hangzási tónusával van baj, - ez persze kifejezetten kisebbségi (sőt inkább egyedi :D ) véleménynek minősül itt a topikban, alkalomadtán hülyének is néznek érte, de azért néha elmondom.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz akela91 #2440 üzenetére

    Ez is az oka, de amit én mondok, annak a fő oka az, hogy a fejhallgatók többsége úgymond "túl informatív", "túl transzparens", legalábbis a valósághoz képest. Olyanok a fejhallgatók, mintha az élőzenét nem a nézőtéren ülve hallgatnád, hanem mintha minden egyes hangszer mellett ott állnál egyszerre, esetleg beledugnád a fejedet a hangszerek testébe - mondom ezt persze kissé demagóg módon sarkítva, de azért érthető gondolom a hasonlat. Need kolléga ezt írja a Denonnal kapcsolatban: "Én szeretem a mélyet de ez mindenre rá ült nem volt közép..na meg magas sem." Én meg azt szoktam hangsúlyozni, hogy a kocertterem nézőterén hallható élőzenéhez képest még a(z okkal) basshead fejesként számontartott Denon D1100 hangzási tónusa is, túl világos, mondhatni még ennél sem "ül rá eléggé" a mély a közepekre és magasakra, még ennek is "túl sok" a magasa. Ezzel együtt persze tudom, hogy a D1100 (és néhány társa) valóban túlzottan basszuskiemelt, tehát amikor ezen téma körül dödögök, akkor arra akarok rávilágítani, hogy a fejhallgatóknak bizonyos módon csalniuk kell (főleg ha a frekvenciamenet-mérési görbéket nézzük), ha a zene "valóságos hangtónusára" akarnak hasonlítani a hangjukkal, és nem a "fejhallgatós hangtónusra". Itt persze rögtön igazat is adok (#2442) schawo (és (#2443) krichd1) hozzászólásának, hogy ez a fajta csalás, amit a Denon mutat, erősebben kiemeli a mélyeket (lásd például a bőgőket), mint amennyire a valós zenében a valós nézőtéren általában halljuk őket (de amint krichd1 is írja, ennek oka leginkább a teremnagyság), tehát elismerem, hogy amit a Denon D1100 esetében nyerünk a réven, azt egyúttal részben elveszítjük a vámon. Ilyen szempontból például a Marshall Major hangzási balansza, frekvenciagörbéje közelebb áll ahhoz az "optimumgörbe-szerű" hangzási balanszhoz/frekvenciagörbéhez, vagyis "középsávorientáltsághoz", ami az élőzenét általában jellemzi, de a Major-nél meg emiatt túlzottan hiányoznak a legmélyek (és a legmagasak). Számomra ilyen szempontból a megfizethető árkategóriában etalon-féle a KOSS Pro4 néhány altípusa, amelyeket általában fojtott, információszegény fejhallgatóként írnak le. Az általam elvárt hangzási balansz szempontjából a magasabb árkategóriákban természetesen közelebb kerül néhány fejhallgató ahhoz, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon, - lásd talán például az Audeze LCD3-at, de (mondhatnám) az sem eléggé "tompa", az is "túl transzparens"...
    Ha már a mérési adatok szóba kerültek, a Denon D1100 típusú "mélykiemelős" frekvenciagörbével ellentétben azt senki sem kéri számon a fejhallgatókon, hogy a frekvenciagörbéjük 6-10ezer Hz körül kezdve meredeken lekonyul (merthogy még így is "túl sok" a magasuk, "túl transzparensek" a valós zenéhez viszonyítva).

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz DBAtti #2445 üzenetére

    Lásd az árnyaltabb (#2444) kammerer hozzászólásomat, ott én is kitérek arra, hogy persze (legalább részben) igazat adok annak, amit a D1100-zal szemben vádként fel szokás hozni, de én az adott okok miatt türelmesebb vagyok vele szemben, mint a "korrektebb" hangzási balanszú, de emiatt "fejhallgatós tónusú" fejhallgatók zömével szemben.
    De sok függ attól, hogy konkrétan melyik típusról van szó, például épp a minap jegyeztem meg önironikusan, hogy az alsó árkategóriában (egyébként nyilván okkal) népszerű Maxell Audio Wild-ot sose venném meg, számomra túl tompa, túl fahangú, túl "basshead", én inkább azzal szemben a Retro DJ-t választanám, pedig a Retro DJ eléggé "fejhallgatós tónusú", amely tónust ugyebár én folyamatosan "vádolom". (A végeredmény persze, hogy én a Pioneer M-290-et szoktam leginkább propagálni ebben az árban, mert abban találom meg az optimálisabb arányt - hasonlóan a D1100-hoz, amely révén pedig a középkategóriában találok egy optimálisabb arányt.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz krichd1 #2454 üzenetére

    Na, felcsigáztad az érdeklődésemet, mert éppen ilyen "púpnélküli" fejhallgatóra és annak hangjára lennék egyszer kíváncsi, ellenben az innerfidelity mérése szerint ennek is ugyanúgy meg van az a púp, mint a többi fejhallgatónak. Hallani még nem hallottam egyik változatát sem ennek a fejhallgatónak, de ezek szerint te láttál olyan mérését, ami szerint nincs neki ilyen púpja?

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz krichd1 #2456 üzenetére

    Na jó, de a szokásos árok szomszédságában ott van a szokásos púp is, csak egy icipicit feljebb, mondjuk 9-10 kHz körül. Az meg majdnem ugyanaz, mintha 7-8 kHz-nél lenne, egy-két hangköz az eltérés. (Én egyszer egy olyan fejhallgatóra lennék kíváncsi, amelyiknél nincs se árok, se púp.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz krichd1 #2462 üzenetére

    A szürke az kb olyasmit ábrázol, mint a hangdobozoknál a közeltéri görbe, vagyis a frekvencia alakulását a hallgatási irányszög szerint. Tehát inkább a felső színesek a mérvadóak a helyes "hallgatási pozícióra" vonatkoztatva, vagyis ha megfelelően áll a füleden a kagyló.
    Igen, az a lényeg, hogy a füled szerint nincs púp, sajnos én még nem hallgattam (és az egyéb nevű verzióit sem).

    (#2463) Deadzone41:
    Ez így azért nem igaz, hogy én "ennyire nem szeretem a fejhallgatókat", de tény, fejhallgatót elsősorban kényszerből hallgatok, vagyis ha adott körülmények között nincs módom hangdobozt (illetve élőzenét) hallgatni, - néha pedig a változatosság kedvéért hallgatok fejhallgatót. Fülhallgatót pedig megintcsak kényszerből hallgatok, mivel az utcára értelemszerűen azt viszem magammal. Megalkuszom vele, ha szükséges - márpedig szükséges, mert szívem szerint a nap 48 órájában zenét hallgatnék, és ha csak hangdobozt vagy élőzenét hallgatnék, akkor sokkal kevesebb idő jönne össze, minthogy fej- és fülhallgatót is hallgatok.
    Az pedig semmiképp sem igaz, hogy "minél butább" fejhallgatót akarok, nem ez a kategória fedi le azt, amiről beszéltem, sőt, szerintem éppen ellenkezőleg, "minél okosabb", minél színvonalasabb fejhallgatót akarok. Egyúttal természetszerűleg elfogadom, hogy a fejhallgató más, mint a hangdoboz, nem is tehetnék mást, mint hogy elfogadom, és szerintem ilyen "elfogadó" értelemben szoktam beszélni a fejhallgatókról. Mindazonáltal jellemzően azokat a fejhallgatókat keresem és becsülöm leginkább, amelyek hangja a lehető legkevésbé különbözik a hangdobozokétól, illetve az élőzenétől. A minél "high-abb" fidelity fejhallgatókat keresem, és tény, hogy az általam "high-abb" fidelity-nek ítélt fejhallgatók hangzási balansza általában (de nem mindig) abba a tónustartományba esik, amelyet a virtigli fejhallgatókedvelők "tompa" hangúnak ítélnek.
    Igyekszem nem túl sűrűn előjönni ebbéli irányultságommal itt a topikban, inkább csak olyankor kerül elő a téma (évente talán nem több mint 3-4-szer), amikor a Denon D1100-ra nem csak azt mondják, hogy "basshead", vagy hogy mélytúlsúlyos, hanem azt is (mint ahogy ma need kolléga tette), hogy a mélyei teljesen ráülnek a közepére és a magasaira, és nincsenek is magasai. A mélyeknek a felsőbb tartományokra ráülését elfogadnám például olyan fejhallgatóknál mint a Maxell Audio Wild, a Denon D310, a Denon D510, az AKG K518 és jónéhány olcsóbb Philips típus, de nem fogadom el a Denon D1100-nál, mert annál már nem ül rá a mély. A Denon D1100-nak "csilingelő" közép- és magastartománya van (sőt, ha például Denon D310 után hallgatja az ember, akkor még fémesnek is érzi a "csilingelést" :D ).

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz fi:zi'k #2466 üzenetére

    Egyébként az otthoni zenehallgatásra használt illetve a stúdiómonitornak használt hangdobozok körében is viszonylag szűk az átfedés, más követelményeket támaszt a készülékkel szemben a stúdiófelhasználás és az otthoni zenehallgatás - mondom ezt ahhoz képest, hogy természetesen elvileg az otthoni zenehallgatásra használt hangdobozok (és fejhallgatók) körében is a "stúdiómonitoros" hangzás az "etalon", éppenséggel számomra is - lásd még "angolos hangzású" hangdobozok. Gondoljunk bele például az AKG K242 típusok ügyébe, helyzetébe.

    (#2465) dudika10: De van helyes (alias optimális) "hallgatási pozíció", már hogyisne lenne (persze ez valamelyest ez egyedileg valósul meg minden egyedi fülnél, minthogy a fülalak (és az adott fül "frekvenciaátvitele") ilyen szempontból az "akusztikai környezetet" jelenti). De ez most mindegy is, hogy van-e vagy nincs, a lényeg az, hogy jobbfajta mérések mérik az ettől való eltérés hatását a frekvenciamenetre, lásd például a szóban forgó mérést is.
    De lehet, hogy nem értem, hogy mit akarsz azzal mondani, hogy ilyen nincs.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dudika10 #2469 üzenetére

    A hangdobozokhoz hasonlóan, mondjuk legyen az az optimális (azaz "helyes") hallgatási pozíció, amelyet a gyártó meghatározna aszerint, hogy az adott akusztikai környezet torzításai mellett a legjobban megközelíti azt a frekvenciagörbét, amelyet a gyártó bele akar juttatni a felhasználó fülébe, vagyis amit a "szerző" leginkább közölni akar a művével. Aztán hogy bármely befogadó a saját egyéni interpretációja alapján fogadja be a művet, az más ügy, lásd még Arany János: "Gondolta a fene." De persze tendencia jelleggel vannak általánosítható paraméterei is a dolognak, például hangdoboznál: egyenlő szárú háromszög, 60 fokkal befelé fordított doboz, vagy fejhallgatóknál: kb. "egyenletesen" ölelje körül vagy feküdjön a fülre.
    Az pedig, hogy a mérőmikrofont hova helyezzük a méréshez, az sokkal egyértelműbben, szabályszerűbben meghatároztatik, akár hangdoboznál, akár fejhallgatónál. Annak megvanak a szabályai, hogy adott alakú hangforrás esetében a mérőmikrofont hova KELL helyezni a "helyes" frekvenciamenet-méréshez, persze ez az egyértelműség a fejhallgató (hát még a fülhallgató) esetében nehezebben megvalósítható, mint a hangdoboz esetében, de a mérés semmiképpen nem "egyedi befogadás" kérdése, hanem van "helyes" pozíció.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dudika10 #2471 üzenetére

    A frekvenciamenet-mérés alaplogikája szerint van "A" pozíció, és a többi mérés éppen az "A" pozíció frekvenciamenetétől való eltérést méri, lásd például közeltéri görbe.

    Én nem fogok könnyeket hullatni a kiszállásod miatt, a korábbi hasonlókkal együtt enyhén szólva nekem se volt öröm ez a rendkívül "tartalmas" eszmecsere se, mert a szélmalomharc hasonlatodat nagyon is ideillőnek érzem. Ugyanis, nagyon sokszor eszembe jutott már a kettőnk közötti kommunikációban, hogy folyton szembejön velem a kényszerbeteg Don Quijote, a kardjával össze-vissza csapkod, hősnek képzelve magát mindenféle piszlicsáré ostoba ügyből keresztesháborút gerjeszt, mindenfélének elképzelve engem, miközben én csak egy szélmalom vagyok, őrölöm a gabonát.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz fi:zi'k #2474 üzenetére

    Most komolyan?!: Hogy jön ez ide? A D1100-nak semmi köze ehhez a témához. A Fischer fejhallgató mért görbéje kapcsán felmerült dudika részéről egy elvi-gyakorlati felvetés, amit megvitattunk, majd dudika, szokásához híven átugrott személyes(kedő)be. Hogy jön ide a D1100, meg hogy én mit mondtam valaha is arról? Egyébként azt, amit mondasz, azt még sarkítatlanul se mondtam a D1100 és a többi kapcsán, de mégegyszer hangsúlyozom, a D1100-nak semmi köze a mostani helyzethez és témához. Indifferens a felvetésed.

    Dave-nek (is) szólva: soha eszembe se jutna referenciaként emlegetni a D1100-at. De mégegyszer: ez most mellékes, csak a tények kedvéért jegyeztem meg, mielőtt rámragadna olyasmi, ami indokolatlanul ragadna rám.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dudika10 #2473 üzenetére

    Khm, ugyebár a kommunikáció nem nekem derogált most se, most is te írtad, hogy kiszállsz, mert nincs időd a szélmalomharchoz - bár felteszem, valójában Szüsziphosz-hoz és az ő kilátástalan helyzetéhez akartad volna magad hasonlítani, nem az egyébként elmebeteg Don Quijote-hez és az ő elmebeteg szélmalomharcához.
    Az első négy mondatodra pedig válaszoltam már, elvileg erről szólt az egész "polémiánk".

    (#2477) schawo: Ellenkezőleg, mérésről volt szó, én azt állítottam, amit dudika a (#2480) dudika10 hozzászólásban frappánsan megfogalmazott, ő pedig ezt vitatta.

    (#2480) dudika10: Két legegyszerűbb eset: Vegyünk egy lóversenypálya vagy kör alakú, a "középpontra" tükrözötten elhelyezett és enyhén hátrafelé döntött irányú driverű fejhallgatót, azt arányosan elhelyezve ("középpontosan") felteszed a "műfejre", vagy vegyünk egy hagyományos elrendezésű kétutas hangdobozt, ott a mikrofon (süketszobában) 1m-re van a hangdoboztól úgy, hogy a "füle" kb. félúton van a magassugárzó és a középmélysugárzó között. Engedelmeddel a bonyolultabb esetekre most nem térnék ki, mert hát úgysem erről van szó valójában, hogy te most szereznéd megtudni, hogy hol van az "A" pont.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz lorincmate #2482 üzenetére

    Az ajánlott ATH-M30 is jó, de ha találsz még Creative Aurvana Live!-ot, az talán még jobb.
    Az XB500-at én nem ajánlanám, van mélye, de szerintem túl sok, és nem szép a hangja. (Hogy úgy mondjam, a mélye ráül a középtartományra és a magasakra, de nem "felpuhítva" a hangzást, hanem inkább "eldurvítva".)

    (#2484) Dave™: De nem ezt tekintem a legtermészetesebb hangú fejhallgatónak, még az árkategóriájában sem, hanem van egy-két fontos tulajdonsága, amit a valósághűség (természetesség) bizonyos aspektusaival kapcsolatba hoztam. (Egyébként a felfogáskülönbségünkben tényleg van igazság, én általában a zárt fejhallgatók között találom meg az általam természetesebbnek ítélteket.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #56474624 #2478 üzenetére

    Körülbelül igazad van, egyúttal szerintem az 50ezres árkategória fejhallgatóban, az már inkább a "középközépkategória", legalábbis a hangját tekintve felette van egy kicsit az "alsóközépnek", de ezt persze fejhallgatója válogatja. Talán azért sorolják sokan az ötvenezreseket az alsóközépbe, mert azoknak a kiképzésük, az anyaghasználatuk, és a "zubehőr" minősége általában még nem annyira "elit", mint amit a középkategóriától elvárnánk.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dave™ #2492 üzenetére

    Csak jelzem, ha esetleg nem vetted volna észre a (#2486) kammerer utólag neked írott részét. A helyesen értés végett.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz fi:zi'k #2511 üzenetére

    Mondom, hogy a krichd által szóba hozott Fischer kapcsán indult a téma, onnan indult, hogy krichd szerint annak nincs meg a púpja a 7-8 kHz környékén, ami (szinte?) minden fejhallgatónak megvan, majd felmerült a kérdés, hogy az innerfidelity által végzett frekvenciamenet-mérés melyik színű görbéjét érdemesebb nézni. Én magyaráztam, hogy melyik színű görbe mire utal, majd dudika a magyarázat egy pontjával szemben ellenvéleményt jelentett be. Ezután mi dudikával az ő ellenvéleményéről szóló fővágányon haladtunk, te ugrottál át a mi vágányunkra egy teljesen másik vágányról a D1100 téma behozatalával, ami egy teljesen nem odavaló téma volt. A dudikával folytatott "polémia" a frekvenciamenet-mérés elveiről és gyakorlatáról folyt. :)
    A hecc kedvéért itt van szép sorban (ha el nem rontottam a linkelést):
    Link1
    Link2
    Link3
    Link4
    Link5
    Link6
    Link7
    Link8
    Link9
    Link10
    Link11
    Link12
    Link13
    Link14
    Link15
    Link16
    Link17

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz eightykid #2560 üzenetére

    Hozzászólok én is a Shure mélytartományához.
    Az SRH440 hallgatási élménye többé-kevésbé korrelálni fog a frekvenciaméréssel. A mélyek mennyiségét elegendőnek, minőségét jónak ("gyors" mélyek) fogod érezni, bizonyos zenéken azonban érezhető lesz egy kevéssé, hogy a legmélyebb tartományokban egy kicsit elfogy majd. Megjegyzem, a mérési eredményei közel sem olyan riasztóak, mint amilyen váratlanul ért esetleg téged, hiszen a (zárt!) SRH440-nek különösebb akusztikai machinációk nélkül kb. 50Hz-ig majdnem lineáris a frekvenciája, és az alatt sem olyan lesújtó az esés meredeksége, mint amilyennek te azt értékeled. Azt tudni érdemes, hogy azon fejhalgatóknál, amelyeknek a frekvenciagörbéin azt látod, hogy 10-20Hz környékén is még "vízszintes" (vagy netán még kiemelt is) a görbe, a "bravúros" mélyvisszaadás általában nem közvetlenül annak köszönhető, hogy a driver olyan mélyre kiegyenlítetten le tudna menni probléma nélkül (tisztelet a kivételnek), hanem inkább bizonyos akusztikai "pótcselekvések" révén valósítható ez meg, amely "pótcselekvések" valami egyéb paraméternek a rovására történnek, ezért rányomják a bélyegüket a hangminőségre (még egyszer hangsúlyozom, vannak tiszteletre méltó kivételek, általában drágán). A Shure 440 tervezése során azonban a rendkívül jó ár-érték arányú hangminőség volt az elsődleges, ezért kevésbé "bass boost" jellegű a kiképzése, mint a fejhallgatók jelentős részének, ergo a driveréből kb. annyit hoztak csak ki, amennyi benne is van. A fejhallgatókban ugyebár jellemzően egyetlen "szélessávú" hangszóróval oldják meg a teljes hangsáv átvitelét, míg hangdobozok esetében erre általában legalább két hangszóró áll rendelkezésre. Csodák nincsenek, egy "driver" nem képes a teljes hangsáv "problémátlan" átvitelére, azaz kompromisszumot kell kötni, a Shure pedig a hangminőség (középsávorientáltság) felé vitte el a kompromisszumot, nem pedig a "bass boost" felé, ezzel együtt, a zenehallgatáshoz szinte mindig elegendőnek és elegendően mélynek fogod érezni a mélyeit, mint ahogyan a frekvenciajelleg-görbéje sem olyan vészes, mint amilyennek te értékelted.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dudika10 #2531 üzenetére

    "Mindenki" ismeri a különféle hangsugárzó eszközök frekvenciajelleggörbe-mérésének elvi és gyakorlati problémáit, ezek szajkózása csak a spanyolviasz felfedezése. Mindettől függetlenül, van "A" pozíció, mégpedig az a pozíció, amely pozíciót a méréstechnikai szabályok leírnak, mint a frekvenciamenet-mérés során alkalmazandó "A" pozíciót (leegyszerűsítve ez lehetőleg/elvileg az a pozíció, amelyből "nézve" a hangsugárzó eszköz elvileg-gyakorlatilag a leginkább megközelíti a pontszerű hangforrás elvi ideálját). Tehát "A" mérés történik, és éppen azért, mert "A" mérés történik, és mert évtizedek óta berögzültek ennek az "A" mérésnek a méréstechnikai szabályai az "A" pozíció behatárolására vonatkozólag, ezért viszonylag hatékonyan, évtizedekre visszamenőleg összehasonlíthatóak a különféle hangsugárzó eszközök frekvenciajelleg-görbéinek "A" mérései az adott hangsugárzóeszköz-kategórián belül (hangdoboz a hangdobozzal, fejhallgató a fejhallgatóval...). Hogy a mérési eredmények egzaktságát csökkentik, összevethetőségüket nehezítik azok a torzító hatások, amelyeket mindannyian ismerünk (például az "A" pozíció megtalálásának nehézségei, és általában a fejhallgatók mérésének nehézségei-pontatlanságai) az nem szünteti be azt a sok-sok évtizedes állapotot, hogy van "A" pozíció, ergo "A" mérés történik, és a frekvenciajelleggörbe grafikonján ezt az "A" mérést láthatjuk (amely "A" mérés egzaktsága persze közel sem azonos a 2x2=4 egzaktságával, de ez spanyolviasz, nem ide tartozik).
    Ezt kérdezed: "Ha lenne "A mérés" akkor miért tennék közzé több pozícióban is az adatokat?" Na de nem teszik közzé több pozícióban!!! EGY pozícióban, az "A" pozícióban mért adatokat tesznek közzé a készülék "A" frekvenciajelleg-görbéjeként! Amikor egy hifi hangsugárzó eszköz (hangdoboz, fejhallgató...) frekvenciamenetének méréséről készült frekvenciajelleg-görbét látsz a grafikonon, akkor EGY mérést, azaz EGY görbét látsz, mégpedig EGY pozícióból mérve, jelesül azt, amelyet az "A" pozícióban rögzítettek! Már a krichd kollégának a kérdésére adott válaszomban idejekorán elmagyaráztam, hogy a szóbakerült (Fischer fejhallgató) mérésben A színes görbe jelenti A frekvenciajelleg-görbét. Azon a grafikonon is EGY van belőle!!! Akkor is EGY van belőle, ha az éppen tárgyalt grafikonon éppen kettő, egy piros és kék van belőle, mert az egyik "A" mérés, a másik pedig egy úgynevezett kompenzált görbe, aminek a jelentése itt most lényegtelen. Bármely hangsugárzó készülék frekvenciajelleg-görbéje (ami EGY görbe) azt mutatja meg, hogy az elvi-gyakorlati "A" pozícióban, végeredményben "AZ" optimális hallgatási pozícióban milyen frekvenciamenetre számíthatunk a hangsugárzó készüléktől. Amit pedig most feltételezhetően idekeversz az idézett kérdéseddel, azt is elmagyaráztam, csak nem olvastad el figyelmesen. A Fischer fejhallgató kapcsán szóbakerült grafikonon alul levő szürke görbék az adott fejhallgató irányjelleg-görbéi, amelyeket a hangdobozok esetében automatikusabban mérnek, mint fejhallgatók esetében (a fejhallgatók esetében kevésbé fontos ezek ismerete, mint a hangdobozoknál, hozzáteendő, hogy a hangdobozok esetében még a közeltéri görbék is összefüggenek ezzel). Az irányjelleg-görbe azt mutatja meg, hogy mennyire változik meg a frekvenciamenet, ha kimegyünk az "A" pontból, azaz "AZ" optimális hallgatási pozícióból. Ez ugyebár hangdoboz esetében fontos igazán, mert megmutatja, hogy úgymond "mekkora méretű" "AZ" optimális hallgatási "pont", azaz hány ember tudja egymás mellett-mögött egyszerre úgy hallgatni az adott hangdobozt, hogy nagyjából "AZ" optimális hallgatási pontban jelentkező optimális frekvenciamenetet megközelítő frekvenciamenettel hallgathassa a zenét, illetve megmutatja, hogy ha mondjuk nem "AZ" optimális hallgatási pontba helyezett zenehallgató foteledben hallgatod a zenét, hanem oldalt az ágyadon könyvolvasás közben, akkor ott mennyi eltérésre számíthatsz a készülék frekvenciamenetében. Mint tudjuk, a magashangok irányítottabbak, ezért a magashangszóróknak nem csak a frekvenciajelleg-görbéje fontos, hanem az irányjelleg-görbéje is, éppen azért, hogy az adott magashangszórót használó adott hangdoboznak minél kiterjedtebb lehessen "AZ" optimális hallgatási "pontja" (ami természetesen a jelen kifejtésünk szempontjából független az akusztikai környezet egyébként meglevő torzító hatásaitól). Értelemszerűen, ha az igényesebb mérések fejhallgatónál is megmérnek néhány irányjeleg-görbét, akkor azon mérések görbéi azt jelzi, hogy az adott fejhallgató frekvenciamenete (hangminősége) mennyire kényes arra, hogy ha nem "AZ" optimális hallgatási pozícióban, azaz nem "A" mérési pozícióban helyezed fel a füledre az adott fejhallgatót (ami természetesen a jelen kifejtésünk szempontjából független a különféle fej- és fülalakok mint "akusztikai környezet egyébként meglévő torzító hatásaitól). Az irányjelleg-görbék mérése hangdobozok mérése esetében viszonylag automatikus, de ott is opcionális, fejhallgatók esetében pedig inkább igényes bónusz, de mindenképpen külön céllal elvégzett külön mérés, azaz nem a hangkeltő készülék frekvenciamenetéről szól, hanem a lesugárzási képességének térbeli egyenletességéről (pontosabban egyenetlenségérő.

    Összegezve tehát:
    A hangsugárzó eszköz (hangdoboz, fejhallgató...) frekvenciamenetének mérése, azaz a frekvenciajelleg-görbe EGY mérés, EGY adat (EGY görbe), vagyis "A" mérés, "A" pozícióban mérve. Az "A" pozíció megtalálása és az "A" mérés eredménye hangdobozok esetében egzaktabb, fejhallgatók esetében kevésbé egzakt, de mindkét esetben a lehető legegzaktabbul szabályozott "A" mérés és "A" pozíció - többek között ez teremti meg a különféle helyeken és időben és eszközökkel készített "A" mérések viszonylagos összehasonlíthatóságát is.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Samus #2592 üzenetére

    Szerintem a Wild tetemesen rosszabbul szól, mint a Retro DJ.

    (#2594) nsgeri: Szerintem ajánlott vétel, elég kellemes hangja van, de több minden is jobb nála, például a Shure SRH440.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dudika10 #2597 üzenetére

    Az első mondatod még viszonylag értelmezhető, ezért ahhoz (sokadszor) annyit: természetesen én magam is többször hangsúlyoztam (néha tipográfiai kiemeléssel is) a körülményekből adódó viszonylagos egzaktságot, és emiatt az eredmények összehasonlíthatóságának viszonylagosságát, korlátait - ám ennek kapcsán azt is, hogy mindennek (amellett, hogy spanyolviasz) semmi köze a tárgyalt témánkhoz.

    Amit pedig a módszereid kapcsán ezekben a helyzetekben igazából adekvát lenne válaszolnom egy rövid mondatban, azt sajnos kimoderálnák, ezért aztán ilyenkor eddig balga módon mindig hosszú litániákat, logikai okfejtéseket írtam, hátha egyszer hatással van valamelyest. Engedelmeddel a továbbiakban részemről mindkét találkozási topikunkat tekintve behelyezlek s... kolléga mellé, az ignorálandó kategóriába. Te elmondod, ha el akarsz valamit mondani, én meg ignorálom, bármilyen témában. A fórumtársaknak is könnyebb lesz. Kösz.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Samus #2599 üzenetére

    A pécsi MM a fórumtársak visszajelzései alapján szegényesebb, mint a budapestiek, de azért ezekből bizonyára találsz.
    Ajánlott a Wild, a csak ennyi pénzt fejhallgatóra költő hallgatózók többsége szereti, én nem, tehát egy különvéleményt jelentettem be, szerintem nem valami jó - de a döntő többség ajánlja. A Retro DJ szebb is szerintem, szerinted pedig fordítva. Meg kell próbálni, bizonyára dönteni tudsz majd. Egyúttal én ebben az árban a Pioneer M-290-et jobban preferálom ezekhez képest, ha találsz, hallgasd meg - javaslom. Illetve, említed, hogy a Superlux 9k körül van, de mások beszámolói alapján feltételezem, hogy megéri az árkülönbözetet, és lehet, hogy ha meghallgatnád mindezeket, akkor rászánnád magad a Superlux-ra. Na de akkor már ott van a Beyer DT235, amelyik hovatovább már valódi fejhallgató, valódi zenélési képességekkel... :)
    Kicsi a világ, kb. három éve van JBL Reference 420-asom, ami nagyjából az általad említett Reference 610 vezeetéknélkülitechnológia-nélküli változata.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Ear001 #2600 üzenetére

    (#2600) Ear001: Amit mondasz, egyértelmű. Háttérárnyalata annak, amiről dudikával "vitatkoztunk". És még nagyon sok mindennel lehetne árnyalni a kényszerűen leegyszerűsítetten tárgyalt témát, ilyen értelemben például az EGY ábrázolt frekvenciagörbe akár több pozícióból végzett több mérés "átlagolásából" is összeadódhat, ergo az "EGY" mérés adott esetben akár több mérés átlaga is lehet. És a példádnál maradva: persze az autóknál is az "idealizált"/"optimalizált" lóerő/kilowatt adat jelenik meg teljesítményadatként. Ám ahogy van az általad említett "sweet spot", úgy van az általam említett "sweet point" is, és éppen arra vonatkoztatva rajzolják meg azt a(z egy) frekvenciajelleg-görbét, amit a hangsugárzó eszköz egyik lényegi (és természetesen idealizát formában közzétett, de akár több pontból vagy keringetve mért/átlagolt) paramétereként láthatunk a mérési adatok között - mondanám mindezt, ha nem félnék a félremagyarázásától :D )

    (#2606) bigmasterg: Ezt már leírtam én is, leírtam, hogy részemről ignore, tehát mondhatni nyitott kapukat döngetsz.

    (#2607) Deadzone41: Lásd mint fent, az Ear-nek adott reakciómban. Az egy mérés több (rész)mérésből is összeállhat, ez nem jelent semmit a tárgyalt téma szempontjából. Egyúttal a jobb és a bal görbét a hangdobozoknál automatikusan megadják, megmutatva ezzel, hogy az adott hangdoboz gyártási pontossága mekkora, mennyire vannak párba válogatva a hangszórói és az alkatrészei. Fejhallgatónál sajnos ritkábban látok olyan görbét, amelyik jobb és bal görbe.

    (#2609) schawo: Teljesen egyetértek a "vita" eredetét tekintve, ahol még a félig teli/félig üres pohár volt a helyzet, a "vita" későbbi folyamatában azonban ez már sajnos nem volt igaz.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz schawo #2609 üzenetére

    Megismétlem, mivel a hsz.-ed elé került a válaszom.

    (#2609) schawo: Teljesen egyetértek a "vita" eredetét tekintve, ahol még a félig teli/félig üres pohár volt a helyzet, a "vita" későbbi folyamatában azonban ez már sajnos nem volt igaz.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Deadzone41 #2607 üzenetére

    Elnézést a rétestészta további nyújtásáért, de még egyszer válaszolok neked is, ne maradjon már pongyolaság.
    Ezt már válaszoltam:
    (I)(#2607) Deadzone41:(/I) Lásd mint fent, az Ear-nek adott reakciómban. Az egy mérés több (rész)mérésből is összeállhat, ez nem jelent semmit a tárgyalt téma szempontjából. Egyúttal a jobb és a bal görbét a hangdobozoknál automatikusan megadják, megmutatva ezzel, hogy az adott hangdoboz gyártási pontossága mekkora, mennyire vannak párba válogatva a hangszórói és az alkatrészei. Fejhallgatónál sajnos ritkábban látok olyan görbét, amelyik jobb és bal görbe.
    Ezt hozzáteszem:
    Mint ahogy panaszképpen jeleztem, hogy a fejhallgató-mérések ritkábban szokták a jobb és bal görbét megadni, aképpen a korábban kiindulópontot képezett, és általad is idézett innerfidelity-féle Fischer-fejhallgató mérésben sem a jobb és balt mutatja a két színes görbe, hanem - amint azt már korábban írtam -, az egyik színű görbe "A" mért frekvenciajelleg-görbe (az averaged megfogalmazásból ítélve feltehetőleg a jobb és a bal átlaga, vagy esetleg több mérés átlaga, de ez most mindegy), a másik színű görbe pedig - mondhatni - a mért görbe alapján "készített" úgynevezett kompenzált görbe, amely igyekszik egy "valóságosabb", "értelmezhetőbb" görbét előállítani azokból a kissé abszurd kinézetű görbékből, amelyek a fejhallgatók primer ("súlyozatlan") frekvenciamérése során keletkezni szoktak.
    Ami pedig az általad a több mérésből készített grafikonra utaló elemként felhozott "szürke vonalakat" illeti, azok az úgynevezett irányjelleg-görbék, amelyek értelem szerint - mint azt szintén kifejtettem az előzőekben -, azt mutatják meg, hogy a fejhallgató hangminősége-tónusa-frekvenciabalansza mennyire változik meg attól, ha "rossz" (nem optimális) pozícióban helyezed a füledre a fejhallgatót, vagyis amikor nem optimális a hallgatási pozíció, azaz, amikor nem a fejhallgató úgynevezett "sweet point-jában" van a füled (dobhártyád?).

    Gondoltam érdemes ezt egyértelműsíteni, merthogy egyébként általános érdeklődésre szoktak számottartani a fejhallgatók mérési módszereiről és azok korlátairól szóló beszélgetések.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Deadzone41 #2625 üzenetére

    Hát lásd éppen előtted, a neked intézett kiegészített válaszomban arról, hogy mi a baromság és mi nem az. Pont rímel erre a felszólalásodra, amely teljesen indifferens.

    Egyúttal ezen mérés frekvenciajelleg-görbe és irányjelleg-görbe mérést ábrázoló grafikonján (Frequency response címmel látható) én sehol nem találtam left és right szavakat, újbóli megnézéskor sem. Most sem látok.

    De ha lemaradt, és mégis a jobb és balt jelenti, és mindkettő szín a kompenzált és átlagolt jobb és balt jelenti, akkor ezt rosszul olvastam, és akkor az előző hozzászólásom (-saim) ezirányú része félreértelmezett. A két színre vonatkozólag el tudom fogadni, hogy netán a jobb és balt jelentik, ez esetben elég nagy különbség van a két hangszóró között az adott Fischer esetében.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #2629 üzenetére

    Stilizálás:
    Az "akkor ezt rosszul olvastam" kitétel azt jelenti, hogy "akkor ezt az ábrát félreértelmeztem ebből a szempontból".

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #2631 üzenetére

    Hozzátéve, hogy a mérési lapon lejjebb levő torzítási grafikon alatt van színmagyarázat, ami értelmeszerűen nyilván az egész lapra vonatkozik, azaz a frequency response grafikon piros és kék színe is értelemszerűen nyilván a jobb és balt mutatja, tehát minden jel szerint az ezirányú korábbi értelmezésem az félreértelmezés. Elnézést a figyelmetlenségért.
    Tehát mindkét görbe "A görbe" (kompenzált és átlagolt), az egyik a jobb "A görbe", a másik a bal "A görbe". :B

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #56474624 #2639 üzenetére

    Amiről egyébként meggyőződött más is, aki hajlandó volt megnézni kipróbálni azt, amiről részemről szó volt. Illetve részemről is. De gondolom nem kezdjük ezt itt újra. Illetve én biztos nem.

    A tévedésemet pedig - minden ellenkező híreszteléssel ellentétben - most is (szokásom szerint) elismertem. Nekem ez nem okoz nehézséget.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz angol #2638 üzenetére

    Amellett, hogy persze árkategórián belül sincs olyasmi, hogy "legjobb", én a DT235-öt hallottam eddig a legjobbnak az árkategóriájában. Én azt szoktam javasolni. A kényelme gyenge közepes.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Samus #2652 üzenetére

    Ami szóbajöhetett a zárt circumauralok közül, az nagyjából már szóbajött. Mondanám, hogy próbáld ki a KOSS UR18-at, de azt nem nagyon tudnád hol kipróbálni. Pedig valószínűleg tetszene, 6,5ezerért nagyom jó.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Audison #2693 üzenetére

    Megköszönném, ha írnál egy listácskát - akár privátban . azokról a felvételekről, amik az utóbbi időben tetszettek neked, és ajánlanád. Én mostanában kezdtem feltérképezni, hogy mik vannak feltöltve, és még csak a klasszikusok térképezésénél tartok, úgyhogy örülnék jobbfajta újdonságoknak is.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz contaxg #2702 üzenetére

    Akkor kérlek, lássál egyre többünknek hozzá pénzt is! :)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz c20xe #2713 üzenetére

    Az általad írt három közül a P5-öt ismerem, azt sokat ajánlottam itt a fórumon is, szerintem best buy, igazi audiofil hangzású fejhallgató, a többség szerint azonban túlárazott.
    Próbáld még például a Beyer T70-et, az is egy jóféle, egyedi hangzás, aki szereti, az szereti. "Inforrmatívabb" jellegű, mint a P5.
    Ha nem lenne baj, hogy "nagyon nyitott", a Sennheiser HD650 is érdemes lenne, bár az szerintem nem annyira "audiofil" jellegű hang, inkább nagyon jó "hifi". Ugyanígy az AKG K702...
    Próbálg meg kicsit olcsóbban a Sennheiser HD25-öt is, nem valami kényelmes, de a hangja karakán, hátha megtetszik.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Deadzone41 #2718 üzenetére

    Az adott két mondatomból jól látszik, hogy én is azt írtam, nem javaslom utcára. Csak megjegyeztem róluk, hogy érdemesek lennének, ha nem lenne kizáró ok az utcai használat. Szerintem nem voltam félreérthető.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz fi:zi'k #2723 üzenetére

    Nem éppen, hiszen az árkategória legajánlhatóbb darabjait keresi a kolléga, az pedig néhány darab. Én pedig megemlítettem ezeket is (felhíván a figyelmet, hogy ezek egyébként nyitottak), mert nem teljesen értelmetlen néha tágabban ajánlani, volt már olyan, hogy valaki valamilyen elképzeléssel kérdezett, és a javaslatok mégis elvitték olyan irányba, majd olyan típus mellett döntött, ami eredetileg kívül esett az elképzelésén - ami jelen esetben a zártság megkövetelése.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz aclandiae #2748 üzenetére

    Shure SRH440, Audio-Technica ATH-M40, AKG K450/K451, ha kicsit 30k fölé is elmész, akkor például Beyer DT440, ha 40-ig is elmész (menjél!), akkor például Beyer DT770, Audio-Technica ATH-M50... Például ezeket hallgasd meg.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz skodri #2811 üzenetére

    Azt írod, hogy: "Sokan mondják h kevés a mélye.Ez szerintem zenefüggő" Bár csodálkozom azon, aki olyat képes mondani, hogy a P5-nek kevés a mélye, de amire utalsz, az tipikusan az audiofil készülékek-rendszerek jellemzője: amellett, hogy mindig mutatják magukat is, aszerint játszanak, amiilyen a zene, a felvétel.
    Hallgatod az egyik zenét: Hmm, hmm....
    Hallgatod a másik zenét: Hőőőő!
    Hallgatod a harmadik zenét: Ahh, hö, hö...
    Hallgatod a negyedik zenét: Híjnye azt a kurva!
    Hallgatod az ötödik zenét: No-no! Na! Hé!
    Hallgatod a hatodik zenét: Aaaaaaaa!!!
    És így tovább, aszerint, ahányfajta zene (felvétel) van. :)
    Ilyen a P5 is.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz fi:zi'k #2837 üzenetére

    Művészi módon interpretálnak. Nem szolgaian. Van saját egyéniségük, mégis általában többet megmutatnak az adott zene/felvétel lényegéből, mint a nagy "igazmondók". Ez a költőieskedő megfogalmazás (vagy ahogy J.A. mondja: "...Az igazat mond, ne csak a valódit!"), mások persze úgy fogalmazzák meg, ahogy te az áthúzott részben - úgy is meg lehet fogalmazni, az egyébként alkalmasabb is, mint bajnokpityu megfogalmazása.

Új hozzászólás Aktív témák